|
|||||||
La canònica de Santa Maria d'Organyà | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Diverses esglésies
de Santa Maria d'Organyà en el temps Fundació i dotació
de la canònica de Santa Maria l'any 1090 La iniciativa de la fundació, la porten els senyors de Caboet, els quals expliquen com els seus avantpassats havien construït anteriorment esglésies dedicades a Santa Maria i al propi temps les havien dotades de béns. També assenyalen que ja els seus avantpassats, en construir i dotar aquelles esglésies de Santa Maria, havien manifestat el desig i voluntat de fundar una canònica al servei de Santa Maria, però per incúria o per altres motius no es portà a terme. Finalment ara ho fan realitat i volen que aquesta canònica adopti la regla de sant Agustí.
I encara aquesta acta ens assabenta que la cura i culte de Santa Maria no eren en aquell temps els més adequats i honorables, i explica també en quina situació es trobava patrimonialment aquesta església, que havia estat anteriorment ben dotada pels senyors de Caboet. I constaten amb gran consternació que un tal Adalbertí, clergue, posseí i gestionà indegudament durant seixanta anys aquests béns. El document formula uns retrets molt durs contra aquest clergue, per a la qual cosa el redactor, molt culte, fa servir un llenguatge simbòlic i figurat. El deshonor al qual es refereix -sembla deduir-se pel context- era motivat pel fet que l'esmentat clergue s'atribuí, com a pròpia i durant tot aquell llarg període de temps, l'abundant dot de Santa Maria, i la fruí només en profit seu i de la seva família. Això naturalment impedia que es fundés la desitjada canònica, la qual havia de ser la nova gestora de tot el patrimoni. Per aquest motiu calia desposseir el clergue Adalbertí de tots aquells béns, donats només per al culte i servei de Santa Maria. El clergue es resistí a deixar-ho, al·legant la seva llarga possessió i dient que solament a través d'un procés canònic s'avindria a deixar-ho tot. Es féu aquest procés solemne al claustre de l'església, amb l'assistència de nombroses personalitats eclesiàstiques i de senyors temporals. Finalment el clergue Adalbertí acatà la sentència i, reconeixent la seva possessió injusta, renuncià a tots els béns. Li deixaren per a la seva sustentació personal un alou que li provenia del seu avi. Ell mateix signà l'escriptura de renúncia damunt l'altar de Santa Maria.
L'església de Santa Maria, endemés de la mala gestió
i cura que durant llargs anys havia sofert, patí un altre fort
contratemps. Una nit, sense saber-se'n les causes, un incendi la cremà
totalment, i només en quedà la fàbrica. En aquest
incendi es destruí una arca de fusta que contenia els còdexs,
els ornaments i les escriptures. Per aquest motiu, desaparegueren tots
els documents que acreditaven els béns i les possessions d'aquesta
església. Per això, ara que constitueixen i funden solemnement
la canònica, calia un document on es reconeguessin totes les possessions
i béns, i que en fos per al futur llur garantia jurídica.
