Parlament de Marc-Aureli Vila en la presentació del "Compendi de recursos didàctics per a la coneixença del medi nacional. a la llibreria del Raval el dia 21 de juny de 1990.

 

Les primeres pàgines d'aquest llibre contenen la Presentació que en fa el senador Francesc Ferrer i Gironès. Les paraules d'aquest prestigiós polític d'un intens sentit nacional, obren les portes i finestres a unes veritats històriques i a unes veritats dels temps presents referent a les persistents actituds que aplicant-se a la docència són antipedagògiques pel que es refereix als Països Catalans. Aquestes actituds són practicades i induïdes per part dels poders polítics espanyols amb una insistent i tradicional conducta colonialista. Cal llegir amb deteniment aquesta presentació certament alliçonadora, de Francesc Ferrer i Gironès.
El text del llibre està sotmès a un títol un xic llarg; emperò, no té res de barroc. Diu allò que ha de dir. Es tracta d'un llibre configurat amb l'esforç i total entrega dels seus coautors els professors Antoni Moga i Ferrés i Jordi Dolcet i Llaveria. En determinats moments de l'exposició, qualifiquen el seu treball de guia. Els corregim la plana donat que nosaltres preferim parlar de guiatge; un terme que potser té més contingut humà que el de guia. Amb el guiatge no es tracta únicament d'orientar -la brúixola guia, orienta-; també d'acompanyar -de fer companyia- quan es fa camí. I fer companyia és conversar; és intercanviar idees i esperances. El massa oblidat poeta i català universal pel que fa a historiar l'art, en Josep Pijoan (1881-1963) acaba un seu poema amb un vers que fa així: "fins dalt de la carena us donarem camí". Aquest "donar camí" és sinònim de guiatge. El llibre que avui presentem proporciona guiatge; assenyala el camí.
Aquest treball dels professors Moga i Dolcet en el seu dia meresqué i obtingué el primer premi del Dècim Concurs d'Acció Escolar promocionat pel Congrés de Cultura Catalana; com també rebé el Premi especial per a professors que concedí la Comissió del Mil·lenari del Naixement Polític de Catalunya. Permeteu-nos un incís. Qualsevol historiador preocupat en mostrar la veritat històrica ens dirà que aquest naixement fou força anterior i que el mil·lenari del cas que hom camuflà oficialment i vergonyosament, es referia al mil anys de l'obtenció de la independència política; independència que es produí en el moment que els governants catalans feren ús el dret connatural a tot poble, el de l'autodeterminació.
Tornem al nostre llibre. Es tracta d'una obra que persegueix i assoleix una doble finalitat: la de proporcionar guiatge als docents; i de facilitar la coneixença i la percepció dels ambients de recerca a l'alumnat. Evidentment; ambdues finalitats estan estretament lligades. Recordem que si bé és veritat que sense professors no existirien alumnes; també és veritat que sense alumnes no tindria raó de ser la presència i actuació dels professors.
El material contingut en aquest llibre consona amb el principi que la instrumentació dels coneixements permet que aquests serveixin de mitjà per a produir un efecte. En el cas d'aquest llibre, el material que el forma ha estat sotmès a seriós ordenament per a la seva millor utilització. L'índex, pel seu contingut, permet establir un primer contacte amb el treball, contacte que empeny a immergir-se en el contingut del text.
El llibre ha estat planificat i realitzat de cara a una adolescència integrada tant per jovenalla d'arrels culturals catalanes com també d'aquella altra nascuda en altres terres o formada en famílies immigrades. Ambdues menes de gent jove han d'incorporar-se a la societat catalana d'avui en vistes a un demà. Un demà molt pròxim en el qual incidirà i en grau superlatiu, la nova Europa que s'està formant. Tota la joventut catalana ha de posar-se en contacte amb les diverses expressions de la cultura nacional. Aquesta realitat ineludible requereix la plena adaptació a la geografia i el coneixement de la història i per l'enriquiment que comporta el conèixer l'ampli ventall de les manifestacions nacionals.
