PLA D' ESTUDIS 

 

ED. INFANTIL ED. PRIMÀRIA ED. SECUNDÀRIA CICLES FORMATIUS

EDUCACIÓ INFANTIL

"El currículum de l'educació infantil s'estructura en tres grans àrees en les quals l'infant realitza aprenentatges significatius, observables i avaluables per l'educador".

  (Decret 94/1992)  

OBJECTIUS:

  ÀREA 1:   LA DESCOBERTA D'ELL MATEIX.

-         Expressió de sentiments i desitjos personals davant de diferents situacions.

-         Exploració de les possibilitats motrius i control del propi cos.

-         Realització autònoma d’hàbits de neteja personal.

-    Exploració dels objectes a través dels sentits i accions com ara tocar, prémer, acaronar,

ÀREA II:   LA DESCOBERTA DE L'ENTORN NATURAL I SOCIAL. 

-         Observació de la naturalesa:  característiques dels fenòmens naturals.

-         Observació i descripció de les característiques dels animals i les plantes.

-         Identificació de les persones i organització de l’entorn escolar.

-         Reconeixement dels membres de la família i les seves relacions amb l’entorn.

-         Conèixer els elements de l’entorn més proper:  el barri (botigues, carrers, edificis, ...).

-         Col·laboració i contribució al manteniment de la neteja de l’entorn, així com el manteniment d’ambients saludables i no contaminats.

ÀREA III:   LA INTERRELACIÓ I COMUNICACIÓ AMB L'ENTORN. 

-         Interpretació de manera corporal de textos i narracions.

-         Expressar les seves vivències utilitzant una estructura lingüística i un vocabulari adequat així com una bona entonació.

-         Experiments de tècniques i materials plàstics (puntejar, retallar, pintar, estripar, modelar, estampar, enganxar, ...).

-         Aprenentatge de ritmes senzills i cançons de folklore popular.

-         Lògica:     . Classificar, aparellar, comparar, fer seriacions, agrupar elements.

                        . Resoldre petits problemes.

-         Càlcul:       . Utilització dels números de l’1 al 9 per comptar objectes reals.

                        . Relacionar quantitat-grafia.

-         Geometria:. Reconeixement i exploració de formes geomètriques per a diferenciar-les. 

ÀREA IV:            RELIGIÓ.

-         Viure les festes cristianes tradicionals:  Nadal, Pasqua, mes de Maria.

-         Participar i col·laborar en campanyes solidàries.

-         Prendre com a exemple l’esperit cristià de la Mare Molas.

-         Fomentar en la seva vida els valors cristians:  respecte, compartir, perdonar, ajudar.

 EDUCACIÓ PRIMÀRIA  

El currículum d' Educació Primària s'estructura en vàries àrees dirigides al desenvolupament de totes les capacitats del nen integrat en aquesta etapa.

CICLE INICIAL CICLE MITJÀ CICLE SUPERIOR

   

CICLE INICIAL

  OBJECTIUS:  

ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL, SOCIAL I CULTURAL:

Conèixer els aspectes més bàsics del propi cos i del seu entorn social i natural i progressar en l'adopció d' hàbits de salut, d' higiene personal, de convivència i de respecte a la natura, avançant vers una autonomia i iniciativa personal pròpies de l' edat.

  ÀREA DE LLENGUA:

Comprendre i produir missatges orals i escrits senzills tant en llengua catalana com castellana.  

ÀREA DE MATEMÀTIQUES:

Emprar alguns conceptes i relacions matemàtiques molt elementals i adquirir nocions bàsiques d'operacions matemàtiques i iniciar-se amb l’ús i aplicació de la calculadora.    

ÀREA D'EXPRESSIÓ CORPORAL ARTÍSTICA:  música, visual i plàstica.

Emprar mitjans d'expressió verbal, corporal, visual, plàstica i musical per comunicar i expressar missatges senzills i els seus sentiments.

 ÀREA DE RELIGIÓ:

Fer descobrir al nen una visió cristiana del seu entorn com obra de Déu i ajudar-lo a adquirir uns valors i unes actituds cristianes seguint l'exemple de la Mare Maria Rosa Molas.  

  CICLE MITJÀ

  OBJECTIUS:  

ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL:

Conèixer i comprendre el funcionament dels principals òrgans i aparells del nostre cos, així com progressar en els hàbits de salut i higiene personal.  

