EDUCACIÓ SENSORIAL
Educació Infantil (3-6)
 
Recull d’idees i materials que es proposa com a suport didàctic per a l’Educació Sensorial dels nens i nenes de parvulari.
La proposta està organitzada en dues maletes on es presenta una sèrie d’exercicis, amb el corresponent material, per tal de que els alumnes, gairebé com un joc, observin, toquin, escoltin, experimentin... i gaudeixin dels propis sentits.
El propòsit de les maletes sensorials no és altre que servir d’ajut al professorat, en una línia de treball experimental i activa que afavoreixi l’educació i desenvolupament de la capacitat dels sentits, instruments imprescindibles per a un coneixement no superficial del món que ens envolta.

La realització d’aquesta proposta s’ha dut a terme amb la col·laboració del Grup de Mestres de l'Anoia.

 
LA VISTA

Els ulls són els òrgans per mitjà dels quals hi veiem. Per veure les coses que ens envolten és necessari que la llum les il·lumini…

ACTIVITATS

Agrupar objectes per formes i colors. Cerca de personatges en làmines. Gradació de colors. Jugar, mirar i gaudir dels calidoscopis. Descobrir objectes amagats, obrint i tancant portes. Les coses no són el què semblen (llibre de conversa de la mestra amb els nens i nenes). Torre Montessori. Ordenar cilindres per grandària i color. Classificació de fruites i verdures. Memory dels aliments. Reconeixement d’aliments bàsics.

     
L'OÏDA
L’oïda és un sentit que ens permet mantenir-nos en contacte els uns amb els altres. Els nostre mitjà de comunicació més important és el llenguatge i el seu desenvolupament depèn de l’oïda. Els sons es transformen en percepcions…

ACTIVITATS

Capsa de sons. Ampolles sonores: escoltar els sons i ordenar-los de més fort a més fluix. Cilindres sonors: aparellar els cilindres que tenen el mateix so. Barbatuques: producció de sons amb les mans i el cos, com es proposa a les imatges. Loteria sonora de sorolls familiars. El joc del telèfon. Para bé l’orella i troba la parella…

     
L'OLFACTE

ACTIVITATS

Classificació d’imatges: olor, pudor. Ambientem la classe: encendre una barreta i ambientar la classe amb olor. Mira i olora (llibres). Les aromes de les fruites. Relació d’imatges amb les olors de diferents capses. Coneixement de plantes aromàtiques.

L’òrgan de l’olfacte és troba al nas. El nas ens serveix per respirar i per percebre les olors per mitjà de la pituïtària, que és una membrana mucosa que està en el seu interior…
     
EL GUST
L’òrgan del gust és la llengua. Percebem el gust de les matèries dissoltes en un líquid o en la saliva. A la llengua hi ha unes rugositats anomenades papil·les on s’hi troben les cèl·lules gustatives. Els quatre gustos bàsics són: dolç, salat àcid i amarg…

ACTIVITATS

Els quatre gustos bàsics: relació amb imatges. Exercici de tast. Transformació dels aliments. Recordar sensacions. Els germinats. Germinació de llavors. Fruites fresques i fruits secs.

     
EL TACTE
La pell és l’òrgan principal del sentit del tacte. La pell està en contacte amb el món exterior i transmet al cervell tota la informació que li arriba. Sent el calor i el fred. Amb la pell de les mans i diferents parts del cos toquem les coses i sabem com són: flonges, dures, rugoses, calentes…

ACTIVITATS

Les tauletes bàriques: introducció i afinament del sentit bàric (concepte de pes). Bossa tàctil: reconeixement d’objectes ocults per mitjà del tacte. La sensibilitat a les diferents parts del cos. Textures en paper de vidre (de més suau a més raspós). Objectes per fer massatges. Discos tàctils. Aparellar textures. Jocs i diàlegs amb animals de diferents textures.