inici CRP
 
 

   

Educar en valors
Paredes, Eulàlia; [pedagoga]; Ribera, Dolors; [psicòloga]
Ed. Tibidabo Ediciones
17 EDU

Material pensat per a la ESO que té per objectiu proposar pautes i crear condicions per tal que les persones siguin capaces d'apreciar els valors i construeir dia a dia el seu propi sistema de valors. Cada un dels apartats que treballa el llibre va acompanyat del seu dvd respectiu, amb experiències i exercicis pràctics. En l'apartat A es treballa "Aprendre a ser responsable, en l'apartat B "Aprendre a ser respectuós", en l'apartat C "Aprendre a ser empàtic" i en l'apartat D "Aprendre a autoregular-se". Cada un dels quatre apartats segueixen el mateix esquema: es treballa el concepte, es planteja el debat, es fa l'anàlisi per passar a treure conclusions.

..........................................................................................

   

Els meus amics, el meu jardí
Departament de Sanitat Seguretat Social; Departament de Benestar Social
613.83

Pensat per treballar els aspectes de maduració personal i de relacions interpersonals que més contribueixen a la presa de decisions. Proposa una distribució d’activitats a quatre cursos de primària. És un material que en origen estava pensat per a la prevenció de l'abús d'alcohol i altres drogues i que dóna moltes possibilitats de treball. El llibre del mestre és una guia que inclou un resum dels contes, els objectius que cal assolir, la manera de treballar-los, com aprofundir els seus continguts i una proposta d'activitats. El joc de diapositives estan pensades per introduir cada una de les historietes. El joc de pòsters reprodueixen els personatges protagonistes de les historietes, ofereixen la possibilitat d'ambientar l'aula amb els personatges dels contes. El llibre de contes és un recull de 19 historietes que tenen lloc en un jardí d'un país molt llunyà, on viuen uns personatges sorprenents com el senyor Col, la mama Pèsol, el jove Pastanaga, el petit Tomàquet verd, la història del Bolet, etc.

..........................................................................................
   

Fem les paus. Mediació 3-6 anys
Boqué, M. Carme; Coromines, Joana; Escoll, Margarita; Espert, Montserrat
Ed. Ceac
372.21 BOC

Proposta de treball a l'aula per a educació infantil adreçada a crear situacions de reflexió sobre les relacions entre persones. La mediació suposa fer front als conflictes d'una manera positiva, promovent la reconciliació i la reparació dels possibles danys ocasionats. El grup-classe és el context social ideal on posar en pràctica les estratègies de mediació, la comprensió dels conflictes, la comunicació oberta, l'expressió de sentiments, la participació activa i la convivència pacífica. Conté programació, activitats i materials detallats per a cada nivell d'educació infantil.

..........................................................................................
   

Guia de mediació escolar. Programa comprensiu d’activitats. Educació primària i secundària obligatòria
Boqué Torremorell, M. Carme
Ed. Rosa Sensat
371.015.4BOQ

La mediació proporciona als professionals de l'ensenyament un model per ajudar les persones a decidir sobre la pròpia vida, a promoure el respecte i la cooperació, a desenvolupar l'ús de la justícia en lloc de l'ús del poder. Programa activitats per a primària i secundària seguint els següents blocs de continguts: comprendre els conflictes, comunicació oberta, reconeixement i expressió d’emocions i sentiments, habilitats de pensament, participació activa, conviure en pau i processos de mediació.

..........................................................................................
   

Jugar a pensar con niños de 3 a 4 años
Sátiro, Angélica
Ed. Octaedro
153.4 SAT

Guia per treballar a partir del llibre La Mariquita Juanita, conté 12 petits contes. Proposa més de 200 activitats que permeten desenvolupar: habilitats de pensament creatiu, actituds ètiques i valors de convivència i autoconeixement. Ofereix orientacions metodològiques clares per desenvolupar habilitats de percepció, d'investigació, de conceptualització, de raonament i de traducció. Cada conte permet treballar aquestes habilitats de manera interrelacionada amb valors com el civisme, el respecte, el bon humor, la paciència, el bon gust, la disciplina, l'amistat, la gratitud o la reciprocitat. Forma part del projecte NORIA que proposa activitats de 3 a 11 anys i des d'una perspectiva reflexiva vincula creativitat, ètica i educació. www.grupiref.org

..........................................................................................
   

Jóvenes y adultos con problemas de conducta. Desarrollo de competèncias sociales
Segura Morales, Manuel
Ed. Narcea
172 SEG

Ofereix una sèrie d'activitats seqüenciades per a ajudar a menors, joves o adults amb problemes de conducta a relacionar-se bé. treballa el desenvolupament de les habilitats socials des del punt de vista cognitiu, emocional i moral.

..........................................................................................
   

La convivència en els centres d'educació infantil i primària
Direcció General d' Innovació
Ed. Departament d'Educació
172 CON

Presenta una selecció de propostes pedagògiques per tal d'orientar els centres en l'educació per a la convivència, agrupades en 3 àmbits: identitat, relació i solidaritat. En els annexos s'inclouen 2 documents: "El maltractament i l'assetjament entre alumnes" i el Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre els drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya. El DVD conté 5 reportatges: Educació emocional; Educació en valors i per a la pau; Aprendre a pensar (filosofia a l'escola); Competència social i Cultura de mediació per a la resolució positiva de conflictes. Els tres primers es poden aplicar des dels primers cursos d'educació infantil, mentre que els altres dos són més adequats pels cicles mitjà i superior.

