|
 |
Catàlegs Astronomia |
Material audiovisual |
|
|
|
|
|
Nostra nau. Una mirada diària als astres
Berenguer, Xavier; [direcció audiovisual i projecte]; Oliver, Josep M.; [direcció i guió científics]; Atance, Xavier; [producció executiva]; Vilella, Anna; [presentació]; Benecé Produccions; Televisió de Catalunya; [producció]
CR: enregistrament vídeo; dvd; Sig. 52 NOS; R. 8686
Programa de televisió de divulgació i entreteniment sobre astronomia i exploració de l'espai. Cada episodi convida a descobrir i a gaudir l'espectacle de l'univers; el conjunt d'episodis constitueix una variada aproximació a l'astronomia. Descriu l'univers amb imatges provinents de l'observació i recreacions realitzades per ordinador d'acord amb els models astronòmics. Exposa una visió dels astres i de l'espai ajustada als coneixements científics actuals. El primer DVD conté episodis sobre història de l'astronomia, les tècniques, l'exploració de l'espai, la Terra i la Lluna. El segon disc conté els episodis referits al Sol, els planetes, els asteroides i els cometes. El tercer disc conté els episodis referits a les constel·lacions, les estrelles i nebuloses, les galàxies i el cosmos.
secundària obligatòria; alumnes; educació d'adults
Estoig de 3 DVD amb 150 episodis del programa. Cada episodi dura uns 4 minuts. Són més de 10 hores de coneixements astronòmics exposats atractivament per a tots els públics
|
................................................................................................................
|
|
|
La vida a l'espai. Electrònica i imatge
Enciclopèdia Catalana
CR: enregistrament vídeo; vídeo; dvd; Sig. 5/6(03) ENC; R. 7837
És un DVD interactiu en quant a l'elecció d'idioma: català, castellà i/o anglès. Està dividit en set parts que fan referència a viatges per l'espai, les naus d'exploració espacial, la conquesta de la Lluna, el funcionament dels telescopis, la fotografia, el cinema i la televisió.
ensenyants; primària; secundària; adults
És un DVD i té una durada de 50 minuts
|
................................................................................................................
|
|
|
La llegada del hombre a la luna y el primer vuelo a motor
Hindmarch, Carl [Text i direcció]
CR: enregistrament vídeo; dvd; Sig. 523.3 HIN; R. 8628
Els documentals ens mostren dos moments excepcionals de l'home, per dominar l'aire i l'espai. El 20 de juliol de 1969 va arribar a la lluna el primer home. Sis hores després que la nau hagués allunitzat, Neil Amstrong va fer el primer pas a la superfície de la lluna. A partir de les imatges d'arxiu i de les declaracions de persones que van treballar a la missió, es reviu pas a pas el desenvolupament d'un dia molt important en la història de la humanitat. En l'altre documental ens mostra els quatre vols realitzats per William y Orville Wright, el 17 de desembre de 1903, els quals són considerats els primers de l'aviació a motor. Els germans Wright van aconseguir per primer cop que s'enlairés un aparell amb motor, governat en tot moment pel pilot. Es basa en imatges i fotos antigues i en imatges de recreació rodades per a l'ocasió.
primària; secundària
És un vídeo en format dvd de 50 minuts de durada
|
................................................................................................................
|
|
|
Asteroides. Impacto mortal
Weinreich, Eitan; [director]
CR: enregistrament vídeo; dvd; Sig. 523 AST; R. 8713
Reportatge sobre els asteroides i els impactes que han produit a la Terra, com el de la península del Yucatán a Mèxic on es troba un cràter de 300 quilòmetres, així com els observats en altres planetes, com Júpiter. S'intenta donar resposta a les preguntes de si és possible una gran pluja d'asteroides que provoquin grans cràters i si un gran impacte podria acabar amb la vida a la Terra.
secundària
Sistema DVD. Té una durada de 60 minuts. Es pot escoltar en anglès amb subtítols en castellà.
|
................................................................................................................
