Crítica de Jordi Roca i Armegol,
apareguda a la revista ESCOLA CATALANA, núm. 274 del novembre de 1990

Els autors, que treballen al Centre de Recursos de Sant Vicenç dels Horts, al Baix Llobregat, han aconseguit elaborar una eina bàsica per a la nacionalització dels objectius i dels continguts a 1'ensenyament de Catalunya. El seu mèrit innegable és haver aconseguit presentar d'una forma succinta la gran quantitat de recursos que es poden emprar per aproximar els alumnes al medi nacional des d'una òptica d'interdisciplinarietat i flexibilitat
Fa dos anys, una ordre del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya establia les bases per a la incorporació d'objectius i continguts de Geografia, Historia i trets socioculturals de Catalunya ais diversos nivells de l'ensenyament no universitari. Era una disposició llargament esperada i acabava amb una situació que no afavoria gens la normalització del país
Com diu Francesc Ferrer i Gironès en el pròleg, és realment un miracle que la Història de Catalunya hagi pogut ser elaborada i transmesa, des que es va perdre la sobirania, fora dels canals normals acadèmics i de l'ensenyament reglat. Al llarg del pròleg, Ferrer i Gironès fa un repàs històric a la recerca de matèries educatives que propugnessin conceptes nacionals, i es troba que el govern de Madrid, des del segle XVIII, n'ha creat sovint amb finalitats nacionalistes espanyoles.
El Compendi de recursos didàctics per a la coneixença del medi nacional vol afavorir els dissenys programàtics dels tercers nivells de concreció. En concret, els que es refereixen o les diferents unitats didàctiques de l'Àrea de Ciències Socials de I'EGB (de 12 a 16 anys). Els autors afirmen, en la introducció, que l'elecció d'aquesta etapa educativa és degut a dos grans factors:
- a la seva propera implantació i a la manca inicial de materials didàctics específics
- al caràcter orientador d'aquesta darrera etapa de l'ensenyament obligatori.
El llibre, de format i compaginació correctes, és estructurat en 19 mòduls integrables al currículum ordinari. En cada mòdul es presenten una sèrie d'objectius terminals relatius als conceptes, als procediments i a les actituds, valors i normes. Després hi figura un epítom referencial que ressenya les nocions més bàsiques dels continguts i, com a part més extensa, hi ha els recursos didàctics que es poden utilitzar. També es proposa una activitat i, davant de cada capítol, hi ha un petit text al·lusiu al seu contingut.
De la temàtica dels mòduls es pot mencionar especialment l'oportunitat dels referits a L'ordenació territorial, Normalització lingüística i L'esport, amb els Jocs Olímpics i el Comitè Olímpic Ca talà com a teló de fons.
Cal tenir en compte que els autors, al llarg del llibre, opten per les següents denominacions de cada part del país: Catalunya Nord, Central, Sud i Insular, Andorra i l'Alguer.
Els recursos didàctics normalment van acompanyats - cosa que és molt d'agrair- d'un petit comentari descriptiu i s'estructuren en diferents apartats com bibliografia sobre el tema per a alumnes i professors, museus, mitjans audiovisuals (films, vídeos, ...), i sortides, entre d'altres. El nombre de coda tipus concret de recurs varia en funció de la temàtica del mòdul i això porto a trobar, com a exemples extrems, en el mòdul 2 (centrat en els temps antics), 51 possibles visites a Museus, o 90 sortides en el cas del mòdul 18, dedicat a Escola i medi ambient. En canvi, en d'altres mòduls aquests recursos són inexistents.
En el mòdul 1, El territori, ja queda clar que l'objectiu del Compendi és treballar el medi nacional i no àmbits regionals d'aquest, com succeiria si només es tractés del Principat. Aquest punt és d'una importància cabdal. No es pot esquarterar; com fan molts llibres de text, el territori català a l'hora de treballar qualsevulla de les seves característiques. Els recursos didàctics que ofereix el llibre ho posen de manifest, sobretot en les sortides, que no obliden cap part de lo noció.
En el mòdul 2, L'avial, apareixen per primer cop dins els recursos els tallers i els jocs. Precisament en aquest darrer aspecte, i un cop vistos els que s'ofereixen al llarg del llibre, hom s'adona del poc treball institucional que s'ha fet en la producció o traducció de jocs.
Els epítoms referencials mantenen, en general, l'esperit de síntesi - amb tots els seus defectes i virtuts -. Tenen normalment una extensió no superior o dues pàgines, excepte en el mòdul 15, dedicat a Cultura, que arriba a tenir-ne nou, amb una quantitat ingent d'informació.
Quant a les activitats proposades, cal valorar la seva diversitat. Es poden destacar, als mòduls 4 i 12, l'aplicació dels programes informàtics L'economia medieval i L'economia al món capitalista. El primer d'ells simula els mecanismes de funcionament de l'economia agrària de l'època medieval.
També es poden esmentar el treball sobre un text publicat pels Amics de Joan Ballester i Canals a la premsa escrita (mòdul 6) i el que es proposa per o interpretar els resultats d'una enquesta (mòdul 10). En el mòdul 8, L'esforç de vuit anys malmès per una dictadura, l'activitat gira a l'entorn de la història oral, aprofitant la memòria popular, una tasca sempre motivadora i fructífera.
El recull Adreces d'interès, que figura a l'Annex, és molt interessant. No hauria estat de més, però, afegir un índex toponímic dels indrets que, d'acord amb els recursos esmentats en els aportats de Museus i Sortides, es podrien visitar. Així es facilitaria encara més la recerca d'aquesta tipus de recurs, i la preparació de possibles combinacions d'itineraris o de visites a una mateixa zona.
Com a conclusió, cal reafirmar l'oportunitat de l'aparició d'aquest llibre en un moment en què la Reforma ja és a les envistes.

[x] Tancar la finestra