MATERIALS QUE FAN REFERÈNCIA A ASPECTES DIVERSOS DE LA COMARCA DE LES GARRIGUES

Enregistraments en video i DVD
.........................................................................................................

 
+informació
 

GEOGRAFIA DE CATALUNYA II

Autor: Torrents, Àngels; ; Borras, Jesús; Colomer, Antoni; ; Costa, Ernest; ; Lladó, Jordi; ; Bestard Maru; ; Amillano, Alejandro; ; Morist, Vidal; ; Monllor, Eduard; Murria, Javier; ; Penas, Xose Luis; ; Monllor, Eduard; Sales, Emili; ; Maristany, Xavier; ; Moreno, Toni; Peña, Felip; Planas, Jaume; ;

Nivell: secundària; cicle superior

Característiques: Sistema Beta. Durada 85 minuts. La filmació és en color. Inclou filmacions aèries, mapes i esquemes animats. Conté 1 petita guia orientativa amb la presentació de la cinta, documentació general, itineraris de la natura i parcs naturals, suggeriments de sortides i activitats a realitzar i la descripció del contingut de cada part

Resum: Cada capítol conté molta informació conceptual, toponímica i dades sobre les comarques incloses a la zona de la Serralada i passadís Pre-litoral, nucli urbà i límits de Barcelona, Serralada Transversal, terres de Ponent i terres de l'Ebre. A cada capítol es toquen diversos aspectes geogràfics, tant pel que fa a la part física: el relleu, la geologia, el sòl i la fauna, com pel que fa a la part humana: història, comunicacions, activitats econòmiques, etc. Això permet tenir una visió global dels elements, constitutius del paisatge. A cada capítol s'introdueixen temes que permeten derivacions cap a un estudi més complert. També s'acompanya de cites poètica relacionades amb el paisatge que s'està treballant.

..................................................................................................................
 
+informació
 

ELS CANALS D'URGELL. EPISODI 4

Autor: Gassió, Ramon; [direcció i guió]; Arqué, Salvador; Verdú, Adolf; Carreres, Xavier; [guió]; Leon, Carles; [realització]

Nivell: primària; secundària; ensenyants;

Característiques: Cinta de vídeo que té una durada de 32 minuts. Conté imatges en blanc i negre del començament de la construcció del Canal Principal.

Resum: La cinta exposa com la construcció del Canal d'Urgell va suposar una gran transformació per les comarques i municipis que reguen les seves aigües. Ens explica el recorregut de la Segona Sèquia Principal i Tercera Sèquia Principal. Fa un resum històric i arquitectònic de les poblacions per les quals passen. Destaca el dessecat Estany d'Ivars d'Urgell, en projecte de recuperació i Mollerussa com a seu de la Comunitat General de Regants.

..................................................................................................................
 
+informació
 

ELS CANALS D'URGELL. EPISODI 1

Autor: Gassió, Ramon; [direcció i guió]; Arqué, Salvador; Verdú, Adolf; Carreres, Xavier; [guió]; Leon, Carles; [realització]

Nivell: primària; secundària; ensenyants;

Característiques: Sistema VHS. Té una durada de 27 minuts i 20 segons. Conté imatges en blanc i negre del començament de la construcció del Canal Principal.

Resum: El vídeo exposa com la construcció del Canal d'Urgell va suposar una gran transformació per les comarques i municipis que reguen les seves aigües. Explica el recorregut del Canal principal des del seu naixement i fa un resum històric i arquitectònic de les poblacions per les quals passa. També esmenta les principals obres d'enginyeria que es van fer i les dificultats que va comportar la seva construcció.

..................................................................................................................
 
+informació
 

ELS CANALS D'URGELL. EPISODI 2

Autor: Gassió, Ramon; [direcció i guió]; Arqué, Salvador; Verdú, Adolf; Carreres, Xavier; [guió]; Leon, Carles; [realització]

Nivell: primària; secundària; ensenyants;

Característiques: Cinta de vídeo que té una durada de 25 minuts i 43 segons. Conté imatges en blanc i negre del començament de la construcció del Canal Principal.