|
|
|
L'univers
Enciclopèdia Catalana
CR: recurs electrònic; enregistrament vídeo; cd-rom; disc compacte; dvd; Sig. 5/6(03) ENC; R. 7839
És un DVD interactiu en quant a l'elecció d'idioma: català, castellà i/o anglès. Està dividit en quatre parts que fan referència a les forces que regeixen l'univers, què és la cinemàtica, una explicació de la força i el moviment i per últim les lleis de Newton.
ensenyants; primària; secundària; adults
Es tracta d'un DVD que té una durada de 40 minuts
|
................................................................................................................
|
|
|
El sistema solar
Enciclopèdia Catalana
CR: enregistrament vídeo; vídeo; dvd; Sig. 5/6(03) ENC; R. 7861
És un DVD interactiu en quant a l'elecció d'idioma: català, castellà i/o anglès. Està dividit en sis parts que fan referència als estels, al sol com a font d'energia i vida i al sistema solar en general. Després segueix amb el planeta Terra, els diferents satèl·lits i cometes.
ensenyants; primària; secundària; adults
És un DVD que té una durada de 45 minuts
|
................................................................................................................
|
|
|
La conquesta de l'espai
Bassas, Antoni; ; Centre de vol Espacial Mashall; Centre d'investigació Lewis;
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 523.28CON; R. 1354
Tracta de la conquesta de l'espai realitzada per la NASA dels Estats Units. Als anys 50 l'aviació experimenta un gran impuls, aquest facilitarà el treball d'investigació que donarà els primers passos en l'insta lació dels satè lits meteorològic, que són fonamentals en les prediccions dels temps. Més endavant es posa en marxa el primer satè lit de comunicacions i afavoreix l'expansió de la televisió. Presenta també tots els projectes i realitzacions que es portaren a terme, juntament amb el President Kennedy, per tal d'arribar a la lluna, ens mostra imatges de l'arribada, del primer passeig humà a la lluna... Finalment indica les expedicions que s'han portat a terme, algunes vegades compartides amb la URSS. La conquesta de l'espai ha ajudat a perfeccionar la ciència aeronàutica i el coneixement dels planetes
primària; secundària; cicle mitjà; cicle superior
Sistema VHS. Durada 50 minuts. La filmació és en color
|
................................................................................................................
|
|
|
Newton a l'espai
Baker, D. A.; [Director productor]; NASA
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 526.7NEW; R. 7051
Aquesta cinta explica, d'una manera molt didàctica, les tres lleis del moviment de Newton. Els conductors de les explicacions són astronautes de la NASA. Abans de passar a enunciar cada una de les lleis de Newton es parla de diferents conceptes físics per tal, de poder comprendre millor les lleis. Les explicacions es complementen amb els aclariments que fa el Professor Aster, personatge de dibuixos animats.
secundària; batxillerat
Vídeo VHS; 15 minuts de durada
|
................................................................................................................
|
|
|
La nostra estrella, el Sol
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 523.2NOS; R. 7048
Presenta la imatge que alguns pobles en el passat tenien del Sol: la teoria de Ptolomeo, l'home i la Terra, com a centre de l'univers. La pel.-lícula "L'estructura del Sol" tracta de la seva composició, dels diversos nivells de l'atmosfera solar: la fotosfera, la cromosfera, la corona, el nucli..., dels camps magnètics i les flamarades, de l'espectroscopi i dels experiments realitzats des dels skylabs. La segona pel·lícula "El poder del Sol" descriu la producció d'energia solar, les cèl·lules solars (fotovoltaïques) i projectes d'investigació a l'entorn del Sol
secundària
Té una durada de 29 min
|
................................................................................................................
