....................................................ESCRITS...............................................
 

+ informació
 

TREBALLEM LES ESCOMBRARIES
Comaposada Feixas, Carme; Ferres Dordal, Marta; Redón Demestres, Aureli; Solé Codina, Anna; Pous Serrat, Pere;

628.4 TRE; MEDI AMBIENT

Proposta per treballar l'educació ambiental de caràcter globalitzador, interdisciplinari i participatiu, que pot ser integrada dins del currículum escolar. En concret tracta de l'eliminació de deixalles, i vol fer possible una recollida selectiva d'escombraries en origen que permeti reciclar molts dels materials que es llencen. Es presenta com una proposta oberta i adaptable a cada escola o grup d'alumnes.

primària; secundària; educadors

Té 164 pàgines, conté una part explicativa, activitats i propostes concretes per fer a classe, joc de l'escala, índex i bibliografia. El dossier és experimental

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

RECOLLIDA SELECTIVA. UN TEMA QUE SONA BÉ
Luna, Gonçal; [text]; Joan, Pere; [il·lustració]

628.4 LUN; MEDI AMBIENT

Mitjançant el fil conductor d'una historieta protagonitzada per un noi, l'Arcadi, es presenta el món de la recollida selectiva de les escombraries: quin és el seu destí, recorregut i transformació. Al llarg de la història es presenten els conceptes de reciclatge i reducció de les deixalles. També parla de les deixalleries, les incineradores i dels tipus de contenidors per a dur a terme una bona recollida selectiva.

primària; educació secundària obligatòria; educadors; animadors culturals; monitors

Material escrit que consta de 17 pàgines amb un format de 27cm x 22,5 cm. Cada pàgina està plena per la meitat de text i la l'altra meitat d'il·lustracions. Tot és en color i en paper lluent satinat

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

ELS RESIDUS
Comalat, M. Assumpció; Berrocal, Joan Carles

628.2 BER; MEDI AMBIENT

Aquesta proposta pretén apropar el tema i la problemàtica dels residus als nens i nenes amb l'objectiu d'incidir de forma positiva en la seva reducció. Els continguts que treballen són: què són els residus?, tipus de residus i el seu tractament, reciclatge i la recollida selectiva, abocadors, incineradores i les plantes de tractament de residus i les depuradores.

primària; secundària; cicle superior

Conté 18 pàgines fotocopiables

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

PETITA INVESTIGACIÓ SOBRE EL COMPOST. TRANSFORMACIÓ DE RESIDUS EN ADOB
Escalas, Teresa

628.2 RES; MEDI AMBIENT

Dossier on es parla de la importància del nou model de gestió dels residus d'origen urbà, que s'està implantant a Catalunya des del 1993, basat en la seva reducció tant en quantitat com en perillositat i en el seu aprofitament. Un dels objectius és aconseguir que la recollida selectiva de la matèria orgànica i la seva transformació en compost sigui una realitat. Proposa fer una activitat de transformació de deixalles en compost orgànic o adob, la qual cosa permet conéixer quins dels residus que generem es poden transformar en compost i també constatar que es produeixen en gran quantitat. A partir d'aquesta investigació els alumnes podran experimentar la manera de transformar els nostres residus, les condicions que afavoreixen la descomposició i la transformació del producte final, el compost.

secundària

Té 39 pàgines; conté dibuixos, taules, gràfics

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

ELS RESIDUS MUNICIPALS. CADA COSA AL SEU LLOC
Blasco, Laia; Puig-Domènech, Marta

LL628.42 -RES- EDUCACIO MEDIAMBIENTAL

Aquest fullet presenta un seguit d'activitats dirigides a Cicle Mitjà de Primària amb la intenció de sensibilitzar els alumnes sobre la importància de realitzar la recollida selectiva correctament per tal de protegir i conservar l'entorn.

alumnes; primària; cicle mitjà; cicle superior

Consta de 15 pàgines amb il·lustracions i gràfics en blanc i negre. És un material fotocopiable.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

METALES
Araújo, Jesús; [direcció editorial]; Marigó, Elena; [ajudant editorial]; Llimós Plomer, Anna; [text i creacions]; Bonet, Carlos; [disseny de la col·lecció]; Casanova, José Maria; [dibuixos]

793.9 PAR; PLÀSTICA

Aquest llibre presenta 12 treballs manuals realitzats amb metall. Cada treball s'estructura en tres parts: material necessari, passos a seguir i noves propostes a realitzar. El llibre també conté un apartat de suggeriments didàctics de cada treball i orientacions respecte a l'edat recomanada.

ensenyants; primària

Té 32 pàgines amb fotografies de color

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

REDUCCIÓ DE RESIDUS: GUIA PER A L'AVALUACIÓ D'OPORTUNITATS ALS PROCESSOS INDUSTRIALS
Junta de Residus

614.7 RED

La guia orienta sobre les tècniques de reducció de residus i les d'avaluació per determinar-ne la viabilitat. Demostra que és possible minorar la contaminació i estalviar recursos fent rendibles els residus; confirma, per tant, que es poden reduir. Planteja la minimització, reducció màxima de la generació de residus en el processos productius, com a mètode d'estalvi i les tècniques possibles per a aquesta reducció si hi ha canvis en la gestió de compres, modificacions tecnològiques, reducció del volum de residus, recuperació de possible matèria, etc. Mostra els avantatges econòmics, d'imatge pública, la responsabilitat civil i la millora ambiental, com també les dificultats econòmiques i tècniques, per dur a terme aquesta minimització. Proposa, en darrer terme, com s'ha organitzar un programa de minimització: preparació, accions i avaluació. Inclou annexos en què hi ha unes llistes amb els residus més comuns, les causes que els originen i els possibles tractaments.

ensenyants; universitària

Té 83 pàgines i un quadre resum de cada apartat.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

