SE Baix Empordà > Mediateca > Catàlegs Temàtics > Educació Emocional > Material professorat
  Catàleg Educació Emocional
Material professorat
   

Llibertat emocional
Salmurri, Ferran

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 SAL;   R. 11201

Malgrat l'evolució dels éssers humans, l'autor pensa que a nivell emocional estem a un pas de la prehistòria. Un obstacle per a la nostra evolució ha estat la nostra submissió i esclavitud als propis sentiments i emocions. L'odi i l'enveja i, sobretot la por, han estat guies del nostre comportament, molt més que no pas la nostra racionalitat. Hi ha maneres d'alliberar-nos de l'esclavatge de les nostres emocions. Aquest llibre ens ajuda a recuperar la llibertat emocional per tal de millorar la nostra salut psicològica. Proposa estratègies per a un control més adequat de l'estrés i així poder gaudir d'un millor índex de felicitat i benestar.

adults; professionals vinculats a l'educació

És un llibre de 185 pàgines, sense il·lustracions.

................................................................................................................
   

Educar las emociones y los sentimientos. Introducción práctica al complejo mundo de los sentimientos
Segura Morales, Manuel; Arcas Cuenca, Margarita

CR: escrit; llibre;  Sig. 371.048SEG;   R. 10072

Llibre concebut com un ajut per als educadors, professorat, pares i altres professionals per a l'alfabetització emocional dels joves i adolescents. S'hi descriuen més de seixanta sentiments i emocions i es donen tècniques bàsiques de control emocional. A través d'exemples d'activitats participatives i de jocs i de mostres de diàleg continu ensenya als joves i adolescents a conèixer i a distingir les emocions i els sentiments i de quina manera es poden controlar per tal que no els sobrepassin.

secundària obligatòria; secundària; ensenyants

Té 100 pàgines amb una bibliografia especialitzada i nombroses fotografies de suport a les propostes d'activitats que es realitzen

................................................................................................................
   

¿Per què he dit blanc si volia dir negre? Tècniques assertives per al professorat i els formadors
Güell, Manel

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 GÜE;   R. 9649

Presenta diferents maneres d'utilitzar l'assertivitat en l'activitat formativa per aconseguir el benestar dels ensenyants i millorar les relacions amb l'alumnat. Ofereix recursos concrets, eficaços i aplicables a un professorat heterogeni, complex, amb motivacions diverses i amb un equilibri personal, físic i psíquic propis. S'estructura en dos grans blocs: El bloc inicial ofereix una amplia exposició de l'assertivitat, què és i com es poden adquirir les habilitats que li són pròpies. El segon bloc, tracta de l'aplicació de la conducta assertiva a les necessitats de la formació, ja sigui en l'àmbit del desenvolupament de les classes o bé en la relació amb els/les alumnes. Inclou una bibliografia final, una relació de lectures recomanades i un solucionari.

ensenyants

Té 135 pàgines. Hi ha un índex de quadres i un altre d'activitats.

................................................................................................................
   

Emociones y educación. Qué son y cómo intervenir desde la escuela
Adam, Eva; Cela, Jaume; Codina, M.Teresa; Darder, Pere; Díez de Ulzurrun, Ascen; Fuentes, Marta; Gómez, Josepa; Lombart, Ciscu; López, Marta; Mallofré, Montse; Masegosa, Agustí; Martí, Josep; Ortega, Rosario; Palou, Silvia; Roselló, Rosa; Royo, Mariano; Sol, Neus; Talavera, Montse; Traveset, Mercè;

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 EMO;   R. 8789

Recull reflexions i experiències realitzades a les aules d'educació infantil, primària i secundària. El fil conductor dels diferents capítols del llibre és la consideració de que las vivències emocionals i afectives son el motor de la nostra vida i de les nostres relacions i, per tant, també ho haurien de ser de l' educació.

ensenyants; formació de professorat; pedagogs; psicòlegs

Té 126 pàgines. Inclou bibliografia

................................................................................................................
   

El piso de abajo de la escuela. Los afectos y las emociones en el día a día de la escuela infantil
Díez Navarro, M. Carmen

CR: escrit; llibre;  Sig. 172.4 DIE;   R. 8436

Aquest llibre és un recull d'experiències d'aula que transmet una manera de sentir i fer escola: el cúmul de coses que passen diàriament a l'escola, tant a l'entorn com dins pròpiament; l'encreuament de successos, els aprenentatges, les alegries i els disgustos; l' anar i venir de les persones; i els problemes, que de vegades es busquen i de vegades simplement es troben sense voler. "El piso de abajo de la escuela' és un lloc simbòlic, la rerabotiga emocional, motor i aixopluc de desigs, pors i creences, que modela de manera genuïna i diferenciada a cadascú.

ensenyants

Consta de 196 pàgines

................................................................................................................
   

