SE Baix Empordà > Formació > Pla de Formació de Zona > PFZ 09-10 Detecció > Formació de Catàleg
 
 
 
 

CATÀLEG D'ACTIVITATS DE FORMACIÓ PER A PROFESSORAT DE DIVERSOS CENTRES

 
 

Catàleg amb les activitats de formació per a professorat de diversos centres, agrupades per temes. Si cliqueu damunt el títol de l'activitat, podreu veure una fitxa completa amb la descripció i característiques de cadascuna.

Currículum i innovació (Q).

PFZ

CODI

TÍTOL

MODALITAT

HORES

ETAPA

 

Formació en la pràctica reflexiva per al professorat de llengua a l’ESO      ICE de la UdG

Seminari

40 h

S

 

Formació en la pràctica reflexiva per al professorat de matemàtiques. Infantil i Primària      ICE de la UdG

Seminari

40 h

I-P

 

Formació en la pràctica reflexiva per al professorat de matemàtiques. Secundària      ICE de la UdG

Seminari

40 h

S

 

Formació en pràctica reflexiva. Tecnologia. L’ús metodològic dels projectes.      ICE de la UdG

Seminari

40 h

S

 

Aprendre ciències socials i experimentals. Parlar i escoltar, llegir i escriure      ICE de la UdG

Seminari

30 h

S

CC10

Recursos didàctics en Biologia i Geologia per incorporar les competències bàsiques i científiques a l’ESO      CDEC

Taller

10 h

S

CC11

Recursos didàctics en Física i Química per incorporar les competències bàsiques i científiques a l’ESO      CDEC

Taller

10 h

S

CC32

Química en context      (Professorat de Ciències Experimentals de secundària)                                    CDEC

Curs

15h

S

FITU

Formació inicial per a tutors i tutores d’ESO
          S.Formació Personal Docent. Àrea programes formac

Curs

40h

ESO

FATU

El Pla d’Acció Tutorial a l’ESO
          S.Formació Personal Docent. Àrea programes formac

Seminari

40h

ESO

IR2

Iniciació al projecte Filosofia 3/18      IREF

Curs

30 h

I-P-S

IR3

Jocs, Contes i Art a Educació Infantil-Filosofia 3/18 (aprofundiment)      IREF

Curs

20 h

I-P

Millora personal i desenvolupament professional (S)

PFZ

CODI

TÍTOL

MODALITAT

HORES

ETAPA

SES

Prevenció i afrontament de l’estrès
         S.Formació Personal Docent. Àrea programes formació

Curs

20 h

I-P-S

SBSD

Benestar i salut docent
         S.Formació Personal Docent. Àrea programes formació

Curs

30 h

I-P-S

SMG

Prevenció de les patologies musculoesquelètiques del professorat
         S.Formació Personal Docent. Àrea programes formac

Curs

20 h

I-P-S

SMI

Prevenció de les patologies musculoesquelètiquesdel professorat d’educació infantil
         S.Formació Personal Docent. Àrea programes formació

Curs

20 h

I (0-3)

Tecnologies de la informació I la comunicació (R)

PFZ

CODI

TÍTOL

MODALITAT

HORES

ETAPA

 

Llenguatge audiovisual. Imatge fixa digital

Curs

20 h

I-P-S

 

Llenguatge audiovisual. Imatge en moviment

Curs

20 h

I-P-S

 

Ús didàctic del bloc

Curs

20 h

I-P-S

 

Introducció al treball amb ordinador

Curs

20 h

I-P-S

 

L’aula moodle

Curs

20 h

S

  Eines didàctiques TAC a primària Taller semipresencial 10 h S
 

A la sol·licitud cal adjuntar el fitxer amb la relació nominal de les persones interessades.

Procés a seguir: Ompliu la plantilla següent: titol_proposta.doc i deseu el fitxer anomenant-lo amb el títol de la vostra proposta. Després l’haureu d’adjuntar en el formulari de la sol·licitud.


