La tasca educativa compartida, majoritàriament, entre la família i el centre educatiu, fa que l’èxit de l’educació escolar dels nois i noies estigui molt relacionat amb la participació i la implicació dels pares i mares en la comunitat educativa.
Aquesta participació es pot desenvolupar en àmbits i aspectes ben diferenciats: des de casa mateix, a través de l’interès que es manifesta pel treball escolar, en les relacions que s’estableixen amb el professorat, en el coneixement del centre, en la col·laboració en les activitats que s’hi realitzen, en la relació que s’estableix amb les altres famílies o, de manera més formal, a través d’institucions de participació.
Totes les maneres de participar són positives i valuoses i és la suma de totes elles la que garanteix uns resultats òptims que cara a obtenir l’èxit escolar. L’actuació conjunta dels dos agents, família i centre escolar, repercuteix en el bon funcionament de la pròpia família, del centre i de l’alumnat.
Cal doncs afavorir, des dels centres escolars, l’aproximació a les diferents realitats familiars per facilitar la seva interrelació i despertar llur interès, ampliar el ventall de participació i potenciar la implicació en el centre escolar en la mesura de les seves possibilitats i de la seva disponibilitat per fer-ho.
És obvi que en aquesta tasca els professionals del centre hi tenen un paper molt important, amb la seva actitud oberta, càlida i acollidora, però els principals agents dinamitzadors de la participació de les famílies que s’incorporen al centre han de ser els propis pares i mares que ja formen part de la comunitat educativa.
(extret de www.xtec.es/lic/entorn) |