Projecte.
Un
grup de mestres de l'escola ens vam proposar de crear una plana
en la que hi participés tot el centre. Els alumnes de Cicle
Superior ja han fet algun taller de creació de planes web,
i pensem que és un entorn que té molts aspectes
engrescadors, enriquidors i que potencien l'intercanvi. Paral.lelament
el tema de la geometria a l'escola és un tema que ens motiva
i alhora és atractiu quan el reflectim en imatges, i que
pot ser un bon element de comunicació entre centres. Cada
cicle de la nostra escola va buscar un aspecte de la geometria
que pogués plasmar a la web.
El resultat ens sembla que és una plana que mai s'acaba.
A l'índex hi podríem afegir molts altres aspectes
de treball de la geometria a l'aula, ampliable amb aportacions
d'altres cursos i d'altres escoles. A l'hora pretenem mostrar
una manera diferent de treballar la geometria que neix de l'observació,
de la manipulació i de la realització d'activitats
plàstiques. El resultat d'aquest treball us l'exposem a
continuació, especificant què hem fet a cada cicle
.
Pel
que fa al tema de les fruites, vam buscar diferents elements geomètrics,
i miràvem què hi podíem descobrir. D'aquesta
manera pretenem que els nens explorin el seu voltant amb una mirada
curiosa, amb ganes de descobrir més coses, a més
a més de les que veiem a simple vista. Comencem per l'exploració
de diferents fruites, parlem de la forma que tenen i amb quins
altres elements de la nostra realitat immediata els podem relacionar,
després tallem les fruites de diferents maneres i observem
els resultats, comentem... i acabem dibuixant el resultat de l'observació.
A la web trobareu els dibuixos "a sota dels originals",
en forma d'imatge de substitució.
A
tercer de C.M. s'ha treballat la composició i descomposició
de figures geomètriques. El resultat d'aquest treball d'aula
el podeu trobar a la plana en forma d'animacions. També
hi hem afegit uns trencaclosques de descomposició de polígons.
A quart de C.M. ens hem centrat en el tema de les simetries. Partint
de la simetria al propi cos, fent servir fotografies, miralls...
s'han realitzat tot un seguit d'activitats de psicomotricitat
i de plàstica, lligades i coordinades des de l'àrea
de matemàtiques. Un cop s'ha presentat als nens les imatges
de substitució, han sortit idees per plasmar-ho a la web.
Ens hem centrat en els mosaics. A partir d'aquest element s'han
treballat aspectes de composició i descomposició
de figures, mesura d'angles, sumes d'angles, translacions, girs
i simetries. La feina es porta a terme a classe de matemàtiques
i a plàstica, fent servir materials manipulatius, llapis
i paper, o a l'aula d'informàtica, amb programes de dibuix
i d'edició d'imatge i amb Tesselmania!®