..........................................................................................
   

La convivència en els centres docents d’ensenyament secundari. Programa i propostes pedagògiques
Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa
Ed. Departament d'Ensenyament
172 CON

Propostes pedagògiques per als centres de secundària que tenen la mediació com a eix vertebrador en la resolució dels conflictes. El programa es fonamenta en tres objectius bàsics: formar per a la convivència; prevenir les conductes problemàtiques; intervenir enfront del conflicte. El dvd recull experiències de 3 instituts sobre mediació escolar: La mediació entre iguals; La mediació de conflictes als centres docents i Vida i conflicte. Al cd-rom hi ha 2 documents corresponents a cadascun dels dos cicles de l'ESO; són els materials necessaris per al professorat encarregat d'impartir el Programa de Competència Social.

..........................................................................................
   

Pristi. Del autoconocimiento a la identidad
Luneau, Solagne
Ed. Octaedro
152.4 LUN


Projecte que vol desenvolupar l’autoestima i la disposició i motivació de l’alumnat per aprendre. Els continguts es distribueixen en els tres cicles de primària i treballen quatre components bàsics: El sentiment de confiança, el coneixement d’un mateix, el sentiment de pertinença i el sentiment de competència escolar i social. Els dos primers volums editats són “Yuri” i “Pristi”. Forma part d'un programa de sis volums per a tota la primària.

..........................................................................................
   

Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar
Monjas Casares, M. Inés
Ed. CEPE
172 MON


Programa d’intervenció per a ensenyar sistemàticament habilitats socials (treballa trenta habilitats agrupades en sis àrees). Proposa un entrenament amb tècniques conductuals i cognitives i va dirigit al context escolar i familiar. Dirigit a educació infantil, primària i secundària. Els temes de les sis àrees són: habilitats bàsiques d’interacció social, habilitats per a fer amics i amigues, habilitats conversacionals, habilitats relacionades amb els sentiments, les emocions i les opinions, habilitats de solució de problemes interpersonals i habilitats per a relacionar-se amb els adults.

..........................................................................................
   

Relacionarnos bien. Programa de Competencia Social para niñas y niños de 4 a 12 años
Segura, Manuel; Arcas, Margarita
Ed. Narcea
172 SEG

Programa dirigit a la solució de problemes interpersonals, mitjançant el desenvolupament de les destreses socials i cognitives. Llibre pràctic centrat en una sòlida teoria, amb nombrosos exercicis i activitats per portar a terme a l'aula. Dirigit a mestres d'educació infantil i primària i també a pares i mares. Pretén entrenar l'alumnat per a saber buscar solucions adequades als seus problemes, sobretot als problemes de relació o convivència amb altres nens i nenes, amb els seus pares i mares, i amb els adults.

..........................................................................................
   

Taller de valores; Educación primaria; propuesta didáctica
Diez, Ester; Gonzalez,Rosa
Ed. Escuela Española
17 DIE

Es tracta d'una guia didàctica per a dur a terme un seguit de tallers durant l'Educació primària (vuit tallers per a cada nivell), encaminats a treballar el tema dels valors, fomentar el desenvolupament personal de l'alumnat i potenciar l'honradesa, l'esforç, el gust pel treball ben fet, la solidaritat, la justícia, el respecte mutu i la responsabilitat. Cada taller inclou objectius, continguts, activitats. També es donen pautes d'avaluació.

..........................................................................................
   

Temps de mediació
Boqué, M. Carme
Ed. CEAC Educació
371.015.4 BOQ

Programa per introduir i consolidar la pràctica de la mediació en contextos educatius. Facilita que persones amb formació teòrica i pràctica en el camp de la mediació puguin ampliar i difondre els seus coneixements a nous col·lectius. En cas que un equip docent decideixi incloure l'educació en el conflicte, en el projecte educatiu de centre, aquest material es pot utilitzar com a crèdit variable o es pot incloure en el pla d'acció tutorial. Aquest programa vol donar resposta a la necessitat de capacitar periòdicament nous mediadors i mediadores i també, d'aprofundir en la preparació dels ja iniciats.

..........................................................................................
   

Yuri. De la seguridad a la confianza
Luneau, Solange
Ed. Octaedro
152.4 LUN

Projecte que vol desenvolupar l’autoestima i la disposició i motivació de l’alumnat per aprendre. Els continguts es distribueixen en els tres cicles de primària i treballen quatre components bàsics: El sentiment de confiança, el coneixement d’un mateix, el sentiment de pertinença i el sentiment de competència escolar i social. Els dos primers volums editats són “Yuri” i “Pristi”. Forma part d'un programa de sis volums per a tota la primària.

