Pròleg de Marta Mata i Garriga

El «Col·lectiu de Treball del Medi», un grup de mestres que valoren i estimen la seva feina, es reuneixen per introduir a l'escola el medi, allò que l'envolta, allò que ha donat vida a uns nens; són mestres convençuts que allò que es viu s'estima i que allò que s'estima és el que es pot conèixer més a fons, i que la millor manera de viure, d'aprendre, de madurar socialment i intel·lectualment, és partir d'on es viu, de com és el poble i què hi ha anat succeint al llarg dels segles.
Però el coneixement del medi no és només important per als nens, sinó també per als grans. I per això els mestres han començat per fer un llibre pe a ells mateixos i per als adults de la població, convençuts que la primera assignatura de Sant Vicenç dels Horts, és el propi Sant Vicenç dels Horts.
Serà a partir d'aquest estudi que els mateixos mestres prepararan diferents treballs dirigits als nivells dels nens segons la seva capacitat de comprensió en cada edat.
L'assignatura de Sant Vicenç dels Horts, ara ja es pot estudiar amb aquest llibre, que comença explicant la terra, l'aigua, el clima. És a dir, parteix del medi natural per passar pel treball de la gent que ha anat fent aquesta història que aquí es presenta, al llarg de la qual han arrelat els costums i les tradicions socials i culturals. fins arribar al moment actual en què la gent de Sant Vicenç té la sort de poder «passar» l'assignatura de la vida del seu poble.
I, com cal «passar» aquesta assignatura? Contrastant la realitat viscuda amb el llibre, pensant allò que es llegeix, intentant lligar-ho amb fets que s'han donat a la Vila i que ben segur que tots coneixeu. Una primera proposta didàctica, un bon exercici per començar pot ser mirar la fotografia de la pàgina 9 d'aquest llibre -que mostra una panoràmica del Sant Vicenç dels Horts del 1910, comparar-la amb l'actualitat i imaginar, o dibuixar, o escriure, o explicar, com pot ser Sant Vicenç l'any 2000, si tots treballeu de veritat tenint en compte el passat i mirant cap al futur.
El futur... és cosa dels que ara llegiu aquest llibre i dels nens que educareu d'ara endavant amb aquest bagatge, i serà tant més ric i positiu com més càrrec s'hagi fet el poble de la seva pròpia personalitat com a nucli humà en ell mateix, en el conjunt de nuclis humans que formen una comarca, el Baix Llobregat i dins d'un país, Catalunya, format per molts pobles que fan la seva història i la seva personalitat.
Ja fa molts anys que un gran mestre i polític català, Rafael Campalans, escrivia: «Política vol dir Pedagogia». Ara també hem de pensar que Pedagogia vol dir Política, que l'Escola troba el seu veritable sentit contribuint a construir el poble.

[x] Tancar la finestra