Antecedents
Durant
el Paleolític, aproximadament des de quaranta mil anys fins als
deu mil anys abans de Crist, els pobles eren bàsicament caçadors
i en tornar de la cacera mostraven la seva proesa i agraiment disfressant-se
amb la pell de les seves preses i imitaven els seus moviments tot dansant.
Aquestes manifestacions podrien situar-se en els origens del teatre.
 |
Figura
humana. Dibuix a partir del gravat sobre roca. Cantàbria.
Espanya
|
El
bruixot. Pintura sobre la roca. Dibuix a partir d'aquesta. Les Trois-Frères.
França |
|
Més
tard aquestes manifestacions es feien prèviament a l'activitat
de la cacera per augurar l'èxit als caçadors. L'individu
més destre en la dansa i més bon imitador era convertit
en el mag de la comunitat i per als seus actes utilitzava símbols
que suggerien els animals i actes de la cacera. Sovint utilitzava màscares
i actuava davant dels altres individus. En aquest cas es pot dir que estem
més a prop de l'acte teatral, però l'objectiu no és
realment el mateix.
 |
 |
màscara
ritual procedent de Costa d'Ivori |
màscara ritual dels indis yaquis |
Època
de Grècia i Roma
El
teatre tal com el coneixem avui dia neix pròpiament a l'època
grega.
A
les danses i cants corals que es venien celebrant amb un alt component
religiós se'ls va afegir un rapsode
o contador d'històries. Sovint el cap del cor, anomenat
corifeu, també
adopta les funcions d'intèrpret de les accions que narra el cor
i adopta les funcions del rapsode. Hi hagué un rapsode molt famós
anomenat Tespis que començà a utilitzar màscares
per identificar els seus personatges i des d'aleshores, tots els corifeus
i rapsodes les utilitzaren.
El teatre grec és fonamentalment un teatre de cor en què
aquest interpreta gran part del text i dos o tres actors representen tots
els personatges de l'obra que poden ser molts. Les màscares els
servien per interpretar els diversos personatges. D'aquí ve la
importància i simbologia del teatre en una màscara.
En
aquesta època és quan neixen dues de les grans formes de
representació tteatral: la tragèdia
i la comèdia.
 |
màscares
tràgica i còmica representades en un mosaic de l'Aventí
(Museu Capitolino de Roma) |
|
|
La
tragèdia tractava de temes mitològics i utilitzava un llenguatge
poètic molt ampulós, exagerat i dramàtic. Els personatges
anaven calçats amb coturns,
per destacar per damunt del cor. Acabava normalment de manera dolorosa
i desgraciada i provocava en el públic passió i sobresalt.
La
comèdia tractava de temes més propers als ciutadans, problemes
de la ciutat o de l'estat. Utilitzava un llenguatge més col·loquial
i era una crítica mordaç i intel·ligent sobre els
problemes socials. Els personatges eren l'amo, l'esclau, el vell, el soldat,
etc. i sovint els ridiculitzava. L'acció plantejada, tot i que
podien desevolupar-se molts tipus de problemes, acabava amb un final feliç.
Autors
importants d'aqueta època són , per a la tragèdia,
Èsquil (525-455 a. C.), Sòfocles (496-406 a. C.) i Eurípides,
i en el camp de la comèdia Aristòfanes.
Èsquil
donà molta importància al cor i hi afegia dos actors.
Les seves obres estan carregades d'espiritualitat dramàtica. |
 |
Sòfocles
donava la mateixa importància al cor i als actors i a més
els va augmentar a tres. |
 |
Eurípides
va reduir el cor a un segon pla; va significar una revolució
dins el món del teatre perquè les seves obres s'apropen
molt més a l'espectador; és l'autor de l'amor, les passions
i la gelosia i també de la tendresa, la humanitat i l'antiheroisme. |
 |
Aristòfanes,
per altra banda, es dedicà a la comèdia. Les seves obres
estan carregades d'ironia i crtica a la política, la cultura
i els ciutadans. El llenguatge és col·loquial i directe. |
 |
Quant a l'espai destinat a les
representacions, a Grècia, els primers teatres es construiren
de fusta i de forma rudimentària. A partir del segle IV abans
de Crist, es començaren a construir de pedra excavant un semicercle
en un pujol. Les parts principals d'un teatre eren les grades, reservades
al públic espectador, que envoltaven l'orquestra, de forma
circular, reservada a les evolucions del cor i l'escena que estava
situada darrera de l'orquetra i que es dividia en dues parts, l'escena
pròpiament dita i el prosce-ni, espai on tenia lloc la representació.
