Vilallonga de Ter és el segon municipi per on passa el riu Ter després del seu naixement a Ull de Ter. Nosaltres tenim sempre present el riu, perquè el portem en el nom del poble.
Era un dia assolellat de tardor. Mentre ens acostàvem cap el riu, els colors groc, marró, morat, vermell i verd del bosc dels voltants ens proporcionaven un espectacle meravellós.
Un cop al riu, vam anar a veure una resclosa, amb un canal que agafava aigua del Ter i la portava a la central hidroelèctrica del poble veí. Ep!! Importantíssim! El canal no s'emportava tota l'aigua, sinó que deixava la necessària perquè hi poguessin viure els animals i plantes. I quin munt d'animals i plantes!
Al principi tot semblava tranquil i solitari, però quan vam començar a buscar saltant de pedra en pedra pel riu, vam descobrir molts animals amagats: sangoneres, perles, tricòpters amb estoig, efímers, cargols, barrets,... Els que més ens cridaren l'atenció van ser:
La sangonera, perquè s'enganxa per una banda i s'estira per l'altre, d'aquesta manera tant aviat es veu curta com molt llarga.
La perla, per la seva forma i color i perquè ens demostra que tenim una aigua molt neta.
I el més curiós, el tricòpter amb estoig, el qual es fabrica una caseta amb pedretes molt petites i les enganxa amb la saliva. És un paleta fenomenal!
I la vegetació, quina feinada per arribar al riu! Allò semblava una selva! Estava ple d'herbes, arbusts i arbres de tota mena, però el que més espai ocupava era la planta de la papallona, que quan és florida, sembla un jardí.
Després de veure que el nostre riu estava ple de vida i que estava molt sa, tornarem a l'escola molt contents, deixant que el Ter segueixi el seu camí després de baixar dels cims nevats del nostre entorn.

Ceip "La Daina"
Alumnes de l'escola