 |
|
|
|
|
Recull de bibliografia, propostes didàctiques, animacions, curtmetratges i adreces web interessants per a poder organitzar la celebració del DENIP als vostres centres. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Animacions per la pau
Recull d'animacions (curts i spots) seleccionats en el "Concurs d'animacions per la pau" que es poden utilitzar com a suport a l'aula per treballar temes relacionats amb la pau, el conflicte i la convivència.
- http://www.fundacioperlapau.org/concurs/
Convivència i mediació escolar del Gironès
Portal del CRP del Gironès que recull mateial i propostes per treballar temes relacionats amb la convivència.
- http://www.xtec.cat/crp-girones/conviven/inici.htm
Programa de Convivència i Mediació Escolar
Sèrie ShowPeace sobre resolució de conflictes pensada per provocar el debat entre els alumnes i fer-los explorar formes no violentes i no agressives per resoldre els conflictes que es presenten a l'escola, a casa, a la feina i a la vida en general.
- http://www.edu3.cat/Edu3tv/Cerca?p_cp=1&p_ex=showpeace&x=18&y=14 Guies didàctiques
Edualter
Xarxa de recursos sobre educació per la pau, el desenvolupament i la interculturalitat..
- http://www.edualter.org
Escola de cultura de pau
- http://www.escolapau.org/lleure/index.htm
Intermón Oxfam
- http://www.intermonoxfam.org
Fundació per a la Pau
- http://www.fundacioperlapau.org/interior_actualitat.php?ID=132
Cultura de paz
- http://www.culturadepaz.info/culturadepaz/sugerencias_didacticas.php
Projecte PAULA
El projecte Paula és un servei adreçat al professorat, als educadors i educadores, de tots els nivells i àmbits educatius, per facilitar la tasca educativa en relació a la Pau, els drets humans i els conflictes.
-http://www.portalpaula.org
Dia Escolar de la Noviolència i la Pau-DENIP
DONES PER LA PAU, monogràfic sobre educació per a la pau, la solidaritat i els drets humans, en el qual s’inclouen un bon grapat de propostes didàctiques per treballar-les durant tot
el curs escolar sota la visió particular de les dones davant els conflictes armats, no pas com a víctimes, sinó com a
mediadores i activistes per la pau; amb experiències de vida i històries de superació individual i col·lectiva que
han aportat el seu gra de sorra per aconseguir un món més habitable, més pacífic i més just.
-
http://www.sindicat.net/w/docs/eina448.pdf |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Comportamientos no-violentos. Propuestas interdisciplinares para construir la paz
Domínguez, T; García Serrano, A.M; González Losada, C; Rodríguez, F
Ed. Narcea;
172.4COM
L'objectiu fonamental del material és proporcionar al professorat de l'ESO un seguit de recursos didàctics que bàsicament orientin i motivin la seva activitat al voltant de la filosofia de l'educació per la pau. Considerant que educar per la pau és educar en valors de vegades absents a l'entorn més proper de l'aumne i que com eix transversal implica forçosament la interdisciplinarietat, el material proposa un projecte global que cal integrar a la planificació general del centre, amb el compromís de tota la comunitat educativa. A través de l'analisi del conflicte i del seu origen i gestació, s'inclouen variades estratègies metodològiques per afrontar-lo de manera col·lectiva i solidària.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Construir la pau és cosa de tots. Educació infantil
Berdugo, Francis; [coordinador]
Ed. Mans Unides
172.4CON
Mans Unides presenta aquesta carpeta dedicada a la Pau, dins del seu Programa d'Educació en Valors. Totes les fitxes estan agrupades en sis apartats amb colors diferents cadascun, sota una pregunta comuna: '...i si el món fós meu?' Cada apartat té unes 14 fitxes d'activitats amb les quals es poden treballar els temes següents: els recursos per a tothom, el respecte envers totes les cultures i ètnies, les situacions injustes, els drets dels nens, el consum responsable, el problema de la fam en el món i la lluita per la pau. És un material molt adequat per treballar la solidaritat a educació infantil i a cicle inicial d'educació primària.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Construir la pau és cosa de tots. Educació primària