|

1. grades 2. orquestra
3. prosceni 4. escena
|
Els romans també començaren a construir teatres de
fusta però aviat es passaren a les construccions de pedra
seguint el model grec però amb algunes diferències:
eren construits en terreny pla i les grades s'aixecaven amb murs;
per altra banda l'orquestra, passà del cercle a tenir forma
semicircular.
|
 |
Teatre
medieval
Es
considera Edat Mitjana el període de temps que va des de la caiguda
de l'imperi romà (any 473) fins a la caiguda de Constantinoble
sota els turcs (any 1453). Durant aquesta època,
tot gira al voltant de Déu i de l'església.
El teatre medieval és sobretot una activitat al servei de la fe;
la intenció és fer viva aquesta fe en els personatges de
l'Evangeli i en tots els elements religiosos.
L'escena dominada per
l'espectador de l'epoca clàssica passa a ocupar una part predominant
i s'eleva per damunt de l'espectador en entarimats al carrer o als atris
de les esglésies.
El teatre religiós
L'escena del teatre religiós ocupa l'altar major o la part oposada
i posa a l'abast de l'espectador els misteris de la fe. Es munten cadafals
que permetin obrir escotillons per fer aparèixer i desaparèixer
personatges de l'escena. L'entrada dels actors es feia per l'espai dels
espectadors en comitiva tot barrejant els conceptes i convertint també
les processons en part de la representació. Els actors eren els
mateixos sacerdots o persones relacionades amb el culte.
El teatre profà
La incorporació progressiva d'elements còmics i irònics
a les obres del teatre religiós feu que les autoritats religioses
no permetessin la representació a l'interior del temple i així
fou com hagueren de sortir al carrer o a la plaça pública.
Al mateix temps s'anaren apropant cada vegada més a l'espectador
adaptant el llenguatge a la parla del poble. Els actors eren normalment
joglars que sabien cantar, fer mim i acrobàcies, és a dir
eren actors totals.
Durant l'Edat Mitjana no hi ha
un edifici específic per a les representacions teatrals, aquestes
tenien lloc a l'interior de les esglésies o a les places públiques
que eren guarnides temporalment amb uns cadafals. |
. |
A les representacions medievals igual que a les gregues i romanes eren
excloses les dones i els papers femenins eren representats per homes.
Renaixement
Durant el segle XVI i amb l'esperit de retorn al món
clàssic, s'intenta restaurar tots els seus elements i més
que la severitat grega imita la magnificència romana però
adaptant-la a l'esperit del moment. Apareixen els bastidors i el teló.
Els bastidors permeten l'aparició i desaparició sobtada
dels actors i el teló el pas d'una escena a la següent, amb
la corresponent interpretació del pas del temps entre una i l'altra.
Tot dintre de la unitat d'espai, temps i acció.
Regla de les tres unitats d'espai,
temps i acció:
espai: l'acció de
l'obra de teatre ha d'esdevenir en un únic espai
temps: el temps de l'acció
s'ha de reduir a vint-i-quatre hores
acció: només
ha d'existir una única acció principal, no hi pot
haver històries secundàries.
|
Els decorats es redueixen a tres temes: el paisatge
camperol, el carrer o plaça i el saló.
Als locals on hi havia un escenari instal·lat, part de la representació,
balls i pantomimes es realitzaven fora de l'escenari, sobre el mateix
espai que ocupaven els espectadors o al mig de la sala; així els
espectadors envoltaven part de l'escenari teatral a l'estil de les representacions
del carrer de la 'Comedia dell'Arte'.
