Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
8 horas de poesía con Bécquer
4t d'ESO
Lectura i anàlisi de les Rimas de Bécquer
Literatura castellana i Educació Visual i Plástica

Responsables

Centre

Lourdes Domènech
IES Serrallarga de Blanes
Descripció

G. Adolf Bécquer
Gustavo Adolfo Bécquer

Llegir poesia a l'aula és sempre una tasca difícil; formar lectors de poesia encara ho és més. No obstant, la poesia de G.A. Bécquer resulta accesible als alumnes i això permet que s'endinsin en la lectura i comprensió del missatge poètic d'una manera planera.

La proposta que resumeixo a continuació és el resultat d'una experiència duta a terme amb alumnes de 4t d'ESO en la materia de llengua castellana.

OBJECTIUS

Conèixer les característiques generals del moviment romàntic
Entendre les circumstàncies rellevants de la vida de G. A. Bécquer
Fer un lectura comprensiva i crítica de les RIMAS

Per damunt d'aquest objectius hi ha la voluntat de fer que els alumnes perdin la por davant dels textos poètics i defugin la idea de que la poesia només l'entenen un quants.

Caspar David Friedrich (pintor romàntic)
Pintura de Caspar David Friedrich (pintor romàntic)

TEMPORITZACIÓ

La proposta és una unitat didáctica de 10 hores.

En la primera es treballa la contextualització i la definició del Romanticisme d'una manera intuitiva a partir de l'observació de dues làmines pictòriques de l'artiste romàntic Gaspar David Friedrich (1774-1840)

Les dues sessions següents es dediquen a explicar la vida del poeta a partir d'un qüestionari que preparen els mateixos alumnes a partir de la pregunta què t'agradaria saber de la vida de G.A. Bécquer?

Un cop confegit el qüestionari entre tots els alumnes del grup, el professor va responen a les preguntes de tal manera que reconstrueix la vida del poeta.

Les quatre sessions que segueixen es dediquen a llegir i comentar una sel·lecció de Rimas . La tria inclou rimes de les quatre sèries temàtiques. En aquest apartat , s'han seguit vàries estratègies:

- Llegir poemes amb previa preparació
- Llegir a dues veus les rimes que presenten una estructura dialogada
- Acompanyar la lectura amb peces musicals del moviment romàntic
- Memoritzar i recitar rimes curtes.

Llegir és una manera de mirar. Si l'alumne és capaç de dir allò que veu en un quadre, també ho és per dir allò que veu (o enten) en un poema. El comentari dels poemes parteix sempre de la pregunta i tu què hi veus? Què diu el poeta?

L'última sessió es dedica a l' anàlisi individual d'una rima.

La unitat didáctica s'acaba amb l'elaboració d'una proposta creativa que consisteix a escriure un missatge adreçat a G.A. Bécquer. Un cop els alumnes han lliurat els textos al professor i aquests els ha corregit, es llegeixen els treballs a classe. Els mateixos alumnes en fan una sel·lecció i, posteriorment, s'editen en una breu antologia.

AVALUACIÓ

L'avaluació té en compte tots els moments del desenvolupament de la unitat: la lectura expressiva, la participació en els comentaris, el comentari escrit d'una rima i la proposta creativa.

webs de interés
www.bibliotecasvirtuales.com/biblioteca/becquer (De interés para los alumnos)
www.cervantesvirtual.com/FichaAutor.html?Ref=13 (Incluye la grabación de las rimas)
www.colmed5.org.art/galeriartecolegio/historiadelarte.htm (Contiene información sobre la pintura romántica)
www.cvc.cervantes.es/obref/rimas (De interés para el profesor)
www.xtec.es/~jcosta/

Els treballs dels alumnes (PDF): Becquer, ¿habrá poesía? | Comentaris dels alumnes

Caspar David Friedrich (pintor romàntic)
Pintura de Caspar David Friedrich (pintor romàntic)
2002-2003