|
Pensament dels infants 2-7 anys
Egocèntric, dificultat de situar-se en el punt de
vista dels altres. Creu que el seu punt de vista és únic
i no necessita justificació.
Fenomènic, centra l'atenció en un aspecte
que destaca i no pot tenir en compte d'altres a la vegada.
Exemple: Un/a nen/a admet que dos recipients siguin iguals i tinguin
la mateixa quantitat d'aigua, però nega aquesta equivalència,
quan davant d'ell es tira l'aigua d'un d'aquests recipients en d'altre
més ample i baix.
Transductiu, fa deduccions de particular a particular.
Li costa la deducció (anar d'un aspecte general a d'altre
de particular) i la inducció (anar d'un aspecte particular
a d'altre de general).
Exemple: El plàtan és madur quan està groc.
El/la nen/a pot raonar que les maduixes quan són grogues
estan madures per menjar, al igual que els platans.
Irreversible, dificultat de tornar a la premissa inicial.
Exemple: Donem a un/a nen/a dues boles iguals de plastilina. Fraccionem
una d'aquestes boles en trossets i l'altra la deixem igual. El/la
nen/a pot creure que la plastilina ha augmentat (perquè n'hi
ha molts trossos) o que ha disminuit (perquè els trossos
fraccionats són petits).
Pensament màgic:
Animisme, dotar de vida als essers inanimats.
Exemple: La lluna ens empaita!
Intencionalisme, dotar d'intenció a essers
i objectes.
Exemple: Cadira dolenta que m'ha fet caure!
Artificialisme, totes les coses estan fetes per algú.
Exemple: Quan plou és que algú tira galledes d'aigua
des del cel.
|
Estratègies
- Escoltar altres opinions.
- Integrar altres opinions a la pròpia.
- Adornar-se'n que hi ha diferents opinions, i que poden ser complementàries
i/o sumatives, no necessàriament excluients.
- Argumentar les repostes, perquè si o perquè no.
- Experimentar, explorar
- Observar canvis i processos
- Manipular material
- Atrevir-se a fer hipòtesis
- Eleccions d'instruments de búsqueda d'informació
- Verificació d'hipòtesis
- Recollir conclusions de la feina
- Reflexionar sobre el procès de treball.
- Anar destriant allò que creiem saber d'allò que
hem verificat com a cert.
- Delimitar els elements fantàstics d'un tema, dels elements
reals.
- Jugar per experimentar la franja que separa la realitat de la
fantasia.
- Crear e inventar en contextos lúdics
|