 

•Formació en la pràctica reflexiva per al professorat de llengua a l’ESO. ICE de la UdG

Modalitat: Seminari

Durada: 30 hores

Destinataris: professorat de llengua catalana i castellana d’ESO

Objectius:

Generals

  • Generar un procés de millora professional a partir del model de pràctica reflexiva.
  • Adquirir eines i estratègies per incorporar la reflexió sistemàtica en i sobre la pràctica docent.
  • Actualitzar els coneixements cientificodidàctics a partir de les necessitats que vagin sorgint en el treball reflexiu en grup.
  • Fer ús de les TIC com a instrument i suport en la pràctica reflexiva.

Específics

  • Generar estratègies i recursos metodològics per potenciar el desenvolupament de l’expressió escrita i de la comprensió lectora, en llengua catalana i llengua castellana, en el marc de les competències comunicatives de l’alumnat.
  • Conèixer diferents estratègies d’intervenció i dinamització dels grups a l’aula de llengua.
  • Adquirir eines i estratègies per incorporar les TIC a la pràctica docent de les llengües.

Continguts:

Generals

  • El model d'aprenentatge reflexiu.
  • Les eines per a la pràctica reflexiva.
  • Noves tendències científiques i didàctiques en l’àrea de les llengües.
  • Les competències en TIC com a suport a la comunicació entre professionals.

Específics

  • Estratègies i recursos metodològics per millorar el desenvolupament de les competències comunicatives de l’alumnat en la lectura i l’escriptura en llengua catalana i llengua castellana.
  • Estratègies i tècniques per a la dinàmica de grup.
  • Les competències en TIC en relació amb l’ensenyament/aprenentatge de les llengües.

Els continguts dels programes s’acabaran de concretar, a partir dels objectius esmentats i en el si dels grups de treball, amb intervenció dels coordinadors i coordinadores d'aquests grups.

•Formació en la pràctica reflexiva per al professorat matemàtiques. ICE de la UdG

Modalitat: Seminari

Durada: 30 hores

Destinataris: professorat de matemàtiques de les etapes d’educació infantil, primària i secundària

Objectius:

Generals

  • Generar un procés de millora professional en l’educació matemàtica a partir del model de pràctica reflexiva.
  • Actualitzar coneixements científicodidàctics a partir de les necessitats que vagin sorgint en el treball reflexiu en grup.
  • Promoure l’ús de les TIC com a instrument i suport en l’ensenyament de les matemàtiques i la formació del professorat.

Específics

  • Generar estratègies a l’aula per millorar el desenvolupament de les competències de l’àmbit matemàtic de l’alumnat, en particular a partir de metodologies que potenciïn l’ús de situacions problemàtiques per destacar-ne el caràcter instrumental i la seva connexió amb l’entorn natural, social i cultural.
  • Adquirir eines i estratègies per incorporar la reflexió sistemàtica en i sobre la pràctica docent en els hàbits de treball del professorat.
  • Conèixer diferents estratègies d’intervenció i dinamització dels grups a l’aula de matemàtiques.
  • Adquirir eines i estratègies per incorporar les TIC a la pràctica docent de les matemàtiques.

Continguts:

Generals

  • Línies bàsiques en la didàctica de les matemàtiques
  • L’aprenentatge reflexiu.
  • L’ús de les TIC en la professió docent

Específics

  • Estratègies i recursos metodològics per millorar el desenvolupament de les competències de l’àmbit matemàtic de l’alumnat.
  • Les eines per a la pràctica reflexiva
  • Estratègies i tècniques per a la dinamització i gestió de grups.
  • Les competències en TIC en relació amb l’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques, en particular l’ús d’un espai virtual de comunicació.
  • Els continguts s’acabaran de concretar a partir dels objectius esmentats i en el si dels grups de treball, amb intervenció dels formadors i formadores d’aquests grups.

