Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Tallers: L'aquari
ESO
C. Experimentals
Alimentació, C. Naturals, Biologia, Zoologia

Responsables

Centre

CEIP
Descripció

Es tracta de muntar un aquari que serveixi com a instrument de treball i per a motivar els alumnes en crèdits variables de treball de camp o d'estudi del mar però també en algunes activitats dels crèdits comuns de l'àrea de ciències.
Es pot adaptar tan per 1r cicle com per 2n cicle d'ESO.

Per aprofitar que som un poble costaner i per aproximar més l'alumnat al seu entorn hem omplert l'aquari amb aigua de mar i hem anat a recol·lectar organismes marins amb els mateixos alumnes. Això és un avantatge important que permet obtenir molta varietat d'organismes durant quasi tot l'any i tornar-los al mar en finalitzar el crèdit o durant les vacances. També tenim l'ajut de pescadors del poble que ens subministren organismes.

L'aquari és el centre d'interès que permet motivar a l'alumnat a realitzar un seguit d'activitats dins d'un crèdit variable o també d'una part d'un crèdit comú tot aprofitant una hora de desdoblament. Les més importants són:

L'alimentació es fa diàriament amb una barreja de peix, musclo, gamba i calamar que guardem congelats. Els alumnes es responsabilitzen de que no els falti menjar cada dia de la setmana.
La recol·lecció d'organismes la fem en alguns dels racons rocosos que te el nostre litoral i que permet obtenir fàcilment peixos i invertebrats amb un simple salabret. Aquesta activitat pretén que l'alumne s'acosti a un medi tan quotidià com la platja però amb una predisposició diferent.
El control del medi inclou la mesura de la temperatura, del pH i l'anàlisis dels nitrits i dels nitrats amb uns tests especials per a aquaris. A més del procediment de mesura, s'ajuda a l'alumne a relacionar aquestes variables amb les condicions de vida dels organismes.
Identificació dels organismes recol·lectats amb l'ajut d'alguna clau d'identificació. Es poden elaborar fitxes o murals sobre cadascun dels organismes.
La observació dels organismes es tracta de mirar el comportament dels organismes. Sembla simple però els alumnes solen mostrar poca capacitat d'observació més enllà de la simple curiositat inicial. L'alumne pren notes sobre el comportament dels organismes, el moviment, la manera de menjar, etc.
2002-2003