GUIA DIDÀCTICA

LA MÀGICA LULA I ELS ANIMALS FANTÀSTICS

NIVELL:

CM (3r de primària)

TEMPORITZACIÓ:

Es realitzarà el 1r trimestre i durarà 7 sessions aproximadament.

ÀREA:

Llengua catalana, Medi i Plàstica.

JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE:

La tria del tema s’ha fet en funció de la programació de l’àrea de medi. Així, hem aprofitat que l’alumnat disposa ja d’ uns coneixements previs sobre els animals, per tal de realitzar un treball de tipus lingüístic i comunicatiu amb més facilitat. Això ens permet passar del pla real (coneixement dels animals reals) al pla de la imaginació (animals fantàstics). La fórmula “resoldre un problema”, a través d’un personatge que fa el rol d’animador, juntament amb un tema (els animals) que “enganxa” especialment els nois i noies d’aquesta edat, resulta estimulant i motivadora.

OBJECTIUS:

  • Utilitzar les TIC  amb progressiva autonomia per obtenir informació i per comunicar-se en un context significatiu i funcional.
  • Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en llengua catalana per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar opinions i per al desenvolupament personal.
  • Expressar-se oralment adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, mostrant una actitud de respecte i de col·laboració.
  • Comprendre discursos i explicacions orals i escrites que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
  • Emprar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal.
  • Produir textos de diferent tipologia i suport (paper, digital) amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, adequada a l’edat.
  • Fer cerques guiades a Internet.
  • Participar activament en el treball en grup, amb una actitud responsable i dialogant.
  • Integrar les habilitats lingüístiques mitjançant les TIC amb l’objectiu d’assolir una fita o producte final.
  • Resoldre un problema mitjançant el treball cooperatiu i l’ús de les TIC.
  • Comunicar oralment i per escrit els resultats obtinguts.
  • Reconèixer la importància d’una bona ortografia dins d’un context determinat i amb una finalitat clara.
  • Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
  • Generar produccions responsables i creatives.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES TREBALLADES:

  • Competència lingüística i audiovisual:

-Cerca d'informacions rellevants en els diferents tipus de textos i en les diferents fonts presentades.
-Ús de suports diversos (oral, imprès, audiovisual i digital)

-Comunicació oral, escrita, gràfica i audiovisual de les activitats realitzades i els continguts apresos.
-Organització de les informacions, argumentació de les pròpies opinions i utilització de diferents tipus de codis segons el context.

  • Competència artística i cultural:
    -Utilització de tècniques i recursos per comunicar de manera plàstica i efectiva missatges (disseny i contingut del  pòsters o cartells, il·lustracions, dibuixos, etc).
  • Tractament de la informació i competència digital

-Ús de pàgines web  i/o d'aplicacions didàctiques diverses i cerca d'informació.

  • Competència d'aprendre a aprendre

-A través de tècniques de planificació del treball, de recollida i tractament de la informació i
de comunicació dels propis aprenentatges.
-Presa de consciència del propi procés d’aprenentatge.

  • Competència d'autonomia i iniciativa personal

-Realització de treballs en grup, elecció individual entre diferents activitats o diferents fonts d'informació i presa de decisions respecte a metodologies o enfocaments del treball.
-Avaluació del grup i autoavalució.

  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

-Interpretació de diferents fenòmens naturals i canvis en el seu entorn.
-Predicció de conseqüències davant de determinades accions, tant a nivell individual com col·lectiu.

  • Competència social i ciutadana

-Habilitats socials necessàries per poder realitzar un treball cooperatiu:: capacitat d’escoltar i acceptar les idees dels altres, autoestima personal per poder expressar i defensar les pròpies idees i ús del diàleg i  de la negociació per tal d’arribar a acords en cas de conflicte.

INTEL·LIGÈNCIES QUE POSEM EN JOC

Les activitats que es desenvolupen en aquesta WQ permeten desvetllar les diferents intel·ligències de l’alumnat. Destaquem:
-Intel·ligència lingüística
Explicacions orals i escrites.
Invenció de conjurs.
Habilitats comunicatives.
-Intel·ligència espacio-visual
Disseny d’un pòster.
Dibuix d’un animal.
-Intel·ligència interpersonal
Habilitats socials (dialogar, arribar a acords, escoltar, acceptar opinions, aportar idees, etc.).
-Intel·ligència intrapersonal
Treball individual (viatge per mar, terra o aire).
-Intel·ligència musical
Recitació dels conjurs amb ritme.
-Intel·ligència naturalista
Estudi dels animals.

ORGANITZACIÓ I METODOLOGIA

Aquestes activitats es duran a terme durant aproximadament dues setmanes, combinant hores de llengua catalana i d’informàtica. Començarem i acabarem amb una sessió col·lectiva a nivell de grup-classe, hi haurà treball individual i en petits grups.
1a sessió: Explicació a l’alumnat sobre què és una WebQuest i presentació del treball que hauran de realitzar (es farà a l’aula mitjançant la pissarra digital) i del que es valorarà durant i al final del treball (rúbriques d’avaluació).
2a sessió: Formació dels grups (terra, mar, aire), distribució de les tasques i treball individual (activitat 1) a l’aula d’informàtica.
3a sessió: Posada en comú del treball i realització conjunta de l’activitat 2 que consta de tres parts: completar conjurs, inventar-ne de nous i triar-ne un per recitar a la classe.
4a sessió: Recitació del conjur triat per cada grup. Lliurament de la feina feta (activitats 1 i 2) i tria de l’animal fantàstic.
5a sessió: Disseny i elaboració del pòster (dibuix de l’animal i completar fitxa característiques).
6a sessió: Finalització de la tasca i preparació de l’exposició oral.
7a sessió: Posada en comú: exposició oral del treball realitzat per cada grup i autoavaluació.

AVALUACIÓ

A grans trets, els criteris d’avaluació que es tindran en compte són:

  • Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques.
  • Comprendre i extreure informació rellevant de produccions orals i escrites, presentades en qualsevol mitjà, distingint entre les idees principals i les secundàries.
  • Exposar temes de manera ordenada i comprensible a partir d’un guió i emprant els recursos adequats (to de veu, gesticulació) i suports audiovisuals si es considera convenient.
  • Llegir de manera autònoma i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos.
  • Aplicar estratègies afavoridores del procés de comprensió abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, idea principal, inferències entre d’altres).
  • Escriure textos a mà i amb ordinador aplicant-hi els coneixements ortogràfics i textuals treballats.
  • Escriure poemes i textos narratius fent atenció a l’estructura i al llenguatge.
  • Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència, la cohesió, el lèxic i la puntuació.
  • Mostrar autonomia progressiva en l’aprenentatge: reflexió en el procés, organització i planificació del treball, acceptació de l’error, autocorrecció.
  • Saber treballar en un entorn col·laboratiu.

L’avaluació es durà a terme durant el procés de treball, mitjançant la rúbrica de col·laboració i al final, a través de la rúbrica del producte final.

RECURSOS

Materials:
PDI, ordinadors , bibliografia (digital o impresa), cartolines, colors, etc.
Humans:
mestre/a de català, mestre/a d’informàtica.
ESPAIS
aula amb PDI i aula d’informàtica.