•Formació en pràctica reflexiva. Tecnologia. L’ús metodològic dels projectes. ICE de la UdG

Modalitat: Seminari

Durada: 30 hores

Destinataris: professorat de tecnologia de l’Educació Secundària Obligatòria

Objectius:

Generals

  • Generar un procés de millora professional a partir del model de pràctica reflexiva.
  • Adquirir eines i estratègies per incorporar la reflexió sistemàtica en i sobre la pràctica docent.
  • Actualitzar els coneixements científicodidàctics a partir de les necessitats que vagin sorgint en el treball reflexiu en grup.
  • Analitzar el nou currículum de Tecnologies.
  • Fer ús de les TIC com a instrument per a l’aprenentatge de la tecnologia i la millora dels processos de formació del professorat.

Específics

  • Adquirir estratègies específiques per a la gestió de l'aula ordinària i de l'aula de tecnologia que fonamentin els aprenentatges i la consolidació de competències de l’alumnat a partir de la realització de projectes tecnològics.
  • Consolidar les TIC com a recurs habitual en la gestió docent i en el treball a l'aula.
  • Posar èmfasi en l'aprenentatge i desenvolupament de competències de l'alumnat, en línia amb l’aplicació del nova ordenació del sistema educatiu.
  • Reflexionar sobre els estereotips culturals i de gènere que condicionen els aprenentatges i les opcions de futur de l’alumnat i al mateix temps desenvolupar estratègies per corregir-los.
  • Integrar la sostenibilitat com a actitud de responsabilitat a la vida quotidiana i com a eix transversalen el desenvolupament dels projectes.

Continguts possibles:

  • El model de millora professional amb la pràctica reflexiva.
  • Estratègies per a la dinamització i gestió del treball a l’aula.
  • El procés tecnològic com a eix vertebrador de la formació en pràctica reflexiva.
  • El nou currículum de Tecnologies.
  • Els entorns virtuals. Les TIC com a suport a la comunicació entre professionals

Alguns continguts s’ajustaran a partir dels objectius esmentats i de la dinàmica que es generi en els grups, amb la intervenció dels formadors i formadores d’aquests grups.

•Recursos didàctics en Biologia i Geologia per incorporar les competències bàsiques i científiques a l’ESO. CDEC

Modalitat: Taller

Durada: 10h

Persones destinatàries: tot el professorat de ciències experimentals de secundària d’un centre o d’un grup petit de centres

Objectius:

General:

  • Reflexionar, compartir i oferir noves propostes per millorar el treball al laboratori i a l’aula de ciències en el marc de les competències

Específics:

  • Compartir i experimentar activitats d’aprenentatge que ajudin a la construcció de models científics
  • Proporcionar estratègies per a treballar l’argumentació i la contextualització a les classes de ciències
  • Reflexionar sobre la naturalesa de la ciència i analitzar activitats d’aula per treballar competències relacionades amb la naturalesa de la ciència.
  • Oferir i experimentar propostes creatives per a convertir el treball de les TIC en treball amb les TAC
  • Proporcionar, a través de les activitats anteriors, estratègies didàctiques que ajudin a millorar la tasca docent
  • Oferir estratègies de reflexió al voltant d’aspectes que cal tenir en compte per gestionar una aula de ciències, així com el propi treball pràctic

Continguts:

  • Experimentació d’activitats d’aprenentatge que ajudin a la construcció de models científics
  • Reflexió sobre la naturalesa de la ciència i proposta d’activitats d’aula referents a aquesta competència
  • Discussió d’estratègies didàctiques per treballar l’argumentació a l’aula
  • Experimentació de propostes creatives per a convertir el treball de les TIC en treball amb les TAC
  • Reflexió, a partir de la experiència docent dels assistents, sobre estratègies didàctiques a tenir en compte a les classes de ciències

•Recursos didàctics en Física i Química per incorporar les competències bàsiques i científiques a l’ESO. CDEC

Modalitat: taller

Durada: 10h

Persones destinatàries: tot el professorat de ciències experimentals de secundària d’un centre o d’un grup petit de centres

Objectius:

General:

  • Reflexionar, compartir i oferir noves propostes per treballar les ciències en el marc de les competències

Específics:

  • Proporcionar eines i metodologies didàctiques diverses per facilitar l' ensenyament i l' aprenentatge de les ciències a l' ESO.
  • Oferir estratègies de reflexió al voltant d'aspectes que cal tenir en compte per gestionar una aula de ciències, així com el propi treball pràctic
  • Compartir i experimentar activitats d’aprenentatge que ajudin a la construcció de models científics
  • Reflexionar sobre la naturalesa de la ciència i analitzar activitats d’aula per treballar competències relacionades amb la naturalesa de la ciència.
  • Proporcionar estratègies i exemples d’activitats per treballar l’argumentació a les classes de ciències
  • Experimentar treballs pràcticsutilitzant l' equipament Multilog/Multilab amb sensors i altres eines TIC (applets, simulacions, MBL).
  • Reflexionar sobre propostes d’activitats per a convertir el treball de les TIC en treball amb les TAC

Continguts:

  • Experimentació d’activitats d’aprenentatge que ajudin a la construcció de models científics
  • Experimentació de treballs pràctics i utilització d’eines TIC de l’aula de ciències
  • Reflexió sobre la naturalesa de la ciència i proposta d’activitats d’aula per treballar competències relacionades amb la naturalesa de la ciència
  • Discussió d’estratègies didàctiques per treballar l’argumentació a l’aula.
  • Discussió de propostes creativesperconvertir el treball de les TIC en treball amb les TAC
  • Reflexió, a partir de l’experiència docent dels assistents, sobre estratègies didàctiques a tenir en compte a les classes de ciències

•Química en context (Professorat de Ciències Experimentals de Secundària). CDEC

Modalitat: curs

Durada: 15h

Persones destinatàries: Professorat de Ciències Experimentals de secundària

Objectius

  • Considerar els aspectes del nou currículum de química de batxillerat que signifiquen un canvi en l’estructura i la didàctica dels continguts.
  • Proposar estratègies didàctiques per afrontar els canvis en el nou currículum de química i el treball de les competències.
  • Plantejar la gestió d’aula a partir de treball per activitats.
  • Elaborar i experimentar amb els alumnes activitats d’ensenyament-aprenentatge diverses considerant la contextualització dels continguts, la construcció de models, la indagació i la naturalesa de la química.

Continguts

  • Aspectes clau del nou currículum de química al batxillerat. Les competències científiques. Contextualització dels continguts. Preguntes clau per iniciar i desenvolupar una seqüència didàctica.
  • Dificultats conceptuals de la química i dels estudiants. La interacció dialògica i la construcció de models químics l’aula. Relació entre l’evidència experimental i les teories i models. L’ensenyament de la química des d’una perspectiva indagativa. Idees bàsiques sobre la naturalesa de la química.
  • El paper del llenguatge i de la comunicació en l’aprenentatge de la química. La dificultat de definir. Aspectes terminològics. L’explicació i l’argumentació en el marc de l’elaboració dels models.
  • El paper de la indagació en la construcció de coneixements. Estratègies interactives per ajudar alsestudiants a planificar i realitzar treballs pràctics en química de caràcter investigatiu.
  • Les aplicacions de la química i la relació de la química amb la societat i amb altres ciències. La perspectiva ciència-tecnologia-societat. L’argumentació sobre temes sociocientífics
  • Recursos didàctics per a l’ensenyament de la química. Llibres, projectes i monografies. Revistes en format paper i digitals. Recursos a internet. Jornades i congressos sobre l’ensenyament de la a química.

•Formació inicial per a tutors i tutores d’ESO. Servei de Formació del Personal Docent. Àrea programes formació.

Modalitat: Curs

Durada: 40 hores

Persones destinatàries: Tutors i tutores dels centres de Secundària Obligatòria

Objectius generals:

  • Aplicar la pràctica reflexiva a la tutoria del grup i en les relacions amb les famílies
  • Fomentar l’autoestima i l’educació emocional del professorat i de l’alumnat
  • Donar estratègies per millorar la comunicació interpersonal: el coneixement del grup
  • Donar pautes d’orientació escolar, acadèmica i d’accés al món laboral

Objectius específics:

  • Situar la funció tutorial en el conjunt de les accions educatives del centre
  • Identificar elements perquè la tutoria sigui un espai de convivència i educació en valors
  • Aprofundir en la gestió de conflictes i en la mediació
  • Situar l’atenció personal de l’alumne/a en relació amb l’entorn familiar i social
  • Confeccionar un portafolis de tutoria a l’aula
  • Facilitar els recursos de les TIC per al desenvolupament de l’acció tutorial

Continguts possibles:

  • Conjunt d’actuacions de la tutoria en l’àmbit general delcentre
  • La pràctica reflexiva a l’aula
  • Educació emocional
  • Convivència i educació en valors
  • La comunicació i estratègies per al coneixement del grup
  • Gestió de conflictes i mediació
  • Relació amb l’entorn familiar i social
  • Orientació escolar i acadèmica
  • Exploració del món laboral
  • El portafolis de tutoria a l’aula
  • Eines TIC per al desenvolupament de l’acció tutorial

•El Pla d’Acció Tutorial a l’ESO. Servei de Formació del Personal Docent. Àrea programes formació.

Modalitat: Seminari

Durada: 40 hores

Persones a qui s’adreça: Professorat de centres d’Educació Secundària interessat a millorar el Pla d’Acció Tutorial

Objectius generals:

  • Aplicar la pràctica reflexiva a la tutoria del grup per optimitzar el Pla d’Acció Tutorial del centre
  • Conèixer l’adolescent en el seu entorn i la construcció de l’autoconcepte
  • Identificar i potenciar les competències en comunicació intrapersonals i interpersonals
  • Crear perspectives de futur amb itineraris acadèmics i professionals

Objectius específics:

  • Integrar elements transversals d’educació per a la ciutadania en el pla d’acció tutorial
  • Mostrar estratègies socialitzadores i educatives a l’aula
  • Contrastar els dilemes morals i emocionals de l’alumnat de secundària
  • Percebre la diversitat del grup d’alumnes per atendre els diferents ritmes d’aprenentatge
  • Proporcionar recursos de les TIC

Continguts possibles:

  • L’adolescent en el seu entorn i l’autoconcepte
  • Habilitats cíviques i socials
  • Estratègies socialitzadores i educatives a l’aula
  • Dilemes morals i emocionals de l’alumnat de secundària
  • Competències en comunicació intrapersonals i interpersonals
  • Atenció a la diversitat i als diferents ritmes d’aprenentatge
  • Itineraris acadèmics i professionals després de l’ESO
  • Recursos de les TIC
  • El Pla d’Acció Tutorial del centre

•Iniciació al projecte Filosofia 2/18. IREF

Modalitat: Curs

Durada: 30 hores (24h presencials i 6h de treball pràctic que caldrà justificar amb una breu memòria.)

Persones destinatàries: professorat d’educació infantil, primària i secundària d’una zona

Objectius:

Proporcionar als ensenyants d'Infantil, Primària i Secundària una visió de conjunt de Filosofia 3/18 en tant que projecte educatiu d'ampli espectre que pretén ajudar els estudiants a ser més reflexius i autònoms. Tenint cura especial d'un tractament alhora cognitiu i emocional.

Continguts:

Presentació àmplia sobre els objectius generals del projecte i formació bàsica sobre cadascuna de les etapes, tot presentant els materials corresponents. S'alternarà el treball teòric i el pràctic tot emprant una metodologia dialògica.

•Jocs, Contes i Art a l’Educació Infantil-Filosofia. IREF

Modalitat: Curs

Durada: 20 hores (16h presencials i 4h de treball pràctic que caldrà justificar amb una breu memòria.)

Persones destinatàries:professorat d’educació infantil i de cicle inicial d’una zona

Objectius:

Proposta per aprofundir en el programa d’educació infantil (Jugar a pensar) del projecte Filosofia 3/18. Aquest és un projecte educatiu que pretén ajudar els estudiants a fer-los més conscients de les pròpies capacitats i límits per tal que esdevinguin ciutadans autònoms. Consta d'un currículum de llarg abast organitzat a través de 6 programes de dos anys de durada cadascun. El treball de caire cooperatiu proporciona les eines per millorar la seva capacitat de judici, fer-los més reflexius i raonables perquè estiguin més prepararts pel món acadèmic, laboral i personal.

