JOCS FLORALS - 2009

organitzats pel 

Col·legi PARE COLL

 Dominiques de Girona

 

 Premis

  

                        FLOR NATURAL - L’amistat i l’amor (els que m’estimo)

                         L’ENGLANTINA - El meu país, Catalunya                            

                                                        (llengua, història, paisatges, ciutat i la seva gent)

                        LA VIOLA - La Fe, el transcendent, els valors                                                                    

                        PREMI EXTRAORDINARI  - Tema lliure o Assaig sobre El cel de Giron

 

termini de presentació: divendres 27 de març

* CATEGORIES:

  • Primària – 1 : 1r i 2n (Cicle Inicial)

Primària – 2 : 3r i 4t  (Cicle Mitjà)

                             Primària – 3 : 5è i 6è (Cicle Superior)

                                   ESO – 1 : 1r i 2n d’ESO (1r cicle)

                                   ESO – 2 : 3r i 4t d’ESO (2n cicle)

* PREMIS:

                                   Flor Natural

                                   Englantina

                                   Viola

                                    Prosa (Premi Extraordinari): Tema lliure o El cel de Girona

 

* PREMIS:

                                   Flor Natural

                                   Englantina

                                   Viola

                                    Prosa (Premi Extraordinari): Tema lliure o El cel de Girona

 

Es lliuraran tres premis de cada apartat a cadascuna de les categories. Els apartats són tres en poesia: Viola, Englantina i Flor Natural; i un apartat en prosa.

 à Els nens i nenes de Cicle Inicial (1r i 2n) podran participar en qualsevol de les formes d’expressió que els són pròpies: cal·ligrames, jocs de llenguatge, rodolins, petits poemes, auques... i que manifestin amb claredat la seva iniciació al llenguatge. És per això que totes les composicions d’aquest cicle seran jutjades en un sol bloc.                                                                                                                  

à     Els treballs hauran d’ésser inèdits, originals i escrits en català. Aquestes composicions seran individuals i l’extensió serà màxim d’un full per poesia i dos fulls per prosa, escrits a una sola cara.                                                                                                     

à     Les composicions dels alumnes de Primària – 3 (5è i 6è),  ESO (1r, 2n, 3r i 4t)  hauran de ser escrites a màquina o en ordinador.                                                                          
à  Les composicions que optin als Jocs Florals han de ser totalment anònimes.                      

à  Caldrà lliurar els treballs dins d’un sobre gros, fent-hi constar a la part exterior d’aquest sobre el premi al qual s’opta, el pseudònim de l’autor, el títol de la composició, el curs i el grup de l’alumne. Dins del sobre hi haurà la composició i un sobre petit tancat. A la part exterior del sobre petit s’hi farà constar el premi al qual s’opta, pseudònim, títol, curs i grup de l’alumne i dins d’aquest sobre petit s’hi posarà un paper amb el nom, el curs i el grup de l’autor.                                                                                                     

à     Tots els treballs s’hauran de presentar als respectius tutors el divendres 27 de març de 2009.

Amb l’objectiu d’una banda de poder classificar adequadament els treballs presentats als Jocs Florals i, d’altra banda, facilitar la recerca d’idees o motius per crear aquests treballs, us facilitem, un cop més, una sèrie d’explicacions més concretes dels temes que es demanen.

 

POESIA

a) Flor Natural

         Tradicionalment, la Flor Natural tracta el tema de l’amistat i l’amor. Es proposa parlar de les persones que estimem (pares, germans, avis, amics, mestres, veïns...); d’animals i plantes als quals també podem tenir afecte (els animals domèstics que tenim a casa, les flors del balcó o del jardí, la planta que ens van regalar, l’arbre que vam plantar...); d’objectes que representen per a nosaltres alguna cosa molt especial (una joguina, un  libre, casa nostra...).