|
|
|
El cos humà a l'espai
Baker, Deidra Anne; ; Durham, Emmet; ; Zambetti, Marco; ; Cole, Lora; ; Bassas, Antoni;
CR: enregistrament vídeo; pel·lícula; Sig. 52COS; R. 7054
Tracta de la reacció del cos humà sota els efectes de la microgravetat i de la seva posterior readaptació a l' entorn terrestre. Divulga els últims avenços de la investigació astronàutica respecte a l'adaptació de l'home a l'espai. Mostra imatges del transbordador Columbia i del Laboratori de Ciències Naturals on es va dur a terme un estudi exhaustiu del comportament a l' espai de sis, dels sistemes vitals de l'organisme humà, amb animació per ordinador. Informa de les proves realitzades als astronautes en els sistemes: Cardiovascular, cardiopulmonar, endocrino renal, circulatori i immunològic, musculoesquelètic i neurovestibular. Remarca com influeixen els vols espacials al cor, a la sang, als processos metabòlics, als músculs, als ossos i a les cèl·lules dels astronautes..
ensenyants; formació professional; professionals de l'educació; secundària; segon grau de formació professional
Sistema VHS, en color i té una durada de 20 minuts. Inclou un capítol del volumen 4 de la Biblioteca de l' Espai.
|
................................................................................................................
|
|
|
L'exploració del voyager
Bassa, Antoni; ; NASA;
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 523.28EXP; R. 1355
Explica les trajectòries de les naus espacials Voyager I i II a través de l'espai. Mostra en un principi la composició del sistema solar destacant els planetes, satè lits i cometes. La visió del planeta Júpiter des del satè lit Gaminades se'l pot considerar com el més gran del sistema solar. l'encontre del Voyager II amb Saturn serveix per estudiar els anells i els satè lits que l'envolten. fa un petit estudi del seu origen misteriós. L'aproximació ha demostrat el seu intents calor i els remolins de vent encarats vers l'est. Finalment ens ensenya imatges d'un gran impacte visual de diferents planetes i satè lits: Tità, Rea, Tetis, Urà, Neptú...
primària; secundària; cicle mitjà; cicle superior
Sistema VHS. La filmació és en color. Durada 31 minuts
|
................................................................................................................
|
|
|
Astronomía. Planetas
Hardy, Justin; ; Thomsom, Richard; ; McLeod, Anne;
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 523.4 ARA; R. 4709
Basant-se en avenços tecnològics i científics, i amb imatges abundants i sorprenents, es fa una descripció de cadascun dels planetes del sistema solar i dels seus satèl·lits. Queden absolutament clares les característiques dels nou planetes: les dimensions respecte a la Terra, la temperatura, els moviments respecte al sol, els camps magnètics, les atmosferes, la posició (planetes exteriors i interiors), etc. Es fa també una descripció de l'aspecte tecnològic indispensable per dur a terme les investigacions en l'espai.
formació professional; primària; secundària; batxillerat; cicle superior; curs d'orientació universitària
Enregistrament en sistema VHS. Té una durada de 35 minuts aproximadament.
|
................................................................................................................
|
|
|
COSMOS
Sagan, Carl
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 523.8SAG; R. 3176
és el títol d'una obra de divulgació científica escrita per Carl Sagan, Ann Druyan i Steven Sotero (amb Sagan com a guionista principal), els objectius fonamentals van ser: difondre la història de l'astronomia i de la ciència, l'origen de la vida, conscienciar sobre el lloc que ocupa la nostra espècie i el nostre planeta en l'univers, les modernes visions de la cosmologia i les últimes notícies de l'exploració espacial; en particular, les missions Voyager .El programa de televisió va estar llest en 1980 i va constar de tretze episodis, cadascun d'aproximadament una hora de durada.
primària; adults; secundària; cicle superior
Sistema VHS. Durada: 60 minuts. La col·lecció conté els següents Títols: "En la orilla del oceano cosmico"; "Una voz en la fuga cosmica"; "La armonia de los mundos"; "Cielo e infierno"; "Blues para el planeta Rojo"; "Historias de viajeros"; "El espinazo de la noche"; "Viajes a través del espacio y el tiempo"; "Las vidas de las estrellas"; "El filo de la eternidad"; "La persistencia de la memoria"; "Enciclopedia galactica"; "¿Quien habla en nombre de la tierra?"; "Encuentros en el espacio y el tiempo"
|
................................................................................................................