   

Aquí... un amic. L'amistat i les relacions interpersonals
Batlle, Joan; Funes, Jaume; Donada, Toni;
Ed. Eumo;


17(07)SEN

Conjunt de textos i propostes de treball en torn a l'amistat entre la gent jove. L'objectiu d'aquest material és que l'alumnat prengui consciència dels sentiments que experimenta envers les companyes i els companys; l'autoestima; la pròpia imatge i la que oferim a la gent que ens envolta, les preferències a l'hora de triar les amistats, les relacions amistoses a les diferents etapes de la vida, els conflictes personals i aquells derivats dels prejudicis racistes.

..........................................................................................
   

Autoestima ¿Cómo desarrollarla?. Juegos, actividades, recursos, experiencias creativas...
Feldman, Jean R.
Ed. Narcea; [Madrid]
152.4 FEL

El llibre presenta activitats i idees per reforçar l'autoestima i el rendiment escolar. Les activitats s'organitzen en sis apartats: acceptació de sí mateix, desenvolupament d'habilitats socials, les emocions i els sentiments, acceptació de la diversitat, desenvolupament d'habilitats d'adaptació i autoprotecció. Finalment, es proposen activitats per a la família.

.......................................................................................
   

Autoestima. Para quererse más y relacionarse mejor
Beauregard, Louise-Anne; Bouffard, Richard; Duclos, Germain.
Ed. Narcea

152.4 BEA

Té com a objectius, facilitar la formació de l'autoestima i el desenvolupament d'habilitats socials en els alumnes d'educació primàra a través dels personatges d'un còmic. Cada capítol utilitza debats, exercicis pràctics, activitats gràfiques i jocs d'expressió i mim per treballar el coneixement d'un mateix, les relacions amb els altres, els sentiments, la resolució de conflictes, la presa de decisions, etc.

..........................................................................................
   

Com fomentar la participació a l'escola. Propostes d'activitats
Puig, Josep M.; Martín, Xus; Escardíbul, Susagna; Novella, Anna M.
Ed. Guix
371.015.4COM

Aquest llibre persegueix un doble objectiu: reflexionar sobre el sentit de la participació de l'alumnat en la vida de l'escola i proposar als educadors/es idees i recursos útils per assolir aquest objectiu.

..........................................................................................
   

Cuentos para "delfines". Autoestima y crecimiento personal. Didàctica del ser
Badillo, Rosa M.
Ed. Narcea
152.4 BAD

Vol donar resposta al repte social i educatiu d'ensenyar a viure. Integra l'ensenyança dels valors essencials per afrontar la vida, com són la fortalesa i l'autoestima, amb l'adquisició de coneixements. Els nens i nenes a la vegada que aprenen a tenir confiança desenvolupen el gust per la lectura i l'escriptura, cultiven les seves capacitats artístiques i desperten el seu interès pel coneixement de la natura i les relacions socials. Per a aconseguir-ho, cada conte va acompanyat de suggeriments didàctics i activitats.

..........................................................................................
   

Educació socioemocional a primària. Materials pràctics i de reflexió
Carpena, Anna
Ed. Eumo
152.4 CAR

L'autora proporciona eines per incorporar la dimensió socioemocioal en l'educació dels infants a l'àmbit familiar i escolar. El llibre s'estructura en 4 grans blocs temàtics: autoestima, gestió d'emocions i de sentiments, empatia i resolució positiva de conflictes. Cada bloc consta d'un apartat teòric, que pretén contribuir a la reflexió sobre la pràctica educativa, i un altre de pràctic que inclou un bon nombre de propostes, activitats i recursos concrets.

..........................................................................................
   

Juegos de interacción para niños y preadolescentes. Sentimientos. Familia. Amigos
Vopel, Klaus W.
Ed. CCS
371.015.4 VOP

És un llibre pràctic de jocs interactius que impliquen pensaments, coneixements i curiositats. Aquests jocs permeten a l'educador assolir objectius educatius en l'àmbit psicosocial partint de la dimensió cognoscitiva i afectiva. El llibre està dividit en tres blocs: els sentiments, la família i els amics.

..........................................................................................
   

Juegos para estimular las inteligencias múltiples
Antunes, Celso
Ed. Narcea
153 ANT

Informació teòrica i jocs per a treballar els diferents tipus d'intel·ligència. Parteix de la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner. Conté més de 300 jocs o proposes d'estímuls per a treballar les intel·ligències: lingüística, lògico-matemàtica, espacial, musical, cinestèsica-corporal, naturalista, pictòrica i personal. Les activitats no estan classificades per grups d'edat, sinó que el professorat és qui determina l'edat congnitiva de l'alumne i el tipus de joc que li caldrà, així tant es pot aplicar des de l'educació infantil a secundària.

..........................................................................................
   

La alternativa del juego I. Juegos y dinàmicas de educación para la paz
Cascón Soriano, Paco; Martín Beristain, Martín
Ed. Los Libros de la Catarata
172.4 CAS

Recopila més de 100 jocs i dinàmiques útil en diferents contextos de l'educació per la pau, els drets humans i el desenvolupament. Cada joc es presenta en una fitxa útil i de fàcil maneig, en la qual s'explica la seva definició i objectius, el tipus de participants als qui va dirigit, les consignes de partida, la manera de desenvolupar-lo i les seves possibles variants. Les relacions que es viuen en el joc són traslladades a altres situacions de la vida quotidiana. Es treballen les relacions de competitivitat per tal de transformar-se en relacions de cooperativitat.

