|
||||||
|
|
|||||
![]() |
Continguts d'Àrea |
![]() |
|||
![]() |
Objectius Generals d'Àrea |
![]() |
Objectius Terminals d'Etapa | ||
Capacitats d'Etapa |
![]() |
Continguts d'Àrea |
![]() |
||
![]() |
Objectius Generals d'Àrea |
![]() |
Objectius Terminals d'Etapa | ||
|
||||||
|
1. Conèixer i acceptar les seves possibilitats de relació i progressar en l'autonomia i la iniciativa personal. 2. Emprar els conceptes i les relacions matemàtiques per tal de representar i interpretar l'espai mitjançant llenguatge matemàtic. 3. Comunicar-se a través dels mitjans d'expressió visual i plàstica, desenvolupant la sensibilitat estètica i la creativitat. 4. Aplicar els coneixements adquirits per resoldre de forma creativa problemes diversos. 5. Aplicar, individualment i en equip, metodologies de treball intel·lectual que estimulen l'aprenentatge i la creativitat. |
|
||||||
|
1. Valorar les matemàtiques com a eina útil per comprendre el món que l'envolta i per actuar sobre el seu entorn immediat. 2. Abstreure per inducció conceptes i relacions matemàtiques, a partir de reconèixer semblances i diferències, captant allò que es manté i allò que canvia en una situació sobre la qual es fan modificacions. 3. Utilitzar els llenguatges verbal, visual i simbòlic per a descriure, representar i comunicar situacions i experiències reals o simulades, i també per interpretar-les. 4. Comprovar l'existència de la diversitat de camins de resolució, saber seleccionar-ne un i valorar-ne el resultat. 5. Percebre les figures i les relacions suggerides pels objectes i moviments i elaborar-ne models on fer observacions i recerca de propietats geomètriques. 6. Analitzar i interpretar models geomètrics com a representacions de regions concretes de l'espai real. 7. Utilitzar les matemàtiques que coneix per provar de resoldre problemes i situacions diverses triant, entre els recursos que té, el que consideri més adient explicant-ne l'elecció. |
|
||||||
|
Procediments
|
Fets, conceptes
i sistemes conceptuals
|
Actituds,
valors i normes
|
||
1. Observació,
manipulació i experimentació. |
1. Figures i relacions geomètriques. | 1. Interrogació i investigació davant de situacions o problemes contrastables. | ||
1.1. Observació
i realització d'accions com a base per a la construcció de
conceptes matemàtics. |
1.1. Figures lineals, planes i espacials. | 2. Apreciació en la vida quotidiana, en la natura, l'art, les ciències, la tecnologia, dels aspectes que poden ser definits i expressats per mitjà de la matemàtica. | ||
1.2. Observació
i reconeixement dels atributs que tenen els elements. |
1.2. Elements de les figures geomètriques. | 3. Recreació mitjançant l'ús d'elements lúdics que comportin un treball matemàtic. | ||
2. Relacions i comparacions. | 1.3. Relacions geomètriques. | 4. Organització del treball: plantejament, resolució, verificació dels resultats i valoració de llur significat. | ||
2.1. Recerca de relacions entre les diverses parts o elements que componen una situació. | 1.4. Transformacions geomètriques. | 5. Valoració positiva del propi esforç per arribar a resoldre una situació matemàtica. | ||
2.2. Determinació de l'atribut, enumeració dels elements i identificació de semblances i diferències entre els elements d'una composició. | 6. Consideració de l'error com a estímul per a noves iniciatives. | |||
3. Anàlisi, estimació i tempteig. | 7. Adquisició d'una progressiva autonomia en la recerca d'ajuts, d'eines, com també en la valoració del propi treball. | |||
3.1. Recerca del resultat temptejant més d'una solució. | ||||
3.2. Verificació del resultat i modificació, si cal, a partir de l'error observat. |
![]() |
|||
4. Utilització de llenguatges matemàtics. | ||||
4.1. Coneixement i ús dels codis i vocabulari matemàtic. | ||||
4.2. Familiarització amb formes de representació que ajuden a abstreure de situacions diverses allò que tenen en comú. |
![]() |
|||
5. Combinació de conceptes matemàtics: resolució de problemes. | ||||
5.1. Aplicació
d'un procés sistemàtic per a la resolució de problemes: - Interpretació de l'enunciat. - Recerca de relacions. - Estimació o predicció del resultat. - Resolució de les construccions. - Comprovació de les construccions. - Correcció d'errors. |
![]() |
|||
|
||||||
|
1. Expressar aspectes espacials de la realitat, com són els relatius a formes, grandàries, situació, posició, moviment, distàncies, etc., mitjançant el llenguatge geomètric, utilitzant els models adients. 2. Distingir i construir models de figures planes i espacials, i trobar les relacions geomètriques entre elles i els elements que possibilitin alguna classificació. 3. Transformar models geomètrics per obtenir-ne de nous, conservant unes característiques i variant-ne d'altres. 4. Emprar les transformacions geomètriques del pla (simetries, translacions, girs) per crear noves figures. 5. Comparar i classificar figures geomètriques per diversos criteris. 6. Apreciar la pulcritud en una representació i en una construcció geomètrica. 7. Mostrar interès per trobar noves aplicacions d'allò que es coneix. 8. Ser conscient que la matemàtica pot ser usada per expressar i conèixer més bé la realitat. 9. Valorar els problemes com a jocs de descobriment, en què les transformacions són les regles. 10. Valorar el propi esforç per arribar a resoldre una situació matemàtica a partir de tots els recursos disponibles. |
