Pàgines grogues per a conèixer el medi nacional
Francesc Xavier Hernàndez Cardona
Crítica apareguda a la revista GUIX, núm. 161 del març de 1991

 

Aquest treball d'en Toni Moga i Jordi Dolcet requereix per a la seva descripció diferents qualificatius: útil, oportú, correcte, exhaustiu, àgil, valent, agosarat, polèmic...
L'objectiu del volum és subministrar als professionals de l'ensenyament i d'altres àrees vinculades amb el món de l'educació tot un seguit d'informacions sobre els materials que hl ha a l'abast per treballar el medi nacional. Aquest medi s'entén en un sentit ampli, vinculant els diferents territoris de parla catalana, i s'aborda des de múltiples vessants: geografia, història, economia, ordenació territorial, institucions polítiques, normalització lingüística, cultura, esport, noves professions, ecologia i medi ambient, solidaritat, perspectives de futur...
Per a cada apartat hi ha llistes exhaustives dels materials i recursos existents: bibliografia per a mestres i estudiants, cartografia, museus, films, vídeos, audiovisuals, làmines, jocs, tallers, itineraris...
El recull és potser el més exhaustiu que s'hagi fet mai, cal destacar l'esforç per incorporar materials referents al País Valencià, a les Illes i a la Catalunya Nord.
La llista és senzillament esgarrifosa, la qual cosa tradueix, sense voler caure en un cofoïsme ingenu. el gran esforç que s'ha fet en els darrers anys per la recuperació cultural del país en aquest camp de la divulgació i l'educació. L'obra evidencia que per primera vegada en molts anys disposem de tot un seguit de recursos i materials que fan possible el treball sobre el medi nacional a les escoles. I aquest llibre arriba en un moment oportú, ja que la batalla per la normalització cultural del país començarà seriosament en els propers anys, I seran uns anys cabdals. En aquest període, els educadors necessita rem eines, i no hi ha dubte que aquest treball és una molt bona eina.
El Compendi... no es limita però a un llistat asèptic de recursos. A cada apartat es proposa una activitat didàctica orientativa molt completa i amb interacció de diferents procediments. Aquestes activitats constitueixen una valuosa aportació. Així mateix, cal considerar les introduccions als temes (epítoms referencials): concretes i incisives, problematítzadores... com cal. L'organització dels ternes, els títols, les introduccions i les activitats són compromeses i problematitzadores... molt adients als problemes de la Catalunya d'avui, la qual cosa és un dels grans valors del "Compendi". En una època en que no està de moda "mullar-se", els autors es remullen amb escreix. Moltíssims treballs d'avui dia naveguen en l'ambigüitat: ni carn ni peix, però la nostra societat necessita carn, carn, i peix, peix. Després de tot, els bons professionals, de la cultura, de l'ensenyament, han d'anar al davant de la societat i no al darrere... i un treball bo es aquell que genera polèmica... i la polèmica fa avançar posicions...
Res més que felicitar els autors per aquest "Compendi" i esperar que continuïn donant mostres de la seva vàlua amb nous treballs.


 
[x] Tancar la finestra