..........................................................................................
   

La alternativa del juego II; Juegos y dinàmica en educación para la paz
Cascón Soriano, Paco

; Seminario de Educación para la Paz de la APDH; Colectivo de Educación para la Paz de Málaga
172.4 AGU

Hi ha diverses propostes de jocs: de presentació, de coneixement, de comunicació, de cooperació, de resolució de conflictes i de distensió. Estan tots pensats per desenvolupar en l'infant la capacitat de comprensió i solució dels conflictes individuals i intergrupals que es poden presentar en la vida quotidiana. L'aprenentatge proposat en aquests jocs es pot aplicar en nens d'edats compreses de 4 anys a 12 anys. Les activitats abracen molt temes i es poden treballar col·lectivament en el context de la classe.

..........................................................................................
   

Valors per a la convivència
Pujol Pons, Esteve; [text]; Luz González, Inés; [il·lustracions]
17 PUJ

És una ajuda bàsica per als pares que volen començar a treballar l'educació en valors des d'edats primerenques i des de la pròpia llar. Els valors que es treballen són: respecte, paciència, constància, prudència, urbanitat, responsabilitat, ordre, sinceritat, confiança, diàleg, tolerància, creativitat, cooperació, compassió, generositat, amistat, llibertat, justícia, pau, alegria. Els vint valors es treballen de forma seqüencial. De cada valor hi ha una aproximació teòrica així com narracions, contes i frases.També hi ha un seguit de propostes d'activitats adequades a infants des de 7 a 12 anys.

   

1r concurs d'animacions per la pau
Ed. Fundació per la pau

172.4 CON

Pel·lícules animades, curtmetratges i espots relacionats amb la cultura de la pau amb l'objectiu de sensibilitzar i educar. Aquest dvd recull els treballs guanyadors del primer concurs d'animacions per la pau que la Fundació per la Pau va convocar l'any 2007. Inclou els títols: "Jotsuna, el sastre", "No es un juego", Un conflicte pot ser un joc", "Pilotes", "Pau, si us plau", "Retroceso", "Lo que nos deja la Guerra", "Violència engendra violència", "Compartir", "Reborn", Caballos de tiza", "Bendito Machine", "Evolución", "Pensa-t'ho", "Monyicacs de colors", "Som somnis".

..........................................................................................
   

Balablock o la difícil convivència
Pojar, Bretislav; [realització]; Jodoin, René; [productor]
Ed. Fundació Serveis de Cultura Popular
17BAL

Ens mostra de manera amena i senzilla la incoherència de la guerra i la intolerància. En un món habitat per éssers de formes geomètriques, tots quadrats, apareix un ésser rodó. Els éssers quadrats en fan befa i hi juguen a pilota; però l'ésser rodó demana ajuda a altres éssers com ell i juguen a daus amb els éssers quadrats. Al final comença una guerra entre éssers quadrats i rodons, que acaba amb la mutilació de tots ells: tots queden convertits en éssers iguals, amb la qual cosa s'acaba la guerra. Quan tot sembla solucionat, apareix un ésser de forma piramidal.

..........................................................................................
   

Saber compartir. El cuento de McFlicken
Tornek, Scott; [guió i direcció]
Ed. Essential Minds
17 SAB

Conte d'estil musical que té com a objectiu el treball d'aspectes bàsics de la convivència i la socialització amb els més petits. McFlicken és un gat molt egoista que viu en un arbre i no vol compartir res amb els seus veïns. Finalment es queda sol i veu que s'ha equivocat. L'arribada d'un ocellet fa possible el canvi d'actitud i McFlicken aprofita l'oportunitat per tornar amb els seus amics.

..........................................................................................
   

ShowPeace. Conflict Resolution for Everyday Life
Perlman, Janet; [direcció]
Ed. National Film Board of Canada
172.4 SHO

Sèrie pensada per provocar el debat entre els alumnes i fer-los explorar formes no violentes i no agressives per resoldre els conflictes que es presenten a l'escola, a casa, a la feina i a la vida en general. Es tracta d'una sèrie d'animacions mudes que presenten situacions i personatges en les quals és molt fàcil identificar-se amb els protagonistes. Les històries plantegen les situacions de manera que els espectadors puguin treure les seves pròpies conclusions. La sèrie consta de quatre capítols: "Bully Dance / Joc d'abusos" presenta el conflicte d'assetjament i victimització. "Dinner for two / Sopar per a dos" mostra la dinàmica del conflicte i la mediació. "When the dust Settles / Quan tot s'embolica" presenta en clau humorística i provocadora el caos que creen els conflictes. "Elbow Room / L'habitació atapeïda" té com a aspectes fonamentals el replegament en un mateix, l'agressivitat contra els companys i les vies de reconciliació.

