Ja has acabat els primers sis anys dels ensenyaments obligatoris que has realitzat en l’Educació Primària. Ara ens disposem a iniciar l’Educació Secundària Obligatòria (l’E.S.O.). És una etapa que reuneix unes característiques molt especials.
En aquesta guia, no solament hi trobaràs informació sobre aquesta nova etapa, sinó també unes orientacions pràctiques perquè et sentis tranquil des del primer moment. Consta de dues parts ben diferenciades:
|
Un cop acabada l’Educació Primària, amb l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria s’inicien els ensenyaments secundaris, que inclouen també el Batxillerat i els Cicles de Formació Professional. L’E.S.O. consta de quatre cursos escolars, agrupats en dos cicles de dos cursos cadascun. |
! Comprendre i produir missatges orals i escrits amb propietat, autonomia i creativitat en llengua catalana i castellana i, almenys, en una llengua estrangera, fent-los servir per comunicar-se i per organitzar els propis pensaments, i reflexionar sobre els processos implicats en l’ús del llenguatge. ! Interpretar i produir missatges amb propietat, autonomia i creativitat, utilitzant codis, artístics, científics i tècnics, articulant-los a fi d’enriquir les pròpies possibilitats de comunicació i reflexionar sobre els processos implicats en el seu ús. ! Identificar problemes en els diversos camps del coneixement i elaborar estratègies per resoldre’ls, mitjançant procediments intuïtius, de raonament lògic i d’experimentació, i reflexionant sobre el procés seguit i el resultat obtingut. ! Obtenir, seleccionar, tractar i comunicar informació utilitzant les fonts en què habitualment es troba disponible, i les metodologies i els instruments tecnològics apropiats, procedint de forma organitzada, autònoma i crítica. ! Conèixer les creences, les actituds i valors bàsics de la nostra tradició i el nostre patrimoni cultural, valorar-los críticament i escollir aquelles opcions que afavoreixin més el desenvolupament integral com a persones. ! Comprendre l’aplicació, en l’àmbit professional, dels coneixements adquirits com a preparació i orientació de la futura integració al món laboral. |
A final de curs es farà una sessió d’avaluació en la qual la junta d’avaluació, a la vista de les quali-ficacions atorgades en cada una de les àrees pel corresponent professor/a, decidirà sobre la promoció de cada alumne/a al curs següent.
Per prendre aquesta decisió s’analitzarà acuradament la conveniència que l’alumne/a romangui un any més en el curs per tal de garantir l’assoliment o afermament de les competències bàsiques, o bé que promocioni al curs següent. La junta tindrà en compte l’evolució general de l’alumne/a, observant de manera especial l’avaluació de la seva participació en els crèdits de síntesi.
La junta d’avaluació, d’acord amb l’anàlisi global de l’aprofitament de l’alumne/a, podrà qualificar-lo de nou en alguna de les àrees. Per prendre aquesta decisió serà necessari l’acord dels dos terços del professorat de les àrees que hagi cursat l’alumne o alumna. A les actes d’avaluació s’indicaran amb un asterisc les noves qualificacions atorgades per la junta d’avaluació.
Per poder accedir al curs següent caldrà que totes les qualificacions siguin positives, amb dues excepcions com a màxim.
Dins d’aquest còmput no s’inclouran ni els crèdits variables, que ja hauran estat contemplats en l’avaluació de l’àrea o àrees a les quals corresponguin, ni els crèdits de síntesi, que contribueixen a l’avaluació integrada de l’alumne/a. |
Els alumnes tindran la possibilitat de realitzar una prova extraordinària de les àrees no superades.
Aquestes proves seran dissenyades pel departament o seminari corresponent, i es realitzaran abans del 26 de juny.
Posteriorment a la realització d’aquestes proves es farà una reunió extraordinària de la junta d’avaluació, que haurà de realitzar-se no més tard del 28 de juny.
Per a aquells alumnes que promocionen de cicle o curs sense haver assolit suficientment els objectius necessaris per poder seguir el curs següent, caldrà establir mesures per a la recuperació dels aprenentatges deficitaris: agrupaments flexibles, grups reduïts de recuperació, atenció i proposta de tasques de forma individualitzada, organització d’adaptacions curriculars o altres.
En tot cas s’ha d’avaluar contínuament el progrés en l’assoliment dels objectius dels cursos i cicles anteriors i, com a conseqüència, s’han de revisar constantment les estratègies més convenients per aconseguir-ho.
L’EQUIP DIRECTIU |
Nombre i distribució de crèdits per cicle |
|||||
Àrees |
1er. cicle |
2on. cicle |
Etapa |
||
1r |
2n |
1r |
2n |
||
Ll. Catalana |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Ll. Castellana |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Ll. Estrangeres |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Matemàtiques |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Ciències Naturals |
3 |
3 |
4 |
|
10 |
Ciències Socials |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Ed. Física |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Tecnologia |
2 |
2 |
2 |
|
6 |
Ed. Visual Plàstica |
|
3 |
1 |
|
4 |
Música |
3 |
|
1 |
|
4 |
Ed. ciutad. I drets. |
|
|
1 |
|
1 |
Ètica i moral. |
|
|
|
1 |
1 |
Activitats alternatives |
2 |
1 |
1 |
1 |
5 |
Optat i Cd. Variab. |
2 |
3 |
2 |
9 |
16 |
Tutoria |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Crèdits Síntesi/TR |
1* |
1* |
1* |
1 |
1 |
Total crèdits |
30 |
30 |
30 |
30 |
120 |