Resum: La cinta exposa com la construcció del Canal d'Urgell va suposar una gran transformació per les comarques i municipis que reguen les seves aigües. Explica el recorregut per la part de la Plana del Canal principal. Fa un resum històric i arquitectònic de les poblacions per les quals passa. Destaca la construcció de fins a 195 petits pantans per assegurar l'aigua de boca d'aquests municipis.

..................................................................................................................
 
+informació
 

ELS CANALS D'URGELL. EPISODI 3

Autor: Gassió, Ramon; [direcció i guió]; Arqué, Salvador; Verdú, Adolf; Carreres, Xavier; [guió]; Leon, Carles; [realització]

Nivell: primària; secundària; ensenyants;

Característiques: Cinta de vídeo que té una durada de 28 minuts. Conté imatges en blanc i negre del començament de la construcció del Canal Principal.

Resum: La cinta ens exposa la mateixa introducció que als altres vídeos de la col·lecció, de com la construcció del Canal d'Urgell va suposar una gran transformació per les comarques i municipis que reguen les seves aigües. Ens explica el recorregut de la part final del Canal principal i el recorregut de la Primera Sèquia Principal. Com als altres capítols, va fent fa un resum històric i arquitectònic de les poblacions per les quals passen. Destaca l'aprofitament dels nombrosos i petits salts d'aigua per la producció d'energia elèctrica.

..................................................................................................................
 
+informació
 

ELS CANALS D'URGELL. EPISODI 5

Autor: Gassió, Ramon; [direcció i guió]; Arqué, Salvador; Verdú, Adolf; Carreres, Xavier; [guió]; Leon, Carles; [realització]

Nivell: primària; secundària; ensenyants;

Característiques: Cinta de vídeo que té una durada de 32 minuts. Conté imatges en blanc i negre del començament de la construcció del Canal Principal.

Resum: La cinta exposa com la construcció del Canal d'Urgell va suposar una gran transformació per les comarques i municipis que reguen les seves aigües. Explica el recorregut de la Quarta Sèquia Principal i el Canal Auxiliar. Fa un resum històric i arquitectònic de les poblacions per les quals passen. Destaca la ciutat de Lleida com a capital de la província i el pantà de Camarasa com a element regulador de cabals.

..................................................................................................................
 
+informació
 

UNA MOSTRA DE PEDAGOGIA VIVA

Autor: Borras, P;

Nivell: gestors de recursos; professionals de l'educació; ensenyants

Característiques: Cinta de vídeo en format VHS, de 11 minuts de durada. Al llarg de la cinta es mostren mapes de les comarques de Lleida i de diferents materials pedagògics

Resum: Amb motiu del cinquè aniversari del suplement sobre educació "Aula oberta", que cada dijous publica el diari local El Segre, al maig del 90 es va organitzar, a la ciutat de Lleida, una exposició dels articles i propostes didàctiques que havien estat publicades durant aquest temps. També s'hi exposà una mostra dels Serveis Educatius que la Delegació Territorial d'Ensenyament té en la seva demarcació. Els Centres de Recursos, dinamitzadors educatius de la comarca on estan ubicats, mitjançant les funcions i les activitats que estan desenvolupant, faciliten als professionals de l'ensenyament el bon nivell qualitatiu de la seva tasca. Els Moviments de Renovació Pedagògica, concretats en els Grups de Mestres, amb el seu dinamisme i les seves activitats, han incidit notablement en la formació permanent dels mestres. I finalment, el Servei d'Ensenyament del Català, que mercès als seminaris i als materials que generen, han afavorit en bona mesura l'ensenyament del català a les escoles del nostre territori.

..................................................................................................................
 