La plena recuperació del sentiment nacional català ha d'ocupar el lloc que li pertoca en el mosaic enriquidor dels pobles d'Europa. Aquesta recuperació del lloc que li correspon a la nació catalana en el conjunt del nou ordenament europeu és un afany que no podem desatendre. Aquesta recuperació ha d'iniciar-se a les aules i en tots els nivells docents. No es tracta d'introduir en la ment dels escolars i dels estudiants criteris patrioters, dogmes xovinistes ni cap mena de principi dissociador. Sí que es tracta de fer germinar i portar a bon terme una metodologia que faciliti a la jovenalla del país, la incorporació a les autenticitats dels ambients geogràfics que formen la gran riquesa de la pluralitat dels hàbitats de les terres catalanes. Juntament amb aquestes realitats, aquelles altres que prengueren forma i residència, al llarg dels segles, com a resultat del constant treball mental i manual dels pobladors dels esmentats hàbitats; tant si es tracta d'aquells bàsicament rurals o d'aquells altres intensament urbans.
Els territoris i aquells que els han habitat al llarg dels segles originaren les nacions; i entre la diversitat de nacions del planeta Terra, la nació catalana.
Doncs bé, la finalitat d'aquest llibre és la de facilitar el coneixement dels Països Catalans; uns països que són el resultat de la simbiosi ecològica entre uns territoris i la població tradicional que hi ha residit i hi resideix. Un llibre amb una orientació tan profundament humana contribueix a impedir que persisteixin a manera d'antics calls, uns reductes de població divorciada culturalment i sovint socioeconomicament, de la societat nacional. Un divorci altament deplorable i que en bona justícia social s'ha d'evitar que es formi i, en tot cas, que persisteixi.
En la nostra infantesa certament un poc llunyana, fórem educats en un ambient escolar on s'hi practicava el mètode pedagògic de Decroly. El belga Ovide Decroly visqué entre els anys 1871 i 1932. Aquest eminent pedagog defensà i aplicà l'ensenyament de caràcter global a través del que ell denominà els centres d'interès. Aquesta mena de didàctica requeria l'observació directa. Els treballs de camp o sigui els treballs realitzats a l'exterior de l'espai físic de l'aula dels quals ens parlen els professors Moga i Dolcet, corresponen als "centres d'interès" que propugnava Decroly i que al realitzar-se, comporten el treball en equip i la capacitat per analitzar i sintetitzar. L'anàlisi requereix la lectura conscient, l'observació especulativa, la recerca motivada i el sentir-se compenetrat amb el medi físic i amb la societat que hi persevera.
Creiem que el fet d'haver estat formats en la nostra infància d'acord amb les idees pedagògiques de Decroly i això succeí entre els anys 1914 i 1918, fou favorable per a la nostra formació inicial. Llegint l'obra de Dolcet i de Moga ens em sentit del tot identificats amb la seva posició filosòfica i didàctica sense haver de realitzar cap esforç d'adaptació mental.
En les orientacions que encaminen l'ensenyament "dins de la prefonda Espanya" -Bernat Desclot en la seva Crònica, dixit-, preval la premeditada ignorància entre una part molt considerable del professorat i entre els autors de determinats textos docents, referent a les nacions que foren integrades per l'acció armada a una unitat política que re- bé la denominació d'Estat espanyol. Tots tenim en la memòria l'afirmació tan repetida que "España es una". Una expressió evidentment poc explicita: una què?
Si l'ensenyament en terres espanyoles no negués o amagués la veritat, els immigrants de terres d'enllà de la Península no haurien arribat -no arribarien- als Països Catalans mancats d'uns coneixements que si els posseïssin els proporcionarien en gran mesura, contactes i la posterior immersió en les estructures socials i culturals d'aquests Països.
Ens hem allargat massa i demanem perdó. Per acabar direm que aquest llibre hauria de ser utilitzat no únicament per professors i estudiants, també per part de molts polítics àdhuc d'aquells que s'autoqualifíquen de nacionalistes i catalanistes i que no obstant ser catalans, prou sembla que es resisteixen o es resignen a no sentir-se'n a plenitud catalans nacionals. Això que diem tractant-se dels polítics també és aplicable a mant capdavanter d'organitzacions sindicals i empresarials.
El meticulós treball dels professors Dolcet i Moga d'un contingut pragmàtic innegable, s'hauria de convertir en una obra no únicament de lectura sinó de constant consulta per part d'educadors i d'estudiants; i considerem que podria ser molt útil als dirigents i als opositors de la vida pública del país. Un bon guiatge sempre s'ha de proporcionar i aquest llibre cobreix aquesta finalitat.


 
[x] Tancar la finestra