|
Aquest treball d'en Toni Moga i Jordi Dolcet requereix
per a la seva descripció diferents qualificatius: útil,
oportú, correcte, exhaustiu, àgil, valent, agosarat, polèmic...
L'objectiu del volum és subministrar als professionals de l'ensenyament
i d'altres àrees vinculades amb el món de l'educació
tot un seguit d'informacions sobre els materials que hl ha a l'abast per
treballar el medi nacional. Aquest medi s'entén en un sentit ampli,
vinculant els diferents territoris de parla catalana, i s'aborda des de
múltiples vessants: geografia, història, economia, ordenació
territorial, institucions polítiques, normalització lingüística,
cultura, esport, noves professions, ecologia i medi ambient, solidaritat,
perspectives de futur...
Per a cada apartat hi ha llistes exhaustives dels materials i recursos
existents: bibliografia per a mestres i estudiants, cartografia, museus,
films, vídeos, audiovisuals, làmines, jocs, tallers, itineraris...
El recull és potser el més exhaustiu que s'hagi fet mai,
cal destacar l'esforç per incorporar materials referents al País
Valencià, a les Illes i a la Catalunya Nord.
La llista és senzillament esgarrifosa, la qual cosa tradueix, sense
voler caure en un cofoïsme ingenu. el gran esforç que s'ha
fet en els darrers anys per la recuperació cultural del país
en aquest camp de la divulgació i l'educació. L'obra evidencia
que per primera vegada en molts anys disposem de tot un seguit de recursos
i materials que fan possible el treball sobre el medi nacional a les escoles.
I aquest llibre arriba en un moment oportú, ja que la batalla per
la normalització cultural del país començarà
seriosament en els propers anys, I seran uns anys cabdals. En aquest període,
els educadors necessita rem eines, i no hi ha dubte que aquest treball
és una molt bona eina.
El Compendi... no es limita però a un llistat asèptic de
recursos. A cada apartat es proposa una activitat didàctica orientativa
molt completa i amb interacció de diferents procediments. Aquestes
activitats constitueixen una valuosa aportació. Així mateix,
cal considerar les introduccions als temes (epítoms referencials):
concretes i incisives, problematítzadores... com cal. L'organització
dels ternes, els títols, les introduccions i les activitats són
compromeses i problematitzadores... molt adients als problemes de la Catalunya
d'avui, la qual cosa és un dels grans valors del "Compendi".
En una època en que no està de moda "mullar-se",
els autors es remullen amb escreix. Moltíssims treballs d'avui
dia naveguen en l'ambigüitat: ni carn ni peix, però la nostra
societat necessita carn, carn, i peix, peix. Després de tot, els
bons professionals, de la cultura, de l'ensenyament, han d'anar al davant
de la societat i no al darrere... i un treball bo es aquell que genera
polèmica... i la polèmica fa avançar posicions...
Res més que felicitar els autors per aquest "Compendi"
i esperar que continuïn donant mostres de la seva vàlua amb
nous treballs.
|