+informació
 

CAMP D'APRENENTATGE DE LA GRANJA ESCOLA LES OBAGUES

Autor: Criado, Albert; ; Vinagre, Gonçal

Nivell: ensenyants; secundària obligatòria

Característiques: sistema VHS. Té una durada de 22 minuts

Resum: Amb l'estada en aquest camp es pretén que els nois i les noies descobreixin la vida d'una granja. Que aprenguin el que s'anomena contacte home-terra. Que sàpiguen interpretar el paisatge de la comarca, n'estudiïn alguns dels elements més característica i, al mateix temps, coneguin les principals activitats econòmiques, culturals i socials que s'hi desenvolupen.

..................................................................................................................
 
+informació
 

ARA SORTIM. NÚMERO 13

Autor: Moral, Jordi; Puig, Lluís; ;Ripoll, Xavier; ; Navarro, Jordi; ; Criado, Albert;; Maquinay, Aurora; Palol, Isabel de; Poveda, Jordi; Collel, Josep Maria; Vinagre, Gonçal; Sala, Ramon; Domenec Adres, Joan; ;

Nivell: primària; secundària

Característiques: Durada de 25 minuts, 5 per cada apartat

Resum: Recull de cinc visites guiades de centres escolars a diferents institucions i empreses: El Palau de la Música Catalana ofereix a les escoles la possibilitat d'assistir a sessions musicals pensades especialment per a joves estudiants; En correus treballen 65000 persones que fan possible el lliurament de la correspondència. La visita a les instal·lacions del servei de correus de Barcelona permet entendre com es classifiquen i manipulen milers de cartes; La Granja Escola les Obagues permet als nois i les noies observar la vida i les activitats de les abelles en un entorn natural; Al Butterflies Center de Llagostera, reproducció de la selva tropical, es mostra centenars de papallones vives de tot el món i una col·lecció de 16000 insectes dissecats diferents de tot el món.

 

Escrits: llibres, folletons, guies, ...
.....................................................................................................
 
+informació
 

PARC TEMÀTIC DE L'OLI. DOSSIER DE TREBALL. CICLE SUPERIOR. ED. PRIMÀRIA

Autor: Codines, Rosa M.; Benet, Carme;

Nivell: alumnes; arts i oficis; primària; professionals de l'educació; animadors culturals; cicle superior; educadors; pedagogs

Característiques: Té 37 pàgines

Resum: Comença situant l'alumnat de cicle superior, a la comarca on es troba el parc temàtic i a continuació es treballen diferents apartats que s'han pogut observar al llarg del museu: oliveres diverses del parc, característiques, fabricació de l'oli pels grecs, cooperatives, la denominació d'origen, les premses, fer oli, feines i eines, acabant amb aspectes literaris i un retallable

..................................................................................................................
 
+informació
 

PARC TEMÀTIC DE L'OLI. CONTINGUTS I OBJECTIUS DELS DOSSIERS DE TREBALL

Autor: Codines, Rosa M; Benet, Carme;

Nivell: alumnes; arts i oficis; primària; professionals de l'educació; animadors culturals; cicle inicial; cicle mitjà; cicle superior; educadors; pedagogs

Característiques: Té 18 pàgines

Resum: En aquest primer dossier s'exposa la metodologia de treball per poder fer abans, durant i després de l'activitat concreta de l'oli, així com també una planificació dels principals objectius i continguts pel que fa referència a tots els cicles de primària (inicial, mitjà, superior) abarcant les àrees que s'interrelacionen en aquest tema: Coneixement del medi social, cultural, natural i Llengua catalana i literatura

..................................................................................................................
 