   

Seriosament... 25 arguments per la pau en còmic
Armadans, Jordi; [direcció]; Viador, Toni; [coordinació]
Ed. Fundació per la pau
172.4 SER (És dins la maleta: Arguments per la pau)

Recull de 25 il·lustracions d'historietistes, humoristes gràfics i il·lustradors, relacionades cada una amb un argument per a la pau. Hi veiem l'argument i una reflexió que el completa. S'inclou una petita ressenya biogràfica sobre els autors dels dibuixos i la seva opinió escrita sobre el tema. Els 25 arguments són els mateixos que figuren en el llibre 'Cap a una cultura de la pau, 25 arguments', editat també per 'Fundació per la pau'.

   

Acoso escolar. Desarrollo, prevención y herramientas de trabajo
Blanchard Giménez, Mercedes; Muzás, Rubio, Estíbaliz
Ed. Narcea
179.2 BLA

Recull de propostes per posar en funcionament mecanismes d'eradicació de conductes violentes. Proposa pautes concretes d'actuacions de prevenció primària i prevenció secundària. Inclou un pla d'acollida, unitats inicials d'acollida i seguiment, models d'entrevista, pautes per a reconèixer el cicle del conflicte, recursos i protocols per quan es detecta l'assetjament i guies per a la intervenció.

..........................................................................................
   

Acoso escolar: procedimientos de intervención
Calvo Rodríguez, Ángel R.; Ballester Fernández, Francisco
Ed. Eos
179.2 CAL

Manual d'anàlisi i intervenció en les situacions d'assetjament escolar. Descriu conductes i factors de risc en relació a la figura de la persona assetjadora, la víctima i els observadors. Proposa actuacions de centre de tipus preventiu i pal·liatiu que recullen tasques de sensibilització i informació, desenvolupament de models de comportament diferents, protocols d'actuació després de la denuncia d'una situació d'assetjament, actuacions posteriors amb la persona assetjadora i actuacions posteriors amb la víctima.

..........................................................................................
   

Acoso y violencia en la escuela. Cómo detectar, prevenir y resolver el bullying
Serrano, Ángela; [coordinadora]
Ed. Ariel
179.2 SER

Guia per afrontar el tema de l'assetjament escolar. En una primera part fa una revisió dels conceptes bàsics lligats a la violència escolar, la seva tipologia, incidència i detecció. En la segona part revisa diversos estudis internacionals vinculats al tema de l'assetjament i analitza detalladament factors de risc individuals, familiars, escolars i socioculturals. Per acabar, en la tercera part, recull diferents programes de prevenció i intervenció dirigits a la família, a l'alumnat i al professorat.

..........................................................................................
   

Bullying en la enseñanza secundaria. El acoso escolar: cómo se presenta y cómo afrontarlo
Sullivan, Keith; Cleary, Mark; Sullivan, Ginny
Ed. CEAC
179.2 SUL

Tracta amb profunditat i d'una manera pràctica el problema del bullying en l'educació secundària. Parteix d'una anàlisi de les causes del maltracte entre alumnes i ofereix consells i orientacions molt vàlides per a la gestió del problema. Proposa estratègies per aplicar directament a l'aula, dissenyades per fer front a l'assetjament escolar emprant la víctima i l'espectador com a part de la solució. Els autors aporten molta informació sobre aquest tema i descriuen els problemes de desenvolupament dels adolescents en el context de l'escola. També enumeren les característiques que hauria de tenir una "escola sana".

..........................................................................................
   

Bullying. El acoso escolar
Voors, William
Ed. Ontro
179.2 VOO

Guia per a les famílies que exposa els coneixements actuals sobre l'assetjament escolar. Descriu una àmplia varietat de conductes abusives, defineix els indicadors que permeten identificar aquest fenomen i proposa metodologies de treball. Identifica conductes familiars que afavoreixen l'aparició d'aquest tipus de relacions personals i dóna consells clars als pares per ajudar als nois i noies que pateixen assetjament i als qui tenen conductes d'abús.

..........................................................................................
   

Com abordar els petits i els grans conflictes quotidians
Martínez López, Miguel C.
Ed. Graó
371.018.26 MAR

Tracta de com abordar els petits conflictes quotidians en el marc de la família. Els capítols del llibre es reparteixen en tres grans blocs segons tres objectius fonamentals: adequar de les expectatives de pares a les necessitats canviants dels fills i filles, ajudar els fills i filles a desenvolupar les seves capacitats emocionals i socials, i aprofitar les situacions quotidianes per ensenyar als fills i filles les habilitats socials. Tot i que el llibre s'adreça a les famílies pot ser útil també als docents en la relació que s'estableix entre família i escola.

..........................................................................................
   

Comunicación no violenta
Rosenberg, Marshall B.
Ed. Urano
172.4 ROS

Ens facilita d'una banda l'aprenentatge de la comunicació sincera i positiva, l'expressió de les pròpies necessitats i l'escolta de les necessitats dels altres, i d'altra banda, l'aprenentatge del poder de l'empatia i del llenguatge en qualsevol situació personal, laboral, social o política. Al final del llibre s'adjunta un model de comunicació no violenta i exercicis per a practicar-ne els quatre components: observació o avaluació, l'expressió dels sentiments, el reconeixement de les necessitats i l'expressió dels desitjos.

..........................................................................................
   