DEIXALLES I RECICLATGE. GUIA DEL PROFESSOR
La Vola

628 VOL; MEDI AMBIENT

Aquesta guia d'orientacions pedagògiques per al professor està formada per 3 blocs. Cada bloc conté: 1) Continguts i objectius que es desenvolupen; 2) Experiències (llistes d'experiències, Orientacions metodològiques generals, Orientacions didàctiques específiques); i 3) Experiències, activitats i informacions complementàries. El temes que es treballen són: residus i recursos, el paper, el vidre, la matèria orgànica, els plàstics i els metalls

secundària

Té 159 pàgines. Hi ha dibuixos

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

CONSTRUEIX MÀQUINES GENIALS
Green, Jen

372.5 GRE

És un llibre de treballs manuals per a nens de primària. Ensenya com es poden construir màquines amb material de rebuig. Models tecnològics com: un telèfon, una cambra fotogràfica, un televisor. Que floten: una llanxa ràpida amb motor, una nau viking. Que corren: un cotxe de curses, un vehicle lunar. Que volen: un coet espacial, un platet volador, un biplà amb un as de l'aviació. Cada projecte inclou una llista de tot el que es pot fer servir. Al final hi ha uns quants trucs pràctics i unes plantilles. És molt útil per treballar la imaginació i la creativitat dels nens.

ensenyants; primària

Té 32 pàgines i moltes il·lustracions en color

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

CONSTRUEIX MONSTRES I NAUS ESPACIALS
Green, Jen

372.5 GRE

És un llibre de treballs manuals per nens de primària. Ensenya com es poden construir monstres i naus espacials amb materials de rebuig. Cada projecte s'explica pas a pas. Trobem un mòbil espacial, un coet, un robot, un paisatge lunar, un intercomunicador de polsera i diferents monstres. Dona idees per decorar els treballs, sempre jugant amb la imaginació del nen. Al final hi ha uns quants trucs pràctics i unes plantilles. Pot ser molt útil per treballar la imaginació i la creativitat del nen.

ensenyants; primària

Té 32 pàgines i moltes il·lustracions en color

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

LA TERRA I TU PER VIURE I CONVIURE
Sedó, Àngel; Fanlo, Esther

614.7 TER; MEDI AMBIENT

Treball que ens facilita el posicionament enfront dels problemes del medi ambient. Proporciona una informació actual d'alguns dels problemes més greus que amenacen, en aquests moments, la nostra terra. Ens proposa que en fem ús que la contrastem amb altres informacions que ens puguin arribar. Per il·lustrar cadascun dels temes s'han escollit imatges de les terres de Lleida, que ens demostren que tots aquests problemes no són tan lluny. Al mateix temps, i en les pàgines finals, hem cregut oportú reproduir el text íntegre que figura en els plafons de l'exposició LA TERRA I TU -per viure i conviure-, per tal de mostrar la relació entre els problemes generals del planeta i la nostra actuació diària.

primària; secundària

consta de 83 pàgines amb fotografies. Tenim una proposta didàctica i un quadern de treball amb número de registre 2884. S'acompanya de dossier amb NR 2884

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL RECICLATGE DELS RESIDUS
Hueto Pérez de Heredia, Arancha; Fernández Manzanal, Rosario; Marcén Albero, Carmelo

628.2/5 REC; MEDI AMBIENT

Aquesta proposta adreçada a l'alumnat de secundària de segon cicle és una aproximació al coneixement de les accions per evitar l'augment d'escombraries. Es pretén produir un canvi d'actituds en l'alumnat partint de la reflexió sobre aquest canvi i sobre les conseqüències que per al medi ambient representen les seves conductes i les de la humanitat. Aquesta unitat didàctica està dividida en quatre apartats i les activitats estan dissenyades amb un enfocament de ciència, tecnologia i societat (CTS) i pot ser inserida en diferents moments de la programació.

secundària

Consta de 15 pàgines amb material fotocopiable pel treball de classe

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

CREA I RECICLA
Llimós, Anna; Sadurní, Laia

793.9 PAR; PLÀSTICA

Produïm una quantitat enorme d'escombraries: materials de rebuig que el nen aprendrà a reciclar. Aprofitarà el cartró de la capsa de sabates, l'ampolla de plàstic, el tap de suro... i amb ells crearà nous objectes útils i també artístics.

educació infantil; ensenyants; primària; cicle inicial

Té 29 pàgines, les seves mides són: 21,5x21,5 centímetres. Inclou il·lustracions en color dels treballs manuals

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EDUCACIÓ AMBIENTAL. SELECCIÓ BIBLIOGRÀFICA
Centre de Documentació Artur Martorell

5(075) EDU; MEDI AMBIENT

Recull bibliogràfic, material auxiliar del Pla d'Educació ambiental que desenvolupa l'Ajuntament de Barcelona. És un catàleg d'obres comentades, ordenades per conceptes i inclou paraules claus i índexos temàtics. Està tancada l'octubre de 1997 i es divideix en dos gran grups: Llibres i materials didàctics (240 obres) i Publicacions periódioques.. Al final hi ha una relació de Centres de Documentació sobre la temàtica ambiental. Inclou una relació de conceptes.

ensenyants

Té 68 pàgines

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

LA BRUIXA PAPERERA
Todolí Bofí, M. Dolors

676 BRU; MEDI AMBIENT

Proposta destinada a l'educació ambiental en relació amb la utilització de materials de rebuig com el paper o el cartró. El treball es planteja a partir d'un titella, un conte i una capsa plena de papers. Les activitats es desenvolupen amb el grup classe, en tallers (construcció de titelles, decorat...) i al racó de titelles. Es fa també la dramatització del conte i joc lliure utilitzant els titelles fets als tallers i els elements del decorat

educació infantil; parvulari

15 pàgines de material fotocopiable, amb dibuixos

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

MATERIALES DE RECICLAJE
Araújo, Jesús; [direcció]; Llimós Plomer, Anna; Bonet, Carlos; [disseny]

793.9 PAR; PLÀSTICA

Aquest llibre presenta 12 treballs manuals realitzats amb paper. Cada treball s'estructura en tres parts: material necessari, passos a seguir i noves propostes a realitzar. El llibre també conté un apartat de suggeriments didàctics de cada treball i orientacions respecte a l'edat recomanada. Algunes de les manualitats que es proposen són: quadre marí, vaca, palmera, joc de bitlles, segells, acordió, etc.

ensenyants; primària

Té 32 pàgines il·lustrades a tot color

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

LA CONTAMINACIÓ ATMOSFÈRICA. GUIA DIDÀCTICA
Castelltort, J.; Carol, J.; [dibuixos]