Berdugo, Francis; [coordinador]
Ed. Mans Unides
172.4CON
Carpeta dedicada a la pau, dins del programa d'educació en valors de Mans Unides. L'arxivador conté unes vint-i-cinc fitxes d'activitats per a cada cicle de primària, més un apartat comú on es troben els recursos utilitzats que acompanyen les activitats. Les fitxes tenen totes la mateixa estructura i poden aplicar-se directament a l'aula. És un material molt adequat per treballar la cooperació, la solidaritat i la pau a l'educació primària.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Construir la pau és cosa de tots. Educació secundària
Berdugo, Francis; [coordinador]
Ed. Mans Unides
172.4CON
Carpeta dedicada a la pau dins del programa d'educació en valors de Mans Unides. Per a sis àrees de l'ESO (ciències socials, ètica, llengua i literatura, llengua estrangera, plàstica, i religió) l'arxivador conté les corresponents fitxes que inclouen per a cada àrea: documents, activitats d'àrea i activitats de tutoria. Les fitxes tenen totes la mateixa estructura i poden aplicar-se directament a l'aula. És un material molt adequat per treballar la cooperació, la solidaritat i la pau a l'educació secundària.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Construïm la pau
Vidal, Carles; Barbeito, Cécile
Ed. Intermón Oxfam; Escola de Cultura de Pau
172.4 CON
Conjunt d'activitats per a treballar el tema de la pau. Cada dossier està dedicat a un nivell educatiu i treballa diferents temes adequats a cada edat. Els aspectes que es treballen són: la necessitat d'avaluar les actituds davant els conflictes i intentar afavorir una sortida cooperativa als problemes, analitzar alguns dels elements que determinen la cultura de la violència, conèixer i treballar les causes i conseqüències de l'ús de les armes i desmuntar els mecanismes que donen lloc a la imatge de l'enemic. Està estructurat en cinc activitats tipus fitxa potenciant la imaginació i creativitat del grup. També conté una guia amb els objectius, descripció de l'activitat i orientacions per al professor, segons cada nivell.
|
.......................................................................................................
|
|
|
El mundo en guerra. La educación para la paz
López, Francesc; Aránega, Susanna
Ed. Graó
172.4 LOP
Recull d'articles, propostes didàctiques i experiències d'aula en els diferents cicles educatius de l'educació primària i l'ESO amb l'objectiu de facilitar al professorat el treball amb els alumnes en l'àmbit de l'educació per a la pau i la convivència. S'ofereixen moltes possibilitats diferents de tractament del tema, des de l'anàlisi dels elements que provoquen els desajustaments socials que propicien les guerres fins a les accions que es poden fer des de l'escola i que possibiliten la creació d'actituds positives en l'alumnat.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Els nens no volen la guerra
Battut, Éric
Ed. Joventut
172.4 BAT
Conte que ens parla de com, per un fet sense importància, pot esclatar un conflicte i també de la incapacitat o poca voluntat de resoldre'l d'una manera raonable i pacífica. Amb unes il·lustracions divertides i uns textos breus i clars, està fet amb la intenció de que els infants reflexionin sobre la guerra, la pau i la necessitat de diàleg.
|
.......................................................................................................
|
|
|
La alternativa del juego I. Juegos y dinàmicas de educación para la paz
Cascón Soriano, Paco; Martín Beristain, Martín
Ed. Los Libros de la Catarata
172.4 CAS
Recopila més de 100 jocs i dinàmiques utilitzables en diferents contextos de l'educació per la pau, els drets humans i el desenvolupament. Cada joc es presenta en una fitxa útil i de fàcil maneig, en la qual s'explica la seva definició i objectius, el tipus de participants als qui va dirigit, les consignes de partida, la manera de desenvolupar-lo i les seves possibles variants. Les relacions que es viuen en el joc són traslladades a altres situacions de la vida quotidiana. Es treballen les relacions de competitivitat per tal de transformar-se en relacions de cooperativitat.