Conductas de acoso y amenaza entre escolares
Olweus, Dan
Ed. Morata
179.2 OLW

Anàlisi de la natura i la incidència de l'assetjament a les escoles i proposta de mesures en àmbits diferents: l'escola, l'aula, l'agressor i la víctima, individuals i familiars. Moltes de les estratègies que se suggereixen guarden relació amb les investigacions sobre l'eficiència i la millora de l'escola. Aquestes investigacions destaquen la importància d'uns valors de conducta comuna, d'una visió consistent de l'escola, d'un acord en un conjunt de principis, d'un pla a llarg termini i de la implicació de les famílies.

..........................................................................................
   

Conflictos en los centros educativos
Viñas Cirera, Jesús
Ed. Graó
371.015.4 VIÑ

Aquest llibre va dirigit al professorat, en la seva dimensió d'orientació i tutoria, als equips directius, assessors psicopedagògics interns i externs, professors universitaris, inspectors d'educació i administratius d'educació en general. Pretén aportar instruments, criteris, exemplificacions i en resum línies d'actuació organitzatives necessàries per la cultura de mediació i de resolució pacífica dels conflictes en els centres escolars.

..........................................................................................
   

Construcción de una ciudadanía intercultural y responsable. Guía para el profesorado de secundaria
Bartolomé Pina, Margarita; Cabrera Rodríguez, Flor A.;
Ed. Narcea; Ministerio de Educación y Ciencia
172 BAR


Proposa una educació en valors cívics com la participació, la responsabilitat social, la diversitat i el diàleg, la crítica social i solidària, l'equitat de gènere, la defensa del medi ambient i la promoció d'un desenvolupament sostenible, com a instrument de treball per a que els nois i els joves es converteixen en ciutadans responsables i actius. Aquesta guia incita a reflexionar sobre la forma com es pot fer funcionar els centres docents de manera més democràtica i participativa. Es tracta de connectar l'escola i la vida, fomentar l'esperit crític i creatiu a l'entorn dels problemes de la vida quotidiana, des de l'àmbit local al més global.

..........................................................................................
   

Cómo educar en valores; materiales, textos, recursos y técnicas
Carreras, LL.; Eijo, P.; Estany, A.; Gómez, Mª. T.; Guich, R.; Mir, V.; Ojeda, F.; Planas, T.; Serrats, Mº. G.
Ed. Narcea
17 COM


Desprès d'una breu introducció sobre el què pot ser l'educació en valors i el seu lloc en el disseny curricular impulsat per la reforma educativa, l'apartat més ampli del llibre descriu les propostes pràctiques d'una manera clara, ben estructurada i plena de recursos per aplicar en qualsevol ocasió. Valors com responsabilitat, sinceritat, diàleg, confiança, autoestima, creativitat, pau, amistat, respecte, justícia, cooperació, compartir,... es tracten seguint tots el mateix esquema. Els textos de treball que s'utilitzen apareixen complerts i es recullen en un índex final que els fa més accessibles.

..........................................................................................
   

Educació emocional i llenguatge en el marc de l'escola
Gómez Bruguera, Josepa
Ed. Rosa Sensat; [Barcelona]
152.4 GOM

Exposa l'estudi realitzat per l'autora sobre la relació biunívoca necessària entre intel·ligència emocional i el llenguatge per a la seva construcció i desenvolupament mutus. Primerament dedica un capítol a exposar les teories sobre la intel·ligència emocional i les competències lingüístiques en què es basa l'autora. A continuació s'apunten una sèrie de reflexions pedagògiques sobre el paper de l'escola, del projecte educatiu, dels mestres, del grup classe, dels aspectes organitzatius per donar sentit allò que es fa i es vol aconseguir. Es fa també un seguit de propostes didàctiques (conversa, text lliure, text aconduït) que propicien el desenvolupament de les competències enunciades.

..........................................................................................
   

Eduquem l'afecte. Reflexions per a famílies, professorat, pediatres...
Horno Goicoechea, Pepa
Ed. Graó
152.4 HOR

Comença parlant del desenvolupament evolutiu de l'afecte en les persones i de la necessitat de construir vincles afectius amb els altres. En el següent capítol analitza el paper dels conflictes en les relacions afectives, l'evolució que fan, el rol que juga l'afecte en un conflicte, el paper del perdó i del sentiment de culpa. Clou l'estudi manifestant la necessitat d'establir vincles afectius eficients amb els nostres fills i alumnes com a part de la tasca educativa. Afirma que és normal l'aparició de conflictes en les relacions amb els altres i que resoldre'ls adequadament acaba fent més forta qualsevol relació.

..........................................................................................
   

El acoso en la escuela. Los agresores, las víctimas y los espectadores
Harris, Sandra; Petrie, Garth F.
Ed. Paidós Ibérica S.A.
179.2 HAR

Aquesta obra, que exposa el problema en tots els nivells escolars de l'educació primària i secundària recollint els resultats de molts estudis i investigacions, tracta les diferents formes de violència escolar i com afecten tots els implicats.

..........................................................................................
   

