Biblioteques escolars .edu

"La biblioteca pública, l’accés local cap al coneixement, proporciona les condicions bàsiques per aprendre al llarg dels anys, per decidir lliurement i per al desenvolupament cultural de l’individu i dels col·lectius”  (Manifest de la Unesco de la Biblioteca Pública, 1994)

Aquest Manifest de la Unesco proclama la creença en la biblioteca pública com una força viva per a l’educació, la cultura i la informació.

"Els adolescents necessiten una atenció especial ja que molts abandonen la lectura voluntària en aquesta etapa de la vida. Els bibliotecaris i altres persones que coneixen el creixement psicològic i emocional dels adolescents els haurien d’introduir a la lectura amb una àmplia sèrie de llibres, compatibles amb els seus interessos canviants” (Carta per al Lector, Comitè del Llibre Internacional i Associació Editorial, 1992)

Les biblioteques poden ser una ajuda important per aconseguir amb èxit la transició de la infància a l’edat adulta proveint accés als recursos d’informació i un entorn que afavoreixi

el desenvolupament intel·lectual, emocional i social.

La biblioteca ha d’estar oberta a tothom i, per tant, ha de respectar les diferents necessitats culturals de cadascun. Aquestes necessitats culturals tenen les seves arrels en la tradició, tant oral com visual, en els canvis de la societat i de l’estatus social, en la diversitat cultural i en les fantasies i els somnis. Aquestes necessitats s'han de tenir en compte en els recursos, serveis, programes d’activitats i en l’espai de la biblioteca.

El objectius del projecte són:

·       Difondre els fons i garantir-ne la disponibilitat dels documents  del fons

·       Ampliar les possibilitats d'ús pedagògic que circulin pel centre educatiu  la biblioteca escolar

Funcions del projecte:

·       Adquirir recursos d’informació d’acord amb les necessitats docents i d’estudi i amb els diferents departaments del centre

·       Posar a disposició de la comunitat educativa i del barri els recursos d’informació propis per facilitar-ne la màxima utilització.

·       Conservar els recursos d’informació propis en condicions òptimes.

·       Organitzar les activitats i promoure iniciatives per a difondre els serveis i potenciar-ne l’ús; oferir formació als usuaris.

Procés a seguir:

·       Planificar el canvi Integrar la biblioteca escolar en els processos educatius del centre,

·       Automatitzar

·       Activar la biblioteca. Donar-li vida: La cooperació cultural

Tots aquests passos suposen la realització de tot un seguit de tasques bastant complexes, sense deixar de banda la introducció de canvis importants en el centre, abordant-los a poc a poc amb una planificació realista. La biblioteca  escolar d’aquest centre compta, amb escassos recursos, que han de ser molt bé aprofitats. Per això, és molt important que la selecció d’objectius es faci de forma conscient i meditada, de tal manera que es pugui anar millorant la biblioteca a poc a poc.