Continguts:

Ha de servir per aportar reflexió i recursos al professorat d'educació infantil en la línia d'un ensenyament cooperatiu, que ajudi l’alumnat a pensar millor de forma autònoma, estimulant les distintes habilitats de pensament i generant actituds de convivència.

•Prevenció i afrontament de l’estrès. Servei de Formació del Personal Docent. Àrea programes formació.

Modalitats proposades: Curs adreçat al professorat d’una zona

Durada: 20 hores

Persones destinatàries: Professorat d’educació infantil, primària i secundària d’una zona

Objectius:

  • Oferir recursos per prevenir i resoldre les situacions generadores d’estrès a l’àmbit docent.
  • Identificar els propis símptomes relacionats amb l’estrès.
  • Facilitar estratègies d’afrontament de l’estrès
  • Exercitar l’entrenament en tècniques d’afrontament individual i col·lectives.

Continguts possibles:

  • Símptomes relacionats amb l’estrès. Nivells de resposta fisiològica, cognitiva, emocional i conductual.
  • Identificació del propis símptomes.
  • Estratègies d’afrontament individuals i col·lectives.
  • Entrenament en tècniques d’afrontament.

•Benestar i salut del docent. Servei de Formació del Personal Docent. Àrea programes formació.

Modalitats proposades: curs adreçat a professorat d’una zona o territori.

Durada proposada: 30 hores

Persones destinatàries: professionals de l’educació de llars d’infants, d’Educació infantil, primària i secundària.

Objectius:

  • Adquirir i millorar estratègies en habilitats emocionals, cognitives, conductuals i d’interacció per afrontar positivament i èticament les vivències intrapersonals i interpersonals.
  • Adquirir estratègies d’intervenció per a la prevenció de mals hàbits corporals.
  • Conèixer i practicar algunes de les estratègies d’intervenció per tenir una veu eficient i sana.

Continguts possibles:

  • Neurociència.
  • L’estrès.
  • Connexió i gestió d’emocions i sentiments.
  • Autoconeixement i autoestima.
  • Acció musculoesquelètica.
  • Educació de la veu.
  • Empatia.
  • Comunicació.
  • Climes emocionals.

•Prevenció de les patologies musculoesquelètiques del professorat. Servei de Formació del Personal Docent. Àrea programes formació.

Modalitats proposades: Curs adreçat al professorat de zona

Durada proposada: 20 hores

Persones destinatàries: Professorat d’educació infantil, primària i secundària d’una zona

Objectius:

  • Facilitar la identificació i coneixement dels factors de risc que influeixen a nivell musculoesquelètic, especialment de la columna vertebral.
  • Reflexionar, identificar i conèixer els factors de risc personals i professionals que influeixen en la salut (musculoesquelètica) i benestar dels docents.
  • Donar tècniques, recursos i estratègies de caràcter preventiu (individuals i organitzatives) que afavoreixen l'adquisició d'actituds i hàbits saludables.
  • Potenciar la incorporació de la salut laboral dins de les eines de gestió del centre educatiu com un recurs afavoridor del grau de satisfacció personal i professional dels docents.

Continguts possibles:

  • Tècniques de caràcter preventiu de patologia musculoesquelètica. Massatges, relaxació, estiraments, microgimnàstica.
  • Nocions bàsiques de la columna vertebral (interiorització pràctica).
  • Conscienciació i autoavaluació de la columna vertebral (pautes de prevenció del mal d'esquena).
  • Pautes generals de caràcter preventiu.
  • Identificació de factors de risc musculoesquelètic al lloc de treball i en la vida diària.
  • Donar a conèixer eines facilitadores de les relacions interpersonals.

•Prevenció de les patologies musculoesquelètiques del professorat d’educació infantil. Servei de Formació del Personal Docent. Àrea programes formació.

