|
La resiliència, una mirada
que fa viure.Stefan Vanistendael.Secretari general adjunt del BICE, Genève.(traducció:
Rafel Cabré)
La realitat humana de la resiliència
-aquesta capacitat de créixer a través de les grans dificultats-
probablement hagi existit sempre. En trobem traces a la literatura i a
les altres formes dexpressió artística, a les històries
de vida i en els testimoniatges, sense que per això el mot resiliència
hagi estat emprat.
En làmbit de la infància lexemple més
conegut és, amb tota probabilitat, el dAnna Frank. El seu
diari és ric en ensenyaments i ja hi trobem aquella mirada que
busca apassionadament la vida. Quan la seva mare es consola pensant en
totes les persones que estan menys bé que la família Frank,
lAnne entén prou bé que no la consola pensar en la
desgràcia dels altres sinó buscant i trobant allò
que queda de bell i de bo en una vida difícil. I dóna les
gràcies per un petit raig de sol i de cel blau que encara li arriba
a través duna finestreta. Ella sent que per a construir una
vida necessitem elements positius: és més important una
ínfima llavor que mirar únicament els danys de les coses.
Assenyalem per altra banda que la vida tràgica dAnna Frank
il·lustra clarament que la resiliència se situa en un quadre
polític i social que pot destrossar la persona i la seva resiliència.
Aquesta lliçó tan dura ens obre també una porta cap
a la possibilitat inversa: els nostres polítics, ¿poden
deixar-se inspirar per la resiliència i decantar-se així
cap a la construcció de la vida sense negació dels problemes
existents?
1. La mirada
que crida a la vida
El film Billy Elliot ens mostra el somni boig -un somni que no explico-
dun noiet, Billy, orfe de sa mare. En Billy troba una dona que jugarà
un paper decisiu en la seva vida. El film és magnífic, però,
és una història certa? No és potser el fruit duna
imaginació desfermada? Daltres històries de la vida
real existeixen per a provar el contrari.
Recentment hem conegut la increïble biografia den Tim Guénard.
Un altre país, una altra cultura, unes altres circumstàncies.
Nen cruelment abandonat per la seva mare, salvatgement agredit pel seu
pare, un llarg recorregut per institucions de tota mena, i que va a parar
a una vida expansiva, un casament, nens i un compromís cap els
joves desafavorits.
Si en trec una sola lliçó de la vida del Tim és aquesta:
lallunyament entre els qui lhan pogut ajudar a construir-se
i els qui no lhan ajudat, o fins i tot lhan destruït,
no segueix la distinció entre professionals o no professionals.
La veritable línia de demarcació es fa segons la mirada
posada en Tim Guénard: duna banda la gent que ha cregut realment
en ell, malgrat els seus comportaments violents i els seus límits,
i duna altra banda les persones que lhan rebutjat o explotat
i que han tractat dencasellar-lo en algun lloc. Qui són aquestes
persones que han demostrat tenir fe en el Tim? Entre ells trobem un pagès,
un jutge, un capellà, un jove agredit pel mateix Tim i, més
tard, la dona que serà la seva esposa. Ha trobat un psicòleg
que més aviat lha destruït, i un altra que lha
realment ajudat. Tot sembla jugar-se en la qualitat de la mirada, de la
trobada, ja sigui en un context professional o no.
Podem multiplicar els exemples daquests nens, daquests adults
també, els quals enfront de grans dificultats han aconseguit construir-se
una vida positiva, feliç, per a ells mateixos i per als altres.
De vegades es tracta de persones molt conegudes, com el compositor alemany
Johan Sebastian Bach, jove orfe de pare i de mare, però que encara
ens inspira, més de dos segles després de la seva mort.
Aquestes persones que han superat grans dificultats sempre han existit.
Com hauria altrament sobreviscut la humanitat? Daltra manera, es
podria pensar que es tracta déssers excepcionals, de superdotats.
En aquest precís punt la ciència ens fa un aclariment preciós.
Diversos científics han estudiat el desenvolupament de nens quan
han estat confrontats a dificultats molt greus: un pare alcohòlic,
una gran pobresa, tensions familiars, refugiats... Entre els investigadors
hi trobem Garmezy, Grotberg, Madsten i Garbarino als Estats Units, Rutter
i Osborn a Anglaterra, Lösel a Alemanya, i el seu nombre no para
de créixer: alguns, com Emy Werner i Ruth Smith han seguit el creixement
dels nens durant més de trenta anys. Fins que es provi el contrari,
la constatació és irrefutable:
- Sí, aquestes situacions difícils creen problemes a molts
nens, però compte, es tracta de la constatació duna
tendència estadística a nivell duna població,
no podem deduir-ne conclusions per a nens individuals.
