MOTOR ELÈCTRIC

1.Construcció del rotor

El rotor està format en el nostre cas per un nucli metàl·lic i la bobina que és l'electroimant giratori, el cilindre de PVC amb les làmines de contacte que formen el col·lector, l'eix roscat i les làmines de coure que faran la funció d'escombretes.

Per realitzar la construcció d'un electroimant, agafar la banda metàl·lica perforada i tallar dues plaques iguals de tres forats cadascuna.

El forat central de les dues plaques té que estar centrat de manera que la longitud de les plaques, a la dreta i a l'esquerra siguin iguals.

Les dues plaques es fixaran a la barnilla roscada amb dues femelles en els tres quarts aprox. de la longitud de la barnilla.

Per realitzar la construcció de l'electroimant, primerament és necessari cobrir amb cinta adhesiva els dos costats de les plaques (nucli de l'electroimant) per evitar que salti el vernís aïllant del fil de coure.

A continuació, amb el fil de coure esmaltat, es realitzen 100 voltes en la part dreta i 100 voltes en la part esquerra de les plaques.

IMPORTANT: No talleu el fil de coure .Els dos costats formen una sola bobina .Deixar uns 5cm de fil de coure a l'inici i al final del bobinat.

El nombre de voltes de la part dreta i de la part esquerra del bobinat ha de ser el mateix. També és molt important que el sentit de les voltes de les dues bandes sigui el mateix sinó el motor no funcionarà.

Treure l'esmalt aïllant dels dos extrems del fil rascant-los amb un tros de paper de vidre.

2.Construcció del col·lector

Per a la construcció del col·lector, és necessari enrotllar la làmina metàl·lica d'alumini damunt del cilindre de fusta o PVC per poder adoptar així la forma cilíndrica.

Tallar la làmina en dues parts iguals i acoblar-les altra cop al cilindre.

Si és necessari ,tornar a retallar les dues làmines de manera que al col·locar-les al damunt el cilindre de PVC quedi entre elles una separació de 2mm.

Fixar-les damunt el cilindre de PVC col·locant gomes elàstiques a cada costat.

Abans de fixar-les definitivament ,col·locar entre el cilindre de PVC i cadascuna de les dues làmines un terminal de la bobina de l'electroimant, de manera que facin un bon contacte elèctric. També es pot realitzar una soldadura.

IMPORTANT: Aneu en compte de que no es toquin entre elles, ni amb l'eix del rotor, perquè produiríem un curt circuit.

El col·lector es fixa a la barnilla roscada mitjançant dos cargols a un quart aproximat de la seva longitud.

IMPORTANT: La posició exacta, tant de l'electroimant com del col·lector, la podem fixar posteriorment en funció de la posició dels demés elements.

3- Instal·lació del rotor en la base.

Tallar quatre trossos iguals de banda metàl·lica perforada d'una longitud que englobi quatre forats a cadascun.

Doblegar-los i fixar-los sobre la base utilitzant els cargols per a fusta de 3 X 16 mm tal com es veu en la fotografia del nostre motor.

Posar atenció a l'alineació dels escaires per obtenir el menor fregament possible de l'eix rotor.

Muntar el rotor en els escaires i fixar el seu desplaçament amb una rosca i contrarosca en la part posterior i la politja o engranatge amb dos rosques en la part davantera.

Una vegada fixat el rotor ,aquest ha de girar fàcilment en cas contrari, comprovar l'alineació dels escaires o donar més soltesa al desplaçament.

4- Construcció de les escombretes

Tallar la banda de coure en dos trossos iguals i doblegar-los tal com es veu en la fotografia del nostre motor.
Fixar-les a la base amb cargols i les arandelles de manera que les làmines de coure toquin lleugerament però de forma contínua les plaques metàl·liques del col·lector per obtenir un bon contacte elèctric.

IMPORTANT: Si el fregament de les escombretes i les "delgues" del col·lector és massa fort, la velocitat de rotació s'anirà ralentitzant fins arribar a parar-se.

Pel contrari si el contacte de les escombretes i les "delgues" és massa dèbil, disminuirà la continuïtat del corrent elèctric i el motor no funcionarà.

En consenquència, per obtenir un bon funcionament és necessari efectuar un ajust precís de les escombretes i les "delgues" del col·lector.

Connectar les pinces de cocodril cablejades en els mateixos cargols de fixació de les escombretes i efectuar una prova connectant la pila de 4,5 V.

Mentre la pila està connectada, caldrà sentir-se el flux magnètic de força en els pols de la bobina del rotor.

Si això no passa, és que hi ha algun defecte en el muntatge i caldrà buscar-lo.

IMPORTANT: Les escombretes només han de tocar una làmina del col·lector cadascuna i diferents en tot moment .Si en algun moment una escombreta toca les dues làmines ,es produeix un curt circuit .Per solucionar aquest problema ,modificar la posició de les escombretes o augmentar la separació entre les plaques del col·lector.

5- Construcció de l'estator

Fixar els dos escaires amb els cargols per fusta tal com es veu en la fotografia del nostre motor.

Els escaires amb els imants fixos s'han de fixar en la línia amb l'electroimant del rotor ,pròxim a aquest, però de manera que giri lliurement ,sense tocar en cap cas els imants.

IMPORTANT: Els imants s'aguanten bé sobre els escaires, per tant, no serà necessari enganxar-los.

Abans de posar el motor en marxa ,cal assegurar-se de la polaritat dels imants, de forma que s'atreguin mútuament (pols oposats).

Per posar el motor en marxa ,és necessari donar el primer gir del rotor amb la mà.

El motor funciona amb una pila estàndard de 4,5 V o amb una font d'alimentació de corrent contínua del mateix voltatge.

PER TORNAR