El Bruc
CEIP El Bruc

EL TIMBALER DEL BRUC

El timbaler guarnit pel Correllengua.

La llegenda del Timbaler és una de les més populars i més conegudes de Catalunya.

A prop de la nostra escola hi ha l'estàtua que va fer en Frederic Marés en honor d'aquest jove de Santpedor.

Tots els matins el veiem amb el seu timbal i la barretina i els dies de boira ens sembla sentir el repic de l'Isidre, que així es deia aquest noi senzill, valent i eixerit.

Tot i que la seva imatge ens recorda una batalla i els morts que hi va haver, avui dia, envoltat de plantes, sembla que ens recordi que hem d'arribar puntuals a l'escola i que si no ho fem farà cantar el seu timbal.

Va néixer a Santpedor (Bages) el 15 de març de 1791 i va morir el 7 d'abril de 1809. Formava part del sometent, gent del poble armada, i portava un timbal de la Congregació de la Verge dels Dolors.

Els enfrontaments amb les tropes franceses van tenir lloc els dies 6 i 14 de juny de 1808 en el Bruc.

La primera batalla va agafar per sorpresa els soldats francesos, que anaven en retirada, fugint de la també inesperada resistència que van trobar quan es dirigien cap a Manresa per a castigar els revoltats d'aquella zona.

En el segon enfrontament, el del dia 14, quan els francesos van tornar per donar un escarment als habitants del Bruc, van ser derrotats per una població.

Aquesta va ser una batalla més de les moltes que hi va haver a la Guerra del Francès, que va durar sis anys; però això ja és un record i avui dia, els nens i nenes del Bruc ja no volen cap més guerra, ni aquí ni enlloc!.