628.5CON; MEDI AMBIENT

És una proposta pedagògica sobre la contaminació atmosfèrica. Treballa temes de responsabilitat personal, de responsabilitat de l'administració, d'estalvi i consum d'energia, de salut, de contaminats, de focus emissors...etc. Conté objectius relatius a actituds, valors i normes, a fets, conceptes i sistemes conceptuals i a procediments. El dossier conté 10 unitats independents que es poden treballar en qualsevol ordre, llevat de les introductòries: una per a l'ensenyament primari i una altra per al secundari. Cada unitat conté una fitxa que especifica objectius, nivell, mètode i guió de treball abans de passar a les activitats, lectures i qüestions.

ensenyants; primària; cicle superior; secundària; secundària obligatòria

Dossier de 57 pàgines enquadernades en espiral. Conté vocabulari i bibliografia

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL CANVI CLIMÀTIC
Arnaiz Vidal, Arantxa; Carol Nogué, Ricard; Gubianas, Jaume; [dibuixos]

551.583 CAN; REFORMA CRÈDIT VARIABLE

Conjunt d'activitats i conceptes teòrics per treballar a l'ESO aquesta problemàtica ambiental. S'estructura en 9 unitats didàctiques que tracten sobre els gasos de l'atmosfera, el clima, els canvis, llurs causes i impactes, l'efecte hivernacle, la relació amb el consum d'energia... També tracta dels acords internacionals i de les accions de caire personal que ajuden a disminuir aquest canvi. Proposa, finalment, un qüestionari d'autoavaluació inicial i final.

secundària obligatòria; alumnes; ensenyants

El quadern per a l'alumnat té 91 pàgines; el quadern per al professorat en té 109 i inclou solucionari i bibliografia

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

GUIA DE RECURSOS DIDÀCTICS SOBRE RESIDUS
Secretaria Tècnica d'AIRES

570.026 AIR; MEDI AMBIENT

Es tracta d'una guia bibliogràfica que pot servir de referència als professionals de l'ensenyament per presentar a l'alumnat fons d'informació sobre el tractament ecològic dels residus. El seu contingut s'ha extret de centres de documentació, biblioteques públiques i altres tipus de mediateques. S'ha fet una tria dels de recursos tenint en compte diferents criteris, com ara la data de publicació i la riquesa d'activitats presentada. Per cadascú d'aquests recursos es presenta informació sobre el contingut, l'edat dels destinataris, la localització (en la majoria dels casos) i altres dates d'interès.

ensenyants; monitors

Quadern de 34 pàgines. Estructura la informació mitjançant taules de dades.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

HÀBITAT. GUIA D'ACTIVITATS PER A L'EDUCACIÓ AMBIENTAL
Gómez Acosta, Manuel; Parpal, Joan; Franquesa, Teresa; Sanmartí, Neus; Alves, Isabel; Prieto, Ana Maria; Cervera, Manuel; Calvo Roy, Susana; Tarín, Rosa Mª; Puig, Pere;

614.7 MED; MEDI AMBIENT

Es tracta d'una guia senzilla i molt pràctica que tracta de subministrar les instruccions necessàries per organitzar activitats destinades específicament a contribuir a la formació ambiental. Es proporciona des d'informació bàsica fins a l'orientació didàctica, amb un èmfasi especial en la descripció detallada dels procediments i en els aspectes de motivació i conducció dels grups. Inclou una proposta de 50 activitats, amb un enfocament decididament interdisciplinari, i que cerquen integrar diferents aproximacions (cognitiva, instrumental, afectiva, etc) de manera que faciliti l'adquisició de coneixements i la reconsideració dels valors. La guia s'estructura en cinc grans blocs temàtics i dins d'aquests cada activitat inclou: títol, objectius específics, activitat, context, desenvolupament pas a pas, avaluació, suggeriments, extensions, referències i recursos addicionals i columna d'indicadors.

adults; ensenyants

Té 328 pàgines

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

CARTÓN
Araújo, Jesús; [direcció]; Marigó, Elena;[edició]; Llimós, Anna; [text]; Ribero, Leonardo; [disseny]

LL 372.5-LLI- PLÀSTICA

Presenta 14 treballs manuals realitzats amb cartró. Per a cada treball relaciona el material necessari i detalla tots els passos a seguir acompanyats de fotografies. Al final del llibre fa alguns suggeriments didàctics per edats. Els manuals proposats són: abella, flors, carpeta, bolet, targetes, rellotge de polsera, casa caixa, lleó, tambor, titella de mà, llibreta, parapent, serp, carro i burro.

ensenyants; primària; educació infantil

Té 32 pàgines amb fotografies de color. El format és de 22,4 x 23,6 centímetres

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

PAPEL
Araújo, Jesús; [direcció]; Marigó, Elena;[edició]; Llimós, Anna; [text]; Ribero, Leonardo; [disseny]

LL 372.5 LOC; ART

Presenta 14 treballs manuals realitzats amb paper. Per a cada treball relaciona el material necessari i detalla tots els passos a seguir acompanyats de fotografies. Al final del llibre fa alguns suggeriments didàctics per edats. Els manuals proposats són: drac, aula, bol, poma, titella de bossa, elefant, cistell, autocar, ocellet, selva, trompeta, de nit i de dia, papallona i targeta sorpresa.

ensenyants; primària; educació infantil

Té 32 pàgines amb fotografies de color. El format és de 22,4 x 23,6 centímetres

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

RECICLAJE
Llimós, Anna; [text]; Araújo, Jesús; [direcció]; Marigó, Elena; [edició]; Ribero, Leonardo; [disseny]

LL 372.5 LLI; PLÀSTICA

Presenta 14 treballs manuals realitzats amb materials reciclats. Per a cada treball relaciona el material necessari i detalla tots els passos a seguir acompanyats de fotografies. Al final del llibre fa alguns suggeriments didàctics per edats. Els manuals proposats són: rei, porquet, moneder, camell, cuc, marieta, nina, hipopòtam, baldufa, bomber, caixa-pastís, pingüí, helicòpter, rellotge.

