PROJECTE ESCOLAR COMENIUS:
LA VIDA A LES ÁREES PROTEGIDES


QUÈ SÓN ELS PROJECTES COMENIUS?

El Programa Sócrates te com a finalitat la cooperació europea en matèria d'educació Una de les accions que engloba aquest programa són els projectes escolars Comenius. Els objectius generals del programa Sócrates són els següents:

Reforçar la dimensió europea de l' educació en tots els nivells i facilitar un accés transnacional als recursos educatius a Europa.
Fomentar una millora quantitativa i qualitativa de l' aprenentatge de les llengües a la Unió Europea.
Promoure la cooperació y la mobilitat dins l' àmbit de l' educació, estimulant els intercanvis entre centres d' ensenyament.
Fomentar les innovacions en el desenvolupament de pràctiques i materials educatius.
Contribuir a promoure la igualtat d'oportunitats i la integració de les persones amb discapacitats.

En relació amb aquests objectius, els projectes escolars Comenius promouen la cooperació transnacional entre centres educatius. Aquests projectes permeten al professorat i a l'alumnat dels països participants, al menys tres, la oportunitat de treballar junts en determinats temes vinculats al currículum comú.

A través de l' intercanvi d'experiències l'alumnat augmenta els coneixements generals, descobreix els elements diferenciadors de la diversitat cultural, social i econòmica d' Europa i aprèn a comprendre i valorar millor les opinions dels demés. Com a resultat es pot incrementar la motivació dels estudiants i la seva capacitat per comunicar-se en llengües estrangeres. A més aquests projectes fomenten en l'alumnat i el professorat el treball en equip.

EN QUÈ CONSISTEIX AQUEST PROJECTE?

Aquest projecte està estudiant la vida en diferents àrees protegides on estan situats els centres o hi són a prop. Es va començar el curs 2001-2002 amb la presentació dels països, centres i grups d'alumnat participants, es va seguir amb la delimitació i descripció de les zones escollides. Durant el curs 2003-20004 s'ha treballat la flora i la fauna i s'acabarà el curs 2004-2005 amb l'estudi del patrimoni cultural.

Durant el desenvolupament del projecte, l'alumnat elabora diverses composicions escrites, dibuixos, pintures i altres treballs artístics, fotografies... i mitjançant les noves tecnologies de la informació i la comunicació dona a conèixer la seva àrea protegida a l'alumnat dels altres països. El professorat i l'alumnat de cada centre selecciona la informació per anar confeccionant aquesta pàgina web en les cinc llengües de l'alumnat participant: gal·lès, anglès, francès, català i castellà. El projecte dura tres cursos i s'ha fet una selecció de continguts pel treball de cada curs escolar. També es porten a terme accions concretes dins de les àrees protegides, com senyalització d'algun tram de sender, neteja de determinades zones... en col·laboració amb altres institucions responsables de cadascuna de les àrees protegides.

El professorat participant en el projecte i els directors/es de cada centre es troben dos cops al llarg del curs. La primera, a l'inici, per concretar el treball de l'any acadèmic i la segona, al final, per dur a terme l'avaluació. En aquestes reunions es coneixen i visiten determinades zones de les àrees protegides de cadascun dels països. Com a conclusió del treball i tenint com a referència aquesta pàgina web s'editarà un CD ROM que servirà també com a difusió del projecte.

PRINCIPALS OBJECTIUS DEL PROJECTE

La finalitat principal es compartir la informació per enriquir el coneixement dels participants en el projecte sobre altres cultures europees. Aquesta finalitat principal es divideix en diferents objectius relacionats no només amb l'alumnat sino també amb el professorat, la comunitat escolar i l'entorn comarcal. Entre aquests es poden remarcar els següents:

Afavorir l'enriquiment personal a través del coneixement d'altres cultures.
Produir i intercanviar informació sobre les zones estudiades en totes les llengües dels països implicats en el projecte.
Promoure i utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació.
Afavorir la integració de l'alumnat amb necessitats educatives especials en els projectes europeus.

QUI PARTICIPA I COL.LABORA EN AQUEST PROJECTE?

Participen un total de 32 professors i professores, 365 alumnes d' edats compreses entre 3 i 21 anys , 31 dels quals presenten necessitats educatives especials. Els centres participants i les zones d'estudi són les següents:

Z.E.R. Barida-Batllia.
Zona escolar rural que te alumnat de les etapes d'Infantil i Primària, integrada per cinc escoles situades en diferents municipis de la comarca de la Cerdanya dins la Comunitat Autònoma de Catalunya (Espanya). Les seves àrees protegides objecte d'estudi són: Parc Natural del Cadí-Moixerò i reserva Natural de la Vall de la Llosa.

Les institucions col·laboradores són les següents:
Parc Natural del Cadí-Moixeró
Consell Comarcal de la Cerdanya
Consell Comarcal de l'Alt Urgell
Ajuntament de Montellà-Martinet
Ajuntament de Prats i Sampsor
Ajuntament de Prullans
Ajuntament de Lles de Cerdanya
Centre de Recursos Pedagògics de la Cerdanya

Ysgol Bodafon.

Centre que te alumnat de les etapes d'Infantil i Primària, situat a Llandudno, a Gal·les (Gran Bretanya).
Les seves àrees protegides, objecte d'estudi són:
Great Orme Country Park i Eryri Snowdonia National Park.

Les institucions col·laboradores són les següents:
Great Orme Country Park

Conwy Council
Llandudno town hall
Eryri Snowdonia National Park

École Joseph Sebastien Pons.

Centre que te alumnat de les etapes d'Infantil i Primària situat a Rivesaltes, al Departament dels Pirineus Orientals (França).Les seves àrees protegides objecte d'estudi són: Reserva Natural Py i la Reserva Marina de Banyuls sur Mer.
Les institucions col·laboradores són les següents :

Mairie de Rivesaltes
Reserve Natural de Banyuls
Conseil General des Pyrénees Orientales
Reserve d'initiation a l'ecologie montagnarde "Les Isards"
Reserve Naturelle de Py-Mantet

Centre d' Educació Especial Gloria Fuertes.

Centre que te alumnat amb necessitats educatives especials de totes les etapes educatives, situat a la Comarca d' Andorra- Sierra de Arcos , província de Terol, Comunitat Autònoma d' Aragó (Espanya).
La seva àrea protegida objecte d'estudi és el Parc Cultural del Río Martín.
Les institucions col·laboradores són las següents:

Associació Parque Cultural del Río Martín.
Comarca Andorra- Sierra de Arcos
Ajuntament d' Andorra