Els senyors de Caboet i el bisbe fan en aquest document el reconeixement,
la confirmació i la reinscripció de l'àmplia dot
de Santa Maria. Així el document esdevé una autèntica
dotalia. Finalment hem de referir-nos a l'escrivà del document que, com hem dit, resulta ser una persona molt culta. És un clergue de la Seu, anomenat Ermengol, que signa sempre els seus documents amb l'afegitó de lator legis ac iuris ("portador de la llei i del dret"). Es distingeix de tots els altres escrivans del seu temps per la seva cultura, l'elegància i correcció en la seva expressió en llengua llatina, encara que a vegades peca també d'algun que altre cultisme. Va treballar al servei de la cúria episcopal i fou també capellà del comte Ermengol IV. La seva activitat d'escrivà, la trobem entre els anys 1069-1096. Apareix en alguns documents exercint les funcions de jutge. I des del 1092 fa les funcions d'hostiari a la catedral. En definitiva aquesta acta de dotació de Santa Maria de l'any 1090 és un document molt solemne, que ens proporciona moltes notícies sobre l'església d'Organyà i que especialment testifica el començ de la seva canònica regular, regida per un prior. En documents posteriors veiem com el poble acull favorablement aquesta canònica i es prodiga en donacions de béns a favor d'aquesta església. |
|||||||
|
|||||||
Activitats de la canònica
Celebraven solemnement l'ofici diví, amb les hores canòniques, i tenien cada dia la missa coventual, que era més solemnitzada els diumenges i dies de festa. Això feia que les canòniques contribuissin a la formació i evolució de la litúrgia. Per aquest motiu, necessitaven també tenir els corresponents còdexs litúrgics. La cura d'ànimes els demanava que prestessin atenció als fidels que tenien confiats amb l'administració dels sagraments i la catequesi, adoctrinament i predicació. D'aquesta funció i també de la que acabem de esmentar en la litúrgia, nasqueren les tan cèlebres Homilies: un còdex que la canònica tenia, guardava i feia servir per a adroctrinar el poble, en una llengua entenedora per a tothom, el català ja completament format i emprat correntment per tota la gent. L'existència d'un hospital, situat a prop de l'església, queda afirmada i testificada pel seu document fundacional, del qual parlarem tot seguit. Així mateix, la canònica tenia el seu escriptori, com sembla que es pot deduir del nombre d'escriptures que malgrat la incúria dels homes i el pas del temps encara ens han arribat fins als nostres dies. De la seva funció d'ensenyament, encara que no en coneixem cap testimoni explícit, per la seva similitud amb altres centres contemporanis de canòniques i monestirs, sabem que aquests tenien una escola, dedicada a l'ensenyament. Les principals disciplines impartides en aquell temps eren la gramàtica, l'aritmètica i la música. Fundació d'un hospital a Organyà
l'any 1156 L'administrador i cuidant de l'hospital, en acceptar gustosament l'encàrrec
del seu prior, diu, traduït el text llatí en català:
"Jo, Joan, encara que pecador, obeint el manament del meu senyor
i deixant-me portar per l'amor de Crist, espontàniament m'he fet
pobre per als pobres, en no retenir res per a mi, llevat dels hàbits
regulars, que devotament he rebut de mans del nostre pare Ramon en la
benedicció i professió del nostre orde, perquè amb
aquets vestits i amb d'altres més humils, serveixi allí
els pobres de Crist, tots els dies de la meva vida, en remei de la meva
ànima i de la dels meus pares, per tal que pugui sentir aquella
dolça veu: Veniu beneïts del meu Pare; rebeu el regne, perquè
era foraster i em vau acollir" (3).
Els paritges d'Organyà de l'any 1233 Supresió de la canònica i transformació
en col·legiata l'any 1539 |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Notes 1. Cebrià Baraut, Les actes de consagracions d'esglésies de l'antic bisbat d'Urgell (segles IX-XII), La Seu d'Urgell, 1986, doc. 78, pp. 168-173. 2. Cebrià Baraut (ed.), IXè Centenari de la fundació de la canònica agustiniana de Santa Maria d'Organyà (1090-1990), Lleida, 1994, pp. 23-33. 3. Arxiu Diocesà d'Urgell, fons Organyà, pergamí del 1156, estudi i versió catalana del document per B. Marquès, "Fundació d'un hospital a Organyà en 1156", Església d'Urgell, 108 (febrer 1982), pp. 7-8. 4. París, Archives nationales, J 879, no. 50, editat per Ch. Baudon de Mony, Relations politiques des Comtes de Foix avec la Catalogne jusqu'a commencement de XIVe siècle, II, París, 1896, no. 38, pp. 71-74. |
|||||||
|
|||||||
Edició electrònica:
reporteducació (CRP Baix Llobregat-6)
© Edició impresa: Les Faldades de Lo Banyut © dels articles els autors |