ensenyants; educació infantil; primària

Té 32 pàgines amb fotografies de color. El format és de 22,4 x 23,6 centímetres. Aquest material complementa el llibre "Materiales de reciclaje"; [MP006511];

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL PAPER RECICLAT
Departament de Medi Ambient

D 374.6 -PAP-

Ens explica la història del paper, els tipus de paper que hi ha, el procés de fabricació i la importància de la recollida selectiva de paper amb la col·laboració ciutadana. Amb uns dibuixos ens ensenya com confeccionar el paper reciclat a l'escola

primària

És com un tríptic amb dibuixos

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

CONÈIXER L'ESTAT DEL MÓN. MATERIALS DIDÀCTICS SOBRE L'INFORME DEL WORLDWATCH INSTITUTE SOBRE EL PROGRÉS CAP A UNA SOCIETAT SOSTENIBLE
Centre UNESCO de Catalunya

D 614.7 CON

Partint del fet de que l'educació és el fonament necessari per aconseguir un món sostenible, el Centre UNESCO de Catalunya ha elaborat els materials didàctics adaptats a estudiants d'ESO i batxillerat, de l'estat del món, un informe anual elaborat per una dotzena d'especialistes del prestigiós Worldwatch Institute nordamericà, on descriu de manera rigorosa i amena la problemàtica ambiental i social que viu el nostre planeta

adults; educadors; ensenyants; formació de professorat; persones; secundària obligatòria; secundària post-obligatòria; batxillerat

Conté 147 pàgines lligades mitjançant una espiral, amb nombroses esquemes il·lustracions i gràfiques.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

PLÁSTICO
Canal, Mª Fernanda; [direcció]; Araújo, Jesús; [edició]; Llimós Plomer, Anna; Bonet, Carlos; [disseny]

745 ARA; PLÀSTICA

Aquest llibre presenta 12 treballs manuals realitzats amb plàstic. Cada treball s'estructura en tres parts: material necessari, passos a seguir i noves propostes a realitzar. El llibre també conté un apartat de suggeriments didàctics de cada treball i orientacions respecte a l'edat recomanada.

ensenyants; primària

Té 32 pàgines amb fotografies de color

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

PLÁSTICO
Araújo, Jesús; [direcció]; Marigó, Elena; [edició]; Llimós, Anna; [text]; Ribero, Leonardo; [disseny]

LL 745 LLI

Presenta 14 treballs manuals realitzats amb plàstic. Per a cada treball relaciona el material necessari i detalla tots els passos a seguir acompanyats de fotografies. Al final del llibre fa alguns suggeriments didàctics per edats. Els manuals proposats són: bossa decorada, drac xinès, ninot amb rul·los, marieta, cucs, avió, ocell, caixeta de canyes, ninot amb embut, collarets, pop, plat volador, insecte pelut i teatre.

ensenyants; primària; educació infantil

Té 32 pàgines amb fotografies de color. El format és de 22,4 x 23,6 centímetres

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

ABOCADOR DE RESIDUS MUNICIPALS
Girabal, Josep; Sala, Miquel; Peig, Anna; Bacardit, Antoni; [col·laboració]

LL 371.235 DEP

És un dossier de suport al mestre i alumnes per la visita a qualsevol abocador municipal ja sigui de fermentació aeròbica o anaeròbica. Aquesta visita pot contemplar-se com a part d'un treball més ampli sobre residus municipals. Es descriuen els abocadors; el problema dels lixiviats i gasos i les seves solucions. Les fitxes per als alumnes recullen activitats diverses: recollida de dades, fitxes d'observació, problemes, esquemes a completar i activitats de valoració.

alumnes; ensenyants; primària; secundària; cicle superior

Són 18 pàgines amb esquemes, dibuixos i activitats

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

LES TRES BESSONES I LES TRES ERRES
Capdevila, Carles; [text]; Capdevila, Roser; [il·lustracions]

339.11 CAP; INTERCULTURALISME

L'Anna, la Teresa i l'Helena volen convertir-se en tres heroïnes per ajudar a salvar el planeta. El primer que fan és fabricar-se una capa cada una i... ja són les Tres Supererres!. Després llencen al contenidor de paper tots els seus llibres i llibretes i l'enciclopèdia dels pares: pensen que així salvaran molts arbres. La Bruixa Avorrida ho veu i decideix convertir les Tres Bessones en tres contenidors. Al final hi ha un petit dossier sobre les tres erres adreçat als pares on s'intenta fer reflexionar sobre els conceptes de reduir, reutilitzar i reciclar.

primària; cicle inicial; cicle mitjà

Té 40 pàgines amb il·lustracions en color. Enquadernació amb tapa dura.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

DEPURADORA D'AIGÜES RESIDUALS I PLANTA DE COMPOSTATGE
Sala, Miquel; Girabal, Josep; Peig, Anna; Rocard, Tomàs; [col·laboració]

LL-371.235-DEP

És el material complementari de la visita a la Planta Depuradora de Manresa i la Planta de Compostatge del Bages tot i que pot ser útil, amb lleugeres adaptacions per a instal·lacions similars. Consta d'un dossier d'informació sobre el procés de depuració de les aigües residuals i el funcionament de la plana de compostatge i una part de fitxes per als alumnes. Es consideren aquests processos en la seva globalitat i s'analitza cada pas del procés: filtració a reixes, decantacions, tractaments biològics, espessiment del fang, digestió anaeròbica, barreja amb material de suport i confecció dels adobs. Les activitats proposades als alumnes requereixen contestar preguntes de l'explicació i visita i completar esquemes.

alumnes; secundària obligatòria

Són 23 pàgines amb esquemes, dibuixos, diagrames de flux, i activitats

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

ATLES BÀSIC D'ECOLOGIA
Tola, José; Infiesta, Eva; [textos]; Estudi Toni Inglés; [disseny i maquetació]; AGE Fotostock; Arxiu Parramón; Banqueri, Eduardo; Boreal; Cablepress; Culla, Àlex; Vidal, Jordi; Prisma; Sincronía; [fotografies]

LL 574 ATL; EDUCACIÓ AMBIENTAL

L'obra té com objectiu proporcionar al lector, tant a l'escolar com per a qui realitza una consulta esporàdica, un complet i atractiu panorama de l'ecologia, la ciència que estudia la interacció dels animals i les plantes amb el medi on viuen. Es dóna una especial importància a l'ecologia pràctica, és a dir, a la influència de les activitats de l'home en el nostre planeta, així com les pautes de comportament perquè pugui seguir essent habitable per a les futures generacions. Una introducció als aspectes generals de l'ecologia i un detallat índex de les matèries incrementen el valor pràctic d'aquest volum excepcional.

adults; batxillerat; ensenyants; secundària;

Té 96 pàgines amb nombroses fotografies i dibuixos a color així com nombrosos quadres sinòptics

........................................................................................................................................... ....................................................AUDIOVISUALS...............................................
 