+informació
 

PARC TEMÀTIC DE L'OLI. DOSSIER DE TREBALL. CICLE INICIAL. ED. PRIMÀRIA

Autor: Codines, Rosa M.; Benet, Carme;

Nivell: alumnes; arts i oficis; primària; professionals de l'educació; animadors culturals; cicle inicial; educadors; pedagogs

Característiques: Té 17 pàgines

Resum: Comença situant l'alumnat de cicle inicial, a la comarca on es troba el parc temàtic i a continuació es treballen diferents apartats que s'han pogut observar al llarg del museu: parts de l'olivera, del fruit, com s'elaborava l'oli abans i com es fa ara, les feines, els estris, l'aprofitament de l'oli, acabant amb receptes de cuina i alguns poemes i trencaclosques

..................................................................................................................
 
+informació
 

PARC TEMÀTIC DE L'OLI. DOSSIER DE TREBALL. CICLE MITJÀ. ED. PRIMÀRIA

Autor: Codines, Rosa M.; Benet, Carme;

Nivell: alumnes; arts i oficis; primària; professionals de l'educació; animadors culturals; cicle mitjà; educadors; pedagogs

Característiques: Té 23 pàgines

Resum: Comença situant l'alumnat de cicle mitjà, a la comarca on es troba el parc temàtic i a continuació es treballen diferents apartats que s'han pogut observar al llarg del museu: parts de l'olivera, del fruit, elements que feia servir la mitologia grega, les feines, els estris, els molins d'oli, les premses, la denominació d'origen, acabant amb aspectes literaris i un retallable

..................................................................................................................
 
+informació
 

GRAN GEOGRAFIA COMARCAL DE CATALUNYA. VOLUM 10: EL SEGRIÀ, LES GARRIGUES, LA NOGUERA I EL BAIX CINCA

Autor: Lladonosa Pujol, Josep; [autor]; Lloret, Teresa; [redator en cap]; Pagès Paretas, Montserrat; [redactor]; Pladevall, Antoni; [assessor general]; Moll, Juli; [correcció toponímia]; Bolòs, Orial de; Tarradell, Miquel; [col·laboradors]; Cahner, Max; [direcci

Nivell: ensenyants; formació permanent; professionals de l'educació; secundària; formació de professorat

Característiques: Volum de 513 pàgines amb material fotogràfic, gràfic i estadístic. Disposa de quadres de festes majors, una extensa bibliografia i un índex de topònims.

Resum: Descripció dels aspectes de geografia física, humana i econòmica que configuren cadascuna de les comarques d'aquestes volum, donant una visió històrica de l'evolució que ha sofert el paisatge i l'empremta que ha deixat l'home a nivell arquitectònic i urbanístic. A més, recull les principals manifestacions culturals de cada indret i els fets històrics més rellevants.

..................................................................................................................
 
+informació
 

GEOGRAFIA UNIVERSAL. VOLUM X: ANDORRA. BALEARS. CATALUNYA. PAÍS VALENCIÀ

Autor: Thema, equip editorial SA; ; Olivar, Joan; ; Borràs, Lluís; ; Ubach, Tomàs; ; Font, Jaume; ; Tort, Joana;

Nivell: adults; educació d'adults; ensenyants; professionals de l'educació; secundària; tercera edat; universitària; batxillerat; curs d'orientació universitària

Característiques: Té un total de 400 pàgines amb nombroses fotografies, quadres sinòptics, mapes, gràfics, taules de valors, quadres-resum,... en color. Al final del volum hi ha una bibliografia.

Resum: En el present volum es fa l'estudi general de les principals característiques geogràfiques, històriques, polítiques, administratives, econòmiques, demogràfiques, religioses, ètniques, lingüístiques, etc... de les següents terres de parla catalana: Catalunya, València, les Illes Balears, Principat d'Andorra, la Franja de Ponent i la Catalunya Nord.

..................................................................................................................
 