|
|
|
Galileo (La vida de Galileo)
Losey, Joseph; [director]; Topol; Gielgud, John; Fox, Edward; Conti, Tom; [intèrprets]; Losey, Joseph; Bray, Barbara; [guió]; Brecht, Bertolt; [obra literària];
CR: enregistrament vídeo; dvd; Sig. 791.43 LOS + Guia 58; R. 9659
Biografia del brillant matemàtic i científic que va néixer a Pisa el segle XVI i que va fer importants contribucions científiques a varies disciplines. La pel·lícula basada en l'obra teatral de Bertol Brecht "Galileo" és una mirada a la naturalesa de la creació. Valora les responsabilitats del creador i de les autoritats així com la lluita d'un home contra els coneixements convencionals. Brecht es concentra en el moment de la vida de Galileo en el que les seves declaracions sobre el sistema solar, l'enfronten amb les autoritats eclesiàstiques.
secundària; secundària obligatòria; batxillerat;
Té una durada de 139 minuts aproximadament, també hi ha uns 73 minuts d'extres: tràiler, entrevistes i fotografies. Subtítols en castellà.
|
................................................................................................................
|
|
|
Magik Tunnel descobrint als astronautes
CR: enregistrament vídeo; dvd; Sig. 441 MAG; R. 10190
L'esperit d'exploració i descobriment dels preescolars troba la seva expressió més completa en aquesta extraordinària professió. El seu coratge i sentit de l'aventura, els seus coneixements i preparació, inspiren a nens i a grans a ser curiosos i a acceptar la ciència i la innovació. Una tendra i màgica història on els Ki-Kids descobreixen que els astronautes s'ajuden uns als altres, accepten les diferències entre persones i tenen confiança en els seus companys: coneixen la importància de l'amistat. Creat per una mare i un equip d'especialistes en el desenvolupament infantil, Ki-Kids està pensat per inspirar al nen a aprendre d'una manera divertida, senzilla i compartida amb l'adult. Provocarà una actitud saludable, positiva i equilibrada del nen, fomentant la seva autoestima i responsabilitat. És una excel·lent oportunitat de presentar, al nen i nena, l'idioma anglès, en un entorn bilingüe. El nen viatja pel Magik Tunnel i descobreix diferents professions i camps de la vida.
educació infantil
Format dvd. Té una durada aproximada de 30 minuts més extres. Karaoke.
|
................................................................................................................
|
|
|
Hem caminat damunt la Lluna
Hergé
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. Cinema Infantil TIN; R. 7776
Un cop ha sortit de l'Atmosfera terrestre, el coet on viatgen en Tintin i els seus amics, es dirigeix cap a la Lluna, mentre romanen inconscients i de la terra intenten contactar amb ells. Després d'un seguit de peripècies a l'espai aconsegueixen aterrar a la Lluna. Instal·len els equips d'investigació i exploren el terreny. Mentre, uns bandits amagats dins la nau, se n'apoderen per satisfer els interessos d'uns poderosos de la Terra i proven d'endur-se-la sense ells. En el darrer moment en Tintin aconsegueix frustar el robatori i reduir els bandits. Un cop finalitzades les investigacions del sòl llunar, inicien el retorn, no sense d'altres peripècies fins que arriben a la terra.
primària; secundària
Cinta en color reproduïda amb el sistema VHS. Té una durada de 52 minuts aproximadament. Dibuixos animats
|
................................................................................................................
|
|
|
2001: una odisea del espacio
Kubrick, Stanley; [director i guionista]; Clarke, Arthur; [guió]; Unsworth, Geoffrey; [fotografia]; Strauss, Richard; Strauss, Johann; Khachaturian, Aram; [música]; Dullea, Keir; Lockwoos, Garry; William, Silvester; Richter, Daniel; [intèrprets]
CR: enregistrament vídeo; dvd; Sig. 791.43 KUB + Guia 31; R.
