Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Setmana cultural del MAR
Infantil i Primària
Medi natural
totes

Responsables

Centre

Claustre
CEIP Mn Joan Batlle
Descripció

Cada any al final del 2on trimestre o començament del 3er celebrem a l'escola una Setmana Cultural, activitat que està molt arrelada al centre i que els alumnes viuen amb molta il·lusió.
Durant els dies que dura la setmana cultural es trenca el ritme habitual de l'escola i tots els alumnes fan treballs relacionats amb el tema escollit.
Treballem en tallers els diferents aspectes que ens ofereix el tema.

La setmana del mar va acabar amb una festa oferint una mostra de tot el que s'hauria practicat i après en els diferents tallers. Un grup de mestres de l'escola amb la col·laboració d'una ex-alumna, que ara és professora de música, ens van oferir una cantada d'havaneres.
Per finalitzar vam fer una exposició on els pares van poder veure els treballs dels seus fills i que, cal remarcar, va ser molt visitada.
ORGANITZACIÓ DE LA SETMANA
Tots els cicles es van dedicat a la realització d'activitats i tallers tant al matí com a la tarda.
El logotip escollit va ser aquest :
Es van fer grups d'alumnes per als diferents tallers. Els mestres ens vam reunir prèviament per tal de tenir en compte criteris pedagògics, d'actitud i de comportament.
A cada grup se li va assignar un distintiu.
- A l'EI van ser medalles de colors.
- Al CI van ser medalles amb números.
- Al C.M., els alumnes sabien a quin grup anaven, perquè a cada grup li havíem posat un símbol geomètric i estava penjat a la classe. També van confeccionar unes graelles així l'alumne sabia quin taller havia de fer en cada moment.
- Al C.S. van fer grups per pintar els murals.
Al llarg de tota la setmana, tots els alumnes van passar per tots els tallers. El punt de trobada era per E.I. i C.I. el pati, els nens s'adreçaven cap a l'adult el qual portava el seu distintiu, es col·locaven en fila i entraven en el taller. El C. Mitjà, feia el mateix però els alumnes s' organitzaven en el passadís.

TALLERS
Educació Infantil:
- Dissecció d'animals
- Animals de mar (composició amb sal de colors)
- L'aigua de mar
- L'ofici de pescador
- Construccions de vaixells
- La cançó del pescador
- Gimcana: El tresor dels pirates
- Jocs amb aigua
- Manipulació de sorra
- Mirem contes i llibres de mar
- La contaminació del mar
- El fons del mar
Cicle Inicial:
- "Collage" del mar.
- A la vora del mar.
- Paisatge marí.
- Cançoner.
- Fons marí.
- Jocs d'aigua.
- Eco, el petit dofí.
Cicle Mitjà:
- Fer un mòbil.
- Fer un vaixell.
- Fer un llibre (Conte).
- Treballs amb sal de colors.
- Informàtica.
- Cançoner.
- Mural
Cicle Superior:
- Murals.
- Poesies.
- Treballs manuals

Els tallers d'Educació Infantil:
Tenien una durada de 45 minuts i dirigits per les mestres del parvulari, mestres de suport, mestre d'EE, pares i mares de nens i nenes de l'escola. A cada taller hi assistiren 12 ò 14 alumnes de 3, 4, 5 anys afavorint la relació intercicles.
Els tallers de Cicle Inicial
Tenien una durada d'una hora, es va contar amb l'ajut dels mestres d'EE, la mestra de suport, la mestra de música, mestre d'informàtica i el mestre de religió. A cada taller hi assistiren 13 ò15 nens de 6 i7 anys afavorint la relació entre nens i nenes del mateix cicle.
Els tallers de Cicle Mitjà
Vam fer 7 tallers d'una durada aproximada d'una hora, vam participar els mestres de cada nivell, mestre d'informàtica, mestra de música, mestra d'anglès. A cada taller hi assistiren 13 ò 14 nens/es de 9 i10 afavorint la relació
Els tallers al Cicle Superior
Van treballar durant dues tardes el mateix tema que la resta del centre. El resultat ha sigut uns murals molt significatius i enriquidors.
Realitzar aquest tipus de treball va ser una mica complicat, però tots hi vam posar moltes ganes, perquè tot sortís bé.

MATERIAL
Es va demanar ajut als pares dels nens més petits i així poder reduir el nombre d'alumnes per taller. Vam elaborar fulls demanant material a les Oficines de Turisme, al Consells Comarcals, a Museus, a la Capitania de Marina de Blanes, Arxiu Municipal, etc. També als pares per veure si podien deixar-nos llibres, material de pesca i altres. La resposta va ser molt bona. L'AMPA va fer una aportació econòmica per comprar el material que es va utilitzar en cada taller.
OBJECTIUS
Aquesta setmana cultural ha estat programada amb uns objectius generals:
- Identificar propietats d'objecte i organismes a partir de l'observació, la comparació i la classificació.
- Reconèixer fets, fenòmens i processos que s'esdevenen en ells mateixos o en el seu entorn i el medi marí.
- Manipular correctament els materials i aparells.
- Conèixer les principals riqueses i limitacions de l'entorn natural marí.
Objectius Terminals:
- Realitzar disseccions senzilles.
- Observar característiques a través de fotografies, dibuixos, gràfics i pel·lícules
- Ordenar la informació rebuda o les dades obtingudes al voltant de les idees fonamentals.
CONTINGUTS
Classes de pesca. Cossos que suren. Submarinisme. Les ones. Classes de vaixells. Contes del mar. Jocs d'aigua. Arts de pesca. La contaminació i La utilització de la sal.
ACTITUDS
- Autoreflexió sobre la influència de l'activitat humana en el medi aquàtic.
- Manifestar interès a conèixer les aplicacions pràctiques de les coses que s'han après sobre el mar.
- Manifestar interès a conèixer la realitat que ens envolta.
- Comprometre's a col·laborar en la conservació del medi marí i l'entorn.
- Valoració positiva de l'ús correcte d'eines i material.
- Presentació acurada dels treballs.
VALORACIÓ DELS CICLES
Tots els cicles han fet una valoració positiva de la setmana cultural. L'alumnat ha participat activament, tant en els tallers com a la festa. La col·laboració dels pares també ha sigut positiva. També ha estat molt valorada la festa de cloenda. L'exposició amb els treballs de la setmana cultural ha estat també molt visitada per pares i mares dels nostre alumnes.

2002-2003