- Però sí també, una proporció sorprenent
daquests nens es desenvolupa de manera molt constructiva. Concretament,
es comprometen en relacions estables, alguns es casen, tenen un treball,
es comprometen amb els altres... Aquesta constatació refusa qualsevol
determinisme i fatalisme a nivell de la persona individualment.
2. La resiliència
Anomenem aquesta capacitat de construir una vida positiva en presència
de grans dificultats, resiliència, amb un mot manllevat
de la física, on significa resistència dun material
als xocs. Amb tot, el mot agafa un significat a la vegada més ampli
i més matisat en la descripció de realitats humanes, a la
imatge del terme de langlès corrent «resilience».
La resiliència humana és més una capacitat de creixement
a través de dificultats greus, que un simple rebot que ens porta
a una posició anterior.
Aquesta resiliència sempre ha estat present a la vida, però
no és ben coneguda, per almenys dues raons:
- No teníem cap mot per anomenar-la, ni en francès ni en
moltes altres llengües; és difícil agafar consciència
duna realitat que no es pot anomenar. Amb tot, la majoria de la
gent que té un mínim dexperiència de la vida,
no necessita gaires explicacions per a reconèixer la realitat de
la resiliència.
- En els nostres serveis jurídics, socials o terapèutics,
tenim la mirada orientada cap als qui van malament, cap al que no funciona,
cap als problemes i dificultats. En daltres termes, els veritables
«resilients» es troben fora de lhoritzó dels
professionals.
3. Podem construir
la resiliència?
Què podem aprendre daquells que donen testimoni de resiliència?
Laposta és considerable ja que si arribem a descobrir determinats
factors de resiliència podem a la vegada reconèixer lexistència
de problemes i, al mateix temps, abordar-los duna manera radicalment
constructiva, inspirant-nos en els recursos que els resilients han trobat
en ells mateixos i en el seu entorn.
Existeix realment una resiliència que es pot construir? No es tracta
més aviat duna capacitat que es té o que no es té?
No és innata? Cada ésser humà té el seu patrimoni
genètic; és per tant normal que la resiliència tingui
un component genètic. Però no nhi ha prou amb això,
la persona humana -per molt biològica que sigui- necessita una
interacció amb el seu entorn per a construir-se com han mostrat
els nens abandonats en els orfenats romanesos. Una separació entre
linnat i ladquirit, tan popular en les ciències humanes,
em sembla excessivament teòrica. Fa abstracció de la vida
real en la qual ladquirit no pot desenvolupar-se sense linnat
i viceversa. Com si jo intentés separar el cafè i la llet
dun cafè amb llet.
Friedrich Lösel a Alemanya ho formula clarament: lherència
genètica determina els límits extrems del possible, però
a linterior daquests límits tenim un enorme ventall
de possibilitats, algunes de les quals seran realitzades gràcies
a la interacció social que ens ajuda a construir una vida.
La vida mateixa ens mostra un altre repte en relació a la construcció
de la resiliència: una persona que es troba en una condició
molt penosa i difícil busca normalment una solució, una
sortida que funcioni per ella mateixa sense causar massa danys als altres.
La seva preocupació no és trobar una solució generalitzable
que podria ajudar daltres persones en gran dificultat. Aquesta estratègia
agafa a contrapèl el científic i el mitjancer. Ells busquen
dades, tècniques generalitzables. Tim Guénard dóna
testimoni per exemple, de com durant la seva estada a lhospital
de nen, un trocet de paper dembolicar regals agafava una significació
extraordinària que el va ajudar molt. Evidentment, un psiquiatre
de nens no en deduirà que cal donar paper dembolicar regals
a tots els nens desgraciats...
