“Millorem la convivència” una experiència d’Aprenentatge Servei

En el marc de l’optativa de 3r d’ESO “Millorem la convivència”, hem desenvolupat una experiència d’Aprenentatge Servei.

L’Aprenentatge Servei és una metodologia que combina l’aprenentatge de conceptes, valors... amb un servei a la comunitat. Per nosaltres ha estat l’aplicació d’aquests aprenentatges que assoleixen els alumnes a l’Institut en un context social.

Durant aquest curs, els alumnes de 3r d’ESO que han participat en l’optativa “Millorem la convivència” han dut a terme una acció formativa de monitoratge en habilitats socials i gestió de conflictes, a alumnes de 5è i 6è de dues escoles del Municipi.

L’acció es va començar a principi de curs. Durant el primer quadrimestre ha col·laborat amb nosaltres l’Escola Sant Martí i durant el segon quadrimestre, que ara finalitza, ha estat l’Escola Turó de Guiera. Hi van participar un total de 45 alumnes de 3r d’ESO i un total de 75 alumnes de primària.

L’acció es va dividir en tres fases: l'alumnat va rebre formació teorico-pràctica sobre el tema de les habilitats socials i la gestió de conflictes. També vam comptar amb l’assistència de formació per entitats de fora de l’institut. Aquesta formació es dividia en quatre blocs: consciencia emocional, regulació emocional, autonomia emocional i habilitats socials.

La segona fase va consistir en la preparació de tallers o dinàmiques d’aquests quatre blocs de treball per aplicar en el context de l’escola i posar en pràctica tots aquests aprenentatges que havien adquirit. Vam comptar amb la complicitat dels tutors tant de 6è de l’Escola Sant Martí, com els tutors de 5è de l’Escola Turó de Guiera, per fer possible el monitoratge dels alumnes de l’Institut al seu alumnat.

Les funcions dels joves de l’Institut a les escoles ha estat desenvolupar durant quatre sessions els tallers preparats prèviament a l’Institut i que responien als blocs de temes relacionats amb les habilitats socials i la resolució de conflictes.

Hem tingut sessions també de revisió i millora de la pràctica que dúiem a terme.

Els objectius que ens havíem proposats eren els següents:

 Desenvolupar competències personals, especialment habilitats socials.

 Fomentar el protagonisme de l’alumne en el seu aprenentatge a partir de la pròpia experiència.

 Treballar valors, comportaments, actituds, com el respecte a l’altre, l’autonomia i regulació emocional i el compromís.

 Enfortir les competències emocionals com a prevenció dels factors de risc, la falta de motivació i els conflictes.

L'experiència ha estat molt satisfactòria per als alumnes, per la professional del projecte “Millorem la convivència” i per a les dues escoles, Sant Martí i Turó de Guiera, i ha esdevingut una pràctica intensiva i vivencial, que ha incidit en la responsabilitat individual, els valors , habilitats socials i personals, l'autonomia i la socialització del tot l’alumnat de primària i secundària.

El dilluns dia 8 de juny de 2015, vam fer l’Acte de Cloenda per celebrar el treball d’aquest joves i la col·laboració de les escoles de primària en aquest projecte d’Aprenentatge Servei que volem continuar i engrandir.

Gema Fuentes

Responsable experiència “Millorem la convivència”

Institut Gorgs