Centre de Recursos Pedag˛gics de l'Anoia Portada
EDUCACIÓ SENSORIAL

- Maletes pedagògiques -

Recull d’idees i materials que molts mestres segurament hauran fet servir en un moment o altre de la seva vida professional i es proposa com un suport per acompanyar els alumnes de Cicle Mitjà en el camí de la “ descoberta dels sentits “.
La proposta està organitzada en maletes, una per a cada sentit. A cada maleta es presenta una sèrie d’exercicis amb el corresponent material, perquè els alumnes, gairebé com un joc, observin, toquin, escoltin, experimentin... i gaudeixin dels propis sentits.
El propòsit de les maletes sensorials no és altre que servir d’ajut als mestres i les mestres, en una línia de treball més experimental i activa, que afavoreixi l’educació i el desenvolupament de la capacitat dels sentits, instruments imprescindibles per a un coneixement no superficial del món que ens envolta.

La realització d'aquesta proposta s'ha dut a terme amb la col·laboració del Grup de Mestres de l'Anoia.

   

La vista
Els ulls són els òrgans per mitjà dels quals hi veiem. Per veure les coses que ens envolten és necessari que la llum les il·lumini...
Activitats
La vista; La vista és la que treballa; Agrupem aliments; Maximemo; Recorda sensacions; Llibre d'endevinalles visuals; Filem prim amb la vista; Caixa dels tresors òptics: Experimenta!; Postals lenticulars.
Activitats complementàries
El mercat a l'escola; Titelles amb fruites i verdures; Amb fruites, verdures, flors, etc.

   

L'oïda
L’oïda és un sentit que ens permet mantenir-nos en contacte els uns amb els altres. El nostre mitjà de comunicació més important és el llenguatge i el seu desenvolupament depèn de l’oïda. Els sons es transformen en percepcions...
Activitats
El sentit de l'oïda; Sons amb el cos; Sons amb globus; Aparellem sons; Identifiquem sons; Els sons de la casa; Les campanetes; Audició; Escolta, escolta.
Activitats complementàries
Els sons del silenci; Reconeixem instruments de l'escola; El concert dels sorolls.

   

L'olfacte
L’òrgan de l’olfacte es troba al nas. El nas ens serveix per respirar. Quan l'aire passa pel nas, no tan sols es purifica i es tempera sinó que també percebem les olors per mitjà de la pituïtària, que és una membrana mucosa que està a l'interior del nas...
Activitats
L'òrgan de l'olfacte; Encens per perfumar; Percebim olors amb els ulls tapats; Aparellem olors; Classifiquem olors; Olorem i observem.
Activitats complementàries
Aliments: relació objecte-olor; Descobrim les olors de l'escola; Relacionem dites amb el seu significat.

   
El gust
L’òrgan del gust és a la llengua. Percebem el gust de les matèries dissoltes en un líquid o en la saliva. A la llengua hi ha unes rugositats anomenades papil·les, on s’hi troben les cèl·lules gustatives. Els quatre gustos bàsics o qualitats del gust són: dolç, salat, àcid i amarg...
Activitats
El gust; Ventall d'aliments; Observem llegums i fruits secs; Els quatre gustos bàsics; El gust i l'olfacte; Imatges gustoses; Plantes aromàtiques i culinàries; Els aliments i l'art; La clara d'ou a punt de neu; Paraules i imatges.
Activitats complementàries
El gust i la saliva; La llimona és un conservant; Dites de l'oli; Un berenar casolà.
   
El tacte
La pell és l’òrgan principal del sentit del tacte. La pell està en contacte amb el món exterior i transmet al cervell tota la informació que li arriba. Sent la calor i el fred. Amb la pell de les mans i diferents parts del cos toquem les coses i passem la informació de com són: flonges, dures, rugoses, calentes, etc.
Activitats
Descripció de l'òrgan del tacte: la pell; L'esquena és una pissarra; Aparellem textures; Dòmino tàctil; Tactilo (reconeixement de formes); Cada pes té la seva parella; Els animals parlen!; El tacte i les textures; Toca i aparella.
Activitats complementàries
Memòria tàctil; Fem braçalets i teixim; Toca amb paraules.
   
Maleta complementària (multisensorial)
A la maleta complementària trobareu llibres, làmines i altre material que us pot servir per ampliar els exercicis, propostes i documentació dels diferents sentits. És un material que els alumnes poden mirar, llegir, remenar...
Activitats
Classifiquem imatges; Descobrim fruites de temporada; Estampem amb fruites i verdures; Fem composicions; Flota una llimona?; Experimentem amb l'oli i l'aigua; Sal i pebre; Ventall d'aliments.