La Comedia dell'Arte era representada al carrer
per actors transhumans que muntaven escenaris temporals . Els seus personatges
eren sempre els mateixos, amb els mateixos noms i característiques
i el públic ja coneixia les seves reaccions: l'Arlequí,
Pierrot, la Colombina, Politxinel·la, etc. Els actors s'agrupen
per primera vegada com a una formació dedicada a l'escena d'una
manera plenament professional. Són companyies integrades normalment
per set homes i tres dones. És precisament dintre d'aquesta formació
que la dona entra a formar part del món del teatre com a actriu
professional. El text de les obres no estava escrit; de manera que interpretaven
segons les característiques del personatge i improvisaven seguint
les pautes que marcava el propi personatge.
Un element característic utilitzat per la
comèdia de l'art és la màscara, però a
diferència de les anteriors, de l'època clàssica,
introdueixen la mitja màscara, que permet més diversitat
d'expressions i dóna més vida al personatge. |
 |
No és fins a finals del segle XVI que les corts
italianes encarregaren als arquitectes les primeres sales dedicades exclusivament
a les representacions teatrals. Les primeres construccions imiten els
teatres clàssics però amb sostre. En pocs anys es passa
de l'estructura clàssica a la que ha agafat el nom del teatre anomenat
italià; és dir escenari, rasa per a l'orquestra, i espai
dedicat als espectadors, aquest dividit en platea, o sala de davant de
l'escenari en línia recta i pisos en forma de ferradura on se situen
les llotges.
A partir de finals d'aquest segle i
durant el barroc conviuen diferents formes d'edificacions. A Anglaterra
els locals eren sense sostre o a Castella aprofitaven els patis interiors
o 'corrals' amb una estructura semblant a la italiana però
de forma rectangular i també sense sostre. |
 |
Barroc
Durant aquests segles la política centralitzadora
de les monarquies europees i les despeses generades de la política
d'expansió creen una forta crisi i una desigualtat remrcable entre
classes socials i provoquen pobresa al camp i misèria a les ciutats.
Aquest malestar crea una necessitat d'evasió que trobà en
el teatre una forma de guariment.
Aquests
fets i el treball de grans autors teatrals com Shakespeare, Lope de
Vega, Calderon o Molière, converteixen el teatre en un gènere
literari i el fan créixer espectacularment. |
 |
 |
Shakespeare |
Lope de Vega |
 |
 |
Calderon de la Barca |
Molière |
|
|
|
L'element més important i protagonista de
l'obra de teatre és el text. La figura principal, per tant
és l'autor de teatre; la paraula és el que li dóna
rellevància.
Aquests autors teatrals, d'Anglaterra, Espanya i França
reflectien en les seves obres les situacions políticosocials dels
seus països i tenien trets comuns característics: les obres
alternaven en vers i en prosa, en algunes incorporaven cançons
i romanços i utilitzaven sovint jocs de llenguatge.
Durant els segles XVII i XVIII es progressà molt
en l'escenografia, sobretot en els teatres de les sales cortesanes. En
comptes de presentar les accions de l'obra en diferents espais de l'escenari
es passa a la presentació dels decorats de manera progressiva i
gràcies a la perfecció de la maquinària emprada es
pot canviar de decorats en pocs minuts.
Boca de l'escenari de la Sala del
Teatre Reial de París,on actuà Molière |
 |
Neoclassicisme
Durant el segle XVIII s'inicia un nou corrent a Europa
anomenat neoclassicisme, moviment que propugna la raó com a base
del coneixement.
Amb la caiguda de Napoleó, les classes burgeses
s'agrupen en nuclis liberals i conformen la il·lustració,
corrent cultural que dóna suport a aquesta nova concepció
de les diverses manifestacions de l'art i entre elles, el teatre.
Es recuperen els clàssics no només grecollatins
sinó els propis i s'aprofundeix en l'estudi dels personatges i
a finals de segle prengué molta importància el director
i començà a desplaçar l'actor del lloc de privilegi.
