“LLibres de veritat i llibres d’històries”
2n
Formació d’usuaris
Diferenciar els llibres de coneixements dels llibres d’imaginació. Fer d’il·lustradors
Encarregat de la biblioteca i tutor
CEIP Bernat Metge

A partir de la Història d’En Ramonet, trobada en les fitxes d’exploradors de biblioteques” s’ha fet una adaptació del conte i s’ha escrit en lletra adient per la lectura dels nens de 2n.

El treball consisteix en llegir el conte i il·lustrar-lo i a la vegada comentar la diferència entre els dos tipus de llibres.

NOM                                                                DATA

LES PREGUNTES D’EN RAMONET

En Ramonet tenia sis anys i un gran amor als dofins. Tot el sant dia se'l passava dibuixant dofins: dofins que nedaven, dofins que saltaven damunt de l'aigua, dofins que jugaven a pilota… Com que els dofins li agradaven tant, en parlava contínuament.

A la seva mare que estava estenent la roba, per exemple:

- Mare, quants anys viuen els dofins?- Preguntava en Ramonet.

-  Ai, Ramonet! Ara no ho sé! Si de cas, després, quan tingui un moment, ho mirarem a l'enciclopèdia, a veure si ho diu.

També ho intentava amb el seu pare que enfarinava el peix:

- Pare, i com  parlen els dofins? Com nosaltres? - preguntava en Ramonet.

- No, Ramonet, com nosaltres no. És un altre llenguatge, amb uns sons.

- Au! Surt de la cuina. Després, quan tingui un moment, ja ho mirarem en un llibre d'animals que tenim, a veure si en parla.

I en Ramonet sortia de la cuina i s’asseia a escriure una llista de preguntes sense resposta.

COSES QUE NO SÉ SOBRE ELS DOFINS

Ni el pare ni la mare no tenien el moment que calia per ajudar-lo a saber què deien els llibres dels dofins.

En Ramonet tenia una tieta que se l’estimava  molt, que era la tieta Rosalia. Quan en Ramonet va fer set anys, la tieta Rosalia li va fer un regal.

-  Moltes felicitats, Ramonet!- va dir la tieta Rosalia- T'he portat un llibre de dofins.

- UN LLIBRE DE DOFINS!

-  Iuuuppi! - va cridar en Ramonet -. Moltes gràcies tieta, m'encanta.

I se’n  va anar a l’habitació llegir-se’l  de seguida.

El llibre es deia  EL DOFÍ DENTETES

Era la història d'un dofí que es deia dentetes i que es feia amic d'un nen; el nen l’ajudava a trobar la seva mare, perquè el dofí s'havia perdut. Era una història molt bonica.

En Ramonet, però, va agafar la llista de coses que volia saber dels dofins i va resulta que el llibre del Dentetes no n'explicava cap.

-   Els llibres no serveixen de res - va pensar- No diuen les coses que m'interessen. Quina merda!

I molt empipat, va tirar el llibre a terra. Aleshores va sentir una veueta que cridava:

-  Ai!, ai! Tu, noi, què  t'has pensat?

La veueta sortia del llibre. En Ramonet el va obrir; era el  Dentetes qui parlava:

- M’has fet mal! Mira quina manera de tractar els llibres! M’has escrostonat la coberta, et demanaria una mica de respecte pel meu llibre, fes el favor; jo hi visc, aquí dins!

-  Em sap greu, jo no pensava que…

- Tant se val, ja està fet- va respondre el dofí-. Però, es pot saber a què ve tant mal humor? Per què estaves tan enfadat amb el meu llibre?

-   Perdona’m; m’he enfadat, perquè en el teu llibre no s’expliquen les coses que jo vull saber.

-   Ah! Així que no t'ha interessat la meva història?

-   No és això.

-  No  t’agraden els dibuixos? El trobes lleig i mal fet?

-   No, no -va dir en Ramonet-, et trobo molt bufó. Però al llibre no hi diu les coses que vull saber dels dofins.

I li va llegir la llista de cap a cap.

El dentetes el va escoltar i va dir:

Me’n faig càrrec. Aquestes coses en el meu llibre no hi surten, no calen. Però no diguis que els llibres no serveixen per a res: el que passa és que t’has equivocat de llibre.

-Què vols dir?

- Mira, hi ha llibres que expliquen coses inventades, com el meu. Però n’hi ha d’altres que expliquen coses que són veritat: són els que serveixen per saber coses.

Imaginació/inventades

Coneixements/veritat

-  I quins llibres són aquests? On n'hi ha? -va demanar en Ramonet.

-  Demà, quan surtis de l’escola, demana que t’acompanyin a la biblioteca. Mira entre els llibres que tenen un gomet blau; segur que allà trobaràs algú de la meva família i t’ajudarà. Tu digues que hi vas de part meva.

L’endemà en Ramonet va anar a la biblioteca. Hi havia llibres amb un gomet groc, llibres amb un gomet verd, llibres amb un gomet vermell i llibres amb un gomet blau.

En Ramonet es va posar a buscar algun parent del Dentetes quan, ves per on, es va trobar la balena Lena

-  Vinc de part d’en Dentetes- va dir en Ramonet.

-  El meu cosí! Com me n’alegro! -va dir la Lena molt contenta- Què fa? Està bé?

- Sí, molt bé. M’ha dit que aquí a la biblioteca m’ajudaríeu a trobar un llibre dels que expliquen coses de veritat.

- I tant! Quines coses vols saber?

- Vull saber coses dels dofins.

-Res més fàcil- va dir la Lena. Vés als llibres que tenen una etiqueta blanca i busques els que porten escrit el número 599. Allà  trobaràs llibres que t’explicaran coses de dofins.

En Ramonet va anar a mirar els prestatges de llibres amb etiqueta blanca.

Va trobar un cartell que deia: 59ANIMALS. Tots els llibres d’aquell prestatge duien una etiqueta blanca i començaven pel número 59. Allí devien estar els llibres que havia dit la Lena!

No li va costar gaire de trobar-ne un de dofins.

-  Ja el tinc!- va pensar.

Es va asseure i el va obrir: era un llibre amb dibuixos i fotos que explicava totes, totes les coses que en Ramonet volia saber.

Aquella tarda en Ramonet se la va passar a la biblioteca. Quan va tornar a casa, al costat de la llista de preguntes en tenia una altra de respostes.

A partir de llavors, en Ramonet, sempre que volia saber coses de veritat, anava a la biblioteca i s’apropava a les prestatgeries que tenien números  i quan volia llegir històries inventades anava a les prestatgeries que tenien un gomet de color.

(Els espais  buits són per decorar els contes)