+ informació
 

EL TRACTAMENT DELS RESIDUS SÒLIDS
Entitat del Medi Ambient; ; Martí Comes, Ramon; ; Azimut vídeo; ; Sesé, Manel;

628.2/5 DEP; 6.143

Ens mostra els residus sòlids i la problemàtica que hi ha a l'hora d'eliminar-los. Tant els vegetals, els animals com les persones produeixen diferents materials; en el cas de les persones, són molt difícils d'eliminar a causa del gran creixement de la població i la indústria. Un 80 per cent provenen de productes urbans. Cal tenir un tractament especial dels residus que es poden reciclar com el vidre, el paper, el plàstic i les piles, reduint al mínim el maltractament de la natura. El procés d'incineració destrueix els residus i produeix energia, com la planta de Montcada i Reixac, que incinera 50. 000 tones l'any, que crema a 1050 C i redueix els residus al 80 per cent. Els gasos surten per la xemeneia i un cop depurats generen vapor i electricitat que s'utilitza per a la mateixa planta. També hi ha la planta de Gavà-Viladecans, que fa classificació de diferents materials (vidre, piles, plàstic i paper) transformant-los en matèria orgànica i en compostos per a regenerar el terreny. Avui dia, la tendència és la recollida selectiva d'escombraries. S'ha de tenir en compte que no hi ha una solució ideal, cal tenir cura de la natura amb la col·laboració de tots

secundària; cicle mitjà; cicle superior

Sistema VHS. Durada de 14 minuts. La filmació és en color. Va acompanyat d'una guia didàctica sobre el tema

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL RECICLATGE DEL PAPER
Vinagre, Gonzalo; ; Escolies, Angelina; ; Borràs, Pep; ; Programa de Mitjans Àudiovisuals;

6.074

La cinta s'estructura en dos blocs. El primer bloc presenta una breu introducció on s'explica què és i de què és fet el paper. El paper es fa a partir dels arbres i la cel·lulosa és el seu component bàsic. Partint del fet que els recursos del planeta són limitats, el vídeo pretén explicar la necessitat de reciclar el paper per tal d'evitar la tala massiva d'arbres i la degradació del planeta. El segon bloc explica com es pot reciclar el paper a l'escola. Mostra els passos que segueixen els alumnes per reciclar paper de diari. El resultat són uns fulls de paper adequats per dibuixar-hi i escriure-hi. A més, els alumnes prenen consciència de la necessitat de no malgastar el paper.

primària; secundària

Sistema VHS. Durada: 17 minuts. La filmació és en color. Conté una petita guia orientativa amb el contingut i els objectius de la cinta, anotacions sobre el procés de reciclatge i un breu vocabulari sobre el tema.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EDUCACIÓN EN VALORES (GUÍA)
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura; Buxarrais, Ma Rosa; Lizano, Magdalena

377 EDU; educació

Aquesta col·lecció està formada per una sèrie de 8 reportatges recollits en dos cintes de vídeo i una guia que els complementa. Proporciona elements que faciliten la reflexió, el diàleg, la creació d'opinió i la construcció de coneixement sobre temes relacionats amb els valors de la nostra societat que són significatius per al moment actual. Parteix de situacions que es donen a la nostra realitat, analitza les causes, els efectes i les conseqüències d'adoptar determinades conductes i posicionaments en temes rellevants per a la nostra societat. A la primera cinta es tracta: "L'educació en valors", ¿Multiculturalisme o interculturalisme?, "La construcció social del gènere" i "Els conflictes intergeneracionals". A la segona cinta: "Ecologia i medi ambient", "Participació i ciutadania", ¿Quins models socials transmeten els mitjans de comunicació?, i "Fases, criteris i precaucions en un programa d'educació en valors".

ensenyants; formació permanent; primària; secundària; cicle superior; formació de professorat

La col·lecció està formada per 2 cintes de vídeo sistema VHS a color. Cada cinta inclou 4 títols cada un dels quals té una durada de 18 minuts. També inclou una guia didàctica en paper de 99 pàgines que complementa els vídeos i aporta relació bibliogràfica.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL PAPER
Llitjós, Anna; ; Delgado, Eduardo; Baldomà, Pep;

676.1 ICE; 6.146

Sobre el procés d'elaboració del paper i el seu reciclatge. Introdueix el tema explicant l'origen vegetal de la cel·lulosa i la seva importància cabdal en l'obtenció i la fabricació del paper. Assenyala les múltiples aplicacions del paper i els perills que comporta l'explotació irracional de la matèria primera. Fa un breu resum de la història del paper des del seu seu inici a la Xina fins a la seva introducció a Catalunya. Descriu detalladament els processos (manual i industrial) de fabricació del paper segons els materials dels que s'obté la pasta (draps, fusta, paper usat) i les diferents etapes que comporta. Mostra, també, una pràctica educativa sobre com fabricar paper reciclat. Pretén oferir un resum sobre la fabricació del paper i el seu reciclatge que es pugui fer servir a forma de repàs després d'haver treballat el tema

formació professional; secundària; universitària; curs d'orientació universitària; primer cicle universitari

Sistema VHS. 27 minuts de durada

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

TOTS VIVIM AQUÍ!.
Didaco

DVD 59.19 DID; CODI 009.5

Una història ens ensenya la vida dels ossos polars i la importància que té que le seves cries facin cas a la seva mare en un lloc tan difícil i perillós com el Pol Nord. En aquest DVD el tema sobre ecologia és: L'acumulació d'escombraries.

educació infantil; primària

Conté animacions, imatges i vídeos. Durada total aproximada 20 minuts. Es pot visionar tot el contingut del DVD seguit o accedir per escenes als següents capítols: Jo sóc, conte, més sobre mi, ecologia i adéu.

