Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Les ètnies. Setmana cultural
Infantil i Primària
Munlticultura
Tores

Responsables

Centre

Claustre
CEIP Quatre Vents de Blanes
Descripció

L'objectiu d'aquesta activitat o unitat de treball, és donar la possibilitat de conèixer altres perspectives culturals de la gent que viu en altres països i dels que han emigrat al nostre poble. Tot adquirint una competència cultural amb una visió plural de la societat i no tant de veure a la gent com els culturalment diferents. Resituar algun patró cultural i en definitiva, viure i descobrir experiències d'altres cultures perquè siguin presents en el nostre currículum.
Els objectius que es presenten a continuació no es pretenia que s'assolissin definitivament , sinó que possibilitéssim l'anar entrant en aquest bany de competència cultural.
OBJECTIUS
Parvulari
Procedimentals:
- Preparar i pintar murals que representin gent i habitatges d'altres cultures.
- Situar els personatges de les cartes en un planisferi.
- Conviure una estona agradable amb gent d'altres ètnies.
- Degustar i cuinar aliments d'altres cultures.
- Realitzar un amulet.
- Fer una bossa per penjar.
- Fer una canya de pescar amb un peix.
- Fer un collaret amb macarrons.
- Conèixer i viure danses d'altres ètnies.

Actituds, valors i normes:
- Eliminar prejudicis estereotipats.
- Respectar la diversitat cultural.
- Valorar i admirar objectes, instruments i jocs diferents als nostres.
- Viure a partir del contacte directe que els Gambians són gent alegre, agradable, riallera i participativa.
- Valorar l'habilitat rítmica que tenen les persones d'altres ètnies.
Fets i conceptes:
- Descobrir que hi ha cultures que tenen uns costums diferents que els nostres, en el menjar, en el vestir, en els jocs, en els transports, en la construcció d'algunes cases.
- Descobrir que la imatge estereotipada d'altres cultures no és correspon amb l'actualitat, sinó que forma part d'un passat. I que ara només es realitza en algunes festes.
- Descobrir que els contes d'aquestes cultures estan escrits en altres llengües.
- Descobrir que els nens i nenes d'altres cultures poden tenir noms molt diferents als nostres o fins i tot els mateixos.
- Veure que les diferents ètnies es troben a diferents llocs del món a partir del dibuix d'un planisferi i que poden tenir uns paisatges molt diferents.
- Descobrir que l'ordinador permet rebre missatges, a partir d'internet, d'altres llocs del món.
- Veure que els animals que tenen poden ser els mateixos o diferents als nostres.
- Conèixer com va ser el viatge i les raons perquè vinguessin els gambians al nostre poble.

Cicle Inicial
Procedimentals:

- Preparar i pintar murals que representin gent i habitatges d'altres cultures.
- Situar els personatges de les cartes en un planisferi.
- Situar fotos i noms en un planisferi.
- Plantejar les preguntes que volem fer abans de que vingui a l'escola un amic gambià.
- Conviure una estona agradable amb gent d'altres cultures.
- Realitzar un instrument amb material de rebuig.
- Conèixer i practicar un joc d'una altra cultura.
- Realitzar plasmacions artístiques i culturals diferents a les nostres. Diferents maneres de curació i de demanar desitjos (dibuix al terra amb sorres de colors, amulets).
- Realitzar carotes d'animals i de bruixots indis.
- Degustar i cuinar aliments d'altres cultures.
- Coordinar el cos tot seguint el ritme i el ball d'altres ètnies amb la seva gent.
- Conèixer i viure danses d'altres ètnies.
Actituds, valors i normes:
- Eliminar prejudicis estereotipats.
- Respectar la diversitat cultural.
- Valorar i admirar objectes, instruments i jocs diferents als nostres.
- Viure a partir del contacte directe que els Gambians són gent alegre, agradable, riallera i participativa.
- Embadalir-se de la manera simpàtica en què saben els gambians explicar la seva vida.
- Valorar l'habilitat rítmica que tenen les persones d'altres ètnies.
Fets i conceptes:
- Descobrir que hi ha cultures que tenen uns costums diferents que els nostres, en el menjar, en el vestir, en els jocs, en els transports, en la construcció d'algunes cases.
- Descobrir que la imatge estereotipada d'altres cultures no és correspon amb l'actualitat, sinó que forma part d'un passat. I que ara només es realitza en algunes festes.
- Diferenciar, a partir de diapositives, que els terrenys de les reserves on viuen els indis són molt àrids i inhòspits, en contraposició els prats on vivien abans.
- Descobrir que els contes d'aquestes cultures estan escrits en altres llengües.
- Descobrir que els nens i nenes d'altres cultures poden tenir noms molt diferents als nostres o fins i tot els mateixos.
- Veure que les diferents ètnies es troben a diferents llocs del món a partir del dibuix d'un planisferi i que poden tenir uns paisatges molt diferents.
- Descobrir que l'ordinador permet rebre missatges a partir d'internet d'altres llocs del món.
- Veure que els animals que tenen poden ser els mateixos o diferents als nostres.
- Conèixer com va ser el viatge i les raons perquè vinguessin els gambians al nostre poble.
Cicle Mitjà
Procedimentals:

- Situar les diferents cultures en un planisferi.
- Situar fotos i noms en un planisferi.
- Conviure una estona agradable amb gent d'altres cultures.
- Confeccionar màscares.
- Construir un tipi.
- Elaborar grafismes àrabs tenint present la direccionalitat de l'escriptura.
- Confeccionar un tapis en llana.
- Conèixer i viure danses d'altres ètnies.
Actituds, valors i normes:
- Eliminar prejudicis estereotipats.
- Respectar la diversitat cultural.
- Valorar i admirar objectes, instruments i jocs diferents als nostres.
- Viure a partir del contacte directe que els Gambians són gent alegre, agradable, riallera i participativa.
- Valorar l'habilitat rítmica que tenen les persones d'altres ètnies.
Fets i conceptes:
- Descobrir que hi ha cultures que tenen uns costums diferents que els nostres, en el menjar, en el vestir, en els jocs, en els transports, en la construcció d'algunes cases.
- Descobrir que la imatge estereotipada d'altres cultures no és correspon amb l'actualitat, sinó que forma part d'un passat. I que ara només es realitza en algunes festes.
- Veure que les diferents ètnies es troben a diferents llocs del món a partir del dibuix d'un planisferi i que poden tenir uns paisatges molt diferents.
- Conèixer com va ser el viatge i les raons perquè vinguessin els gambians al nostre poble.
Cicle Superior
Procedimentals:

- Preparar i pintar murals representatius de les diferents cultures.
- Construir els diferents habitatges de les ètnies treballades.
- Estampar samarretes.
- Fer braçalets.
- Fer trenes amb llana.
- Brodar una cara d'una nena aimara en una samarreta.
- Realitzar una visera.
- Conèixer i viure danses d'altres cultures.
Actituds, valors i normes:
- Eliminar prejudicis estereotipats.
- Respectar la diversitat cultural.
- Valorar i admirar objectes, instruments i jocs diferents als nostres.
- Valorar l'habilitat rítmica que tenen les persones d'altres ètnies.
Fets i conceptes:
- Descobrir que hi ha cultures que tenen uns costums diferents que els nostres, en el menjar, en el vestir, en els jocs, en els transports, en la construcció d'algunes cases.
- Descobrir que la imatge estereotipada d'altres cultures no és correspon amb l'actualitat, sinó que forma part d'un passat. I que ara només es realitza en algunes festes.
- Descobrir que els nens i nenes d'altres cultures poden tenir noms molt diferents als nostres o fins i tot els mateixos.
- Veure que les diferents ètnies es troben a diferents llocs del món a partir del dibuix d'un planisferi i que poden tenir uns paisatges molt diferents.

ACTIVITATS I ORGANITZACIO
Hi van haver cinc tipus d'activitats:
1. La primera eren activitats més informatives, de descoberta d'elements d'altres cultures i de contacte directa amb gent. Es van presentar a partir de l'arribada d'un paquet d'un amic.
2. Compartir un taller amb Gambians.
3. Tallers d'aspectes de cada cultura.
4. Exposició.
5. Una tarda tot

l'escola va compartir una festa amb el grup Capoeira, tot cantant, ballant i fent exhibició.

