Municipi

Igualada

CEIP Gabriel Castellà

L'ESTACIÓ DE TREN

Taulell informatiu

La companyia de trens que ve a Igualada és la FGC, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Cada any el tren porta unes 700.000 persones, tot i això, és poc.

Els trens que surten d'Igualada van destinats a Barcelona. Hi ha estacions on no para el tren per arribar més ràpid al destí.

Són els trens semi-directes com el d'Igualada. A les estacions que no ha parat el tren, en ve un altre a agafar les persones que no han pujat.

Taulell d'informació

Expenedora de bitllets

L'any 2006 va començar a funcionar la màquina expenedora de tiquets automàtica. Serveix per comprar els bitllets del tren sense l'atenció de persones.

Les persones que treballen al tren són dues, el maquinista i el revisor. El maquinista condueix el tren i el revisor dóna els bitllets si s'espatlla la màquina automàtica. També hi ha dos o tres persones que treballen a l'estació.

Aquí a Igualada no hi ha vies subterrànies, però a Barcelona sí. És previst que l'arribada a Igualada sigui subterrània, però encara no se sap quan.

Expenedora automàtica

Barrera de pagament

Al tren no hi ha un límit de persones que caben per seient, com en els autobusos. Per entrar a l'estació de tren s'ha de passar per les barres de pagament on hem de ficar el bitllet.

Visitant l'Estació de tren

Andana estació

A l'estació hi ha 2 vies. Una via està coberta perquè abans el tren "dormia" a l'estació d'Igualada a la via tapada. Ara surt de Martorell a les 5 del matí per arribar a l'estació d'Igualada.

Andana

Conexió d'ajuda

Dins de l'estaciò hi ha uns punts d'ajuda per demanar informació o socors. Quan premem el botó per una avaria o per alguna informació tot és controlat des de Sant Boi.

Informació i ajuda

Sortida del tren

El tren d'Igualada és automotor, no té una locomotora que arrossegui els vagons. Té quatre motors al davant per anar cap a Barcelona i 4, per vindre cap a Igualada. Quan té una avaria si no és molt gran es resol al matex lloc i si l'avaria és més important l'arreglen a Martorell o a Rubí.

Ara el viatge fins a Barcelona és a prop de 1 hora i mitja. Durant el 2007 està previst que hi hagi 3 trens a l'hora. Les màquines de tren poden anar més ràpides, però el traçat de les vies, ple de corbes, no ho permeten.

Sortida del tren

Preguntes a FGC i Amics del Tren

L'ample de la via del tren d'Igualada és d'un metre. Té 8 rodes a cada vagó, o com en diuen els del la companyia de tren, "cotxe".

Fent preguntes a l'inspector de FGC

Prohibició de pas per la via

Està completament prohibit passar per la via o pels costats. Ni que hi vagi a parar una pilota.

El tren d'Igualada va descarrilar 1 vegada, però per sort, no va passar res. Era a primera hora del dia i només anaven molt poques persones al tren. Va passar a la Pobla de Claramunt per un despreniment de roques.

Senyal prohibint passar per la via

Catenària

La catenària són els cables que donen energia al tren perquè funcioni. El pantògraf és una peça del tren que s'enganxa a la catenària per agafar l'energia.

Catenària

Agulla

El canvi de vies és automàtic. Abans es feia el canvi a mà. Ara això també es fa des de Sant Boi per cable de fibra òptica.

Agulla

El primer tren a Igualada

El primer tren que va arribar a Igualada va ser l'any 1893. Era un tren de vapor.

El primer tren a Igualada

Estació vella

L'antiga estació estava a l'altra punta del passeig on ara hi ha el parc de la vella estació. Encara ara hi ha unes grues i una locomotora del tipus.

L'antiga estació

Locomotora de 1955

Més endavant, després de la locomotora a vapor el tren va tenir-ne una de diesel que arrossegava els vagons, com aquesta de l'any 1955.

Locomotora de l'any 1955

Tren al Passeig nevat 1944

Aquesta fotografia és del tren vell d' Igualada. Estava tot nevat. La locomotora a vapor era al mig del passeig. Això va passar a l' any 1.944.

Tren al Passeig nevat 1944

Si en vols saber més

Enrera