LECTURA NOVA DE LES PINTURES RUPESTRES
DEL PARC CULTURAL DEL RIO MARTÍN

INTRODUCCIÓ

Durant el curs 2002-2003, van dedicar tres períodes a l'estudi de les pintures rupestres que es troben al Parc Cultural del Río Martín, considerades d'interès cultural dins del conjunt d' Art Rupestre de la Conca Mediterrània, declarat Patrimoni Mundial de l' UNESCO l'any 1998.

Volíem conèixer la vida i els costums de les gents que van viureen una època tan llunyana. A més a més, a partir de la visita i l'estudi de les pintures rupestres dels abrics dels Chaparros i dels Estrets d' Albalate del Arzobispo i del Cerro Felío d' Alacón, els alumnes i les alumnes vam dibuixar, a la nostra manera, les figures rupestres que havíem vist i conegut. Ens van agradar tant els nostres dibuixos que en vam fer una revista. Els dibuixos també ens van servir per: il·lustrar el calendari que vam fer al taller de plàstica, pintar el mural al pati de l'escola, transformar-los en escultures de fusta, fer dos jocs didàctics i decorar samarretes.

PROCES DE TREBALL

QUÈ SÓN LES PINTURES RUPESTRES?

S
ón dibuixos que els nostres avantpassats van pintar fa molts anys a les roques dels abrics, que són coves poc fondes. Estan pintades de color vermell i negre. Per fer les pintures desfeien les argiles o el carbó vegetal i feien una pols que després barrejaven amb aigua, sang, resines, grasses d'animals o clara d'ou.

A les parets de les coves dibuixaven persones, a vegades eren caçadors amb les seves armes, una dona prenyada, una parella que semblaven novios…També hi feien molts animals com el porc senglar, cérvols, cabres, cavalls, llops, toros, rucs … Algunes pintures són símbols amb dibuixos geomètrics.

Les pintures han durat molts anys perquè estan fetes dins dels abrics on l'aire no les pot fer malbé i quan plou no els hi entra aigua.

Al Parc Cultural del Río Martín, a més a més de les pintures rupestres que vam veure als Chaparros, n'hi ha moltes més al Estrets d' Albalate del Arzobispo, a Oliete, Alcaine, Obón i a Alacón, on hi ha una figura molt maca que es diu l'arquer.

COM HEM INTERPRETAT LES PINTURES RUPESTRES?

Primer: A classe preparant l'excursió i informant-nos del que anàvem a conèixer, vam veure un vídeo de com vivien a la prehistòria i ens van donar una fulla per conèixer les pintures rupestres dels Chaparros. Ens vam fixar en les que eren més importants.

Segon: A l'abric dels Chaparros, el guia ens va ensenyar les pintures i cada vegada que trobàvem una figura coneguda, l'encerclàvem en el full que treballàvem a classe.

Tercer: Quan vam tornar a l'escola, els dies següents vam anar coneixent altres pintures rupestres del riu Martín que sortien als llibres.

Quart: Cadascú de nosaltres va escollir varies figures, les que més ens agradaven. Durant varies sessions vam fer els dibuixos a la nostra manera, els vam repassar amb retolador i vam reunir tots els dibuixos per il·lustrar les fulles del calendari del 2003 i fer una revista

DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE

1.- Excursió als Chaparros

El dimecres dia 6 de novembre, els alumnes i les alumnes de 6è, 7è, 8è i 9è vam anar d'excursió amb els nostres mestres al Parc Cultural del Río Martín. Abans d'arribar a Ariño, al costat de la carretera, vam veure les petjades de dinosaure marcades amb guix blanc. Anàvem a veure la Verge d' Arcos i les pintures rupestres dels Chaparros.