ÀREA DE CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL I CULTURAL:

Conèixer i valorar els principals trets físics històrics i paisatgístics de Catalunya que li donen unes característiques pròpies i el defineixen com un país diferenciat dintre l’estat espanyol i una realitat dintre la Unió Europea.  

ÀREA DE LLENGUA:

Conèixer í utilitzar correctament i apropiadament la llengua catalana castellana, tan oralment com per escrit, emprant la llengua catalana normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge.  

ÀREA DE MATEMÀTIQUES:

Conèixer i emprar els conceptes i les relacions matemàtiques elementals, dominar i raonar les operacions bàsiques i saber-les aplicar a la vida quotidiana.  

ÀREA D' EXPRESSIÓ CORPORAL I ARTÍSTICA:  música, visual i plàstica.

Desenvolupar la sensibilitat estètica, la creativitat i la capacitat d'admiració per gaudir de les manifestacions plàstiques i musicals com expressió de la bellesa creadora de Déu.

  ÀREA DE RELIGIÓ:

Mostrar actituds que expressin la vivència quotidiana de la síntesi fe-cultura i la civilització de l' amor, actualitzant l' acollida, senzillesa, col·laboració, compromís i respecte a persones i coses d'acord amb l'esperit de Maria Rosa Molas i Vallvé.  

ÀREA D'EDUCACIÓ FÍSICA:

  Valorar les capacitats físiques i motrius del propi cos així com assolir hàbits d’higiene personal i respecte pel material i la natura.

  ÀREA DE LLENGUA ESTRANGERA:  Anglès.  

Comprendre i expressar en llengües estrangeres missatges senzills dintre d'un context.

 

CICLE SUPERIOR

  OBJECTIUS:  

ÀREA DE LLENGUA:  

Descobrir en el llenguatge i en les seves manifestacions orals, escrites i àudio - visuals, un vehicle d'accés i participació en el patrimoni català , i mitjançant aquest introduir-se en altres cultures.  

ÀREA DEL CONEIXEMENT DEL MEDI CULTURAL I SOCIAL:  

Conèixer la realitat geogràfica de Catalunya i Espanya obrint-se a la resta d’Europa i el món.  Adquirir progressivament el coneixement de la nostra història a partir de l’anàlisi de les grans civilitzacions de la mediterrània.  

ÀREA DEL MEDI NATURAL:  

Conèixer l’entorn natural i el cos humà per adquirir actituds de respecte, conservació i cura de la salut.  

ÀREA DE MATEMÀTIQUES:

Valorar i aplicar les matemàtiques com a eina útil per comprendre el món que l'envolta.

ÀREA D'EXPRESSIÓ CORPORAL I ARTÍSTICA:

Demostrar sensibilitat, comprensió i creativitat, amb un bon gust estètic i artístic.

ÀREA DE LLENGUA ESTRANGERA:  Anglès.

Agafar consciència de la importància de la llengua anglesa per començar a comunicar-se a nivell oral i escrit.  

ÀREA D'EDUCACIÓ FÍSICA:

Conèixer el propi cos i les possibilitats motrius i progressar en l'adaptació d'hàbits de salut i higiene personal.  

ÀREA DE RELIGIÓ:  

Mostrar actituds que expressin la vivència quotidiana de la síntesi fe-cultura i la civilització de l' amor, actualitzant l'acollida, senzillesa, col·laboració, compromís i respecte a persones i coses d'acord amb l'esperit de Maria Rosa Molas.  

 

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA:  

            L’Educació Secundària Obligatòria tindrà com a finalitat que l’alumne en acabar l’etapa, assoleixi les capacitats següents:  

1.- Conèixer, comprendre i acceptar com un do de Déu els aspectes bàsics del funcionament del propi cos i de les conseqüències dels actes i les decisions personals, fomentant el respecte per a la salut individual i col·lectiva, i valorar els beneficis que suposen els hàbits d’exercici físic, d’higiene i d’alimentació. 

2.- Formar-se una imatge ajustada d’ell mateix, de les pròpies característiques i possibilitats, per desenvolupar un nivell d’autoestima que permeti encarrilar d’una forma autònoma i equilibrada la pròpia creativitat; valorar l’esforç i la superació de les dificultats, i contribuir al benestar personal i col·lectiu, fomentant una actitud de confiança en si mateix, descobrint Jesús com a punt de referència. 

3.- Relacionar-se amb altres persones i participar en activitats de grup, adoptant actituds de flexibilitat, solidaritat, interès i tolerància, per superar inhibicions i prejudicis i rebutjar tot tipus de discriminacions degudes a l’edat, a la raça, al sexe i a diferències de caràcter físic, psíquic, social, religiós i d’altres característiques personals, des d’una valoració i acceptació serena i positiva de si mateix i dels altres. 