El neoclassicisme entrà a Catalunya a través del Rosselló
i de Menorca, ocupada aleshores pels anglesos i que passava un moment
de grsn prosperitat. Els germans Ramis i Ramis traduiren autors europeus
del moment. A la segona meitat del segle XVIII el teatre religiós
aconseguí una audiència nombrosa fins que l'autoritat eclesiàstica
va fer tancar alguns teatres i llavors foren les sales d'alguns aristocràtics
que acolliren representacions de caire privat, tant a València
com a Barcelona, fins a finals del segle. En aquests moments van cobrant
importància els sainets, unes peces curtes que reflecteixen la
vida quotidiana de la societat. Segueixen estrictament la regla de les
tres unitats.
Romanticisme
El Romanticisme va començar a Europa al
segle XIX, com a contraposició al corrent neoclàssic i propugnava
una nova concepció del jo com a realitat absoluta i principi de
tot saber humà i sobrenatural. L'objectiu del teatre romàntic
és commoure o divertir. Tant en un sentit com en l'altre els textos
barregen elements tràgics i còmics, prosa i vers i les representacions
no fan cas de la regla de les tres unitats.
Trets
característics: |
.
Visió subjectiva del món
. Incorporació
de la natura i del paisatge com a reflex de l'estat d'ànim
de l'autor.
. Revaloració de l'edat mitjana i de la tradició antiga:
les llegendes.
.
Preferència pels ambients nocturns i decadents.
. Els personatges, sobretot el protagonistes masculins són
passionals i les protagonistes femenines inocents.
|
A Catalunya, els trets
del Romanticisme s'adapten perfectament a la recuperació de
la dignitat de la llengua i de la cultura pròpies. Seguint
els models europeus, el Romanticisme fou una manera de consolidar
un període de recuperació cultural que havia començat
una mica abans amb la Renaixença.
Un autor teatral important d'aquest període és Àngel
Guimerà amb Terra Baixa o Mar i cel. |
 |
|
Àngel
Guimerà,
per Ramon Casas. Poeta i dramaturg. Creador del teatre català
modern |
Amb el romanticisme es tendí a identificar actor
amb personatge i prengué nou relleu i importància el director.
Durant aquest segle es construeixen gran part dels teatres
amb els escenaris vuicentistes, que és com ens han arribat avui
dia la majoria d'escenaris.
L'escenari el constitueix una boca, un teló de
boca, més o menys guarnit i un espai com més ample i profund
millor, amb bastidors, telons i rompiments suspesos de barres.
L'escenari està
dividit en el sentit de la seva profunditat en diferents compartiments
o 'caixes' que constitueixen punts de referència per a la
col·locació dels telons, bastidors i rompiments.
El paviment, o taules,
és inclinat per tal que els espectadors de platea puguin
veure els actors sencers i no els quedin tallats els peus.
A les taules també
hi sol haver fosses anomenades 'escotillons' per aparèixer
i desaparèixer actors del terra.
El conjunt de barres
i cordes que sostenen els telons és anomenat 'teler' o 'pinta'.
Les caixes han de ser
molt àmplies en proporció a la boca perquè
el moviment de la tramoia exigeix un espai considerable, sobretot
a la part alta, per poder-hi penjar els telons i deixar-los arxivats.
De tota manera són pocs els escenaris que tinguin aquesta
característica, a més actualment ja no s'utilitzen
decorats penjats.
El teló
de boca era i és el que penja a la part més exterior
de les taules i tanca la boca de l'escenari.
Sovint aquest teló
que era de roba rígida eren decorats amb tot detall. Actualment
aquest teló és de metall recobert de roba, de manera
que en ser abaixat separa completament l'escenari del pati de butaques
i aïlla una part de l'altra en cas d'incendi.
Els escenaris que no
tenen espai suficient a la part superior per allotjar-hi el teló
utilitzen la cortina, dues peces de roba, normalament de
vellut, que desplacen horitzontalment i obren o tanquen la boca
de l'escenari.
|
 |
Elements de l'escenari vuitcentista
des de l'embocadura al teló de fons |
 |
Escenari del Tatre del Liceu, un gran escenari
vuitcentista, actualitzat amb elements moderns |
També durant aquest període s'aplicà
la il·luminació elèctrica al teatre, any 1898.