Al Santuari de la Verge d' Arcos ens esperava el nostre guia, l' Antonio, que ens va acompanyar tot el dia. Allà el José Mª ens va explicar en un mapa els llocs per on passa el Río Martín perquè després hauríem de fer una maqueta a l'escola. Vam veure una font, les muntanyes i a sota el riu. Al santuari abans hi vivien unes monges, però ara se'n han anat perquè està en runes.

A les 12 h. del matí vam sortir a caminar pel riu Martín. Només començar el camí vam llegir un cartell que ens parlava de la natura i com havíem de respecta-la : no embrutar, no fer foc,…i després ja vam posar-nos a caminar per un caminoi estret.

Al costat del camí hi havia cartells d'informació que ens anaven molt be perquè ens explicaven els noms dels ocells, les pintures rupestres, la flora i la fauna del riu Martín.

Els mestres ens ensenyaven les plantes que estudiàvem: les sabines, els llentiscles i les pupulines… i altres que feien una olor molt bona com el romaní. També vam veure una planta que feia molt mala olor si la tocaves i la movies, es diu ruda.

Des d' un mirador es veia el riu Martín on les muntanyes feien un congost i amb els prismàtics vam veure voltors volant, que són aus que mengen animals morts.

Vam caminar més d'una hora i vam arribar a les coves de les pintures rupestres que són en un revolt del riu anomenat Los Chaparros. Les pintures estan protegides per una barana metàl·lica perquè no s'entri i es facin malbé. L' Antonio ens va explicar les pintures i després les havien de trobar i marcar-les en un full que ens havien donat els tutors.

LES NOSTRES OPINIONS

"M'ho vaig passar molt be en aquesta excursió i em va agradar tot el que vam veure i caminar em va anar molt be per la meva salut. A més em van interessar molt les pintures rupestres i m'agradaria tornar a fer una altra excursió ". (Lucía)

 


2.- La revista


Vam fer una revista a on vam posar els textos que vam escriure a les diferents classes sobre les pintures rupestres que vam veure a les excursions pel Parc Cultural del riu Martín.També vam posar els calcs de les pintures i al costat dels nostres dibuixos amb una petita explicació, que la va fer el mestre, sobre el lloc on estaven les pintures, el que representaven i els noms del nois i noies que van fer els dibuixos.La vam portar a impremta perquè ens fessin 300 exemplars. Desprès vam repartir les revistes conjuntament amb els calendaris a tots.La revista ens va quedar molt maca.


3.- El calendari


El calendari d'aquest any es sobre les pintures rupestres perquè estem estudiant el Parc Cultural del riu Martín dins del projecte amb les escoles europees. Ho vam fer així:
1er. Tots els/les alumnes vam fer dibuixos i entre tots vam escollir uns quant de cadascú. Cadascú ho va dibuixar a la seva manera. També vam fer números pels mesos.
2on. Ho vam repassar amb un bolígraf en negre, prim i gruixut i desprès vam retallar els dibuixos i els vam enganxar a les cartolines.
3er. José Mª es va endur els dibuixos i a casa seva ho posa a una bombeta amb acetato perquè es quedi el dibuix a la pantalla i desprès quan li passem la rasqueta surti.
4rt. Al taller de Plàstica amb cargols vam fixar la pantalla perquè quedi el dibuix centrat.
5è. Posem la cartolina a sota i a la pantalla tirem la pintura i passem la rasqueta per imprimir la serigrafia.
6è. Traiem els fulls i els pengem perquè s'assequin.
7è. Els posem en ordre per mesos en diferents piles i els repassem per seleccionar els bons, els regulars i els dolents.
8è. Ajuntem tots els fulls de cadascun dels calendaris, fem forats i els lliguem amb un cordill.
9è. Fem 350 calendaris. Els repartim per cadascuna de les classes i els despatxos, i també enviem a les altres escoles que estudien els parcs de cada país. Els que queden els venem per treure diners pel viatge de fi de curs.


