Aspectes RRI
Entenem el RRI com una eina que ha de servir per regular la vida interna del centre,i establir de forma clara i coherent les relacions entre els diferents sectors que formen part de la comunitat escolar,plasmant les regles que obliguin a tots els qui d´una manera o altra participin en l´acte educatiu,i garanteixin al mateix temps els trets que igualment la legislació vigent els otorgui (Decret 266/1997).
Us presentem alguns articles estrets del nostre RRI que fan referència al règim disciplinari dels alumnes.L´aplicació del present RRI afecta a tots els alumnes i de tots els nivells del col.legi Sant Francesc Xavier.
RÈGIM DISCIPLINARI DELS ALUMNES
 
Conductes contràries a les normes de convivencia
1.
Es consideraran conductes contràries a les normes de convivència del centre les
  següents:
     
 
a)
Les faltes injustificades de puntualitat o d'assistència a classe.
 
b)
Els actes d'incorrecció o desconsideració amb els altres membres de la comunitat
    educativa.
 
c)
Els actes injustificats que alterin el desenvolupament normal de les activitats del centre.
d)
Els actes d'indisciplina i les injúries o les ofenses contra membres de la comunitat
 
educativa.
e)
El deteriorament, causat intencionadament, de les dependències del centre, del material
 
d'aquest o de la comunitat educativa.
 
f)
Qualsevol altra incorrecció que alteri el normal desenvolupament de l'activitat escolar,
 
que no constitueixi falta.
     
2.
En concret, es consideraran específicament conductes contràries a les normes de
  convivència del centre les següents:
     
 
a)
La manca de puntualitat injustificada.
 
b)
La inasistencia a classe d´un dia sense justificació.
 
c)
Assistència a classe sense el material escolar necessari sense justificació.
 
d)
El maltractament intencionat del seu material i pertinences , així com el d´altres
 
membres de la comunitat educativa.
 
e)
Manca d´atenció a les explicacions del professor, amb distorsió del normal funcionament
 
de la classe.
 
f)
L´incomplimentnt de l´horari i les activitats dins la jornada escolar.
 
g)
Presentació inadequada dels seus treballs segons la metodología del centre i no complir
 
en les seves tasques escolars de manera reiterada.
 
h)
La manca de normes elementals d´higiene i d´educació en el tracte amb tots els
 
membres de la comunitat educativa.
 
i)
Discussions o baralles dins el recinte escolar entre companys.
 
j)
Els actes d´indisciplina,injuria o ofensa no greu i els actes d´agressió física que no tingui
 
caràcter greu.
 
k)
No entregar les observacions o comunicats posats en l´agenda pels professors o tutors
 
perquè siguin signats pels seus pares o tutors.
 
l)
La no participació o manca d interès en les activitats docents.
 
m)
La utilització de telèfons mòbils,diskman,walkman,o qualsevol altre aparell en tot el
 
recinte escolar,tret de les hores d´esbarjo.
 
n)
La incorrecció en el trànsit per l´ interior del centre i en els desplaçaments fets amb
 
l´escola.
 
o)
El maltractarnent del material o les instal.lacions escolars que puquin ocasionar brutícia
 
o desperfectes.
 
p)
Totes aquelles altres que,per atenuants o per no estar expressament tipificades en el
 
present Reglament,així es considerin.
     
Mesures correctores
     
1.
Les mesures correctores previstes per a les conductes contràries a les normes de
  convivència del centre són les següents:
     
 
a)
Amonestació oral.
 
b)
Compareixença immediata davant del cap d'estudis o del director del centre.
 
c)
Privació del temps d'esbarjo.
 
d)
Amonestació escrita per part del tutor de l'alumne, el cap d'estudis o el director del
 
centre. Cal que els pares o representants legals de l'alumne tinguin coneixement escrit
 
de l'amonestació.
 
e)
La mesura correctora que s´aplicarà a les conductes descrites a l´apartat m),serà la
 
retirada de l´aparell (mòbil, diskman,etc)
 
f)
Realització de tasques educadores per a l'alumne, en horari no lectiu, i/o la reparació
 
econòmica dels danys causats al material del centre o bé al d'altres membres de la
 
comunitat educativa. La realització d'aquestes tasques no es podrà prolongar per un
 
període superior a dues setmanes.
 
g)
Suspensió del dret a participar en activitats extraescolars o complementàries del centre
  per un període màxim d'un mes.
 
h)
Canvi de grup de l'alumne per un període màxim d'una setmana.
 
i)
Suspensió del dret d'assistència a determinades classes per un període no superior a
    cinc dies lectius. Durant la impartició d'aquestes classes l'alumne haurà de romandre al
    centre efectuant els treballs acadèmics que se li encomanin.
     
Constància escrita
     
1.
De qualsevol mesura correctora que s'apliqui n'ha de quedar constància escrita, amb
  excepció de les previstes a les lletres a), b), i, c) de l'apartat anterior , i amb explicació de
  quina és la conducta de l'alumne que l'ha motivada.
2.
El director, el cap d'estudis o el professor que aplica la mesura correctora és el responsable
  de la seva constància escrita. Quan es tracta de la comissió de convivència s'atribueix
  aquesta responsabilitat a qui actuï de secretari de la comissió.
3.
La constància escrita s'ha de registrar a l'arxiu personal de l'alumne.
     
Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre.
1.

Es considerarà faltes les següents conductes greument perjudicials per a la convivència en el

centre:
 
a)
Els actes greus d'indisciplina, injúries o ofenses contra membres de la comunitat
educativa.
b)
L'agressió física o amenaces contra altres membres de la comunitat educativa.
c)
La suplantació de personalitat en actes de la vida docent i la falsificació o sostracció de
documents i material acadèmic.
d)
El deteriorament greu, causat intencionadament, de les dependències del centre, del
material d'aquest o dels objectes i les pertinences dels altres membres de la comunitat
educativa.
e)
Els actes injustificats que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats
del centre.
f)
Les actuacions i les incitacions a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat
personal dels membres de la comunitat educativa.
g)
La reiterada i sistemàtica comissió de conductes contràries a les normes de convivència
del centre.
 
2.

En concret, es consideraran conductes greument perjudicials per a la convivència en el

centre, qualificades com a falta, les següents:
 
a)
La reincidència en faltes lleus durant un mateix curs.
b)
L´incompliment d´una sanció motivat per una falta lleu.
c)
Marxar de classe deixant al profesor amb la paraula en la boca.
d)
Absentar-se del centre sense permís.
e)
La manca de respecte envers les persones comesa dins el centre.
 
f)
Desobedència ostensible a les indicacions de qualsevol responsable del centre.
 
g)
Els actes d´ indisciplina,injúria o ofenses greus a les persones de la Comunitat
 
Educativa,així com els actes d´agressió física que tinquin caràcter greu.
 
h)
La suplantació de personalitat en actes de la vida docent.
 
i)
La manipulació d´informes o documentació del centre,així com la substracció de
 
documents acadèmics.
 
j)
La falsificació de notes o signatures.
 
k)
No lliurar a les destinacions les comunicacions del centre o dels pares.
 
l)
L´apropiació de pertinences dels altres.
 
m)
El robatori de material escolar o no escolar del centre,dels professors o dels
 
alumnes.
 
n)
Causar, per ús indegut o de forma intencionada, danys greus en els locals ,materials
 
o documents del centre o en les pertinences d´altres membres de la Comunitat
 
Educativa.
 
o)
La violència o agressió molt greu contra professors,alumnes o persones del centre,
 
encara que no hi hagi cap antecedent.
 
p)
La incitació sistemàtica a actuacions molt perjudicials per a la salut i la integritat
 
personal dels membres de la Comunitat Educativa del centre.
 
q)
El consum o simple possessió de tabac,pels menors de setze anys,dins el recinte del
 
Centre,així com en qualsevol sortida escolar o activitat fora de l´escola organitzada en
 
grup.
 
r)
Ingerir begudes alcohòliques o consumir qualsevol tipus de droga al recinte escolar o a
 
qualsevol sortida de la escola.
 
s)
Els actes que comportin una violació greu respecte del Carácter Propi del Centre i la
 
incitació als companys a infringir greument el R.R.I.
 
t)
Els actes injustificats que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats
 
del centre.
 
u)
Totes aquelles altres que per no estar expressament tipificadas en aquest Reqlament es
    consideren com a greus.
     
Sancions per la comissió de faltes
     
1.
Les sancions que podran imposar-se per la comissió de les faltes previstes a l'article
  anterior són les següents:
     
 
a)
Realització de tasques educadores per a l'alumne, en horari no lectiu, i/o la reparació
 
econòmica dels danys causats al material del centre o bé al d'altres membres de la
 
comunitat educativa: la realització d'aquestes tasques no es podrà prolongar per un
 
període superior a un mes.
 
b)
Suspensió del dret a participar en activitats extraescolars o complementàries del centre
 
durant un període que no podrà ser superior al que resti per a la finalització del
 
corresponent curs acadèmic.
 
c)
Canvi de grup o classe de l'alumne.
 
d)
Suspensió del dret d'assistència al centre o a determinades classes per un període que no
 
podrà ser inferior a sis dies lectius ni superior a quinze dies lectius, sense que això
 
comporti la pèrdua del dret a l'avaluació contínua, i sens perjudici de l'obligació de
 
realitzar determinats treballs acadèmics al domicili de l'alumne, en el supòsit de privació
 
del dret d'assistència al centre.
 
e)
Inhabilitació per a cursar estudis al centre pel període que resti per a la fi del corresponent
    curs acadèmic.
 
f)
Inhabilitació definitiva per a cursar estudis al centre.
     
Re-escolarització
     
1.
En el cas d'aplicar les sancions previstes als apartats e), i, f) a un alumne d'escolaritat centre
  obligatòria, l'Administració educativa proporcionarà a l'alumne sancionat una plaça en un altre
  docent per tal de garantir el seu dret a l'escolaritat.
2.
A tal efecte, el director del centre comunicarà a la Delegació Territorial del Departament
  d'Ensenyament aquestes circumstàncies de manera immediata.
   
Imposició de les sancions
     
  Correspon al consell escolar del centre imposar les sancions per a les conductes greument
  perjudicials per a la convivència en el centre, qualificades com a falta.

© sanfranciscojavier