Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Entorn natural i social
Infantil
Psicologia
Naturals i socials

Responsables

Centre

Professorat de cicle inicial
CEIP Sant Iscle de Vidreres
Descripció
 

Pensament dels infants 2-7 anys



Egocèntric
, dificultat de situar-se en el punt de vista dels altres. Creu que el seu punt de vista és únic i no necessita justificació.


Fenomènic, centra l'atenció en un aspecte que destaca i no pot tenir en compte d'altres a la vegada.
Exemple: Un/a nen/a admet que dos recipients siguin iguals i tinguin la mateixa quantitat d'aigua, però nega aquesta equivalència, quan davant d'ell es tira l'aigua d'un d'aquests recipients en d'altre més ample i baix.

Transductiu, fa deduccions de particular a particular. Li costa la deducció (anar d'un aspecte general a d'altre de particular) i la inducció (anar d'un aspecte particular a d'altre de general).
Exemple: El plàtan és madur quan està groc. El/la nen/a pot raonar que les maduixes quan són grogues estan madures per menjar, al igual que els platans.

Irreversible, dificultat de tornar a la premissa inicial.
Exemple: Donem a un/a nen/a dues boles iguals de plastilina. Fraccionem una d'aquestes boles en trossets i l'altra la deixem igual. El/la nen/a pot creure que la plastilina ha augmentat (perquè n'hi ha molts trossos) o que ha disminuit (perquè els trossos fraccionats són petits).

Pensament màgic:

Animisme, dotar de vida als essers inanimats.
Exemple: La lluna ens empaita!

Intencionalisme, dotar d'intenció a essers i objectes.
Exemple: Cadira dolenta que m'ha fet caure!

Artificialisme, totes les coses estan fetes per algú.
Exemple: Quan plou és que algú tira galledes d'aigua des del cel.


Estratègies


- Escoltar altres opinions.
- Integrar altres opinions a la pròpia.
- Adornar-se'n que hi ha diferents opinions, i que poden ser complementàries i/o sumatives, no necessàriament excluients.
- Argumentar les repostes, perquè si o perquè no.

- Experimentar, explorar

- Observar canvis i processos

- Manipular material



- Atrevir-se a fer hipòtesis

- Eleccions d'instruments de búsqueda d'informació

- Verificació d'hipòtesis



- Recollir conclusions de la feina

- Reflexionar sobre el procès de treball.

- Anar destriant allò que creiem saber d'allò que hem verificat com a cert.



- Delimitar els elements fantàstics d'un tema, dels elements reals.

- Jugar per experimentar la franja que separa la realitat de la fantasia.

- Crear e inventar en contextos lúdics