SE Baix Empordà > Mediateca > Catàlegs Temàtics > Família-Escola-Entorn > Material famílies-profes
  Catàlegs Família-Escola-Entorn
Material per a professorat i famílies
   

Guia per a pares desbordats i sense energia
Ferland, Francine

CR: escrit; llibre;  Sig. 370.15 FER;   R. 11319

Sovint els pares se senten desbordats, cansats, sense energia. Conciliar la feina, l'educació dels fills i la vida familiar, social i personal no és cosa fàcil. Podem fer-ho tot sense deixar-hi la pell? Aquesta obra proposa diversos mètodes i diferents estratègies útils per: organitzar les activitats per fer la vida més fàcil; gestionar l'energia per estar menys cansats; pactar amb l'estrès; viure plenament el moment present amb humor i un somriure als llavis. Mantenir la calma en el dia a dia amb els fills; recuperar el plaer de ser pares; pensar en un mateix i en la parella. De lectura obligada per a tots els pares que volen viure la vida amb plenitud.

adults; ensenyants; pares;

conté 112 pàgines

................................................................................................................
   

Models de família. Què és el que compta de debò?
Golombok, Susan

CR: escrit; llibre;;  Sig. 301 GOL;   R. 11059

El llibre tracta els diferents tipus d'estructura familiar que coexisteixen actualment i la seva influència en el desenvolupament psicològic dels nens desmitificant, amb dades científiques, la idea que qualsevol estructura diferents a la "normal" serà perjudicial per als nens i les nenes. A la primera part, l'autora es pregunta per la necessitat de tenir dos pares, si cal la presència del pare, que els pares siguin els pares biològics del seu fill o que siguin heterosexuals. A la segona part explora els processos psicològics subjacents al desenvolupament òptim dels nens, en particular la qualitat de la relació del nen amb els pares, amb altres membres de la família i amb el món social més ampli. L'autora conclou que l'estructura familiar és menys decisiva per al desenvolupament psicològic dels nens que les experiències del dia a dia de la vida familiar.

primària; secundària; cicle superior

Té 208 pàgines. Inclou una bibliografia

................................................................................................................
   

La participación de los padres y madres en la escuela
Alfonso, Carmen; Amat, Roser; D'Angelo, Estela; Díez, Enrique J.; Escaño, José; Escayola, Empar; Fernández, Felisa; Gil, María; Huguet, Teresa; Intxausti, M. José; Martorell, Carme; Medina, Ángeles; Mestres, Joan; Notó, Cesc; Oller, Maite; Parellada, Carles; Pedreira, Montserrat; Rubio, M. Dolors; Sitjà, Gemma; Subirà, Maite; Terrón, Eloína; Trilla, Jaume; Vila, Ignasi

CR: escrit; llibre;  Sig. 371.018.26 PAR;   R. 8545

Conjunt de textos que introdueixen elements d'anàlisi i reflexió on el fil conductor és la participació i comunicació entre les famílies i l'escola. Planteja que aquesta comunicació hauria de ser fluida, centrada en la mútua confiança i respecte però això no sempre és així. Els articles d'aquest llibre pretenen canviar aquesta pràctica presentant primer una reflexió general sobre el tema per part de diferents autors, i seguidament una sèrie d'experiències i anàlisis adreçats a l'educació infantil i primària, i una altra per a l'educació secundària.

educació infantil; ensenyants; primària; secundària; pares;

Conté 155 pàgines

................................................................................................................
   

Eduquem l'afecte. Reflexions per a famílies, professorat, pediatres...
Horno Goicoechea, Pepa

CR: escrit; llibre;  Sig. 152.4 HOR;   R. 8820

L'autora, que és llicenciada en psicologia i responsable dels programes de violència domèstica i infantesa de la ONG Save the Children, ens fa palès en aquest treball la necessitat d'educar el sentiment de l'afecte. Comença parlant del desenvolupament evolutiu de l'afecte en les persones i de la necessitat de construir vincles afectius amb els altres. En el següent capítol analitza el paper dels conflictes en les relacions afectives, l'evolució que fan, el rol que juga l'afecte en un conflicte, el paper del perdó i del sentiment de culpa. Clou l'estudi manifestant la necessitat d'establir vincles afectius eficients amb els nostres fills i alumnes com a part de la tasca educativa. Afirma que és normal l'aparició de conflictes en les relacions amb els altres i que resoldre'ls adequadament acaba fent més forta qualsevol relació. Eduquem l'afecte, busca provocar en el lector una reflexió allunyada dels termes tècnics, però basada en l'aprenentatge que se'n deriva i en el paper que l'afecte té a les nostres vides i en qualsevol intervenció educativa que, com a persones i/o professionals, haguem d'emprendre.

professionals vinculats a l'educació, ensenyants

És un llibre de 142 pàgines, sense il·lustracions

................................................................................................................
   