La col·lecció completa consta de 26 DVD. Els seus títols són: L’eriçó, la hiena, el cigne, la iguana, el jaguar, la girafa, el loris, el coala, l’ós polar, el lleó marí, l’ós bru, la tortuga, l’elefant, el goril·la, el dofí, el pingüí, el babuí, el castor, la manta, el tigre, l’ase, el pop, l’ós rentador, l'isard, l’oca.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL RECICLATGE DEL VIDRE
Errecerre

V-666 REC; 6.007

A partir de diferents fets de la vida quotidiana un noi pren consciència de la necessitat de recuperar el vidre. Inicia la seva descoberta amb una cinta de vídeo on aprèn que vol dir reciclar, què és el vidre i quin és el seu procés de fabricació. També veu un reportatge sobre la recollida de deixalles d'una ciutat i com ni el vidre ni el metall són destruïts en els abocadors; observa, després, com es buiden els contenidors de vidre en la planta de recuperació, el procés de trituració (extreure la terra dels cascos, els papers, els objectes metàl·ics amb un imant, etc.) del qual resulta el vidre que ja és apte per ser portat a la fàbrica. A la vidriera veu el procés de fabricació a partir de la sorra, la sosa i la pedra calcària, i, l'estalvi que representa la recuperació del vidre, ja que una tona recuperada estalvia, exactament, una tona de matèries primeres, però a més, hi ha un estalvi d'energia considerable, ja que la temperatura de fosa és més baixa

ensenyants; primària; secundària

Sistema VHS en color. Té una durada de 18 minuts

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

ELS RESIDUS
Südwestfunk de Baden Baden

V-577.4 ECO; 5.043

La cinta mostra que cada dia hi ha més escombraries. L'home genera cada dia més quantitat de deixalles que cal reutilitzar i reciclar. Què es pot utilitzar i com es pot fer? La classificació dels distints materials i les possibilitats i els límits del reciclatge que es pot efectuar dóna una resposta prou vàlida a aquest problema que ha aparegut a la fi del segle XX.

primària; secundària

Pel·lícula d'una durada de 17 minuts i 54 segons, en format VHS. Tracta de l'educació ambiental.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

IMITEM LA NATURA
La vola

V-57 IMI; 5.065

El vídeo es

ensenyants; secundària; cicle superior

Cinta de vídeo de 17 minuts de durada. Sistema VHS. El contingut de la cinta és presentat amb música, narració i les explicacions de 4 especialistes en qüestions relacionades amb el medi ambient

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

POTS, PLÀSTICS I PAPERS
Folch, Ramon

6.094

La cinta mostra imatges de les deixalles que produïm i escampem, d'abocadors controlats i descontrolats. Descriu el sentit ecològic dels residus naturals. Analitza diferents menes de deixalles que es produeixen en un nucli urbà. Presenta diversos mètodes que s'apliquen per eliminar les deixalles: abocadors controlats i incontrolats, plantes incineradores i plantes de reciclatge i de composició.

primària; secundària

Té una durada de 28 minuts. Sistema VHS

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

L'AIGUA NETA ENS ÉS VITAL
Kemira; ; Lleonard, Tom; ; Sono;

V614.777 DEP; 6.157

L'ús i la contaminació de l'aigua. L'aigua com a bé escàs i l'estalvi de l'aigua. La depuració de l'aigua: per què s'ha de fer, mètodes de depuració. El sistema de doble reciclatge de Kemira. El Pla de Sanejament de Catalunya

primària; cicle superior; secundària obligatòria

té una durada de 8 minuts, és en color. Té una petita guia didàctica adjunta

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

AMBIBÚS. LA GESTIÓ DELS RESIDUS
Departament de Medi Ambient

V614.7 AMB; 6.167

El Departament de Medi Ambient, donada la importància de l'educació ambiental en la preservació del medi, disposa d'un recurs, l'ambibús, per acostar els temes ambientals a tots els punts de la nostra geografia. Aquesta campanya se centra en els residus: reducció, reutilització i reciclatge dels residus que generem. Proposa una participació activa de tots, un canvi d'actitud favorable al medi ambient. Aquest vídeo és un resum del que ofereix l'ambibús: una exposició permanent, un servei d'informació, tallers adreçats a escolars i altres col·lectius, conferències i taules rodones.

adults; ensenyants; formació professional; primària; batxillerat; educadors; secundària obligatòria

sistema VHS

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL CAPITÀ ENCIAM I ELS RESIDUS
Departament de Medi Ambient

V614.7 CAP; 6.172

La cinta mostra que cada dia hi ha més escombraries. L'home genera cada dia més quantitat de deixalles que cal reutilitzar i reciclar. Què es pot utilitzar i com es pot fer? La classificació dels distints materials i les possibilitats i els límits del reciclatge que es pot efectuar dóna una resposta prou vàlida a aquest problema que ha aparegut a la fi del segle XX.

primària; secundària

Pel·lícula d'una durada de 33 minuts, en format VHS. Tracta de l'educació ambiental.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

FLAIX CIÈNCIES I
Fundació Serveis de Cultura Popular

V614.7 FLA; 6.163

En la primera part es parla de l'efecte de les deixalles sobre el medi ambient global com a sistema tancat. Causes de la contaminació de l'aigua, l'atmosfera i el sól, i la seva detecció. Procediments no contaminants d'eliminació i reciclatge dels residus. En la segona part es plantegen els motius que justifiquen el reciclatge de les deixalles: estalvi d'energia, conservació de recursos naturals, etc. Mètodes i avantatges del reciclatge del vidre, l'alumini, el plàstic, el paper,...

secundària; formació professorat

Conté un fullet informatiu que inclou bibliografia. Durada 21 i 18 minuts.