Proposem una solució a aquesta contradicció, obrint el tràmit
de la construcció de la resiliència en dues etapes:
1a) de generalització bastant clàssica, en la qual presentem
alguns camps dintervenció possible, que semblen confirmar-se
a través de les cultures i a través de diferents problemàtiques,
però a un nivell dabstracció tal que encara no sabem
què fer en aquests camps proposats
2a) que intenta apropar-se a la realitat concreta del terreny, proposant
en cada camp dintervenció de la primera etapa exemples dallò
que es fa en un altre lloc; aquests exemples no són per a copiar
però poden inspirar una estratègia a daltres mitjancers;
no es tracta de cap manera de la generalització clàssica,
però la podem anomenar «la generalització per inspiració».
4. Els fonaments
Comencem per dos factors de base:
1) Lacceptació fonamental del nen com a persona humana (per
tant no necessàriament del seu comportament) per, almenys, una
altra persona. Som en el relacional, al més fort del terme, un
tipus de lligam que se situa normalment en les relacions familiars, de
veïnatge, damistat. De fet, és aquí també
que podem situar aquesta mirada positiva sobre laltre. Aquesta acceptació
pren formes variades: laltre mestima, mescolta, es pren
temps per a mi, no em deixa caure, creu realment en mi.... Aquesta acceptació
es viu de vegades més fàcilment en el medi natural de la
persona que en una relació dajuda professional. Daquí,
el repte de veure si una intervenció professional pot articular-se
amb la vida espontània.
2) La capacitat de descobrir un sentit, la qual cosa passa sovint -però
sense exclusivitat- per una fe religiosa no sectària, per lexpressió
artística, o a un nivell més pragmàtic, per un projecte
que ens fa sortir del nostre ego: la cura per un animal, una planta, una
persona, la participació en un equip esportiu, un projecte de formació...
Per a moltes persones, el sentit va lligat al sentiment o percepció
que se les necessita. El fet de tenir també un cert control sobre
el seu destí contribueix igualment a la capacitat de projectar-se
en la vida i a descobrir-hi un sentit. Amb tot, no hem dexagerar
aquesta necessitat de control ja que correm el risc deliminar parts
molt riques de la vida, com per exemple la creativitat, lhumor,
la intuïció, la vida sentimental i laventura de posar
nens al món.
En el fons, mentre tenim el sentiment -fins i tot inconscient- que existeix
un lligam positiu entre la nostra vida i el més gran corrent de
la vida al voltant nostre, tenim el sentiment que la nostra vida té
sentit. Aquesta idea no diu quin és el sentit de la vida sinó
com aquest sentit funciona en la nostra vida. Aquesta forma operacional
dabordar el sentit permet també de buscar i construir activament
aquest sentit, bo i admetent que no podem pas imposar un sentit a la vida.
Aquest sentit es descobreix tard o dhora, al cor de la vida, potser
gràcies a les nostres temptatives de recerca de sentit.
Aquests dos factors, el lligam i el sentit, constitueixen en molts casos
el fonament de la resiliència. Els trobem també en Billy
Elliot, Tim Guénard o Anna Frank. Prenem un exemple extrem: la
psicòloga ginebrina Mme Catipovic-Perret que socupa dadolescents
tendents al suïcidi, diu -fins i tot abans de conèixer la
resiliència- que els risc de suïcidi és mínim
si un jove té un lligam i un sentit. En absència daquests,
el risc és molt elevat
Notem que els petits rituals, com ara el del dormir, poden jugar un paper
no gens menyspreable en aquests dos camps: contribueixen a crear un lligam
entre la nostra vida i la gran vida (sentit) en moments claus daquesta
o en moments duna gran vulnerabilitat, com el dormir, on hem de
deixar anar qualsevol control, sense la qual cosa no podem adormir-nos
. Aquests rituals que expressen també un gran respecte per la nostra
vulnerabilitat, ens poden ajudar a sentir-nos acollits, acceptats en la
vida. Poden esdevenir també un suport, no gaire complicat, modest
però preciós en aquests dos camps de lacceptació
i del sentit, en la mesura que siguin realment «habitats»
per persones i que no esdevinguin una rutina enutjosa.
5)
Una veritable construcció
Sobre aquesta base shi encaixen daltres factors molt útils:
3) Lautoestima, però sense exageració, sinó
deriva cap a larrogància.
4) Les competències de tot tipus, humanes, socials, professionals.
5) Lhumor constructiu, que cal distingir de la ironia i del sarcasme.
Aquests 5 factors funcionen en interacció. Per exemple, si em sento
acceptat per una persona que mestimo, si puc participar en un projecte
que dóna sentit a la meva vida, tindré una millor idea de
mi mateix, em sentiré més valorat. I alguns educadors saben
bé que un nen aprèn més fàcilment competències
si se sent ben estimat.
