LECTURES PER A LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU

Les Biblioteques Escolars de l'IES Montsià i l'IES Ramon Berenguer IV d'Amposta, amb motiu de la commemoració del "Dia Escolar de la No-Violencia i la Pau" que aquest 30 de gener compleix el 45è aniversari, han dissenyat l'activitat "Lectures per a la No-violència i la Pau"

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
Lloc: Biblioteca de l'IES Montsià
Data: Dimarts 29 de gener a les 19h.
Destinataris: Alumnes i tota la comunitat educativa dels dos instituts
Objectius:
  • Incentivar el gust per la lectura a la comunitat educativa d'ambdós centres.
  • Impulsar el treball cooperatiu entre la comunitat educativa de tots dos centres.
  • Conèixer difernts aspectes de la pau i de la guerra a través de textos escrits.
  • Fomentar en l'alumnat la cultura de pau per resoldre els problemes o conflictes quotidians al nostre entorn tot estimulant el diàleg i el respecte cap a les altres persones.

Activitats prèvies:
  • A l'Aula d'Acollida, s'elaboren pings amb la coloma de la pau. Se'n reparteix un a cada participant a l'acte.
  • A l'Aula d'Acollida, es preparen rètols amb la paraula Pau escrita en diferents idiomes, per ambientar le hall del centre.
  • Elaborar tires amb frases sobre la no-violència i la pau que, en el seu moment, van pronunciar personatges famosos.
  • Ambientació, per part de l'equip de Millora de la Biblioteca, del hall amb colomes.
  • Preparar cartells anunciadors dels desitjos de Pau escrits per alumnes del centre i penjar-los a l'entrada.
  • Ambientació de la Biblioteca amb fotografies de personatges que han estat Premi Nobel de la Pau i amb colomes de la Pau.
  • Preparar la projecció d'un mapa munidal on es reflecteixen les zones on hi ha conflictes armats.
  • Recull de cançons, que parlen de No-violència i Pau, per ambientar la sessió.
  • Preparar l'audició de la cançó "El cant dels ocells", amb alumnes del centre (Director de la banda)
  • Concurs de poemes: Alumnat d'ESO.

Desenvolupament de la sessió:

• Inici de la sessió i Benvinguda per part del Director de l'IES Montsià.
  • Lectura del document: "Pau" .
  • Audició de "El cant dels ocells" de Pau Casals: Interpretada per un quintet instrumental amb alumnes del centre i dirigit pel professor de Música..
  • Lectura del poema de Martin Niemöller.
  • Lectura del fragment del text "El jurament. Un cirujano bajo el fuego de Chechenia" de Khassan Baiev, on es parla del respecte per la dignitat humana.
  • Lectura del poema "Consecuencias de guerra" realitzat per una alumna de 2n de Batxillerat de l'IES Maremar de Masnou, i que s'aplega en el recull de "Poemes per a un món millor".
  • Lectura dels poemes seleccionats en el Concurs de Poemes per a la No-violència i la Pau realizat pels alumnes del centre.
  • Lectura, per part de cada un dels assistents a l'acte, de frases que parlen de No-violència i Pau i que han estat pronunciades per personatges cèl·lebres.

Responsables:
  • Maria Gallego. IES Ramon Berenguer IV
  • Pilar-Elena Monllaó. IES Montsià
  • Amb la col·laboració del CRP Montsià

Bibliografia:

• Poemes per a un món millor. I Premi "Poesia en acció"
  • Poemes per a un món millor. III Premi 'Poesia en Acció'
  • Poemes per a un món millor. V Premi 'Poesia en Acció'
  • Un programa pedagògic per a la tolerància (maleta pedagògica)
  • Aprendre a conviure
  • Conflicte armat o cultura de la Pau? Maleta pedagògica per al desenvolupament d'una cultura de la pau
  • Educació per la ciutadania i drets humans.
  • Joves ciutadans. Educació per la ciutadania i els drets humans.