Col·legi Sant Josep - Escolàpies

LA LLEGENDA DE L'ESTANY IGUALADÍ: L'AQUALATA

Des de la nostra escola podem veure les muntanyes d'Els tres Moions i del Castell de la Pobla. Elles van ser bones observadores del que va passar a La llegenda de l'estany igualadí: L'Aqualata, i nosaltres us la presentem:

En aquells dies remots, la muntanya dels Moions i la del Castell de la Pobla estaven ajuntades i un gran estany ocupava tot el que ara és Igualada; era l'estany Aqualata.

A la vora hi havia una gran masia amb molts boscos i terres de conreu. Hi vivia un home malcarat i geniüt, amb el que ningú no en volia saber res.
Ningú el volia ajudar i va prometre la seva ànima al diable si trobava un bon minyó que li agradés treballar per a ell. En "Banyeta", amb aparença de jornaler, se li va oferir.

En Banyeta treballava de valent i el pagès n'estava ben content, així que, sense llegir, un contracte va signar. No va saber que la condició que hi havia era que el fals jornaler sempre havia de tenir feina, feina sense parar.

En Banyeta ho feia tot en un tres i no res: regar, segar, batre, fer llenya, fer carboneres,… fins que totes les feines possibles va acabar.

El pagès estava desesperat perquè en Banyeta, ja sense feina, l'ànima se li volia quedar. Llavors, una última feina li va encomanar: treure la filera de roques que ajuntava el Castell de la Pobla i els Moions.

En una nit de gran tempesta i en un obrir i tancar d'ulls, ho va tenir fet.

Esmaperdut i horroritzat, cridant com un foll es va posar a córrer i, al seu darrera, el Banyeta rient sinistrament amb el contracte a les mans.

Des de llavors el nostre riu Anoia llisca mansament per la conca de l'Aqualata i al cim dels Tres Moions s'hi poden veure les tres roques enormes que el diable va arrencar.