Els lligams entre lhumor i
la resiliència poden ser múltiples. Lhumor relativitza
els problemes de la millor manera possible, dóna perspectiva de
les coses, em fa descobrir aspectes positius però insospitats de
la realitat, crea lligams positius entre les persones i pot, fins i tot,
ser revelador de sentit. Lhumor que em fa riure de tot cor -i de
tot cos- activa a la vegada la intel·ligència, les emocions
i el cos. Se lanomena «holístic».
La construcció de la resiliència a partir daquests
5 factors ha estat desenvolupada en el llibre Le bonheur est toujours
possible. Construire la resilience (Jacques LECOMPTE Bayard, Paris 2000).
Lestructura del llibre és, per altra banda, la metàfora
de la construcció duna casa, on cada habitació representa
un àmbit dintervenció possible per construir la resiliència
(factor de resiliència a cultivar). Amb tot, això no especifica
en res allò que podem fer concretament en el context que és
el nostre. Cal encara posar els mobles a les habitacions! Cadascú
ha de veure el que pot fer en la seva situació. Cadascú
ha de deixar-se inspirar pels exemples trobats en un altre lloc.
Aquests 5 factors de resiliència no són revolucionaris.
Dalguna manera hi retrobem el bon sentit psicològic o senzillament
el bon sentit, en síntesi. Però si els volem realment tenir
en compte en la nostra vida, en el nostre treball, haurem de fer una altra
mirada a la realitat. Haurem de buscar amb passió els elements
positius que ens permetran de construir una vida, més enllà
de la reparació dels danys. Els haurem de buscar fora dels nostres
quadres professionals estrictes.
Dues reaccions de psiquiatres infantils, flamenc i való, que coneixen
la resiliència i que hi creuen, donen testimoni daquests
canvis:
- He estat format per constatar problemes i per aportar-hi solucions.
La resiliència em posa davant del repte de detectar els recursos
duna persona i de com mobilitzar-los.
- Si demano a un jove que he tingut a teràpia com a nen, allò
que lha ajudat a sortir-sen, rarament anomena els professionals.
Em parla duna tieta que lestimava molt o dun amic que
va creure en ell, persones que formaven naturalment part de la seva vida.
Resumint, canviem de perspectiva. Intentem aplicar dues frases aparentment
simples:
· Només podem construir amb allò que és positiu
· Positiu no vol dir forçosament perfecte.
6. Per on
començar
Canviar la mirada sobre la realitat. Res no sembla més fàcil.
No és lampolla de vi meitat buida meitat plena? La història
de la ciència i dels invents -sobretot dels objectes quotidians-
ens suggereix tot el contrari. Ens equivoquem sovint a causa dun
fenomen psicològic molt curiós: és extremadament
difícil de descobrir una evidència, però un cop descoberta
no tenim cap dificultat de comprendre-la. Múltiples exemples permeten
aquesta curiosa constatació. Vegem-ne dos:
· Un exemple de la història de les matemàtiques.
Tota la nostra civilització mediterrània i occidental va
ser incapaç de descobrir la xifra zero. Només coneixem dues
civilitzacions que van descobrir el zero, els indis i els maies. La xifra
zero va entrar a Europa per Espanya, vinguda de lÍndia i
transmesa pels àrabs.
· Un exemple de la vida quotidiana. Van caldre més de quatre
segles per trobar les branques a les ulleres, el mitjà més
evident per aguantar davant dels ulls les lents que ens ajuden a veure-hi
millor. Abans daquesta descoberta, feta per un òptic anglès
del segle XVIII, els savis i els practicants havien pensat en una pinça
o en un barret amb lents penjant, en una mena de lupa aguantada per la
mà... I no obstant, lenginy no mancava als investigadors
interessats en la millora de la vista; entre els quals un tal Leonardo
da Vinci...
Si aquest canvi de mirada sobre la realitat és a la vegada tan
important però tan poc evident, què fer? Vet aquí
vuit suggeriments, algunes pistes per anar assajant, sense però,
fer-ne receptes:
a) La nostra experiència de resiliència
Per començar és útil de vegades que ens adonem de
les nostres pròpies experiències professionals o privades
de resiliència en el nostre entorn. La «caseta» o casa
de resiliència, de la qual hem parlat més amunt pot ajudar-hi.
