La festa de l'arbre

Nivell Primària
Temàtica Activitats culturals
Àrees relacionades Coneixement del medi natural

Descripció de l'experiencia

Alternativament  en un poble de cada banda de la frontera, cada any, s'apleguen 500 nens i nenes de tots els centres de la Cerdanya per celebrar la Festa de l'Arbre. Ja anem per la XIII edició, enguany, 2002, la farem a Palau Cerdanya

La festa de l'arbre a la Cerdanya és una jornada de participació i contacte entre els mestres i els nens de primaria , les entitats ambientals, les administracions polítiques i ciutadanes de  l'Alta i Baixa Cerdanya en un ambient lúdic de sensibilització sobre l'entorn que comporta una plantada d'arbres.

La festa comporta un esforç organitzatiu en tres àrees de treball:
Organització general
Preparació pedagògica
Animació i intercanvi entre els alumnes

Organització general
S'elabora el programa d'actes de la festa de l'arbre incloent les propostes i treballs realitzats per les altres comissions, els centres o les entitats implicades en la festa. La Charte Intercommunale de Cerdagne i el Consell Comarcal de Cerdanya, el Departament de Medi Ambient, Enfants Planete, ONF (Office Nationale des Forestiers ) organitzen la plantada d'arbres, subvencionen el transport dels alumnes, seguretat, protocol, etc.

Preparació pedagògica
El grup de treball de Preparació pedagògica és l'encarregat de definir un línia pedagògica específica per la festa de l'arbre i un tema central, un missatge.
Esbossa un primer projecte d'agermanament franc - català, tot tenint en compte els projectes pedagògics de les escoles i  proposa activitats a realitzar.

L'assistència a aquest grup de treball del professorat que participa a la Festa de l'Arbre és molt i molt positiva; a més a més d'encetar els contactes entre el professorat de les dues bandes de la frontera, que  personalment sempre és profitós,  la implicació del professorat en el disseny pedagògic de la Festa fa possible un veritable contacte entre els alumnes i un major respecte per l'entorn que compartim.

Les propostes de la comissió pedagògica  de participació en la festa de l'arbre 2002 han estat les següents:

Qüestionari de participació de les escoles.

Concurs de cartells entorn del tema "Els arbres en tots els sentits": color, olor, gust, tacte. Els arbres que ens alimenten, que ens fan ombra, que ens perfumen.
Crear i exposar un bosc d'arbres en 3D amb materials de rebuig. El dia de la festa es fa una exposició amb els arbres realitzats i fotos amb el procés de creació.

Conèixer un arbre. Estudi d'un arbre de l'entorn de l'escola. La comissió pedagògica de la Festa de l'Arbre proposarà  a cada escola de la Cerdanya l'estudi d'un arbre del seu entorn. S'ha transmet  un model unificat dels dos tipus de fitxes (Una pel Cicle Inicial i una altra pel CM), així com  plantilles de les fitxes amb indicacions i suggeriments per a la realització de l'estudi.  Un cop elaborat l'estudi per les escoles es farà la traducció al català i al francès i, amb les dades i estudis aportats per tots els centres s'editarà un dossier bilingüe, una exposició que pot ser itinerant i una pàgina web a penjar de les pàgines web de cada centre.

Animació i intercanvi entre els alumnes
El contacte real entre els alumnes i mestres de les escoles de la Cerdanya, tinguin on tinguin la frontera, és l'eix principal de totes les edicions de la festa de l'arbre. Descobrir i potenciar les similituds, respectar i conèixer les diferències ha estat i serà la fita de futures edicions. Associacions de grups, escoles hostes o visitants, correspondència, jocs de rol i descoberta són les activitats, entre d'altres, desenvolupades amb aquesta finalitat.

Material de suport

Responsables José Luis Jiménez Villena