RecursosFulls informatiusExperiènciesWebs centres
Competències bàsiques a la Mediateca del CRP

 


A continuació adjuntem un recull de recursos i materials educatius que podeu
trobar a la Mediateca del CRP del Montsià i a la xarxa,
que us poden ser d'utilitat per treballar el tema de les Competències Bàsiques als
vostres centres i amb el vostre alumnat.

Revistes

RV370 PER - Perspectiva escolar, 283. Internet, un nou context d'aprenentatge. Rosa Sensat Les competències bàsiques en les tecnologies de la informació i la comunicació

R370 CUA - Cuadernos de Pedagogía, 343. Cisspraxis. L'article: "Trabajar en red" mostra una experiència per incidir sobre algunes competències bàsiques a partir de materials d'autoavaluació que posa en comú professorat de diferents centres.

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 137. Graó. L'article: "La organización por proyectos en la educación primaria para la adquisición de competencias basicas", presenta com l'adquisició de les competències bàsiques en l'ensenyament obligatori ha d'implicar a tota la població escolar.

RV370 CUA - Cuadernos de Pedagogía, 370. Competencias básicas (Monogràfic). Cisspraxis Es prioritzen les competències que es consideren bàsiques per adquirir una formació cultural sòlida, per integrar-se en un entorn laboral dinàmic i canviant, per conviure en una societat democràtica i per garantir unes relacions afectives saludables.

R370 PER - Perspectiva escolar, 317. El sentit del currículum. Rosa Sensat Exposa criteris per a la selecció de competències i fa una proposta personal sobre competències bàsiques que poden ser comunes a totes les àrees del coneixement

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 165. Los materiales, recursos para el aprendizaje. Graó. L'article: "Aprender con Internet y las competencias básicas", parla de la utilitat d'Internet com a eina per adquirir les competències bàsiques i es presenten algunes pàgines d'interès.

R370 PER - Perspectiva escolar, 321. Rosa Sensat. L'article: "Un currículum para l'adquisició de competències. De l'aula al món i del món a l'aula", exposa el nou currículum per a l'adquisició de competències bàsiques , els elements clau per al seu desenvolupament, les estratègies didàctiques i metodologies associades i la presa de decisions del professorat.

R370 PER - Perspectiva escolar, 323. Créixer en entorns complexos. Rosa Sensat L'article: "Auditoria ambiental al barri. Una petita recerca de l'entorn immediat de l'IES Badalona Nou", reflexiona sobre el desplegament del currículum per competències bàsiques a secundària i explica l'experiència d'una recerca interdisciplinària de l'entorn de l'institut.

R370 PER - Perspectiva escolar, 324. Rosa Sensat L'article: "Una aplicació de l'aprenentatge per projectes a l'IES Celrà", proposa aprenentages per projectes per a l'alumnat que pensa seguir estudis de caire professional; esta adaptació garantix l'adquisició de les competències bàsiques a l'ESO i obre les portes a l'obtenció del títol de graduat.

R370 PER - Perspectiva escolar, 325. Venim dels micos? Obrim la porta a Darwin. Rosa Sensat. L'article: "Els recursos educatius amb alumnes disruptius a l'ESO: mirades i reflexions", exposa propostes organitzatives per treballar amb alumnat disruptiu que necessita recursos metodològics i organitzatius diferenciats dels de l'aula ordinària per desenvolupar les competències bàsiques a l'ESO.

R371 AUL - Aula de Innovación Educativa, 170. Competencias en ciencias sociales (Monogràfic). Graó. Agrupa els articles que parlen de les competències bàsiques en diferents àrees curriculars i educació per a la ciutadania.

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 180. Programar y evaluar competencias (Monogràfic) . Graó Agrupa articles al voltant dels canvis que suposa la introducció de les competències bàsiques en la LOE, en el desplegament curricular, en els centres de primària i secundària, en la organització escolar, en la formació del professorat i en les formes d'avaluació.

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 181. Tratamiento de la información y competencia (Monogràfic). Graó. Agrupa opinions, experiències i estratègies d'avaluació al voltant de les TIC a les aules i la competència digital dels alumnes.

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 182. Competencia en iniciativa y espíritu (Monogràfic). Graó Agrupa articles, experiències i projectes al voltant de la competència en iniciativa i esperit emprenedor en sentit ampli, com a competència transversal que hauria d'integrar a totes les àrees curriculars i a la vida quotidiana.

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 185. Educar y orientar para la vida activa. Graó (62087) (educadors; primària; secundària; ensenyants; pedagogs; formació de professorat)

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 186. Competencia en el conocimiento y la interacción con el mundo físico (Monogràfic). Graó. Els articles pretenen aclarir el concepte de competència en el coneixement i la interacció amb el món físic prenent com a fonts la LOE i el programa PISA. Als articles es proposen activitats per promoure el desenvolupament d'esta competència científica.