+informació
 

STORIE PER RIFLETTERE. PROGETTO EDUCATIVO EUROPEO COMENIUS 1 "ARTE, AMICIZIA, AMBIENTE"

Autor: Moro, Flavio;

Nivell: educació infantil; primària

Característiques: Té 85 pàgines

Resum: Experiència duta a terme en el marc del projecte educatiu europeu "Comenius 1". El llibre descriu el projecte educatiu i exposa algunes activitats realitzades durant el curs 1997/98 pels alumnes i ensenyants de les escoles J.F. Kennedy, de Conigliano (Itàlia), Mare de Déu de Montserrat, de l'Albagés (Catalunya) i l'escola municipal de Bernissart-Harchies (Bèlgica).experiència s'ha dut a terme en el marc del projecte educatiu europeu "Comenius 1". Les activitats contenen sobre tot experiències i exercicis d'educació ambiental.

..................................................................................................................
 
+informació
 

COLORS DE TERRA. LA VIDA I LA MORT EN UNA ALDEA D'ARA FA 4.000 ANYS. MINFERRI (JUNEDA)

Autor: Grup d'Investigació Prehistòrica (GIP) de la UdL; [text, plànols i fotografies]; Riart, Francesc; Llussà, Antoni; [dibuixos]; Goñi, Xavier; Serra, Ramon; Agustí, Bibiana; Gallart, Josep; [fotografies]

Nivell: ensenyants; primària; secundària

Característiques: Té 100 pàgines amb fotografies i dibuixos del material de l'exposició.

Resum: Catàleg de l'exposició sobre l'assentament de l'Edat del Bronze de Minferri. 'Colors de terra' presenta una lectura de la vall de la Femosa a partir de traces multicolors deixades a terra pels habitants de l'aldea de Minferri. Està formada per famílies d'agricultors i ramaders que es construïen les cabanes amb fang i fusta, conreaven i pasturaven en els camps veïns i coneixien perfectament la metal·lúrgia del bronze. L'exposició, reproduïda en el llibre, s'estructura en set àmbits temàtics, que recullen tota la informació sobre el paisatge antic de la Femosa, l'organització interna de l'aldea, l'arquitectura de les cases, les activitats domèstiques i de producció, els aspectes socials i el món funerari. Cada àmbit es complementa amb una sintètica explicació del mètode de recerca utilitzat i s'identifica amb un color distintiu.

..................................................................................................................
 
+informació
 

COMARQUES I SUBCOMARQUES DE CATALUNYA. 3. COMARQUES DE PONENT

Autor: Serra, Ricard

Nivell: alumnes; ensenyants; gestors de recursos; secundària

Característiques: Té 272 pàgines

Resum: Llibre d'anàlisi de les problemàtiques de les comarques de Ponent. Especialment fa incidència a la problemàtica dels límits i de les personalitats pròpies d'algunes subcomarques existents en cadascuna de les comarques estudiades. En la mesura que pot, l'autor, també fa referència a la inserció supracomarcal d'aquelles i la problemàtica que això comporta. La temàtica tractada en aquest llibre és sospitosament semblant a l'anàlisi dels municipis fet per Lluís Casassas i J. Clusa al llibre "L'ordenació territorial de Catalunya"

..................................................................................................................
 
+informació
 

LES GARRIGUES. ITINERARIS COMARCALS. RUTES TEMÀTIQUES

Autor: Badia, Consol; Urgell, Ramona

Nivell: ensenyants; primària; secundària

Característiques: Té 277 pàgines. Inclou bibliografia i moltes fotografies en color

Resum: Descripció de la geografia física i humana de les Garrigues (Lleida) amb itineraris comarcals per treballar-los amb l'alumnat de Primària i Secundària. Es pretén el coneixement de la comarca, fomentar l'observació de l'entorn, identificar els trets característics de la comarca i els seus pobles i conèixer indrets típics de la comarca. Hi ha 7 itineraris comarcals i 7 rutes temàtiques referides a: l'oli; la pedra; l'aigua; les esglesies; les ermites; els castells i els museus. Inclou també un llistat d'entitats culturals, recreatives i associacions; les festes culturals i les fires de la comarca i bibliografia.

..................................................................................................................
 
