COMUNICAR , INDISPENSABLE PER ENSENYAR/APRENDRE CIÈNCIES
Dins del projecte d’Aula de Ciències a Infantil i Primària del CDEC (Centre Documentació i Experimentació en Ciències), Ensenyar i Aprendre Ciència a l’escola implica PENSAR -imaginar, comparar, relacionar, abstreure, ..-, FER -observar, identificar, experimentar, recollir dades, ..-, i COMUNICAR.
Però, què comporta COMUNICAR el pensament científic? Com apropem les idees i maneres de parlar inicials dels infants als models de la ciència? Com construïm noves maneres de parlar a partir de les velles, a utilitzar-les amb sentit? Com ajudem dins l’aula a passar del llenguatge quotidià al científic?
Caldrà, primer, crear diferències i contrastos en les idees prèvies dels infants a partir de Bones Preguntes capaces de despertar l’interès per comprendre, plantejar i compartir reptes comuns. Caldrà, també, crear contextos d’experimentació i manipulació compartida en grups de treball cooperatiu, on cal conversar amb els fets i els propis coneixements o els del companys/es, per interpretar i explicar-se que fan, que passa, com passa i per què passa. Es fa necessari saber comunicar les idees per que altres ho entenguin, tot conversant, dialogant, posant en comú i contrastant en petit i gran grup la construcció de models que ajuden a comprendre els fenòmens de la ciència.
És en aquestes situacions d’ensenyament/aprenentatge quan es fa significatiu i necessari la construcció d’un llenguatge científic que, a mes d’un lèxic concret i apropiat, atengui els problemes que comporta la polisèmia, les “frases fetes” amb conceptes no científics, temps verbals adequats, frases i paraules connectores que afavoreixen el pensament hipotètic, multi causal, complexe, ..., que els ajudi a DESCRIURE -enunciar qualitats, quantitats, propietats, característiques d’un objecte i/o fenómen-, EXPLICAR -establir relacions entre l’acció i el canvi, entre els fets, de manera ordenada en el temps i l’espai-, JUSTIFICAR -trobar raons conversant amb els propis coneixement -, ARGUMENTAR -produir arguments ben fonamentats amb la finalitat de convèncer-,DEFINIR -trobar els aspectes necessaris i suficients per donar regularitat, funcionalitat, i categoritzar-, i DEMOSTRAR -identificar evidències, trobar raons i arguments ben fonamentats amb coneixements adquirits, construcció de l’argumentació-.
Tal i com apunta L. S. Vigotski en el seu llibre “Pensament i Llenguatge”: “ La relació entre pensament i paraula no és un fet sinó un procés, un anar i venir continuat del pensament a la paraula i de la paraula al pensament (…); el pensament no s’expressa simplement en paraules, sinó que existeix a través d’elles”
I “Els Infants, protagonistes de la Ciència” mostra un model a seguir, oferint un marc excel·lent, indispensable, i privilegiat per potenciar i compartir, amb les escoles de la nostra comarca, aquest procés d’ensenyament /aprenentatge del pensament científic que només es desenvolupa a través de la COMUNICACIÓ.
Núria Alsina
Mestra de l'Ecola l'Arjau i formadora del CDEC