4.- Analitzar els mecanismes i valors que regeixen el funcionament de les societats, d’una manera especial els relatius als seus drets i deures com a ciutadà dins els àmbits socials més immediats – en centre educatiu, la població, la comarca i la nació-, que li permetin d’elaborar judicis i criteris personals.   

5.- Mostrar interès per la realitat social en la que s’inserta, contribuint activa i responsablement en la mesura de les seves possibilitats i com a membre d’una societat pluralista, a la defensa, conservació, millora i transformació del medi social des d’una visió cristiana de la vida i actuar amb autonomia i iniciativa en la vida activa i adulta. 

6.- Conèixer, analitzar i respectar els mecanismes bàsics que regeixen i condicionen el medi físic, valorar com hi repercuteixen les activitats humanes i contribuir activament a la seva defensa, conservació i millora com a element determinant de la qualitat de la vida, compartint la joia que produeix la contemplació de la Natura com a obra de Déu. 

7.- Conèixer els elements essencials del desenvolupament científic i tecnològic, valorant les seves causes i les seves implicacions sobre la persona, la societat, l’entorn físic i saber-lo aplicar a la vida quotidiana. 

8.- Identificar i assumir com a pròpies les característiques històriques, culturals, geogràfiques i socials de la societat catalana.

Tenir coneixement del dret dels pobles i dels individus a la seva identitat i desenvolupar una actitud d'interès i respecte envers l’exercici d’aquest dret, afavorint la fraternitat entre tots els homes conseqüència de la filiació divina, amb actituds evangèliques de justícia, veritat, generositat i servei. 

9.- Comprendre i produir missatges orals i escrits amb propietat, autonomia i creativitat, en llengua catalana i castellana i, si s’escau, en aranesa i, al menys, en una llengua estrangera, fent-los servir per comunicar-se i per organitzar els propis pensaments, i reflexionar sobre els processos implicats en l’ús del llenguatge, basats en un clima de diàleg. 

10- Interpretar i produir missatges amb propietat, autonomia i creativitat, utilitzant codis artístics, científics i tècnics, articulant-los a fi d’enriquir les pròpies possibilitats de comunicació i reflexionar sobre els processos implicats en el seu ús. 

11.- Identificar problemes en els diversos camps del coneixement i elaborar estratègies per resoldre’ls, mitjançant procediments intuïtius de raonament lògic i d’experimentació, bo i reflexionant sobre el procés seguint i el resultat obtingut. 

12.- Obtenir, seleccionar, tractar i comunicar informació utilitzant les fonts en què habitualment es troba disponible, i les metodologies i, els instruments tecnològics apropiats, procedent de forma organitzada, autònoma i crítica, aplicant criteris propis i raonaments basats en el respecte. 

13.- Conèixer les creences, les actituds, els valors bàsics de la nostra tradició i el nostre patrimoni cultural, valorar-los críticament i escollir aquelles opcions que afavoreixin més el desenvolupament integral com a cristians. 

14.- Comprendre l’aplicació en l’àmbit professional, dels coneixements adquirits com a preparació i orientació de la futura integració en el món laboral. 

15.- Mostrar actituds que expressin la vivència quotidiana de la síntesi fe-cultura i la civilització de l’amor, actualitzant l’acollida, la senzillesa, la col·laboració, el compromís i el respecte a les persones i les coses d’acord amb l’esperit de Maria Rosa Molas. 

 

CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ

          Els Cicles Formatius de grau mitjà tenen per objectiu capacitar els alumnes per a l’exercici d’una professió determinada en que puguin desenvolupar les competències assignades a la gestió tècnica que corresponguin al seu grau d’autonomia. 

1.- Realitzar els processos administratius usuals de l’àrea comercial, comptable i de personal.

2.- Elaborar la documentació usual de l’Administració pública i dels productes financers i d’assegurança en les dues llengües oficials.

3.- Relacionar-se amb els agents interns i externs de l’organització en les llengües oficials.

4.- Processar la informació operant amb diferents aplicacions informàtiques, els recursos ofimàtics i els arxius.

5.- Comprovar els documents, el registre i l’arxiu.

6.- Planificar el procés d’inserció, identificant les normes de salut laboral, les capacitats i actituds requerides per tal d’integrar-se plenament al món laboral.