Inmigración, famílias y escuela en educación infantil
Baráibar López, José Manuel; Carbonell París, Francesc; [pròleg]

CR: escrit; llibre;  Sig. 325.14BAR ;   R. 9345

Reflexió sobre els estereotips i els prejudicis, tant per part dels docents com de les famílies immigrades, sobre el funcionament i el tracte en el centre escolar. Analitza aquesta situació basant-se en l'anàlisi DAFO (debilitats, amenaces, fortaleses, oportunitats). Dóna una sèrie de propostes pràctiques pensades per a fomentar la participació de les famílies en l'àmbit escolar: la reorganització del centre, la creació i modificació d'espais, la flexibilització dels horaris o la varietat en el menjador, l'obertura al barri, l'intercanvi entre famílies... o la conveniència o no de celebrar efemèrides tradicionals.

educació infantil; ensenyants; formació de professorat; pedagogs

Té 147 pàgines; conté bibliografia i recursos

................................................................................................................
   

Adolescents. Relacions amb els pares, les drogues, la sexualitat i el culte al cos
Alegret, J; Comellas, MJ; Font, P; Funes, J;

CR: escrit; llibre;  Sig. 613.88 ADO;   R. 9648

Des de sempre s'ha considerat l'edat de l'adolescència com una etapa vital difícil, caracteritzada per un canvi abrupte en les conductes esperades, més específicament, les que fan referència a la relació pares i fills. La societat actual, marcada per la informació, la comunicació, la tecnificació, el consum, la rapidesa i la crisi de valors, aporta encara més elements que afavoreixen la intensitat amb la que es viu aquesta edat i que dóna lloc a una accentuació dels conflictes, cosa que provoca en els adults sentiments d'angoixa i inseguretat per afrontar la relació amb els adolescents. Aquest llibre, elaborat per experts en salut mental i educació, aporta elements útils per l'orientació de pares, mares i educadors, recursos senzills però efectius, per donar resposta a les noves necessitats que l'adolescència planteja en temes cabdals de l'edat: relació pares i fills, drogues, sexe i culte al cos.

ensenyants; adults; secundària obligatòria;

Té 145 pàgines

................................................................................................................
   

És possible educar en valors en família?
Carrillo, Isabel

CR: escrit; llibre;  Sig. 171 CAR;   R. 11068

La lectura d'aquest llibre és una invitació a pensar la pròpia realitat i la quotidianitat que es viu, una invitació a mirar i mirar-se, a sentir i sentir-se, a pensar i pensar-se per idear creativament com haurà de ser el fer educatiu en el propi context familiar, com dibuixar, en definitiva, trobades de diàleg i afectivitat que condueixin a descobrir, a construir i a viure els valors. En aquest context s'aborden les responsabilitats educadores de les famílies, de les mares i els pares, plantejant algunes qüestions sobre com s'assumeix tal responsabilitat. Igualment es reflexiona sobre quins han de ser els principis mínims per educar en valors i es mostren alguns processos i algunes estratègies per promoure l'aprenentatge en valors en l'entorn familiar.

ensenyants; educadors; professionals de l'educació; monitors

Conté 115 pàgines

................................................................................................................
   

Alumnado, familias y sistema educativo
Cabrera, Dolors; Funes, Jaume; Brullet, Cristina

CR: escrit; llibre;  Sig. 371.048 CAB;   R. 10432

Ofereix criteris per analitzar la nova realitat social amb l'objectiu de contribuir a que les famílies i l'escola, puguin treballar conjuntament per elaborar una proposta educativa global per als nens i les nenes, més adaptada als canvis socials actuals. Descriu la situació actual de l'educació infantil en el sistema educatiu i reflexiona sobre com haurà de ser en el futur, tenint en compte la diversitat a les aules i les transformacions de les famílies.

ensenyants; professionals de l'educació

Té 125 pàgines.

................................................................................................................
   

Homosexualitat i família
López Sánchez, Félix

CR: escrit; llibre;  Sig. 613.88 LOP;   R. 10322

En aquest llibre, el lector hi trobarà una fonamentació clara dels drets de les persones homosexuals, ajudant a superar falses creences i actituds negatives vers l'homosexualitat. És una fonamentació útil i necessària per a tots: els pares, els familiars, els educadors i les mateixes persones homosexuals. Però la major part del llibre es dedica a qüestions molt pràctiques, orientades a pares i professors, per una banda, i a les pròpies persones homosexuals, per l'altra. De fet, es fa un recorregut per les situacions possibles i s'indica com afrontar: Tenir fills homosexuals; Que el fill/a formi una parella homosexual; Que la parella homosexual es casi; Els fills/es de pares homosexuals; El debat sobre l'adopció per part de persones homosexuals. És un llibre actualitzat científicament i molt pràctic per als professors, familiars i les mateixes persones homosexuals.

ensenyants; primària; secundària; secundària obligatòria; batxillerat; educadors; professionals de l'educació; monitors

Conté 164 pàgines

................................................................................................................
   