 b) Englantina

            Sota el tema de l’Englantina, cal parlar d’allò que ens crida l’atenció, que ens sorprèn , que ens agrada, que    trobem a faltar, que voldríem diferent... de qualsevol aspecte relacionat amb el país: la llengua, la història,  la  dansa, el paisatge (rius, muntanyes, valls, platges), el clima, la gent del carrer, la gent important, el tarannà de  la gent, els pobles i les ciutats (els seus carrers, places, monuments, cases i edificis, parcs i jardins, cotxes,  habitants...), la riquesa, els visitants, la cultura...

 c) Viola

            Es proposa que els treballs presentats amb el lema de la Viola tractin de la Fe en el Transcendent, en Jesús el               Salvador, en la Mare de Jesús i nostre. Per tant, s’hi pot parlar de valors i actituds com: Pau, Solidaritat,                     Llibertat, races, pobresa...

 PROSA

 

El tema de les composicions de prosa és lliure. No obstant, per tal que una composició que hagi estat premiada als Jocs Florals de l’escola pugui ser presentada als Jocs Florals de l’ajuntament de Girona, ha de tractar el tema proposat enguany pel propi ajuntament: El cel de Girona. Aquest tema es pot treballar, ja sigui descrivint-ho o a través d’un relat inventat, des de vessants ben diferents:

·        La vessant més física: podem parlar de si el cel de la nostra ciutat és ample, estret, difícil o fàcil de veure; dels llocs des d’on es contempla millor, de les muntanyes o els edificis que l’emmarquen; de si hi volen molts ocells; de si hi passen molts núvols o sol ser un cel radiant; de si està contaminat o és un cel net; del temps que sol fer depèn de com està el cel i de les variacions o incomoditats que pot provocar a la ciutat.

·        La vessant més poètica i personal: què ens suggereix la visió del cel de la nostra ciutat segons si el contemplem de dia o de nit; o si ho fem a les diferents estacions de l’any; o si el veiem reflectit als rius; o si l’endevinem a través dels arbres de la Devesa o dels altres parcs de la ciutat; en què pensem o quins records ens porta quan el contemplem; potser ens ve al cap una tempesta forta, o una nevada, o una època de molta calor; si no ens agrada prou, com voldríem que fos

 

Cal que tingueu en compte tots els elements que s’utilitzen en fer una bona redacció. És important que tingueu clar el tema que voleu tractar. El jurat tindrà en compte la vostra capacitat creativa, l’ortografia, la claredat del redactat, la imaginació i, fins i tot, l’originalitat i l’encert del títol de la vostra redacció.

La   Fira de Sant Jordi
 

Qui compra roses ?
 

A la fira de les roses

a firar-me antany aní,

lo roser de què em firí

ne fa enguany de tan hermoses

que n’he fet parada aquí.
 

Hi ha la rosa alexandrina,

la vera i la d’esbarzer,

també les de Palestina

que floreixen sense espina

de Jericó en lo roser.
 

Ne tinc d’encara poncelles

que són un calze d’olor;

n’hi ha de blanques i vermelles.

Triau roses i roselles,

firetaires de l’amor !

 

(…)

Jacint Verdaguer,

Roser de tot l’any , 1894

                 

            


 
 

Avui és Sant Jordi - és dia de flors,

diada de roses - que ja s’han desclòs.
 

Voldria fixar-ne - aquí el gran perfum

i omplî aquesta plana - d’olors i de llum.
 

Seria en memòria - del jorn senyalat

que jo en cosa teva - mon nom he posat
 

Tu pots assolir-lo: - somriu al llegî’l

i tota la fulla - s’omplirà d’abril

 

                                               Joan Maragall

                                               23 d’abril de 1895
 

Sant Jordi duu una rosa mig desclosa

pintada de vermell i de neguit.

Catalunya és el nom d’aquesta rosa

i Sant Jordi la porta sobre el pit.
 

La rosa li ha donat gaudis i penes

i ell se l’estima fins qui sap a on;

i amb ella té més sang a dins les venes

per poder véncer tots els dracs del món.

 

                                                   Josep Mª de Sagarra

                            1916 

                            


 enrere