7.- Conèixer les normes de seguretat i higiene per millorar les condicions de treball.

8.- Integrar les fases d’un procés administratiu, organitzant les seqüències de treball, executant la documentació, el tractament de la informació i la comprovació de les dades.

9.- Incorporar-se al món productiu de forma responsable i participativa, afrontant les tasques encomanades amb progressiva autonomia i iniciativa, per tal d’integrar-se en un centre de treball.

 

 1.      Planificar el procés d'emmagatzematge i expedició de mercaderies; interpretant les normes d'higiene i seguretat;

2.      Controlar els productes que hi ha al magatzem  per tal de verificar la recepció, expedició i emmagatzematge de mercaderies.

3.      Elaborar les fitxes i la documentació de les operacions relacionades amb el magatzem, interpretant els criteris de valoració i d'expedició, identificant les operacions d'entrada i de sortida, els tipus de productes i les referències, per tal de gestionar l'expedició i emmagatzematge de mercaderies.

4.      Elaborar els elements de promoció i la col·locació dels productes en la longitud d'exposició, interpretant els objectius comercials, el disseny i les pautes de promoció, i la imatge que s'ha de transmetre, aplicant les tècniques de marxandatge, d'aparadorisme i de disseny gràfic per avivar el punt de venda.

5.      Relacionar-se amb clients, proveïdors i resta de personal de l'empresa utilitzant les llengües del país i un altre idioma, distingint-ne la tipologia, interpretant les necessitats i interessos del client,

6.      Elaborar un pla de vendes i el contracte de compra-venda,

7.      Analitzar la informació sobre l'entorn econòmic i les condicions per a la creació d'un establiment comercial,

8.      Elaborar els processos de constitució de l'establiment, identificant el tipus de documentació i els tràmits propis de cada operació, calculant les operacions financeres, i formalitzant els documents mercantils, laborals i fiscals per tal de gestionar un petit establiment comercial.

9.      Sensibilitzar-se sobre els efectes que les condicions de treball poden produir sobre la salut laboral, col·lectiva i ambiental, interpretant les normes de seguretat i higiene,.

10.  Integrar els processos de l'activitat comercial, analitzant-ne la repercussió i la interrelació sobre la venda.

1.      Incorporar-se al món productiu, adaptant-se, de forma responsable i participativa, a l'estructura pròpia d'organització de l'empresa, afrontant les tasques encomanades amb progressiva autonomia i amb iniciativa. 

 

 

1.      Analitzar els procediments de presa de mostres, d'assaig físic i fisicoquímic de les anàlisis químiques i microbiològiques identificant els instruments, els equips de mesura i els productes i reactius a emprar, interpretant les tècniques a aplicar i descomponent-les en les diferents fases de la seqüència d'operació sota normes de bones pràctiques de laboratori (BPL), per tal de preparar la realització de l'assaig i/o l'anàlisi química o microbiològic.

2.      Programar les operacions per als assajos físics, fisicoquímics i microbiològics, establint els recursos materials, la documentació a emprar i el muntatge i la connexió dels equips als serveis auxiliars.

3.      Executar la presa i preparació de mostra, interpretant les instruccions dels aparells i els procediments normalitzats de treball (PNT). 

4.      Executar els assajos físics, fisicoquímics, les anàlisis químiques i microbiològiques, interpretant els procediments normalitzats de treball, la documentació i les instruccions dels aparells, identificant la mostra a analitzar, i operant sota criteris de BPL.

5.      Integrar els diferents processos i funcions que es desenvolupen en les operacions del laboratori, realitzant assajos i/o anàlisis, determinant procediments, tècniques i manipulacions a emprar i executant-los, per tal de donar una resposta global als requeriments d'una activitat del laboratori.

6.      Sensibilitzar-se sobre els efectes que les condicions de treball poden produir en la salut personal, col·lectiva i ambiental amb la finalitat de millorar les condicions de realització del treball, utilitzant mesures correctives i proteccions adequades.

7.      Comprendre el marc legal que regula i condiciona l'activitat en un laboratori d'anàlisi i assaig identificant els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals i organitzant el seu itinerari d'inserció, per tal d'integrar-se satisfactòriament en el món laboral.

8.      Incorporar-se als sectors productius, adaptant-se a les funcions pròpies d'un laboratori d'anàlisis i control d'una empresa, de forma responsable i participativa, amb progressiva autonomia, organització i iniciativa en el seu treball,  per tal d'integrar-se en l'àmbit productiu d'un laboratori.