4.- Pessebre amb portal rupestre


Per Nadal muntem un pessebre tots els anys. Aquest any el portal de Betlem era una cova que vam fer d'escaiola i a la que nosaltres li vam pintar els dibuixos rupestres. Les pintures que vam fer servir són de color vermell i negre com els que hem vist a les excursions. Per fer-ho vam utilitzar un tros de tela metàl·lica que li vam donar forma d'abrigall rupestre. Ens va agradar molt com va quedar.



5.- Visita al Centre d'Interpretació d'Art Rupestre "Antonio Beltrán" d'Ariño (Terol)


El dimecres dia 5 de març vam anar a Ariño a veure el Centre d'Interpretació. Allà vam veure com els nostres avantpassats trituraven la pedra, (pedres vermelles que tenen ferro, pedres negres que tenen manganesi i del carbó) i desprès la mesclaven amb sang, ou, resina i amb l'aigua per fer el pigment per pintar.

Quan vam arribar vam fer grups, cada classe anava amb el seu tutor/a. Allí vam veure una cova amb pintures per què les persones que no poden anar a veure-les es facin una idea de com són en realitat.

Vam veure una maqueta del Parc Cultural del Rio Martín a la que es pot apreciar el riu i l'altitud de les muntanyes que voregen les valls de 200 a 1.300 metres.
Hi havia cartells de les pintures rupestres i mapes de cada poble. També hi havia caps de micos que representaven els avantpassats. Desprès vam sortir al parc per esmorzar.
Les nostres opinions

Ens va agradar molt l'exposició, allà vam veure les fotografies de les pintures rupestres que hem dibuixat. A la cova vam veure algunes de veritat i ens va emocionar.


6.- Excursió als estrets del riu Martín

Desprès d'esmorzar van marxar amb l'autobús, per veure els estrets del riu Martín. Vam anar caminant pel camí durant casi una hora. Quan vam arribar vam creuar el riu i vam pujar a la cova per veure les pintures amb els prismàtics.
Desprès vam baixar per dinar tots junts. Quan vam acabar de dinar vam anar a veure la Central de la Rivera. Vam baixar per una escala estreta i molt enfilada i vam arribar a la cascada, era impressionant. Allà ens vam fer una foto. Desprès vam tornar pel camí per anar a buscar l'autobús i tornar al col·legi. A l'excursió vam aprendre moltes coses i la cascada ens va impressionar molt perquè queia molta aigua.



7.- Xerrada i projecció de diapositives



El 5 de març, José Royo, coordinador del Parc Cultural Del Rio Martín i gran coneixedor de l'Art Rupestre, va venir per explicar-nos amb la projecció de diapositives de les pintures i gravats rupestres com vivien i s'alimentaven les persones a l'època prehistòrica, a on es refugiaven, quines eren les seves costums, creences i ritus.


8.- El Mural

Els nois i noies del col·legi Glòria Fuertes vam pintar els dibuixos en un mural que vam fer al pati del col·legi. El mural fa una llargada de 51 metres.
A alguns dels nostres dibuixos els hi posàvem coses diferents com les que es fan servir ara. A una pastora la vam dibuixar amb un mòbil i a l'arquer amb una guitarra, altres que semblaven guerrers els hi vam posar pancartes dient la pau i no la guerra... Primer de tot vam pintar de blanc tota la paret. Desprès els més petits van posar amb pintura les petjades de les seves mans i nosaltres vam pintar la resta. Teníem els nostres dibuixos per fixar-nos i pintar-los al mur amb els pinzells i les pintures. Desprès el vam deixar assecar i li van fer unes fotos i un vídeo del mural. Ens va quedar molt bé i ho a vist molta gent i els ha agradat.


