![]() |
Les matemàtiques proporcionen petits enigmes per passar grans estones. |
El passat 29 de maig del 2002 es va celebrar el I Congrés de Matemàtiques Estudinatils, l'organització va estar en mans de la Mariona Ferrer i va tenir la participació d'algunes alumnes de 4t d'ESO de l'escola. Del congrés en va sortir un fulletó que va arribar a mans del departament, i aquest l'ha volgut fer públic. D'una banda perquè un fet tan agradable, interessant i profitós com aquest ha de fer-se conéixer, i de l'altra per tal de donar-li continuïtat. Esperem que al primer congrès en segueixin d'altres.
A continuació teniu el text en versió web del fulletó commemoratiu del I CME editat amb l'objectiu de culturitzar i divertir matemàticament les congressistes assistents. Des del departament volem fer-lo extensiu a tots vosaltres.
Pots enviar les teves respostes a la bústia del departament.
Continua la següent sèrie: 1 |
||||||||||||||||||||||||||
"Els números governen el món"
Pitàgores de Samos, segle V aC |
||||||||||||||||||||||||||
Com pot ser això? Les congressistes del I Congrés de matemàtiques estudiantils (Cristina, Monica, Selenoide, Laura i Mariona) es troben al XX Congrés de Matemàtiques Estudiantils i una d'elles comenta: "Abans d'ahir el meu fill Florenci tenia vuit anys. L'any que ve en tindrà onze" Com és possible?
|
||||||||||||||||||||||||||
I una petita equació per refrescar la memòria: Si un bagul pesa vuit quilos més que el pes de mig bagul, quant pesarà un bagul i mig?
|
||||||||||||||||||||||||||
I ara, deixem un moment els nombres purs i centrem-nos en la lògica. Aquest és un problema de lògica, cal pensar. No calen càlculs, només raonament. La malaltia (patològica simptomàtica)dels monjos del monestir: |
||||||||||||||||||||||||||
"L'infinit! Cap altre problema ha afectat tan profundament
al pensament humà"
David Hilbert |
||||||||||||||||||||||||||
Congressistes! Això si que és una possibilitat
real de guanyar $$$$$$$$$$$$!! Ho diu el llibre del meu progenitor. Cal
dir que si feu el descobriment que us proposo a continuació, ens
repartirem els beneficis. Concretament diu (ho escric amb traducció
simultània, obviament):
GUANYA MILIONS RESOLENT PROBLEMES 3 - 10 - 5 - 16 - 8 - 4 - 2 - 1 Veuràs que sempre arribes a l'1. Si no és així, truca corrents a algun matemàtic (perdó! vol dir: truca corrents a l'organitzadora del I Congrés de Matemàtiques Estudiantils, es a dir Mariona Ferrer Gil i després ja ens encarregarem de la resta), perquè pots guanyar molts diners. La qüestió és que no s'ha trobat cap cas que no resulti 1, però tampoc se sap encara demostrar matemàticament que no existeixi aquesta possibilitat. |
||||||||||||||||||||||||||
I ara una miqueta més d'això que anomenem "teoria", però que també podriem dir, i seria més correcte, curiositats i cultura: EL PAPER DE LES DONES EN LES MATEMÀTIQUES: Les matemàtiques no son una ciència "masculina"
(va quedar demostradísim al I Congrés de Matemàtiques
Estudiantils, en el qual un 100% dels assistents erem noies) encara que
les circumstàncies històriques no hagin afavorit la seva
dedicació a les dones. Hi ha hagut grans dones matemàtiques, com María Agnesi, Sophie Germain, Emmy Noether. |
||||||||||||||||||||||||||
Quins nombres cal posar als quadrats en blanc (in albis) perquè es compleixin totes les sumes finals?