1. Un paquet vingut de lluny
Aquesta activitat es va treballar a Ed. Infantil i a C.Inicial la setmana anterior a la Setmana Cultural. Durant uns dies vam rebre a l'escola un paquet de cada ètnia (Indis, tuaregs, inuits i gambians) que ens enviaven amics dels nens o de les mestres d'altres llocs del món.
A cada paquet hi havia unes coses concretes com era:
- Una carta- Un amic ens explicava el seu viatge i una història divertida on hi intentàvem que sortissin els temes de: menjar, animals, algun costum, la roba que portaven , algun detall de les cases i el que feien els infants. La carta dels Inuits la vam rebre per internet.
- Un vídeo o diapositives: A partir de la imatge, hi veiem un dia a la vida d'un nen , paisatges o fotos de nens i nenes fent activitats de vida quotidiana i jocs.
- Un conte del país. Rebíem un conte d'aquell país i en el cas dels indis nord-americans s'hi afegia la història del poble indi, sobretot amb la intenció de trencar alguns patrons negatius.
- Objectes, instruments, robes i menjars . Vam rebre un paquet de cada ètnia amb continguts molt diferents on els nens podien mirar, tocar, olorar o degustar.
2. Parlem amb Gambians
Aquesta activitat es va realitzar a pàrvuls, cicle inicial i cicle mitjà. Els/les alumnes de pàrvuls van poder compartir tot un dia amb unes mares gambianes de l'escola. Elles van fer un taller de cuina guisant pollastre amb arròs i verdures, van fregir loco (és una espècie de plàtan) i iuca, de postres van fer couscous amb crema de iogurt i coco ratllat i l'altre taller era de trenetes.
Els/les alumnes de cicle inicial i tercer van conversar amb un gambià que els va explicar coses de la seva vida i va respondre les preguntes que els nens/es havien preparat prèviament.
A cicle mitjà va anar-hi el pare d'una nena de tercer a explicar-los coses de la seva cultura.
3. Tallers
Durant les quatre primeres tardes cada cicle va realitzar diversos tallers.
Parvulari
Hi havia quatre tallers diferents, que al desdoblar-los es convertiren en vuit, de manera que cada dia els alumnes anaven a un taller nou, per tal de poder fer-los tots.
Indis: Es va fer una medalla amb fullola plena de llavors envernissades i se li va afegir una ploma de color. Després se li va posar un cordó de cuir per a poder-lo penjar.
Tuaregs: Amb roba de sac es va fer una bossa per penjar. P-4 i P-5 van cosir les vores amb llanes de colors, tots la van decorar amb retoladors.
Inuits: Es va fer una canya de pescar amb un peix que estava fet per les dues cares amb paper bàsic i omplert amb paper de diari per donar-li volum. Els nens/es van pintar la cua i el cap amb ceres i el cos el van cobrir amb paper de plata fet a trossos.
Africans: Es va fer un collaret amb pasta de sopa. Els nens el van pintar i enfilar amb una goma. A l'endemà se'ls hi va donar perquè la pintura s'havia d'assecar.