9.- Les escultures

A partir dels dibuixos que vam fer de les pintures rupestres vam fer unes figures molt grans del tamany d'una persona. José Maria va posar al retroprojector els dibuixos de les pintures rupestres i projectava la silueta per dibuixar la forma a la fusta. Es repassava el contorn i es tallava amb la serra al taller de fusteria. Desprès el vam pintar de blanc, el vam deixar assecar i el tornàvem a pintar de diferents colors. Les escultures les vam posar per tota l'escola per decorar i fan molt maco.
Per l'estiu les vam portar al Centre d'Interpretació d'Art Rupestre d'Ariño i estan a una exposició que es va obrir el 2 d'agost i acaba el 21 de setembre. A cada sala estan les escultures que corresponen a les fotografies de les pintures rupestres de cada cova.


10.- Els jocs didàctics

Vam fer jocs amb els nostres dibuixos de les pintures rupestres. Són un dominó d'associació d'imatges i el joc dels enllaços. Els jocs els vam fer de fusta.
Per fer el dominó vam tallar rectangles de fusta, els vam polir, els vam arrodonir, els vam pintar i per últim els hi vam enganxar amb el vernís els dibuixos.
El joc dels enllaços té un tauler que és de color blau, per sobre estan enganxats els dibuixos semblat al joc de l'oca. Es tira amb el dau, vas movent les fitxes per les caselles i saltes d'una a l'altre pels dibuixos que són iguals.


11.- Excursió a Alacón

El dimarts dia 29 d'abril vam arribar a Andorra i vam entrar al col·legi per esperar a tots i vam pujar a l'autobús, per anar a un poblet que es diu Alacon que es el poble de l'Alfons.
Quan vam arribar a Alacon vam anar a veure les pintures rupestres. Ens va acompanyar una guia que es diu Mari que era molt simpàtica i vam començar a caminar fins que vam arribar als abrigalls de les pintures rupestres. Allà vam veure unes quantes figures. La que més ens va agradar va ser l'arquer tan famós que ens va fer molta il·lusió perquè l'havíem vist en una fotografia gran que té l'Alfons, en realitat és molt més petit. També hi havia cérvols i altres animals. Desprès vam descansar per esmorzar. El paisatge era molt maco. Peña gravava amb la càmera de vídeo per desprès veure-ho a l'escola.
Vam baixar cap a baix pel mateix camí. Desprès vam anar a una bodega que és de l'Alfons, ens la va ensenyar i ens va explicar el procés de la recol·lecció del raïm i l'elaboració del vi. Dins de la bodega feia fresqueta, hi havia molts vins i feia molta olor. Però no només hi ha la bodega de l'Alfons, hi ha moltíssimes bodegues.
Desprès vam marxar a veure el centre d'Interpretació de Paleontologia d'Alacon i vam veure:
- Fòssils de cargols i semblats que són de pedra.
- Hi havia un animal que era entre un cocodril i un llangardaix.
- Un dinosaure que és molt gran i està a dins d'una cova.
- Vam veure una cova plena d'ossos de dinosaures, hi havia un pic per picar i una corda per mesurar la terra i per poder treure els ossos sencers.
- Hi havia calaveres dels homes i eren molt estranys
- Vam veure la calavera d'un home que semblava un mico, etc
.

Desprès vam anar a un mirador des d'on es veia el paisatge i ens vam quedar a dinar i desprès ens vam anar a veure més bodegues.
Per fi ja vam pujar a l'autobús i vam tornar a Andorra.

LA NOSTRA OPINIÓ
Ho vam passar molt bé a Alacon que es un poble petit i està molt bé. També ens van agradar molt les pintures rupestres. A més va fer un dia boníssim.


12.- Valoració

La nostra participació en aquest treball ha estat molt interessant, perquè hem conegut les costums i l'art de les persones van pintar les figures rupestres. Els dibuixos i els treballs que vam fer han agradat a moltes persones que els han vist. Hem rebut moltes felicitacions i, per tota la nostra la nostra feina ens van donar el primer premi al concurs "Lectures noves de monuments antics", organitzat pel centre UNESCO de Catalunya, i un viatge a París per tots els que vam participar al treball.