EL SOLERÀS

El Soleràs compta amb uns 300 veïns. El seu terme municipal és de 13 km2 i s'estén a ponent de la comarca, a l'extrem occidental de la plataforma garriguenca, en un paisatge ondulat, on s'alternen els conreus i les terres per al bestiar.

Travessa el terme la Vall Major o riera de Juncosa, i més al Nord corren la riera de Montmellet o Montbellet, afluent de l'anterior i la riera de Baladró, de la conca del riu Set. Els termes que l'envolten són els dels Torms (SE), L'Albagés (E), El Cogul (NE), Granyena de Les Garrigues (NO) i La Granadella (SO).

L' agricultura és de secà, llevat de petits horts vora la Vall Major. Els conreus principals són les oliveres i els ametllers.

El poble, a 381 m. d'altitud, és a l'esquerra de la riera de Juncosa. Presideix el seu nucli antic l'església Parroquial de Sta. Maria, obra neoclàssica. Té un gran interès arquitectònic l'edifici modernista de la cooperativa del Camp. A l'entrada del poble hi ha les runes d'un molí del segle XVIII.

El nom del Soleràs, segons el diccionari català - valencià - balear, prové del llatí Solarium, derivat de Solum "Sòl, terra".

LLOCS D'INTERÉS: CONTINGUT I LOCALITZACIÓ

Ajuntament del Soleràs

-casa de la vila

Ctra. de Bellpuig, s/n

Tel. 13.32.32

Església Parroquial de Sta. Maria

-neoclàssica (any 1805)

-retaule de Ramon Borràs

Plaça de l'Església , 2

Ermita del Sagrat Cor de Maria

( Mare de Déu d'Esplans )

-neogòtica (any 1954)

Gruta de la Mare de Déu de Lourdes

-posterior al Santuari del Sagrat Cor (1987)

-per celebrar l'Any Marià 1987-88

Monument a la Mare de Déu de Montserrat

-maig de l' any 1993

Murs d'una antiga església

-una tradició no documentada l'atribueix com a antiga casa convent de l'ordre del Císter

Despoblat de Montmeller

-situat vora la riera del mateix nom

-murs d'una derruïda església que una tradició no documentada atribueix a un convent del Cister.

Cooperativa del Camp

-obra de César Martinell (1920-21)

-edifici modernista de gran interès arquitectònic

-sistema modern d'obtenció de l'oli

Ctra. de Bellpuig, 5

Tel. 13.32.34

Cooperativa avícola

-cria i comercialització d'aviram, sobretot pollastres

C/ Major, 100

Tel. 13.32.33

Instal·lacions esportives

-pista polisportiva i piscines municipals

Ctra. de Bellpuig, s/n

Tel. Ajuntament -13.32.32

Runes d'un molí

-situades a l'entrada del poble (segle XVIII)

-està per restaurar

Tel. Ajuntament - 13.32.32

Col·legi Públic "La Bassa"

-centre públic d'educació infantil i de primària

Plaça de les escoles, s/n

Tel. 13.34.55

L'ESGLÉSIA PARROQUIAL DE STA. MARIA

Presideix el nucli antic que agrupa tota la població del terme. Obra del 1805, neoclàssica, de tres naus, façana ben ornamentada i campanar de torre vuitavat amb un retaule de Ramon Borràs.

Aquest temple substituí l'antic, de transició del romànic al gòtic, que fou utilitzat com a escola i el 1804 fou destinat a forn públic. Avui és un edifici annex a la Casa Cortada.

LA PARTIDA DELS PLANS

A la partida dels Plans, propera al poble, s'hi troben tres santuaris:

- El Santuari neogòtic del Sagrat Cor de Maria ( Mare de Déu d'Esplans ) construït dalt d'un turó l'any 1954.

- El de la Mare de Déu de Lourdes. Posteriorment es va col·locar la seva imatge dins d'una petita i bella gruta. Es va inaugurar l'any 1988.

- Monument de la Mare de Déu de Montserrat. Es va fer una solemne benedicció i inauguració el dia 2 de maig de l' any 1993, en honor a la patrona de Catalunya.

Actualment en aquesta partida hi ha una zona d'esbarjo amb pins, taules de pedra i focs per a poder fer-hi menjades i focs per a cuinar i poder-hi fer menjades. Des d'aquí es divisa una bonica panoràmica. La gent del poble parla d'un lloc d'espiritualitat, un lloc de pau, un lloc on l'esperit de l'autòcton o del visitant és capaç de mirar amb il·lusió i esperança la terra de Les Garrigues .