|
||||||
|
1. Relacionar-se amb altres persones i participar en activitats de grup, adoptant actituds de flexibilitat, solidaritat, interès i tolerància. 2. Interpretar i produir missatges amb propietat, autonomia i creativitat, a fi d'enriquir les pròpies possibilitats de comunicació i reflexionar sobre els processos implicats en el seu ús. 3. Identificar problemes i elaborar estratègies per resoldre'ls, mitjançant procediments intuïtius, de raonament lògic i d'experimentació, bo i reflexionant sobre el procés seguit i el resultat obtingut. |
|
||||||
|
1. Entendre la matemàtica com a ciència oberta i dinàmica que ha seguit una evolució històrica i que té capacitat d'adaptació a les noves situacions. 2. Valorar especialment el caràcter instrumental de la matemàtica en altres camps del coneixement. 3. Aplicar de manera creativa, davant de situacions noves, els mètodes matemàtics apresos. 4. Utilitzar tècniques matemàtiques per interpretar i avaluar, de manera crítica, la informació que rep del seu entorn. 5. Conèixer i valorar les pròpies habilitats matemàtiques i emprar-les amb flexibilitat (saber canviar d'estratègia si cal) i amb constància en la recerca de solucions a les situacions problemàtiques que se li plantegen. 6. Emprar, quan convingui, el llenguatge matemàtic adient per tal que les seves possibilitats expressives i de raonament millorin en rigor i precisió. 7. Fer observacions sistemàtiques d'aspectes quantitatius, geomètrics i lògics de la realitat, i estructurar i presentar la informació obtinguda de manera que se'n faciliti l'anàlisi posterior. |
|
||||||
|
Procediments
|
Fets, conceptes
i sistemes conceptuals
|
Actituds,
valors i normes
|
|||
1. Llenguatges i processos. | 1. El pla i l'espai. | 1. Interrogació i investigació davant de situacions i problemes contrastables matemàticament. | |||
1.1. Aplicació de mètodes inductius i deductius. | 1.1. Elements i organització del pla. | 1.1. Esperit crític davant d'informacions i opinions que admetin una anàlisi matemàtica. | |||
1.2. Resolució de problemes. | 1.2. Elements i organització de l'espai. | 1.2. Perseverança i flexibilitat en la recerca i millora de solucions matemàtiques a situacions que se li plantegin. | |||
2. Ús de models geomètrics. | 1.3. Translacions, girs i simetries. | 1.3. Confiança raonada en la capacitat pròpia per afrontar situacions problemàtiques que exigeixen l'aplicació de coneixements matemàtics. | |||
2.1. Aplicació de models geomètrics per a la interpretació de situacions reals. | 1.4. La semblança. | 1.4. Interès i respecte per les diverses estratègies matemàtiques que es poden emprar per trobar la solució d'un problema. | |||
2.2. Representació plana de figures espacials i, recíprocament, comprensió de figures espacials a partir de la seva representació plana. | 2. Sistematització del treball en les matemàtiques. | ||||
2.3. Generació de figures per transformacions geomètriques i altres mètodes (reunió, descomposició,...). |
![]() |
2.1. Organització del treball en matemàtiques: planificació, distribució temporal, recerca d'ajuts i eines. | |||
![]() |
2.2. Interès per la precisió en el llenguatge i per la presentació acurada en els treballs matemàtics realitzats. | ||||
2.3. Interès en la conservació i ordenació dels materials didàctics que s'utilitzen. | |||||
|
||||||
|
1. Planificar i realitzar observacions sistemàtiques, classificar les dades i presentar-les de manera ordenada i entenedora. 2. No abandonar la recerca de la solució a una situació problemàtica quan l'estratègia que s'ha escollit en primer lloc no ha estat adequada o quan s'ha obtingut un resultat no satisfactori. 3. Acceptar la necessitat de canviar d'estratègia en la recerca de solució quan la situació ho requereixi i, en aquest sentit, actuar amb esperit de cooperació, respecte i interès envers la tasca dels companys amb els quals es treballa. 4. Reduir problemes complexos a d'altres més senzills que en facilitin la comprensió i la resolució. 5. Mostrar una disposició a interrogar-se davant de situacions que es plantegin: formular hipòtesis, buscar exemples o contra exemples i fer comprovacions experimentals o raonades. 6. Mostrar una actitud crítica enfront de la informació que es rep i analitzar-la mitjançant els coneixements matemàtics i les possibilitats de raonament que estiguin a l'abast. 7. Valorar la importància de realitzar treballs de manera sistemàtica i metòdica per tal de consolidar i assimilar els procediments i conceptes que s'aprenen. 8. Autovalorar el que s'ha après i conèixer-ne els límits. Tenir confiança en les pròpies capacitats i ser-ne conscient. 9. Identificar figures planes i espacials, construir-ne models a partir de criteris donats i descriure els seus elements i les relacions entre ells. 10. Definir conceptes geomètrics elementals, incorporar-los a la seva expressió i al seu raonament i enunciar relacions entre ells i propietats senzilles. 11. Obtenir i utilitzar representacions planes de cossos i també, donada una representació plana, saber-la interpretar. 12. Reconèixer figures semblants i equivalents i els mètodes que cal emprar per obtenir-les. 13. Aplicar transformacions geomètriques. |