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

ELS PRODUCTES TECNOLÒGICS
Moral, Jordi; [direcció]; Sala, Ramon; [producció]; Requena, Isabel; Imperial, Cristian; [realització i postproducció]

DVD 68 PRO; CODI 002.6

8 reportatges breus sobre components i processos d'elaboració de productes tecnològics quotidians. La ràdio: funcionament d'una ràdio durant l'emissió d'un programa; mostra cadascun dels espais de què disposa una emissora i la gent que hi treballa. El televisor: mostra com es transforma el senyal de vídeo en imatge i el procés de construcció dels televisors així com el seu funcionament electrònic. La pintura: mostra com les primeres matèries són transformades en reïnes i pigments, i després es mesclen per produir diferents tipus de pintura; també en mostra el procés de comprovació de qualitat en un laboratori i com, finalment, és envasada. La batedora: explicació del procés de fabricació; es mostra l'arribada de les primeres matèries a la fàbrica, com es crea el cos de plàstic de l'aparell, la fabricació del motor, i com s'acoblen les diferents parts; s'acaba amb l'embalatge i distribució als llocs de venda. Les ulleres: mostra el procés de fabricació d'unes ulleres, des del moment en què es fa la tria de les lents, com es tallen mitjançant el desgast i com s'insereixen a la muntura. L'ordinador: tots els ordinadors tenen, bàsicament, la mateixa estructura interna, encara que prenguin formats molt diferents; se'n mostren els elements comuns. Foto digital: explicació de la captura d'una imatge digital i els possibles processos i ajustaments posteriors. El darrer reportatge explica el reciclatge de paper.

secundària obligatòria; adults

Edició digital de 8 reportatges, distribuïts anteriorment en format VHS. Cadascun dura entre 3 i 6 minuts. Disposem de dos exemplars

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

GLUP


791.4 PEL

Alicia, perduda en un món de ferralla, descobreix al costat del seu amic Tomás l'art del reciclatge i el veritable valor de les coses i com avui dia es compra i llença contínuament. Així aconsegueix amb les seves pròpies mans arreglar una vella ràdio. Un dia descobreix que la seva mare ha llençat la seva ràdio per a substituir-la per una nova. Dolguda surt en recerca del camió de les escombraries per a recuperar-la. Una vegada arribada a l'abocador sofrirà un cop que la deixarà inconscient per una bona estona. Quan desperta es troba en una espècie de Nova York de les escombraries on els edificis són en realitat munts d'escombraries i els seus ciutadans no són més que objectes dels quals els seus amos se n'han desprès. Així coneix una gabardina-detectiu, anomenada Glup, que l'alerta sobre el perillós tirà de l'abocador, Don Báter, que li ha robat la ràdio. Junts intentaran impedir que la destrueixi i ajudar-la a tornar a casa



...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

VISIONS. A EUROPEAN PROJECT
Albanese, Roberto; [guió]; Albanese, Roberto; [coordinació Llombardia. Itàlia]; Esmail-Arndt, Rubeena; [coordinació Bavaria. Alemanya]; Planas, Josep; [coordinació Catalunya]; Salvi, Renzo; [Rai Educationa. Itàlia]; Benning, Corinna; [Bayerischer Rundfunk. Alemanya]; Serra, Jordi; [TV3, Televisió de Catalunya SA]

V371.68 VIS; CODI 4.122

Les televisions de tres grans regions europees (Baviera -Alemanya-, Llombardia -Itàlia- i Catalunya) estan treballant conjuntament en un projecte de comunicació destinat als joves. Els joves europeus són conscients del respecte que mereix el medi ambient, al qual es senten molt propers (sigui per cultura o per problemes que han d'afrontar), i la finalitat d'aquest projecte és informar-los i implicar-los en els problemes del medi ambient: com reduir els residus o les emissions de CO2, com preservar les aigües o com aprofitar el tresor de la biodiversitat. Tres aproximacions i tres estils diferents es confronten i s'integren recíprocament donant forma a un llenguatge comú; el resultat és un mosaic de visions i solucions on tothom descobreix que té alguna cosa a aprendre. Així, podrem veure com en els albergs de joventut de Baviera s'aprèn a reciclar materials, a Manlieu (Catalunya) s'aprèn a fer adob amb les deixalles biològiques, a la Llombardia els nois segueixen la ruta dels residus diferenciats i inventen un mercat del reciclatge, en un col·legi de Baviera s'estalvia el 50% d'energia i es contribueix a reduir en un 50% les emissions de CO2 a l'atmosfera, a Tarragona, entrevistant la gent gran, es reconstrueix el clima dels últims seixanta anys, a Milà es construeix un cotxe que funciona amb energia solar o s'escenifica una tragèdia climàtica, a Alemanya un grup de joves exploren una illa natural i descobreixen plantes i criatures que desconeixien, nois i noies catalans estudien un tram de riu, alguns nois italians recullen i estudien mostres d'aigua del Po, a Baviera s'utilitzen tots els sentits per descobrir la biodiversitat del bosc, un grup de joves catalans estudia la llúdriga i el seu hàbitat natural i a la Llombardia els més joves es familiaritzen amb el falcó i la xibeca.

secundària; secundària obligatòria; batxillerat; secundària post-obligatòria

Sistema VHS en color. Durada: 1 hora i 38 minuts

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

AIGÜES BRUTES. AIGÜES NETES


V614.777 DEP; 6.170

La cinta mostra el funcionament de les plantes depuradores. Fa incidència en la necessitat de mantenir l'equilibri ecològic, en retornar les aigües als rius tant netes com sigui possible.

primària; secundària; batxillerat; cicle superior; cicles formatius

Sistema VHS. Té una durada de 14'

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

RESIDUS SÒLIDS URBANS
Departament de Medi Ambient

577.4 RES; CODI 6. 149

Els diferents tipus de materials que es llencen a les escombraries és molt divers, per això és important seleccionar-lo (paper, vidre, matèria orgànica i piles) i la recuperació dels diversos materials és interessant per fer front al problema. Tot aquest tipus d'abocaments han de ser controlats, ja que és una solució econòmica i ambientalment correcta

primària; secundària

És en color i té una durada de 10 minuts. El sistema és VHS

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ AMBIENTAL A CATALUNYA
Departament de Medi Ambient