L'Omar i l'Aixa. Socialització dels fills i filles de famílies marroquines
Carbonell, Francesc

CR: escrit; llibre;  Sig. 325.14 MAR ;   R. 10597

El llibre dóna informació sobre la cultura del Marroc adreçada als docents dels centres educatius i als professionals de les entitats de lleure. El text està fonamentat en una recerca etnogràfica del sociòleg Diego Herrera sobre el procés de socialització a Catalunya dels infants i joves de famílies d'origen marroquí. El llibre comenta quina és l'estructura familiar que hi ha al Marroc, les característiques de l'Islam, com està organitzada l'educació i en què consisteix el lleure. També fa una reflexió sobres els factors que han portat les famílies a emigrar i les dificultats que hi troben. El llibre inclou dos annexos amb dades i referències del Marroc i sobre les característiques de les seves llengües, l'àrab i l'amaziga. També defineix el paper que ha de tenir a Catalunya el sistema educatiu i la tasca de les aules d'acollida.

ensenyants; primària; batxillerat; secundària obligatòria

Té 117 pàgines. Inclou bibliografia.

................................................................................................................
   

Com fer escola de tots i per a tots
Benlloch, Montse; Feu, M. Teresa; Sellarés, Rosa

CR: escrit; llibre;;  Sig. 371.2 BEN;   R. 8821

Tracta d'una manera de fer integració que passa per l'acolliment i descriu el procés dinàmic, dialogant, actiu i creatiu, que canvia estructures, maneres de fer i que contribueix a transformar mentalitats. Captiva la manera com apropa a la realitat de la fita pedagògica que ha esdevingut l'escola Monjoia. D'una manera honesta, mostra els entrebancs i progressos que tot procés viu conté. Mostra una manera de fer recerca, amb un procés d'aprenentatge mutu en el qual la teoria i la pràctica actuen sobre una mateixa realitat i reflexionen i introdueixen elements de canvi.

educació infantil; educació primària; gestors de l'educació; professionals de l'educació

Llibre de 116 pàgines.

................................................................................................................
   

Recetas para educar
Meeks, Carolyn [text]; Buschmohle, Michael [il·lustracions]; Widmer, Maria [traducció]

CR: escrit; llibre;  Sig. 371.015.3 MEE;   R. 8508

El llibre aborda de forma clara i esquematitzada els conflictes més freqüents entre pares i fills, petits o adolescents. A la primera part s'exposen cinc maneres comprovades i senzilles de fer desistir els fills de portar-se malament, i cinc maneres de fomentar una conducta desitjable. La segona part tracta de com els pares s'han de deslligar de la lluita generacional i com ajudar el fill a ser independent i responsable de la seva conducta. La tercera part mostra algunes pràctiques que afavoreixin l'increment de l'autoestima, tant del fill com del pare.

adults; educadors; ensenyants; pares; pedagogs

Té 239 pàgines il·lustrades amb dibuixos en blanc i negre

................................................................................................................
   

El desconcert de l'educació
Cardús, Salvador

CR: escrit; llibre;  Sig. 371CAR;   R. 1551

Reacció de l'autor contra el plantejament de trobar els culpables morals del gran desconcert que pateix l'educació, no comparteix els criteris morals catastrofistes amb què molts jutgen els problemes actuals de l'educació. I ofereix un anàlisi de la realitat amb una mirada el més lúcida i objectiva possible. A partir dels onze capítols que té el llibre vol provocar una àmplia i nova reflexió: per una escola intel·ligent, fer d'alumne: les dificultats d'un ofici, adolescents, quins adolescents?, atrevir-se a fer de pares, comprendre els adults, l'espai educacor de la família, a favor de la televisió,... per tal que la comprensió del desconcert pugui afavorir una presa de consciència personal que permeti respostes pràctiques.

adults; ensenyants; pares; professionals de l'educació

Té 346 pàgines.

................................................................................................................
   

Projecte televisió: de casa a l'escola. Família i televisió
Ciscart, Carme; Herráiz, Cristina; Mackay, Anna; Maquinay, Aurora; Ribes, Carme; Terradas, Carme; Gallardo, Adela;

CR: escrit; llibre;  Sig. 371.33 CIS;   R. 7203

Tracta de la incidència de la televisió en l'educació d'infants i joves i analitza els diferents rols que poden jugar l'escola i les families per tal de garantir un cert control en la influència que aquest mitjà ejerceix en aquests. Aporta critèris sobre com veure la TV, com decodificar certs missatges, com ens condiciona molts dels nostres hàbits i preferències,..etc Aporta propostes per treballar aquest mitjà i la seva influència a l'escola amb els alumnes.

ensenyants; primària; secundària obligatòria

Té 308 pàgines. Inclou fitxes, il·lustracions i bibliografía

................................................................................................................
Anar al principi de la pàgina
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació
C/ Morró, 37 - Tel.: 972643686 - Fax: 972642029
17100 La Bisbal d'Empordà
crp-baixemporda@xtec.cat