El maltrato entre escolares
Matamala, Antonio; Huerta, Elena
Ed. A. Machado Libros
179.2 MAT

Explica la història de Ricardo, un alumne de Secundària que és objecte de burla, persecució i agressions per part d'alguns companys de classe. Això produeix en l'alumne un problema de pèrdua d'autoestima i de desvalorització d'un mateix i molta ràbia i tristesa. Ricardo parla amb la seva família i amics i poc a poc millora les seves habilitats personals i pot canviar la situació. La seva cosina Rosi, tres anys més gran que ell, l'entrena en diverses estratègies d'afrontament de l'estrès, reestructuració cognitiva, relaxació i autoexposició a estímuls. Al final aconsegueix que tot el centre s'impliqui en el tema. Seguint la trajectòria de Ricardo, el lector pot aprendre una estratègia per convertir les seves emocions negatives en una energia que el protegeixi i l'impulsi a una acció eficaç.

..........................................................................................
   

Els 10 principis de la cultura de mediació
Munné, Maria; Mac-Cragh, Pilar
Ed. Graó
371.015.4 MUN

Mostra un procés de gestió de conflictes interpersonals -la mediació escolar-, conduït per un tercer -el mediador escolar-, que ajuda a passar de la confrontació a la col·laboració, perquè les persones en conflicte transformin la situació conflictiva en una situació creativa. El llibre defineix deu principis que cal treballar i presenta propostes pràctiques per analitzar els conflictes personals des de la perspectiva de la mediació.

..........................................................................................
   

Emocions
Abeyà, Elisabet; Díez, M. Carmen; Gómez, Pitti
Ed. Rosa Sensat
152.4 ABE

Parla de com els infants construeixen els seus coneixements i les seves emocions. Està estructurat en tres capítols. El primer fa una reflexió sobre els ingredients fonamentals per a l'estructuració i la formació de la personalitat, com són l'autoestima i l'empatia. Es plantegen propostes per afavorir-ne el desenvolupament i alhora proposa una reflexió sobre la importància que té la mirada, l'atenció, l'escolta i la paraula dels adults. En el segon s'explica com es pot viure amb naturalitat l'expressió de les emocions en un grup d'infants de parvulari. I el tercer conté uns retalls de les vivències quotidianes d'una mestra, amb emocions, dubtes...

..........................................................................................
   

Herramientas contra el acoso escolar. Un enfoque integral
Suckling, Amelia; Temple, Carla; Miessen
Ed. Morata; Ministerio de Educación y Ciencia
179.2 SUC

És una eina per prevenir i fer front al problema de l' assetjament escolar. Conté idees creatives, pràctiques i divertides per treballar amb els alumnes a l'aula. Explica què és l'assetjament, el paper de l'organització del centre i la importància de que hi hagi una normativa adequada. També comenta el paper de les famílies i com controlar les hores d'esbarjo. Les autores proposen exercicis per construir i reforçar l'autoestima, desenvolupar tècniques de relaxació i estratègies per fomentar el sentit de la responsabilitat col·lectiva. Aquestes propostes permeten a l'alumne tenir un rol actiu en la resposta a l'assetjament i treballar per construir un ambient d'ensenyament i aprenentatge saludable i estimulador i millorar les seves relacions amb els altres

..........................................................................................
   

Jóvenes y adultos con problemas de conducta. Desarrollo de competèncias sociales
Segura Morales, Manuel
Ed. Narcea
172 SEG

Ofereix una sèrie d'activitats, elaborades i seqüenciades entre si, per a ajudar a menors, joves o adults amb problemes de conducta a relacionar-se bé.

..........................................................................................
   

L'orgull i la vergonya
Labbé, Brigitte; Puech, Michel [autors]; Tudó, Enric [traducció]; Azam, Jacques; [il·lustracions]
Ed. Cruïlla; [Barcelona]
17 PEN

Pensa-hi és una col·lecció que convida a reflexionar els nens i nenes, a partir de 8 anys, sobre temes que no tenen una resposta única i planera i que són fonamentals per a la seva formació i desenvolupament personal. Amb intel·ligència, humor i claredat s'hi parla de la guerra, la pau, el temps, la vida, la mort, la feina, els diners, la veritat, la mentida, les creences religioses ...A cada llibre de la col·lecció es combina l'explicació d'històries i situacions quotidianes, que il·lustren algun aspecte relacionat amb el tema de què es tracta, amb el que seria pròpiament el fil de la reflexió.

..........................................................................................
   

La felicitat i la tristesa
Labbé, Brigitte; Puech, Michel [autors]; Tudó, Enric [traducció]; Azam, Jacques; [il·lustracions]
Ed. Cruïlla; [Barcelona]
17 PEN

Pensa-hi és una col·lecció que convida a reflexionar els nens i nenes, a partir de 8 anys, sobre temes que no tenen una resposta única i planera i que són fonamentals per a la seva formació i desenvolupament personal. Amb intel·ligència, humor i claredat s'hi parla de la guerra, la pau, el temps, la vida, la mort, la feina, els diners, la veritat, la mentida, les creences religioses ...A cada llibre de la col·lecció es combina l'explicació d'històries i situacions quotidianes, que il·lustren algun aspecte relacionat amb el tema de què es tracta, amb el que seria pròpiament el fil de la reflexió.

..........................................................................................
   