A finals d'aquesta època s'utilitzen i experimenten diferents tipus
d'escenaris i s'utilitzen plataformes giratòries o es porta l'escenari
a la sala, com Max Reinhardt a Àustria.
Realisme
Una nova estètica que intenta superar l'anterior
sovint es basa en elements oposats als anterior i és així
com neix el realisme, que es basa fonamentalment en una representació
el més objectiva possible de la realitat.
Trets caraterístics |
. El
desenvolupament de la història és lineal. És
a dir hi ha una evolució progressiva del plantejament cap el
nus, que cada cop té més suspens, i el desenllaç.
. Intenta explicar el comportament humà dins d'un marc actual
i reflectir els problemes socials i polítics del moment.
. Els personatges no són herois sinó que representen
persones comunes de la vida quotidiana. . . Cobren molta importància
els personatges femenins. Exemples: obres com Les tres germanes de
Txèkhov o La senyoreta Júlia d'Strindberg.
. L'escenografia, el vestuari i l'atretzo reprodueixen fidelment la
realitat.
. A la interpretació es busca la màxima naturalitat
i es rebutja la declamació.
|
Podem dir que a partir d'aquest període s'inicia
l'època moderna en el teatre on el director cobra una gran importància
a l'hora de posar en escena una obra. André Antoine es considera
que és el primer director de teatre modern que funda el 1887 el
Teatre Lliure de París. Aquesta companyia adopta com a trets característics
les idees del realisme.
El realisme arrelà profundament al nord d'Europa. Autors de teatre
importants són Henrik Ibsen, autor d'obres amb una dura crítica
de la societat de la seva època, amb un estudi molt aprofundit
dels seus personatges, August Strindberg que mostra el jo enfront de la
realitat, a Anglaterra Bernard Shaw, i Oscar Wilde.
Luigi Pirandello és un altre autor teatral que representa
que aportà aspectes fonamentals en el teatre italià
i europeu d'aquesta època. Per una banda, la concepció
de l'espai escènic que comporta la integració del
públic com un personatge més, en segon lloc la temàtica
i l'estructura del text.
Parteix del realisme i acaba en el que s'anomenarà teatre
de l'absurd: prioritza els elements psicològics per damunt
del sociològics i disgregació de la individualitat
dels personatges.
|
 |
|
Escena
d'Així és, si així us ho sembla de Luigi
Pirandello |
Nou anys més tard es creà el Teatre Íntim d'Adrià
Gual a Barcelona que significa un avenç important com a renovador
de l'escena teatral catalana del momet i posà en escena obres de
Goethe, Molière, Ibsen, Èsquil, Shakespeare, Maragall, Guimerà
Galdós, etc.
Segle XX
Teatre èpic
Ja al segle XX i entre la 1ª Guerra Mundial i la
2ª, el realisme evoluciona cap a un intent de canviar la realitat
i practicar-lo com un mitjà de lluita social així esdevindrà
un teatre més aviat del poble i els treballadors que de la classe
burgesa, és el teatre del proletariat, és el teatre de Piscator
a Berlín o bé el teatre èpic de Bertolt Brecht que
pretèn fer reflexionar al públic i provocar el canvi social.
És un teatre didàctic que no pretèn fer gaudir o
divertir al públic sinó portar-lo a la reflexió perquè
actuï.
Quan al treball teatral Brecht concebia el teatre com un treball d'equip
on ningú no era més important que l'altre sinó que
tots tenien la mateixa responsabilitat davant del públic per a
la bona consecució de l'espectacle. Tots els elements que intervenen
en l'espectacle tenen la mateixa funció que l'obra en si i per
tant no cal que reflecteixin fidelment la realitat sinó que la
complementin tan sols que la insinuïn, el decorat, el vestuari, l'escenografia
només cal que suggereixin.
Quant als efectes especials a l'escena no era massa partidari d'estridències
sinó de llum blanca contínua sense efectes especials.