+informació
 

GENT DE PONENT

Autor: Casanova, Eugeni; [textos]; Diari Segre; [fotografia]

Nivell: ensenyants; primària; secundària

Característiques: Té 240 pàgines; fotografies en color

Resum: El llibre recull els fascicles editats pel diari Segre durant l'any 1998. Aplega un seguit de biografies de personatges de pobles de les comarques de ponent agrupades per la població on habiten els protagonistes. Les biografies volen ser una crònica de la gent i de la vida quotidiana i del comportament dels ciutadans que per la seva popularitat o per la seva feina destaquen en la vida de cada poble.

..................................................................................................................
 
+informació
 

CATÀLEG DE MONUMENTS I CONJUNTS HISTÒRICO-ARTÍSTICS DE CATALUNYA

Autor: Muñoz Lloret, Josep M.; Pladevall Font, Antoni; Tosas Jordà, Teresa; Adell, Joan A.; ; Manuel, Pere de; ; Riu Barrera, Eduard; ; Abad, Ferran; ; Adell, Enric; ; Bachs, Núria; ; Aymà Aubeyzon, Albert;

Nivell: adults; gestors de recursos; secundària; universitària

Característiques: Té 469 pàgines amb fotografies en blanc i negre, i, plànols dels 284 monuments històrico artístics. També conté una extensa bibliografia sobre el patrimoni artístic i monumental de Catalunya

Resum: Catàleg que recull tots els monuments declarats a Catalunya fins a mitjan 1985. Aquesta publicació ve a omplir el buit important que hi havia en la bibliografia catalana sobre la protecció monumental. A part de ser un repertori de decrets i resolucions sobre els diferents conjunts monumentals, aporta una informació precisa i actualitzada sobre aquests conjunts i monuments legalment protegits. Les seves fitxes inclouen una succinta notícia històrica, descriptiva, gràfica i bibliogràfica, a més del municipi al qual pertanyen i la referència del lloc i data de publicació del respectiu decret de declaració juntament amb el seu número de Registre. Inclou 266 fitxes dels monuments històrico artístics declarats per les diferents administracions, una relació de 1484 de castells i altres exemples d'arquitectura militar de Catalunya, una relació de 227 monuments i conjunts incoats, així com un conjunt de Decrets i Resolucions de la Generalitat de Catalunya sobre els Paratges d'Interès declarats, els Paratges Pintorescos incoats, l'Arquitectura Popular i Medieval de l'Alta Garrotxa, els Museus protegits i els ponts medievals de la Vall d'Aran

 

CD-ROM
.........................................................................................................

 
+informació
 

THE SMALL SCHOOLS OF EUROPE. LES ESCOLES RURALS D'EUROPA.

Autor: Arjona, Joan; Aige, Miquel; Plens, Mercè; Miranda, Jaume; Pérez, Cristina

Nivell: ensenyants;

Característiques: Requereix Pentium 166, 32 MB Ram, unitat CD-Rom 6x,

Resum: Aquest CD-Rom recull tota la informació obtinguda sobre les escoles rurals d'Europa implicades en el Projecte Europeu que coordina el CRP de La Noguera. Aquest potencia la creació de xarxes d'intercanvi d'experiències i projectes que afavoreixin el desenvolupament de les àrees rurals a partir de la promoció de les seves escoles. De cada país implicat en el projecte s'ofereix informació sobre el sistema educatiu, el concepte d'escola rural, la seva evolució i la seva situació actual, adreces i contactes, informacions i experiències diverses. Aquestes són: Tria de jocs de pati i de carrer (CRP La Noguera), Escoles petites (Àustria), Trobades d'escoles rurals (CRP La Noguera), Cafè Kankainen (Finlàndia), La gent gran (Baix Empordà), Maleta viatgera (Alt Penedès), Buscadors de vells tresors (Galícia), Seminari d'informàtica rural (SATIR Catalunya), Play Bus (Portugal), Correspondència escolar (Les Garrigues), El petit drac (Baix Empordà).

..................................................................................................................