|
El «Col·lectiu de Treball del Medi»,
un grup de mestres que valoren i estimen la seva feina, es reuneixen per
introduir a l'escola el medi, allò que l'envolta, allò que
ha donat vida a uns nens; són mestres convençuts que allò
que es viu s'estima i que allò que s'estima és el que es
pot conèixer més a fons, i que la millor manera de viure,
d'aprendre, de madurar socialment i intel·lectualment, és
partir d'on es viu, de com és el poble i què hi ha anat
succeint al llarg dels segles.
Però el coneixement del medi no és només important
per als nens, sinó també per als grans. I per això
els mestres han començat per fer un llibre pe a ells mateixos i
per als adults de la població, convençuts que la primera
assignatura de Sant Vicenç dels Horts, és el propi Sant
Vicenç dels Horts.
Serà a partir d'aquest estudi que els mateixos mestres prepararan
diferents treballs dirigits als nivells dels nens segons la seva capacitat
de comprensió en cada edat.
L'assignatura de Sant Vicenç dels Horts, ara ja es pot estudiar
amb aquest llibre, que comença explicant la terra, l'aigua, el
clima. És a dir, parteix del medi natural per passar pel treball
de la gent que ha anat fent aquesta història que aquí es
presenta, al llarg de la qual han arrelat els costums i les tradicions
socials i culturals. fins arribar al moment actual en què la gent
de Sant Vicenç té la sort de poder «passar»
l'assignatura de la vida del seu poble.
I, com cal «passar» aquesta assignatura? Contrastant la realitat
viscuda amb el llibre, pensant allò que es llegeix, intentant lligar-ho
amb fets que s'han donat a la Vila i que ben segur que tots coneixeu.
Una primera proposta didàctica, un bon exercici per començar
pot ser mirar la fotografia de la pàgina 9 d'aquest llibre -que
mostra una panoràmica del Sant Vicenç dels Horts del 1910,
comparar-la amb l'actualitat i imaginar, o dibuixar, o escriure, o explicar,
com pot ser Sant Vicenç l'any 2000, si tots treballeu de veritat
tenint en compte el passat i mirant cap al futur.
El futur... és cosa dels que ara llegiu aquest llibre i dels nens
que educareu d'ara endavant amb aquest bagatge, i serà tant més
ric i positiu com més càrrec s'hagi fet el poble de la seva
pròpia personalitat com a nucli humà en ell mateix, en el
conjunt de nuclis humans que formen una comarca, el Baix Llobregat i dins
d'un país, Catalunya, format per molts pobles que fan la seva història
i la seva personalitat.
Ja fa molts anys que un gran mestre i polític català, Rafael
Campalans, escrivia: «Política vol dir Pedagogia».
Ara també hem de pensar que Pedagogia vol dir Política,
que l'Escola troba el seu veritable sentit contribuint a construir el
poble.
|