PROGRAMES EDUCATIUS MACBA:

INFANTIL I PRIMÀRIA.

PROJECTE EXPRESSART.

MUSEU PORTÀTIL

Els programes educatius del MACBA van més enllà de la contemplació estàtica i estètica de l’obra d’art; apropen l’alumne a la intenció de l’artista i fomenten la reflexió i l’extrapolació dels conceptes plantejats per aquest, arribant a establir paral·lelismes amb elements del seu propi entorn. La dinàmica de les visites contribueix a formar-los com a quelcom més que “bons espectadors” i proposa les primeres llavors per al diàleg, l’associació d’idees, l’esperit crític, l’empatia, la capacitat d’expressar-se..., entre d’altres que els seus educadors sabran identificar.

El projecte està concebut com a un conjunt de propostes didàctiques per realitzar a l’aula amb l’ajuda d’una sèrie de materials (objectes tridimensionals, imatges i textos) allotjats dins una caixa (disponible a través dels S.E. / Centres de Recursos Pedagògics).L’objectiu principal és que tant els alumnes com els mestres gaudeixin de les obres i puguin establir un diàleg amb elles partint de la pròpia experiència i estimulant el respecte i l’interès per l’art com a mitjà d’expressió, joc, representació i experimentació. Un altre objectiu del projecte és que els infants prenguin consciència de la seva pròpia capacitat per expressar-se, i que la desenvolupin lliurement, bo i minimitzant imposicions i restriccions, en la mesura que sigui possible, i animant-los a utilitzar alguns dels elements o procediments que fan servir els artistes. Aquest projecte permet plantejar algunes qüestions sobre l’art contemporani lligades al contacte directe posterior amb diferents obres que formen part de la Cl·lecció MACBA, sabent que no és fàcil trencar els tòpics i que no n’hi ha prou amb proposar-s’ho per accedir a una apreciació sense prejudicis. Aquestes propostes estan pensades com a treball previ a la visita al Museu, si bé també hi haurà la possibilitat de fer servir els materials posteriorment.

Després de treballar amb la caixa a l’escola és quan el grup està realment motivat per venir a veure les obres exposades al Museu, donat que en la contemplació en directe dels originals podrà aplicar reflexions i coneixements sorgits arrel del treball amb la caixa a l’aula. És per això que les visites a la Col·lecció del Museu miraran d’adequar-se al màxim tant al treball realitzat a l’aula com a les expectatives que hagin sorgit en cadascun dels grups arran d’haver-lo desenvolupat. Per tant hi haurà la possibilitat de concretar l’orientació escífica entre el professor responsable del grup i el monitor que els atendrà ja que la visita és el moment culminant i imprescindible del projecte iniciat a l’aula.