Modalitats proposades: Curs adreçat al professorat d’una zona

Durada proposada: 20 hores

Persones destinatàries: Professorat d’educació infantil

Objectius:

  • Facilitar la identificació i coneixement dels factors de risc que influeixen a nivell musculoesquelètic, especialment de la columna vertebral.
  • Reflexionar, identificar i conèixer els factors de risc personals i professionals que influeixen en la salut (musculoesquelètica) i benestar dels docents.
  • Donar tècniques, recursos i estratègies de caràcter preventiu (individuals i organitzatives) que afavoreixen l'adquisició d'actituds i hàbits saludables.
  • Potenciar la incorporació de la salut laboral dins de les eines de gestió del centre educatiu com un recurs afavoridor del grau de satisfacció personal i professional dels docents.

Continguts possibles:

  • Tècniques de caràcter preventiu de patologia musculoesquelètica. Massatges, relaxació, estiraments, microgimnàstica.
  • Nocions bàsiques de la columna vertebral (interiorització pràctica).
  • Conscienciació i autoavaluació de la columna vertebral (pautes de prevenció del mal d'esquena).
  • Pautes generals de caràcter preventiu.
  • Identificació de factors de risc musculoesquelètic al lloc de treball i en la vida diària.
  • Donar a conèixer eines facilitadores de les relacions interpersonals.

•Llenguatge audiovisual. Imatge fixa digital

Modalitat: Curs

Durada: 20 hores

Destinataris: Professorat infantil-primària-secundària

Descripció: Curs presencial per facilitar al professorat eines i recursos per introduir el llenguatge de la imatge fixa en el treball curricular de les llengües.

Continguts:

  • Gramàtica de la imatge fixa (elements bàsics, planificació, lectura imatge, ...)
  • Edició d'imatge (....)
  • Publicació (Picassa, ...)
  • Aprofitament didàctic de la imatge fixa

Observacions:

Material de suport a: DVDweb, grup crpTiC, ....

Publicació en un bloc de les pràctiques realitzades a l'aula ( Cal determinar criteris de classificació del bloc)

•Llenguatge audiovisual. Imatge en moviment

Modalitat: Curs

Durada: 20 hores

Destinataris: Professorat infantil-primària-secundària

Descripció: Curs presencial per facilitar al professorat eines i recursos per introduir el llenguatge de la imatge en moviment en el treball curricular de les llengües.

Continguts:

  • Gramàtica de la imatge en moviment (elements bàsics, planificació, relació entre plans, lectura de la imatge, ...)
  • Edició de vídeo (windows moviemaker, studio 8/9)
  • Publicació (XTEC Vídeo - Youtube - ...)
  • Aprofitament didàctic

Observacions:

Material de suport a: DVDweb, grup crpTiC, ....

Publicació en un bloc de les pràctiques realitzades a l'aula ( Cal determinar criteris de classificació del bloc)

•Ús didàctic del bloc

Modalitat: Curs

Durada: 20 hores

Destinataris: Professorat infantil-primària-secundària

Descripció:

Els edublocs són serveis de publicació: l’usuari/ària només s’ha de preocupar per la producció i la gestió dels continguts. El principal objectiu d’aquest tipus de blocs és el de donar suport al procés d’ensenyament i aprenentatge en un context educatiu.

L’objectiu final del curs és conèixer els blocs, i les diverses estratègies d’ús que en podem fer a l’aula o en el marc d’un centre educatiu. En finalitzar el curs es pretén que tots els participants puguin tenir en funcionament un bloc.

Objectius:

  • Conèixer què és un bloc
  • Conèixer l’estructura d’un bloc
  • Conèixer diferents tipus de blocs segons la seva autoria
  • Orientar sobre les possibilitats educatives dels blocs
  • Utilitzar els blocs com a complement d’altres sistemes de construcció de coneixement
  • Fomentar el treball col·laboratiu

Continguts:

  • Introducció als blocs
  • Pràctica educativa amb blocs
  • Anatomia d’un bloc
  • Eines 2.0 que permeten la creació de contingut per part de l'alumne
  • Serveis de blocs. Comparativa
  • Publicació i administració del bloc

•Introducció al treball amb ordinador

Modalitat: Curs

Durada: 20 hores

Destinataris: Professorat infantil-primària-secundària

Descripció:

Curs presencial per iniciar el professorat de qualsevol etapa en l'ús de l'ordinador i en el coneixement de programes informàtics d'ús general. Una part del curs aborda aspectes bàsics d'Internet. En finalitzar el curs, els assistents hauran assolit uns coneixements elementals de l'entorn operatiu, i hauran consolidat un cert domini del treball amb ordinador. Això els permetrà anar incorporant les noves tecnologies a la seva tasca educativa i també a l'àmbit particular. Per obtenir el certificat caldrà presentar i publicar en línia l'aplicació a l'aula d'algun dels continguts treballats.