L'escenografia evoluciona molt ràpidament i de
manera diversa. Trenquen amb la idea del teatre a la italiana i rebutgen
el teló pintat i els bastidors. S'utilitzen escenaris circulars,
escenaris amb plataformes mòbils i fins i tot projeccions cinematogràfiques
per enquadrar l'acció dramàtica. Actors que es canvien damunt
de l'escenari, titelles que actuen amb els actors, actors que representen
enmig del públic, etc. i el responsable de l'estructura de l'espectacle
és el director; així aquest El director esdevé el
veritable creador de l'espectacle teatral.
Teatre de l'absurd
Després de la 2ª Guerra Mundial, el caos
, l'exili i el desarrelament provoquen una reacció d'ironia amarga
que desenvoca, en el món cultural, en el teatre de l'absurd. Ionesco
amb La cantant calba o Beckett amb Tot esperant Godot són
els més grans representants.
Escena
de Tot esperant Godot de Samuel Beckett |
 |
L'objectiu d'aquest tipus de teatre és reflectir
i superar un món absurd i desconcertant, trenquen amb totes les
idees anteriors sobre una obra de teatre, es caracteritzen per l'absència
d'intriga i d'històries coherents dels personatges, els diàlegs
no tenen cap lògica i el temps i l'espai són indeterminats.
Sovint les escenes comencen i acaben de la mateixa manera. El llenguatge
és el mitjà per portar al límit aquestes demostracions,
així a l'obra, les frases no tenen sentit o estan plenes d'anacronismes
i ambigüetats, sovintegen els monòlegs i els dià-legs
incoherents, amb preguntes sense resposta. De manera que el mitjà
de la comunicació per ex-cel·lència es converteix
en el de la incomunicació. El trencament conscient de la realitat
racional és el recurs que utilitza per fer crítica social,
per lluitar contra la injustícia social, no és altra cosa
que una denúncia de la societat, i les seves lleis, del moment.
Amb aquesta vessant de crítica social hi estan relacionades obres
parateatrals de Joan Brossa o les reflexions filosòfiques de Manuel
de Pedrolo; o bé en el món del cinema obres de Chaplin i
dels Ger-mans Marx.
Teatre actual
El teatre actual
Les diferents i variades tendències dels moviments artístics
queden reflectits també en el món literari i teatral així
l'expressionisme, el cubisme, el dadaisme i el surrealisme desenvolupen
també diverses tendències en el món teatral. Així
hi ha diferents tipus de teatre segons les diferents maneres d'entendre
el teatre: el teatre laboratori de Grotowki, el teatre oníric de
Kemp o el teatre provocació de La Fura del Baus. Alguna de les
propostes es caracteritza per separar completament el text de l'espectacle
i fins i tot aquell no existeix; l'interès escènic es redueix
als gestos i a les evolucions dels personatges per l'espai escènic,
que no és precisament un escenari.
La separació d'aquests dos elements del teatre, text i espectacle
fa que aquell sigui secundari, a més en una escena es poden barrejar
sovint diferents recursos com ara cinema dansa o música, i el veritable
protagonista d'una peça teatral és el director que és
el principal responsable del producte final. Noms reconeguts de diferents
tipus de teatre són Peter Brook amb propostes arriscades i innovadores,
Jerzy Grotowki, fundador del teatre pobre, Jean Vilar, director del Festival
d'Avinyó, Augusto Boal, del teatre de l'oprimit, Albert Boadella,
director d'Els Joglars, Lluís Pasqual i Fabià Puigcerver,
fundadors del Teatre Lliure.
Actualment hi ha una convivència simultània
de diferents propostes o maneres de fer teatre i conviu un teatre comercial
que intenta satisfer gran quantitat de públic i utilitza gran quantitat
de tòpics amb un teatre més artístic que intenta
presentar obres clàssiques o de teatre experimental moderat i un
teatre més experimental que, a la vegada té diverses tendències:
el teatre de carrer (Els Comediants), el teatre de guerrilla, el teatre
de text, etc.
|