Per tal de començar i estimular la reflexió i lintercanvi,
intenteu dibuixar amb 2-3 amics o col·legues aquesta casa , però
remodelada i feta més viva que un esquema, segons les vostres pròpies
experiències professionals i privades. O intenteu laltre
exercici esmentat abans, el dibuix dun símbol de resiliència.
b) Construir: a la recerca delements i destra-tègies
Fem-nos aquesta doble pregunta: amb quins elements podem construir, en
una situació donada? i quines estratègies de construcció
podem utilitzar? Els nens del carrer segueixen una estratègia similar
sense ni tan sols reflexionar-hi, per intuïció, per necessitat
de supervivència. I moltes persones en dificultats ho faran també
a fi de trobar una sortida als seus problemes.
c) El diagnòstic positiu
Si hem destablir un diagnòstic, redactar un informe sobre
una persona, podem intentar daplicar la regla 50/50: si tinc x pàgines
sobre els problemes de la persona, ¿puc afegir-ne el mateix nombre
sobre el seu potencial, els seus recursos i el seu entorn? o he reduït
la persona al seu problema? Aquesta regla pot ser massa forçada.
Però res no impedeix de provar amb una variant més modesta:
almenys una pàgina sobre els recursos i el potencial de la persona.
Aquí també els 5 factors i les regles esmentades més
amunt ens poden orientar.
d) Una anàlisi matisada
Podem fer una anàlisi útil i clàssica on posem en
quatre columnes: forces, febleses, riscos i oportunitats. És molt
útil però podem matisar la nostra anàlisi, fer-la
més pròxima de la resiliència i més subtil,
si intentem refer lexercici creuant les columnes de dues en dues:
|
Força
|
Feblesa
|
Risc |
A
|
B
|
Oportunitat |
C
|
D
|
La vulnerabilitat per exemple pot aparèixer
a priori com una feblesa. Però, constitueix sempre un risc? O pot
ser també una oportunitat que, gestionada amb prudència
i amb pudor, pot constituir un factor positiu en la intimitat duna
relació de profunda acceptació mútua? En una darrera
anàlisi, ¿no és una certa vulnerabilitat que em fa
veure laltre amable i que compromet fonamentalment el meu respecte,
més enllà de ladmiració que puc tenir per aquesta
persona?
e) La qüestió del bon sentit
Fem-nos la pregunta davant la descripció o el tractament duna
persona: ¿acceptaria jo que em descrivissin o em tractessin així?
Com acceptaria ser reduït en un feix de problemes, un cas a tractar?
Com voldria corregir-ho?
En un gran congrés internacional sobre els abusos sexuals dels
nens, un expert va demanar al públic de professionals que algú
es prestés a explicar lexperiència sexual més
pertorbadora de la seva vida. Consternació en el públic!
Tot seguit lexpert va demanar a tots els altres experts presents
-i tan perplexos- si sadonaven que demanaven sempre aquest tipus
dexercici a nens dels quals shavia abusat, i això de
manera repetida, una vegada el psicòleg, una vegada lassistent
social, una vegada la policia...
f) La importància prioritària dels efectes secundaris
Intentem obrir els ulls sobre els efectes secundaris de les nostres accions,
perquè els fonaments de la resiliència, lacceptació
profunda de laltre i la descoberta de sentit es construeixen sovint
de manera no predeterminada, com lefecte espontani, però
no intencionat duna sèrie daltres accions, que realitzen
una varietat dobjectius. En termes molt simples i concrets es tracta
per exemple de la diferència entre nodrir-se o compartir un àpat,
entre administrar un medicament i prendres en aquesta ocasió
el temps per escoltar un malalt, entre atribuir temps i donar temps.
Aquesta atenció als efectes secundaris ens obre també els
ulls a la descoberta dels elements que contribueixen a la construcció
de la resiliència, esmentada més amunt. Un exemple: Nelson
Mandela dóna testimoni de la importància del petit jardí
que podia cultivar a la presó, per preservar la seva dignitat humana.
No era probablement allò que les autoritats penitenciàries
haurien volgut!