Eduquem l'afecte. Reflexions per a famílies, professorat, pediatres...
Horno Goicoechea, Pepa

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 HOR;   R. 8820

L'autora, que és llicenciada en psicologia i responsable dels programes de violència domèstica i infantesa de la ONG Save the Children, ens fa palès en aquest treball la necessitat d'educar el sentiment de l'afecte. Comença parlant del desenvolupament evolutiu de l'afecte en les persones i de la necessitat de construir vincles afectius amb els altres. En el següent capítol analitza el paper dels conflictes en les relacions afectives, l'evolució que fan, el rol que juga l'afecte en un conflicte, el paper del perdó i del sentiment de culpa. Clou l'estudi manifestant la necessitat d'establir vincles afectius eficients amb els nostres fills i alumnes com a part de la tasca educativa. Afirma que és normal l'aparició de conflictes en les relacions amb els altres i que resoldre'ls adequadament acaba fent més forta qualsevol relació. Eduquem l'afecte, busca provocar en el lector una reflexió allunyada dels termes tècnics, però basada en l'aprenentatge que se'n deriva i en el paper que l'afecte té a les nostres vides i en qualsevol intervenció educativa que, com a persones i/o professionals, haguem d'emprendre.

professionals vinculats a l'educació, ensenyants

És un llibre de 142 pàgines, sense il·lustracions

................................................................................................................
   

Afectos, emociones y relaciones en la escuela
Pérez, Mº Luisa; Carretero, Mª Reyes; Juandó, Josep

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 PER;   R. 5871

El llibre presenta cinc situacions escolars a partir de les quals els autors intenten fer prendre consciència als possibles lectors de la implicació que tenen els factors afectius, emocionals i relacionals en cadascuna d'elles i també, de la necessitat de planificar actuacions dirigides a millorar el clima afectiu i emocional. Alhora que es descriuen les diferents situacions, s'hi proposen formes d'actuació basades en la reflexió i el treball en equip del professorat implicat per tal de millorar el potencial afectiu i emocional i, en conseqüència, la qualitat de vida de les persones en els centres educatius. Al final de cada cas es planteja una proposta de treball per facilitar la connexió de la situació presentada amb l'entorn professional del lector. D'aquesta manera, el contingut del llibre pot incidir, directament o indirecta, en la pròpia pràctica educativa.

ensenyants

Té 157 pàgines. Cada capítol inclou referències bibliogràfiques.

................................................................................................................
   

Emocions
Abeyà, Elisabet; Díez, M. Carmen; Gómez, Pitti

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 ABE;   R. 8300

Llibre que ens parla de com els infants construeixen els seus coneixements i les seves emocions. Està estructurat en tres capítols. El primer fa una reflexió sobre els ingredients fonamentals per a l'estructuració i la formació de la personalitat, com són l'autoestima i l'empatia. Es plantegen propostes per afavorir-ne el desenvolupament i alhora proposa una reflexió sobre la importància que té la mirada, l'atenció, l'escolta i la paraula dels adults. En el segon s'explica com es pot viure amb naturalitat l'expressió de les emocions en un grup d'infants de parvulari. I el tercer conté uns retalls de les vivències quotidianes d'una mestra, amb emocions, dubtes... També apareixen dues constants fonamentals i de gran importància que són: donar la paraula als nens/es i tenir com a adults una actitud d'escolta.

educació infantil; infants; ensenyants;

Té 84 pàgines i diverses fotografies i dibuixos en blanc i negre

................................................................................................................
   

Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Propuestas educativas
Palou, Sílvia

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 PAL;   R. 9907

Aporta elements de reflexió i d'interpretació per intervenir i escoltar a la vegada, donant veu al món emocional. Consta de dues parts, la primera reflexiona sobre quatre eixos que ens ajuden a entendre com es va creant el món afectiu, com funciona i quins són els condicionants que el nen i la nena troben en cadascun dels contexts de relació; i, a partir d'aquí, definir quines són les capacitats i les actituds que hem d'impulsar des del món educatiu per potenciar aquest desenvolupament. La segona part, presenta propostes educatives per afavorir el sentir i aporta reflexions i exemples aplicats a diferents estratègies i situacions educatives per poder analitzar i potenciar l'expressió i la vivència emocional del nen. Així, entre les propostes, hi ha moments de la vida quotidiana, situacions de joc simbòlic, etc.

ensenyants; pares; educació infantil

Té 237 pàgines.

................................................................................................................
   

Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida
Cyrulnik, Boris

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 CYR;   R. 11951

Llibre de psicologia infantil que demostra que cap ferida és irreversible mentre es posin els mecanismes de defensa adequats i s'ajudi a la persona afectada. L'autor ofereix una visió alternativa i raonablement optimista a les actuals teories sobre el trauma infantil i els seus efectes irreparables. A través d'exemples de personatges famosos, i també de pacients de la seva pròpia pràctica clínica ens mostra l'existència d'un mecanisme d'autoprotecció que, esmorteint la majoria de les vegades el xoc del trauma, es posa en marxa des de la primera infància, primer mitjançant el teixit de llaços afectius i més tard a través de l'expressió de les emocions.

ensenyants; pedagogs; professionals de l'educació; professionals vinculats a l'educació; psicòlegs;

Té 238 pàgines

................................................................................................................
.
Anar al principi de la pàgina
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació
C/ Morró, 37 - Tel.: 972643686 - Fax: 972642029
17100 La Bisbal d'Empordà
crp-baixemporda@xtec.cat