La mediación escolar. Una estrategia para abordar el conflicto
Ed. Graó; Editorial Laboratorio Educativo
371.015 .4 MED

11 articles centrats en la mediació com estratègia per abordar els conflictes a l'escola. Es fan reflexions i propostes de bones pràctiques per a mestres des d'infantil a ESO a través d'experiències d'organització interna per donar resposta als conflictes. Un menyspreu, un insult, un clatellot, un cop de puny, són maneres de respondre a altres tantes agressions, que no per freqüents han de ser tolerables. Potser qui les profereix tampoc sàpiga com fer-ho de manera diferent. Són comportaments i els comportaments s’aprenen, per tant, s’ensenyen.

..........................................................................................
   

La violència i la no-violència
Labbé, Brigitte; Puech, Michel [autors]; Tudó, Enric [traducció]; Azam, Jacques; [il·lustracions]
Ed. Cruïlla; [Barcelona]
17 PEN

Pensa-hi és una col·lecció que convida a reflexionar els nens i nenes, a partir de 8 anys, sobre temes que no tenen una resposta única i planera i que són fonamentals per a la seva formació i desenvolupament personal. Amb intel·ligència, humor i claredat s'hi parla de la guerra, la pau, el temps, la vida, la mort, la feina, els diners, la veritat, la mentida, les creences religioses ...A cada llibre de la col·lecció es combina l'explicació d'històries i situacions quotidianes, que il·lustren algun aspecte relacionat amb el tema de què es tracta, amb el que seria pròpiament el fil de la reflexió.

..........................................................................................
   

Les set competències bàsiques per educar en valors
Martín García, Xus; Puig Rovira, Josep M.
Ed. Graó
172 MAR

Presenta un conjunt de competències personals i professionals per educar en valors i, sobretot, ofereix un seguit d'exercicis per entrenar-les. Per educar en valors cal certa desimboltura en 7 competències: ser un mateix, reconèixer l'altre, facilitar el diàleg, regular la participació, treballar en equip, fer escola i treballar en xarxa.

..........................................................................................
   

Ni tu ni jo. Com arribar als acords
Mendieta, Carles; Vela, Olga
Ed. Graó
371.015.4 MEN

Negociar consisteix simplement a intentar arribar a acords i això ho acabem fent, bé o malament, en totes les etapes de la nostra vida. Aquest llibre no presenta receptes màgiques, ni tampoc profundes teories sobre la negociació, ni metodologies infal·libles en qualsevol situació. Tanmateix, pot ajudar a observar, des d’una perspectiva diferent, el que succeeix diàriament en el desenvolupament de la professió com a professors o formadors i analitzar la pròpia habilitat com a negociadors.

..........................................................................................
   

Pedagogía de la convivencia
Jares, Xesús R.
Ed. Graó
172 JAR

Es proposen les vies del diàleg i la reflexió crítica com a cami per a vetllar per una bona convivència en el món de l'educació. En primer lloc s'indaga sobre els valors del respecte, els drets humans, la tendresa, la solidaritat, el perdó i l'esperança, i també sobre els factors negatius: l'odi, els maniqueisme, els fonamentalismes, la por, etc. Després s'exposen les conclusions de l'estudi "Conflicte i convivència en els centres educatius de secundària". Finalment es presenten unes propostes per als diferents àmbits del centre educatiu i s'exposa l'experiència de la mediació en un centre. També es valora el paper de les famílies en aquest tema i es proposa que es puguin convertir en un laboratori de resolució no violenta de conflictes.

..........................................................................................
   

Qui és qui. Les relacions humanes al grup classe
Arnaiz, Pere
Ed. Editorial Graó
371.015.4 ARN

Deixar constància de què a mesura que passen els anys, els nostres infants es van fent cada cop més conscients de la complexitat de les relacions humanes i també dels problemes que aquestes generen. L'educador, com a testimoni privilegiat d'aquest desenvolupament, pot afavorir una atmosfera on aquestes relacions esdevinguin tan fluides com sigui possible en benefici dels mateixos individus i del treball que hi han de portar a terme. En aquest sentit, "Qui és qui" ofereix 32 exercicis de dinàmica de grups que han d'afavorir l'autoconeixement, la formació de grups, la resolució dels seus problemes i la valoració del grup.

..........................................................................................
   

Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Propuestas educativas
Palou, Sílvia
Ed. Graó
152.4 PAL

Aporta elements de reflexió i d'interpretació per intervenir i escoltar a la vegada, donant veu al món emocional. Consta de dues parts, la primera reflexiona sobre quatre eixos que ens ajuden a entendre com es va creant el món afectiu, com funciona i quins són els condicionants que el nen i la nena troben en cadascun dels contexts de relació; i, a partir d'aquí, definir quines són les capacitats i les actituds que hem d'impulsar des del món educatiu per potenciar aquest desenvolupament. La segona part, presenta propostes educatives per afavorir el sentir i aporta reflexions i exemples aplicats a diferents estratègies i situacions educatives per poder analitzar i potenciar l'expressió i la vivència emocional del nen. Així, entre les propostes, hi ha moments de la vida quotidiana, situacions de joc simbòlic, etc.

..........................................................................................