Història de l'evolució humana recreada en forma mítica i entesa com a resultat de la intervenció d'una intel·ligència superior extraterrestre. El destí de la humanitat ve determinat més per la capacitat autodestructiva de l'home que per les seves qualitats morals. Les tres parts en què s'estructura el film ens mostren l'evolució des de l'origen de l'home situat en el descobriment de l'utensili com a arma mortífera fins a la conquesta de l'espai, la qual finalitza amb un viatge interestel·lar on s'aconsegueix trencar amb les barreres de temps i d'espai. El caràcter simbòlic del film, accentuat per la quasi absència de diàleg ha originat diverses interpretacions. Estèticament, el film trenca amb totes les convencions del gènere, és remarcable la utilització de la banda musical i dels efectes especials com a elements dramàtics de la narració, els quals potencien el sentit metafòric de les imatges.
formació professional; secundària; batxillerat;
Té una durada de 143 minuts; sistema DVD. subtítols en castellà, anglès, portuguès, hebreu, polonès, grec, turc, hongarès, croat, Permet accés directe a les escenes. So estèreo en tots els idiomes i menús interactius
|
................................................................................................................
|
|
|
Ciencias de la naturaleza. Volumen I. Primer ciclo. Educación Secundaria Obligatoria
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 502CIE; R. 2128
Vídeo de caire didàctic molt adequat per il·lustrar i explicar els temes de les 16 unitats de què consta, d'una durada aproximada de 5 minuts cadascuna: L'univers; La matèria. Propietats físiques; Estats d'agregació de la matèria; Àtoms, molècules i compostos; Substàncies pures i mescles; La llum; El so; Capes de la Terra (I): Geosfera; Capes de la Terra (II): Atmosfera; Capes de la Terra (III): Hidrosfera; Capes de la Terra (IV): Litosfera: petrologia; Capes de la Terra (V): Litosfera: mineralogia; La biosfera: la gran diversitat dels éssers vius; Els virus, les moneres i els protoctists; Els fongs i les plantes sense flors; Els animals invertebrats.
secundària; secundària obligatòria
Té una durada de 87 minuts
|
................................................................................................................
|
|
|
Astronomia I
Office National du Film du Canada
CR: enregistrament vídeo; vídeo; Sig. 523AST; R. 965
Consta de tres capítols: els satèl·lits del Sol, els cometes i la vida dels estels. Tot i que el vídeo és centrat en aquests tres aspectes, també hi trobem una introducció sobre l'Univers (centrada, és clar, en el sistema solar) i la formació i l'evolució de la Terra i d'altres estels, com també sobre les creences que hom ha tingut relacionades amb aquests conceptes al llarg de la història. Les distàncies que hi ha entre els estels i com es mesuren ens poden ajudar a fer una bona lliçó de matemàtiques (quilòmetres, anys llum, etc.). També es fa esment del popular cometa Halley i les seves aparicions.
primària; ensenyants; secundària; cicle superior
Vídeo en sistema VHS. La durada és de 44 minuts i porta 1 guia didàctica, amb 1 petita bibliografia sobre el tema
|
................................................................................................................
|
|
|
Apollo 13
Howard, Ron; ; Horner, James; ; Broyles, Jr.; Reinert, Al; ; Hanks, Tom; Bacon, Kevin; Paxton, Bill; Sinise, Gary; Harris, Ed; ; Grazer, Brian;
CR: enregistrament vídeo; pel·lícula; vídeo; Sig. 791.43 HOW; R. 7630
La missió de l'Apollo 13 semblava un vol rutinari fins que aquestes paraules van travessar l'espai: "Houston, tenim un problema". Completament sols, a 205 milles de la Terra i en una nau espatllada, els astronautes Jim Lovell (Hanks), Fred Haise (Paxton) i Jack Swigert (Bacon), lluiten per la seva supervivència. Mentrestant, en el Control de la Missió, l'astronauta Ken Mattingly (Sinise), el director de vol Gene Kranz (Harris) i una heroica tripulació de terra fan tot el possible per retornar-los a casa. Una aventura basada en un fet real.
adults; joves; nens; primària; secundària
Sistema PAL.Té una durada de 134 minuts, en color.
|
................................................................................................................
|