JORNADES CIENTÍFIQUES DE GEOGRAFIA.
MIGRACIONS I REFUGIATS A L'EUROPA ACTUAL

7 d'abril de 2016

Lloc: Sala de graus de la Facultat de Filosofia i Lletres (UAB)

- 16:30 a 16:45 h. Benvinguda als assistents.
- 16:45h a 17:45h. "La fronterització de la Unió Europea. (Dis)continuïtats físiques i simbòliques a l'Estret de Gibraltar", a càrrec del politòleg i geògraf Xavier Ferrer, UAB.

A través d'exemples relacionats amb les dinàmiques migratòries i identitàries al sud de la Unió Europea, la presentació explicarà la manera com la UE gestiona les seves fronteres exteriors, tant des del punt de vista funcional com des del punt de vista simbòlic. La presentació es centrarà en el cas de l'àrea de Punta Tarifa, a l'estret de Gibraltar: el punt més meridional del continent europeu. Porta d'entrada de l'Islam a Europa l'any 710 i escenari habitual d'arribada d'immigració irregular en l'actualitat, el paisatge fronterer de Punta Tarifa il·lustra de manera nítida alguns processos de (des)connexió física i simbòlica entre les dues ribes de la Mediterrània que ens ajuden a comprendre millor alguns com són, i on són, els límits territorials i culturals de la Unió Europea.

- 17:45 a 18:00 h. Debat i torn de preguntes

- 18:00 a 19:00 h. Experiències de didàctica de la Geografia. A l'aula i a l'entorn quotidià.

- Rosa Català (INS Pedraforca de l'Hospitalet del Llobregat):"Itineraris i narracions pel Samontà de l'Hospitalet".
- Xavier Giner (INS Vall del Tenes): "Blog geogràfic d'actualitat periodística".

9 abril de 2016

Recorregut per Nou Barris, a càrrec de Toni López Gay, geògraf i demògraf del Centre d'Estudis Demogràfics (UAB)

Inici: 10:15h. Estació de Llucmajor de la Línia 4
Final: 13:30h. Polígon d'habitatges de Can Peguera

La passejada comença a les 10.15 a l'estació de Llucmajor de la Línia 4 (davant del Caprabo). Alerta, s'ha de ser molt puntual perquè a les 10.25 passa l'autobús L-82, que hem d'agafar sí o sí, i que ens pujarà fins a la Torre del Baró. Des d'allà parlarem dels barris més septentrionals de Nou Barris (Torre Baró, Ciutat Meridiana i Vallbona) i contemplarem unes grans vistes de la ciutat de Barcelona. Baixarem pel barri de Roquetes (amb aturada als ascensors del Carrer d'Alcàntara), el de Verdum (amb aturada a la zona de les antigues cases del governador) i arribarem a la plaça de l'Àngel Pestanya (petita parada tècnica al Casal de Barri de la Prospe).
Des d'allà prosseguirem per la Via Júlia cap a la Guineueta (pol·lígon d'habitatges) i arribarem a la Seu del Districte de Nou Barris (antic Hospital Mental de la Santa Creu). El recorregut finalitzarà al polígon d'habitatges de Can Peguera (en breu, el darrer polígon de Cases Barates de BCN). Es preveu arribar al punt final cap a les 13.30.

Dia 14 d'abril

Lloc: Sala de graus de la Facultat de Filosofiai Lletres (UAB)

16:30 a 17:30 h. "L'emigració recent des de Catalunya: expulsions o moviments exteriors?", a càrrec del demògraf Andreu Domingo, sotsdirector del Centre d'Estudis Demogràfics, UAB.

L'esclat de la bombolla immobiliària el 2008 va provocar els primers fluxos de retorn i reemigració de la població immigrada, animats pel govern espanyol. A partir de l'aplicació de les mesures d'ajuntament estructural al 2010, l'emigració d'autòctones s'afegí a la sortida de treballadors estrangers. L'any 2014 el Fòrum Econòmic Mundial de Davos, va focalitzar el seu interès com a Risk Global en l'anomenada "Generació perduda"' referint-se als joves de l'Europa septentrional. La conferència es planteja des de la demografia, les Narratives per a interpretar i orientar aquests fluxos, a costa del dèficit en la cobertura del Registre de l'emigració a Espanya.

17:30 a 17:45 h. Debat i torn de preguntes
17:45 a 19:00 h. Experiències de didàctica de la Geografia. A l'aula i a l'entorn quotidià. Es proposen els següents noms i temes:

- Àngel Manzano (Escola el Puig d'Esparreguera): "Marxar per un Somni" (projecció vídeo elaborat per alumnes sobre el tema de la migració a Esparreguera)
- Pau Martí Moreno (geògraf i fotoperiodista): "Fotografiant fronteres d'Europa".

INSCRIPCIONS

Us podeu inscriure fins el 5 d'abril a través del cercador d'activitats de la XTEC, amb el codi 4060781406

Si teniu cap problema, no dubteu de posar-vos en contacte per ce: crp-montcada@xtec.cat o tel: 935647639