Cicle Inicial
Taller de cuina: Es va presentar i comentar els hàbits alimentaris de les quatre ètnies treballades amb el suport d'un mural i de fruites originàries d'aquests països. Es va elaborar un plat africà: "plàtan fregit" i van aprendre la cançó africana titulada "Ketekugpa", que vol dir "Que aprofiti".
També van tastar diferents fruites. Cadascú es va emportar el seu plàtan fregit a casa.
Taller de danses i canços: Varen cantar i ballar quatre danses de diferents llocs del món: "Eram Sam Sam, Mamené", "Un esquimal perdut en el desert" i "La dansa dels ànecs". A partir de quatre dibuixos d'aquests països, van parlar d'on vivien i van escoltar un petit fragment musical de cada lloc.
Després van escoltar la música de les danses i van ballar-les. Es va confeccionar un dossier recollint les quatre cançons que van aprendre.
Taller d'art indi: Els indis practicaven diferents tècniques artístiques i, entre elles, una de desconeguda i molt interessant era fer quadres de sorra que els bruixots beneïen per fer curacions i demanar desitjos.
Amb sorra fina del pati, tenyida de diferents colors, van fer un dibuix al terra, i a continuació es va ballar a sobre una dansa seguint el so d'una música índia. Mentre es feia es va demanar un desig . Al finalitzar, es va agafar la sorra i la van llançar al vent, tot desitjant que es complís el desig demanat, tal com ho feien els indis.
A continuació van fer la màscara d'un bruixot indi amb cartolina i palla.
Taller de joc (wari): Es va presentar el joc a partir d'un wari que té el tauler fet amb fusta i les fitxes de llavors d'una planta africana, desconeguda per nosaltres. També es va comentar que els nens africans sovint hi jugaven excavant els forats en el terra i fent servir pedretes o bastonets com a fitxes.
Cadascú es va confeccionar el seu propi joc wari decorant una ouera que es va fer servir de tauler de joc. Es van utilitzar llegums (mongetes) com a fitxes. Es van explicar les normes del joc i hi van jugar per parelles.
Taller de caretes d'animals: Amb cartolina es van fer unes caretes de dos animals relacionats amb dues de les ètnies treballades: el cavall com a animal molt important per als indis, i el lleopard de la fauna africana. Al cavall, després de pintar-lo, se li va afegir la crinera amb llana. A la careta de lleopard, un cop pintada, se li van imprimir taques amb els dits i se li va afegir un morro que sobresortia.
Taller d'un instrument musical: Es va folrar una capsa de formatgets amb paper xarol, i amb un pal i un cordill es va fer un instrument musical de percussió.
Cicle Mitjà
Màscares Africanes: Es va confeccionar màscares amb breu explicació de la simbologia dels colors i formes.
Tipi: Es va construir una miniatura de la vivenda típica dels indis americans. Es va explicar la funcionalitat de l'habitatge i del material de construcció.
Escriptura àrab: Es van elaborar grafismes àrabs tenint present la direccionalitat de l'escriptura. Cadascú va escriure en àrab un proverbi d'aquesta cultura. Es va fer una breu introducció a la vida dels tuaregs.
Tapís Aimara: Es va confeccionar un tapís amb llana intentant reproduir la diversitat del color.
Cicle Superior
Cada alumne va treballar una ètnia amb l'objectiu de que es pogués "sentir" una mica identificat amb la seva manera de fer i viure. A cada taller hi participaven setze o disset alumnes. Durant la primera mitja hora de cada tarda s'explicava la forma de vida i els costums de cada ètnia per conèixer-les i comentar-les.
A cada taller, es van formar petits grups, que rotativament feien les diverses activitats relacionades amb la ètnia que treballaven.
El divendres al matí, els alumnes de cada classe van passar-se la informació de les diferents ètnies per conèixer-les i poder elaborar un dossier.
Massai: Mural amb guixos, construcció de l'habitatge, estampació d'una samarreta i elaboració de braçalets.
Aimara: Mural amb guixos, construcció de l'habitatge, realització de trenes amb llana i brodat de la cara d'una nena aimara en una samarreta.
Taulers: Mural amb guixos, construcció de l'habitatge, estampació d'una samarreta i elaboració d'una catifa amb llanes de colors i "cañamazo".
Esquimals: Mural amb guixos, construcció de l'habitatge (iglú), realització d'una visera i d'una samarreta amb les tècniques d'estampació i cosit.
Yanomamos: Realització d'un arbre amb paper d'embalar representant l'Amazònia, construcció d'un arc, i estampació d'una samarreta.
Sioux: Mural amb guixos, construcció de l'habitatge (tipi), estampació d'una samarreta i realització d' un amulet.
4. Exposicions
Exposició d'objectes, instruments, robes, aliments, contes de les diferents cultures aportades pels mestres.
Exposició "Gàmbia amb els cinc sentits" facilitada pel pare d'una alumna de l'escola que pertany a l'associació GIGAKAFO.
5. Festa de cloenda.
El divendres a la tarda va venir un grup musical Afro-Brasiler a fer una exhibició de música i balls representatius dels que és la dansa "Capoeira".
VALORACIÓ GLOBAL
El fet d'introduir el tema a partir de cartes i paquets que ens arribaven d'altres països va motivar molt els nostres alumnes a voler conèixer altres cultures. Quan ens va visitar el noi gambià i les mares gambianes hi va haver un contacte afectiu que emocionalment els va fer implicar molt en el tema.
Les pel·lícules i diapositives van ajudar a visualitzar i situar els objectes que els havien arribat en el paquet, veient els protagonistes en el seu medi. Van poder veure gent de zones molt llunyanes respecte a nosaltres i amb uns costums ben diferents.
Fer tallers els va agradar molt, pel fet de fer activitats diferents a les quotidianes, de barrejar-se amb nens i nenes d'altres classes, i també perquè el tema els va motivar molt.
Les exposicions i la festa de cloenda van ajudar a apropar-los més a aquestes cultures.
En definitiva van veure diferents costums i maneres de viure que els ha ajudat a reflexionar sobre la diversitat de cultures que hi ha arreu del món i que ells formen part d'aquest pluralisme cultural. I això ho valorem positivament.
2002-2003