|
.......................................................................................................
|
|
|
La alternativa del juego II; Juegos y dinàmica en educación para la paz
Cascón Soriano, Paco; Seminario de Educación para la Paz de la APDH; Colectivo de Educación para la Paz de Málaga
Ed. Seminario de Educación para la Paz de la APDH; Colectivo de Educación para la Paz de Málaga
172.4 AGU
Hi ha diverses propostes de jocs: de presentació, de coneixement, de comunicació, de cooperació, de resolució de conflictes i de distensió. Estan tots pensats per desenvolupar en l'infant la capacitat de comprensió i solució dels conflictes individuals i intergrupals que es poden presentar en la vida quotidiana. L'aprenentatge proposat en aquests jocs es pot aplicar en nens d'edats compreses de 4 anys a 12 anys. Les activitats abracen molt temes i es poden treballar col·lectivament en el context de la classe.
|
.......................................................................................................
|
|
|
La pau és possible
Viñas, Maria; [direcció]
Fundació Carta de la Pau dirigida a l'ONU
172.4 CAR
Què és la pau? Quins àmbits abasta? Com afecta a la nostra vida quotidiana? I, sobre tot, que podem fer per contribuir a la construcció de la pau en el nostre entorn? Aquest multimèdia s'adreça a nois i noies d'entre 15 i 20 anys, encara que també pot ser per adults. Des de la concreció i la quotidianitat planteja qüestions actuals, dóna exemples i proposa actuacions concretes per contribuir a la construcció de la pau. Per aprofundir aquest itinerari disposem de 12 fitxes pedagògiques per treballar tant individualment com en grup.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
25 arguments per la pau
Ed. Fundació per la pau
172.4 PER
Exposició que consta d’un llibre amb 25 arguments que tracten idees bàsiques de la cultura de la pau i vint-i-cinc pòsters d’il·lustradors i humoristes gràfics que corresponen a cada un d’aquests arguments. Permet un treball globalitzat relacionat amb diferents àrees, plàstica, ciutadania, llengües, socials.... |
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Adéu a les armes. Primària
León, Raquel; [coordinadora]
Ed. Intermón Oxfam
172.4 ADE
Conjunt de materials que permeten aprofundir en el fenomen bèl·lic i en les conseqüències que totes les guerres comporten, i també abordar el gran espectre que representa buscar solucions a aquesta dura realitat.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Adéu a les armes. Secundària
Bastida, Anna; Romeva Rueda, Raül; Càtedra Unesco sobre Pau i Drets Humans
Ed. Intermón Oxfam
172.4 ADE
Conjunt de materials que permeten aprofundir en el fenomen bèl·lic i en les conseqüències que totes les guerres comporten, i també abordar el gran espectre que representa buscar solucions a aquesta dura realitat.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Conflicte armat o cultura de la pau?
Gabinet de Drets Humans i Centre de Dret Internacional Humanitari; Marinva, joc i educació; [programa pedagògic]; Maynar, David; [il·lustracions]
Creu Roja a Catalunya
172.4 CON
Recurs pedagògic per promocionar des dels centres educatius l'adquisició, per part d'adolescents i joves, del respecte per la dignitat humana, com a valor fonamental que ha de regir totes les seves interaccions socials i la seva visió del món, inserint una cultura de la pau en la societat. Al DVD hi ha tots els materials necessaris per a desenvolupar les sessions del programa i alhora una documentació àmplia i un ventall de recursos complementaris per realitzar activitats al voltant del dret internacional humanitari i la cultura de la pau.
