MARIANO RIOS I SÁNCHEZ

Treballant la utopia (1996)
Plaça Joan N. Garcia Nieto

Mariano Ríos Sánchez (Chauchina- Granada 1963)

Mariano Ríos arribà amb la seva família al barri de Sant Cosme del Prat l'any 1966, la seva àmplia formació artística s'inicia a la Universitat Nova de Barcelona (1981-84), on aprèn a realitzar les primeres talles i fa un aprenentatge exclusivament escultòric. Després d'un curs a la Llotja de Barcelona (1984-85) entrà a l'Escola d'Arts i Oficis (Escola del Treball), la qual considera la seva etapa formativa més enriquidora (1985-1989). Els seus estudis acadèmics els complementa amb cursos i seminaris a la mateixa Escola del Treball com el seminari del vidre (1988), el de conservació en excavacions arqueològiques (1990) i el de vidre a l'àcid (1993). Entre els anys 1994 i 1996 cursà el segon curs universitari a la Facultat de Belles Arts de Barcelona. Tanmateix l'escultor reivindica la seva participació en nombroses mostres i exposicions com la base del seu aprenentatge autodidacta. Des de 1983, quan fa la seva primera mostra col·lectiva a la Universitat Nova, Ríos ha estat present a nombroses iniciatives artístiques del Prat i fou un dels impulsors de la I Exposició de joves artistes locals a la sala d'art Josep Bages (1985), participant quasi anualment en aquesta col·lectiva, que es va anar fent cada any a la Josep Bages, al Casal Municipal, al teatre Joan Magriñà i a La Capsa. Participà en l'organització fins 1991. El 1987 fa la seva primera exposició individual al teatre Joan Magriñà amb la instal·lació "Barro. L'any següent presentà "Sincronies" al Casal Municipal, una mostra realitzada junt amb el fotògraf Francisco Gómez, on a través de la fotografia i l'escultura, feien un joc d'interpretació mútua de les seves obres. L'any 1995 a la Sala Josep Bages presentà "Escultures i preguntes" amb 21 obres (escultòriques i pictòriques) que representaven interrogacions i dubtes. L'any 2002 presenta "Una sola raça: la raça humana", realitzada amb el pintor Josep Van Balart organitzada per l'Associació d'amics de la UNESCO del Prat. "Pre-històries" al Casal de Cultura, és la última mostra individual que ha presentat al Prat. Tanmateix l'obra de Ríos ha estat present a Castellgalí (Bages 1984), Barcelona (1983, 1987, 1988 i 1989), Sant Vicenç dels Horts (1995 i 1996), a la XII Biennal de Ciutadella (Menorca 1989) on posteriorment realitzà una escultura pública, i al I Concurs d'escultura de Falset (Priorat 2001).