577.4 HIS; 6.151

Les arrels de l'educació ambiental a Catalunya se situen en el segle XIX, quan s'inici l'anomenat excursionisme científic, ja que va arribar des d'Europa les corrents del darwinisme, el romanticisme i el naturalisme literari. Així, a primers d'aquest segle va amarar els moviments de renovació pedagògica amb el mestratge de noms com Pau Vila i Alexandre Galí. Durant l'any mil nou-cents setanta cinc és fa el primer itinerari de natura a Santiga. Posteriorment es crea la Societat Catalana d'Educació Ambiental (SCEA) que és l'encarregada de la dinamització de l'educació ambiental. En el vuitanta tres es creen els Camps d'Aprenentatge i en el noranta-u la Generalitat de Catalunya crea el Departament de Medi Ambient

secundària; cicle superior

És en color i té una durada de 12 minuts. El sistema és VHS

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

TALLER DE PAPER
Departament de Medi Ambient

577.4 TAL; CODI 6.148

Ensenya el sistema tradicional de recuperació de fibra vella en lloc d'utilitzar polpa verge procedent d'arbres. Fa una reflexió de la importància d'utilitzar el paper reciclat

secundària; cicle superior

És en color i té una durada de 8 minuts. El sistema és VHS

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

LA DEIXALLERIA, UNA ALTERNATIVA ECOLÒGICA
Gelonch Urgell, Josep; Pastor Puchol, M. Cinta; Quer Ravés, Cecília; Quer Ravés, Magdalena; Gorgues Ravés, Montserrat; Capdevila Secanell, Jaume; Latorre Melet, Josep M.; Peinado Lara, Juan de Dios

V628.2/5 DEI; 6.156

Reportatge que planteja la greu amenaça que representen les deixalles per la natura. Parla de la natura, el seu procés biològic, els seus recursos tant importants per les persones. Amb el temps els humans hem aprés a elaborar-los, amb la qual cosa utilitzem capses de cartró, llaunes, vidre, plàstics,...Es planteja el tractament d'aquests residus i a tall d'exemple, mostra una deixalleria com a alternativa al tractament dels residus. Concretament la deixalleria de Juneda, poble de les Garrigues, on un grup de gent l'ha muntada al moll de l'estació de ferrocarril, ara en desús. Les deixalles estan classificades en diferents contenidors: paper, cartró, vidre, plàstic, llaunes, olis de fregir i altres, electrodomèstics, mobles vells, roba usada,...Una vegada els contenidors estan plens es porten en llocs on es reciclen.

primària; secundària obligatòria; secundària post-obligatòria

Sistema VHS. Té una durada de 10 minuts. Les imatges són en color

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL CAPITÀ ENCIAM I LA NATURA
Sargantana Voladora; [producció];Departament de Medi Ambient

V614 CAP; 6.173

"Els petits canvis són poderosos" és l'eslògan d'aquesta sèrie que pretén alliçonar sobre com modificar els hàbits quotidians que incideixen en el medi ambient i la conservació de la natura. Conjunt d'onze capítols amb la mateixa estructura: presentació del tema per part del "capità enciam", dramatització d'una situació generalment hiperbòlica, aparició en escena del capità amb un discurs alliçonador i paternalista i finalment uns consells-resum escrits en forma d'esquema. "Animals exòtics, no gràcies"; tracta del comerç i.llegal d'animals exòtics; "Conèixer és estimar": tracta de la caça de petits animals i de la cadena tròfica: granotes i mosquits, musols i ratolins...; "No us mengeu la gespa": demana respecte per la gespa i els arbres que hi ha a ciutat (un lladoner pot costar 2 milions de pessetes); "El professor de naturals": tracta del mal que fan al bosc els grups d'alumnes que van amb els seus professors a cercar fulles o flors. Recomana fer servir càmeres de fotos i vídeos ja elaborats; "No toquis els ous": tracta de la cura que cal tenir quan es passeja pel bosc de no destorbar els animals, en especial els nius i els ous d'aus i rèptils; "Una flor sempre fa estiu", tracta dels diumengers que recollen flors i fan malbé la vegetació; "Tocat del bolet": critica el boletaires afeccionats que sense cura destrossen el bosc; "Pitjor que una plaga": torna a presentar els diumengers que prenen fruita i verdura als horts del pagesos; "No diexis la carretera per la drecera": critica als que amb cotxes tot terreny destrossen el bosc i els rierols; "Alto el foc": tracta dels perills d'incendi d'hàbits descurats en les visites al bosc (barbacoes, etc.); El darrer capítol: "Els petits canvis són poderosos" mostra com les filles ja han après la lliçó de l'estalvi energètic, el reciclatge de residus i altres bons hàbits mediambientals a diferència del pare que encara té una actitud irresponsable.

primària; secundària

Sistema VHS, durada 25 minuts

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL CAPITÀ ENCIAM: L'AIGUA I L'ENERGIA
Departament de Medi Ambient

V614.7 CAP; 6.171

Presenta l'aigua com a energia alternativa i poc contaminat. La vida dels rius, el seu recorrregut, com tenir-ne cura i com aprofitar-los

secundària; cicle mitjà; cicle superior

Té una durada de 33 minuts. Sistema VHS

........................................................................................................................................... ...................................................JOCS...............................................
 

+ informació
 

L'ENTORN.NET
Entorn; [continguts]; Clic Traç; [il·lustracions]

628.4 ENT; MEDI AMBIENT

Recurs educatiu per fomentar l'hàbit de separar els residus a la llar, adreçat a l'alumnat d'ESO. El dossier tracta sobre la problemàtica actual dels residus, com es gestionen, la legislació ambiental i les opcions de futur. Inclou també un itinerari curricular dels conceptes i la seva relació amb el pla d'estudis, un glossari de termes, bibliografia i informació sobre el joc, el taller i les fitxes per a l'alumnat.

secundària obligatòria

Consta del dossier per al professorat, 1 capsa amb un joc de sobretaula, 1 carpeta amb fitxes per a l'alumnat i 4 contenidors per a paper, vidre, envasos i matèria orgànica

...........................................................................................................................................
 

+ informació
 

EL FUTUR DE LES DEIXALLES (JOC DE ROL)
Carol, Ricard; Font, Bet

628.2 FUT

Carpeta que conté un seguit de materials per a treballar la problemàtica mediambiental

secundària

Carpeta realitzadaen paper reciclat

...........................................................................................................................................