Continguts:

  • Components informàtics d’un centre educatiu: ordinadors, organització de les màquines en xarxa, impressores, escàners, projectors
  • Coneixement de l’entorn operatiu.
  • Programari: paquet ofimàtic, editor gràfic
  • Recerca d’informació: navegació per Internet i suports electrònics
  • Ús del correu electrònic com a eina de comunicació i de transmissió de fitxers i el xat
  • Eines 2.0: editors en línia, sindicació (RSS)...

Objectius:

  • Introduir els conceptes bàsics del treball amb l'ordinador.
  • Iniciar el processament de textos i eines bàsiques de dibuix.
  • Cercar informació en diferents suports informàtics.
  • Conèixer els serveis bàsics de la xarxa Internet: navegació, descàrrega de fitxers, obtenció d'imatges i correu electrònic

•L’aula moodle

Modalitat: Curs

Durada: 20 hores

Destinataris: Professorat secundària

Descripció:

Curs presencial que es proposa orientar en l'ús de l'entorn virtual d'ensenyament i aprenentatge, Moodle, des del punt de vista del docent de qualsevol àrea. Al llarg del curs es desenvoluparà i publicarà un projecte de treball.

Continguts:

  • Moodle com a entorn virtual
  • Els recursos
  • Les activitats individuals
  • La comunicació
  • Les activitats col·laboratives
  • Eines del professorat

Objectius:

  • Aprendre a utilitzar el Moodle com a eina d’organització de l’activitat didàctica.
  • Conèixer i fer servir les possibilitats de Moodle com a instrument d’organització de tasques col·lectives.
  • Integrar estratègies de treball en línia.

Observacions:

Professorat que vol consolidar la incorporació didàctica de la tecnologia de la informació. No calen coneixements tècnics específics.
És necessari tenir pràctica en el funcionament bàsic de l'ordinador i de les seves principals aplicacions, així com del processador de textos, la navegació per Internet i el servei de correu electrònic.

•Eines didàctiques TAC a primària

Modalitat: Taller semipresencial

Durada: 10 hores

Destinataris: Professorat de primària

Descripció:

Taller que pretén que el professorat de primària conegui els recursos que ofereix Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació, per donar suport a la tasca docent en les àrees de llengua catalana, matemàtiques, coneixement del medi i llengua anglesa amb una doble finalitat: en primer lloc, saber trobar-los i utilitzar-los, i en segon lloc i prioritàriament, conèixer les possibilitats que aporta per a la didàctica i l'aprenentatge. Per obtenir el certificat caldrà presentar i publicar en línia l'aplicació a l'aula d'algun dels continguts treballats.

Continguts:

  • Anàlisi i aplicació didàctica de materials d’Internet i de les TIC per a diversos continguts del currículum, concretant-ho -sempre que convingui/calgui...- de manera diferenciada per a l’alumnat d'Educació infantil, cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior de primària.
  • Utilització programes i aparells de dotació del centre. Aplicacions d'Internet.

Objectius:

  • Promoure l'ús a l’aula d’Internet i d’altres recursos TIC.
  • Donar a conèixer materials i recursos TIC per a l’ensenyament/aprenentatge i conduir-ne la cerca de nous.
  • Proposar i analitzar exemples d'ús didàctic dels recursos TIC a l’aula.
  • Oferir pautes al professorat per a l’ús eficaç de les TIC en la seva activitat professional.
 

Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació
C/ Morró, 37 - Tel.: 972643686 - Fax: 972642029
17100 La Bisbal d'Empordà
crp-baixemporda@xtec.cat