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|

+ informació
|
|
1r concurs d'animacions per la pau
Autors diversos
Fundació per la pau
172.4 CON
Pel·lícules animades, curtmetratges i espots relacionats amb la cultura de la pau amb l'objectiu de sensibilitzar i educar. Aquest dvd recull els treballs guanyadors del primer concurs d'animacions per la pau que la Fundació per la Pau va convocar l'any 2007. Inclou els títols: "Jotsuna, el sastre", "No es un juego", Un conflicte pot ser un joc", "Pilotes", "Pau, si us plau", "Retroceso", "Lo que nos deja la Guerra", "Violència engendra violència", "Compartir", "Reborn", Caballos de tiza", "Bendito Machine", "Evolución", "Pensa-t'ho", "Monyicacs de colors", "Som somnis". |
....................................................................................................... |
|
|
|
Per una cultura de la pau
Romeu, Josep; [coordinació]
Ed. Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions; [CIEMEN]
172.4 PER
El vídeo proposa una reflexió sobre la pau basada en les situacions de conflicte de la vida quotidiana i en les formes de solucionar-les sense violència. Està estructurat en quatre apartats o entorns, d'uns 4 minuts de durada: família, escola, ciutat i país; es poden utilitzar tots junts o per separat. Conté fins a 20 situacions a partir de les quals es pot reflexionar sobre la pau i sobre la superació dels conflictes referits a la joventut i a les circumstàncies de les relacions entre els joves. Acompanyen el vídeo les fitxes amb les situacions i uns fulls de respostes; hi ha un sol full de respostes de caire general, per a un tractament més superficial i un qüestionari per a cada situació, per a una anàlisi més detallada.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Gandhi
Attenborough, Richard; [producció direcció]
Columbia Pictures
F17 ATT
Tracta de la vida de Gandhi, una de les figures èpiques del segle XX. Comença la seva carrera com advocat i després de molts anys de lluita per els seus ideals arriba a convertir-se en un Messies de l'època moderna. Ell adopta l'actitud de la resistència passiva, i així va aconseguir alliberar a l'Índia de la dominació anglesa i canviar el curs de la història. Actualment la seva manera d'actuar és una font d'inspiració per a moltes persones.
|
.......................................................................................................
|
|
|
El gigante de hierro
Bird, Brad; [director]
Warner Bros
372 BIR
Hi ha diverses propostes de jocs: de presentació, de coneixement, de comunicació, de cooperació, de resolució de conflictes i de distensió. Estan tots pensats per desenvolupar en l'infant la capacitat de comprensió i solució dels conflictes individuals i intergrupals que es poden presentar en la vida quotidiana. L'aprenentatge proposat en aquests jocs es pot aplicar en nens d'edats compreses de 4 anys a 12 anys. Les activitats abracen molt temes i es poden treballar col·lectivament en el context de la classe.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Las totugas también vuelan
Ghobadi, Bahman; [direcció i guió]
Cameo Media, SL
F30 GHO
És la commovedora història d'uns nens d'un poblet iraquià que amb deu anys arrisquen les seves vides en cadascuna de les seves excursions a la recerca de mines per desactivar-les i després vendre-les. Mentrestant els adults estan desesperats per trobar una antena parabòlica que els permeti saber quan esclatarà la guerra entre el seu país i els Estats Units. Un noi mutilat, que ve d'un altre poble amb la seva germana i el fill d'aquesta, té una premonició: la guerra està cada vegada més prop. Es pot utilitzar per tractar el valor de l'amistat.
|
.......................................................................................................
|
|
|
Valores de cine-5. Programas para educar en valores a partir del cine. Paz, compromiso social, ecología
Mirallas; Angel [guió i direcció]
Ed. Seminario de Educación para la Paz de la APDH; Colectivo de Educación para la Paz de Málaga
172 MIR
El DVD ofereix 3 programes per educar en valors a partir del cinema. Cada programa està dedicat a un valor concret (pau, compromís social, ecologia). Cada valor és presentat i analitzat a través del visionat de 5 pel·lícules i entrevistes a joves i adolescents. Pau: (Gandhi, La vida es bella, El gigante de hierro, Sin perdón; La delgada línea roja). Compromís social: (Pídele cuentas al Rey, Grita libertad, Pan y rosas, Los lunes al sol, In this world ). Ecologia: (Baraka, La princesa Mononoke, Gorilas en la niebla, Rapa Nui, Erin Brockovich).
|
....................................................................................................... |
|
|
|
|