|
||||||||||||||||||||||||||
Ei Congressistes! Buscant jocs matemàtics per desenvolupar la nostra capacitat mental, he descobert un interessant capítol d'un interessantíssim llibre que tenia el meu progenitor per casa "Pòngame un kilo de matemáticas"! El capítol s'anomena ni més ni menys que: "¿Por qué se odian las matemáticas?" Us en copio els punts més importants, amb traducció simultània, obviament: PERQUÉ S'ODIEN LES MATEMÀTIQUES? Les matemàtiques utilitzen un llenguatge abstracte, però els seus continguts es refereixen a coses sumament concretes. Hi ha matemàtiques a la nostra vida, a la natura, a l'univers... Vinga doncs...menys teoria i més pràctica, endavant! |
||||||||||||||||||||||||||
XIFRES & XIFRES: Segur que coneixieu el popular concurs televisiu "Xifres i lletres", ha sigut rebatejat com a "Xifres i xifres". Recordeu quan hi jugavem a les classes de francès? El procediment és el següent. Amb els nombres esmentants heu d'aconseguir el nombre final, EXACTE, utilitzant les 4 operacions bàsiques: sumar, restar, multiplicar i dividir! Bona sort! a) 3, 8, 10 i 4...i el nombre és el....73 |
||||||||||||||||||||||||||
"Una regla de segura aplicació és
que quan un matemàtic o un filòsof escriuen amb nebulosa
profunditat estan dient insensateses"
A. N. Whitehead |
||||||||||||||||||||||||||
Dues congressistes: Un bon dia, dues congressistes del I Congrés de Matemàtiques
estudiantils es troben pel carrer i una li diu a l'altre: |
||||||||||||||||||||||||||
Assignació de llocs:
|
||||||||||||||||||||||||||
"Les matemàtiques són una ciència
en la que no se sap de què es parla ni tan sols si el que es diu
és veritat"
Bertrand Russell |
||||||||||||||||||||||||||
Tan...tararan! Investigació! Descobriu el nombre
secret de dues xifres a partir de les severs pròpies declaracions.
El nombre en qüestió diu: - El producte de les meves xifres és 24, la suma de les meves xifres fa una desena, soc un nombre parell i potència del número dos - Si em divideixes per 2, el residu és 1, si em divideixes per 5, el residu és 3. Si em divideixes per 7, el residu és 6, si em divideixes per 8, el residu és 3, si em divideixes per 9 el residu és 4. De quin nombre es tracta? |
||||||||||||||||||||||||||
"Prendre's la diversió com a simple diversió
i la serietat seriosament mostren el molt indiscernibles que són
totes dues entre si"
Cambridge, Mass.: MIT Press, 1966 |
||||||||||||||||||||||||||
I en un fulletó matemàtic d'aquesta categoria, no hi pot faltar el típic i el més simple dels quadrats màgics! Col.loca els nombres de l'1 al 9 de manera que la suma, tan horitzontal com vertical, sempre doni el mateix resultat. A aquests tipus de quadrats se'ls hi adjudicaven propietats màgiques en l'edat mitjana; com a subgrup dels quadrats màgics trobem els "diabòlics" que són aquells que mantenen les seves propietats quan canviem columnes o files. |
||||||||||||||||||||||||||
Atenció!! Aquí va la història d'un enginyòs
matemàtic (i una bona tècnica per emplenar les butxaques i
poder lligar els gossos amb llonganisses): GRANS DE BLAT Aquest gran matemàtic va ser l'inventor dels escacs, que va demanar al rei, com a recompensa, només un gra de blat per la primera casella dels escacs, dos per la segona, quatre per la tercera i així successivament. El rei, amb una actitud xulesca (i ignorant) va dir "Que li donin!". Però quan ho anaven a fer es van adonar que no hi havia prou blat en tot el país (ni en tot el món!). I és que el nombre de grans corresponents a l'última casella, és ni més ni menys que 2 elevat a 63, és a dir: 9.223.372.036.854.775.808 O sigui que, congressistes, ja ho sabeu, si mai teniu l'oportunitat de demanar una recompensa, demaneu aquesta, que queda dissimuladeta, i en comptes de grans de blat, posem-hi que siguin...€uros! |
||||||||||||||||||||||||||
Quantes vegades es pot sostreure deu de mil? | ||||||||||||||||||||||||||
I ara, una petita qüestió geogràfica
en honor a la nostra professora Carme. Abans que uns exploradors descobrissin l'Everest (8840 m), quin era el cim més alt de la terra? |
||||||||||||||||||||||||||
Clar i simple: Quants segells de tres duros hi ha en una dotzena? | ||||||||||||||||||||||||||
Carnet de família nombrosa (molt útil
per entrar al Sobrequés): A can Torres (i...qui serà l'afortunat?) cadascuna de les filles té tants germans com germanes i cadascun dels fills té dues vegades més germanes que germans. Quina és la composició exacta d'aquesta família? |
||||||||||||||||||||||||||
Els marits gelosos:
La Selene, la Laura i la Monica es troben a un hotel cel.lebrant el viatge de noces (que també és casualitat que es casesin el mateix dia i anessin al mateix hotel). A causa d'una forta tempesta, es troben atrapats en una inundació i disposen d'una barca per escapar-se, a la qual només caben tres persones. Els seus respectius marits son tan gelosos que no estan disposats a permetre que les seves estimades dones es trobin a la barca o a qualsevol de les dues rives amb un altre home o homes si ells no hi son presents. Intenta descobrir la manera en la que poden escapar-se les tres parelles, complint la condició anterior, i a més la de que la barca fagi el mínim de viatges possibles. No es permet sortir nedant ni en helicòpter.
|
||||||||||||||||||||||||||
El pastis exigent:
|