Més proper a nosaltres: qui pot avaluar el bé que fan els
«jardins obrers» o els «horts familiars»; aquests
petits trossos de terra que hi ha a les nostres ciutats, en termes de
relacions humanes, dintegració, dautoestima, i de projecte,
més enllà del cultiu de flors i hortalisses?
g) Lavaluació de les avaluacions
Un cert tipus davaluació pot funcionar com les viseres dels
rucs: pot ser reconfortant per als qui gestionen o programen, però
al preu duna barroera deformació de la realitat que pot amagar
molt de disfuncionament i sofriment.
Les idees presents són per tant una mica subversives. Però,
¿volem regular la vida com una màquina, lúltim
criteri de la qual són els diners o volem contribuir a leclosió
de la vida? És per això que, de vegades, és útil
davaluar les nostres avaluacions amb una mica de distanciament.
Ens ajuden a corregir els errors? Atreuen la nostra atenció sobre
els interessos dels clients? Per a quina cosa han de servir?
h) Un estel a la nit
De vegades veiem bé en quin sentit hauríem de poder treballar,
però no veiem com podem arribar-hi, ni tan sols després
dhaver consultat amics i especialistes. Hem dacceptar igualment
de viure en una tensió entre la realitat i lideal. La nostra
gran temptació és fugir daquesta tensió, ja
sigui amagant lideal, ja sigui preferint les nostres il·lusions
a la realitat. És més sa que ens situem al cor mateix daquesta
tensió amb paciència, amb perseverància, amb humor.
Un ideal, fins i tot si no és realitzable a curt termini, resta
sempre com a quelcom preciós, en el pitjor dels casos com un estel
llunyà i inabastable que ens guia a la nit.
6. Per concloure, un repte vivificant
Un exemple que ve duna assistent social que treballa a lArgentina
amb nens en conflicte amb la llei, il·lustra bé on pot conduir
a la pràctica aquests canvi de mirada. Aquesta persona dóna
explícitament testimoni que va començar a reorientar el
seu treball en un sentit inspirat per la resiliència. Davant seu:
una banda de nens de carrer agafats per robatori. En lloc de reprimir
de seguida aquests nens ella intenta saber com organitzen els seus robatoris
i perquè ho fan, sense que això suposi que aprova el seu
comportament. Però el lligam entre ella i els nens queda preservat
i ella pot descobrir així, llavors positives amagades darrera daquest
comportament il·legal. Els nens se senten sorpresos per aquest
interès i expliquen les seves accions.
Lassistenta social se sorprèn davant de tanta creativitat,
enginy, intel·ligència i també generositat, ja que
surt a la llum que aquests nens roben per tal de donar menjar a les seves
famílies que tenen gana; i la vida que porten així és
ben perillosa, el risc de fer-se matar és ben real. En aquests
moments lassistenta social els confronta a la seva pròpia
lògica, a la seva pròpia experiència: «Què
dirà la família el dia que potser seràs mort? qui
els donarà menjar?» Al mateix temps fa comprendre que potser
no és al nen que correspon dalimentar la família,
sinó que els adults tenen la seva part de responsabilitat... Més
tard, en els intercanvis, lassistenta social descobreix el seu interès
per la reparació de motos, la qual cosa permet de fer germinar
tot un altre projecte que donarà un guany, un taller de reparació
de motos...
És en aquest sentit que el professor Friedrich Lösel, de la
universitat de Nürnberg-Erlangen, subratlla que el benefici més
important de la resiliència en un projecte, una institució,
una vida, és que aquesta, obre la nostra mirada cap a una esperança
realista, lluny del cinisme, lluny de les il·lusions. Sovint no
posem junts aquests dos mots. Però fem-ho. Canviem la nostra mirada
sobre la vida en aquest sentit. Necessitem molt de realisme. És
lúnic punt de partida possible de tot creixement humà.
Però també necessitem esperança de cara a un futur
desconegut. Sense ella no podem sortir del punt de partida, correm el
risc de tancar-nos en els problemes, de replegar-nos en un passat. Agafem
coratge. Busquem aquesta mirada que fa viure. I no oblidem allò
que diu la saviesa xinesa: «Fins i tot el més llarg viatge
comença pel primer pas».
|
Stefan
Vanistendael és secretari general adjunt i responsable
de la recerca i desenvolupament del BICE (Bureau International Catholique
de l'Enfance), creat el 1948 i sencarrega de la investigació,
del desenvolupament i de la defensa de linfant. És autor
del llibre Le bonheur est toujours possible construire la résilience
publicat el 2000 per Editions Bayard, i de nombrosos articles sobre
el tema. |
|