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 188. Competencia en comunicación lingüística (Monogràfic). Graó. Agrupa articles, experiències i criteris d'avaluació de la competència en comunicació lingüística i audiovisual, amb propostes concretes per a classes de llengües estrangeres, canvis metodològics i fòrmules innovadores per desenvolupar alhora el tractament de la informació, la competència digital i la competència en aprendre a aprendre.

R370 AUL - Aula de Innovación Educativa, 189. Competència matemàtica (Monogràfic). Graó. Agrupa articles i opinions sobre com desenvolupar la competència matemàtica. Es pretén trobar la manera adient d'articular les propostes de la LOE i les exigències del informe PISA, de manera que el desenvolupament curricular respongui a la realitat de les aules. Trobem exemples i propostes concretes per treballar la competència matemàtica des de l'educació física o bé experiències innovadores del trebal l interdisciplinar: matemàtiques, eologia, euskera, noves tecnologies.

R370 CUA - Aula de Innovación Educativa, 190. Aprender con y a través del arte. (Monogràfic). Graó. Conté articles, opinions i propostes d'aprenentatge mitjançant la música, la dansa, el teatre, el còmic, les arts visuals i plàstiques. Estes activitats interdisciplinàries permeten millorar les competències bàsiques, la competència lingüística, la competència en aprendre a aprendre, la competència en el tractament de la informació, a banda d'afavorir la millora del procés educatiu en aules de compensatòria i fomentar actituds de respecte i comprensió intercultural.

R370 ESC - Escola catalana, 372. Article: "Les competències bàsiques com a prevenció del fracàs escolar"

R370 ESC - Escola catalana, 445. Currículum i competències (Monogràfic)

R370 GUI - GuixGestió, 24. El nou currículum i les competències bàsiques. (Monogràfic)

R370 GUI - Guix, 344. Competències, estratègies i pensament científic i matemàtic. (Monogràfic)

R370 GUI - Guix, 351. Articles: "Les competències bàsiques, un nou enfocament educatiu?"; "L'ensenyament basat en competències, una nova oportunitat"

R370 GUI - Guix, 353. Article: "Reflexions a l'entorn de les competències bàsiques"

R370 INF - In-fàn-ci-a, 169. Article: "Les competències bàsiques en Educació Infantil: un tema pendent?"

R370 GUI - Guix, 364. Articles: "Competències i ciència escolar; "La pedaogia Freinet i les competències bàsiques"

 

Escrits

794.1 PRI - Juga i aprèn. Escacs 1. Balàgium (8343) (primària; cicle inicial)

CD371 IDE - Identificació de les competències bàsiques en l'ensenyament obligatori. Generalitat de Catalunya; Departament d'Ensenyament (ensenyants; secundària)

17(07) MAR - Les set competències bàsiques per educar en valors. Graó (adults; educadors; ensenyants; psicòlegs; pedagogs)

372.8 COM - Competències bàsiques per parlar i escriure ciència a l'educació primària. Rosa Sensat (ensenyants; primària; pedagogs)

37.014.1 MAR - Competencias básicas. Hacia un nuevo paradigma educativo. Narcea (ensenyants; professionals de l'educació; formació de professorat;)

371.3 ESC - Las competencias en la programación de aula. Infantil y primaria (3-12 años). Graó (ensenyants;)

R370 GUI - La competència oral a través dels mitjans audiovisuals. Graó (primària; cicle superior)

371.64 DUR - La biblioteca escolar, hoy. Graó (educació d'adults; ensenyants; formació de professorat; professionals de l'educació)

4.085.4 ROS - Conte ve, mentida va. Una proposta didáctica de literatura oral per a cicle superior de primària i ESO. Benecé Productions; Tántagora Serveis Culturals; Generalitat de Catalunya (ensenyants; secundària obligatòria; primària)

Competencias bàsicas (Biblioteca bàsica para el profesorado). Wolters Kluwer. (ensenyants; secundària obligatòria; primària)

 

Recurs electrònic; cd-rom

CD681.3(07) COM - Competic. Competències bàsiques en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Departament d'Ensenyament (primària; secundària obligatòria; ensenyants; professionals de l'educació; inspectors; pedagogs)

CD371 IDE - Identificació de les competències bàsiques en l'ensenyament obligatori. Generalitat de Catalunya; Departament d'Ensenyament (ensenyants; secundària)

371.9 PRO - Projectes singulars a l'educació secundària obligatòria. Consell Comarcal del Vallès Oriental (secundària; secundària obligatòria; ensenyants;)

371.03:4 AMB - Enfilem les competències. Les competències bàsiques a l'àrea de Llengua. ICE. UB (educació infantil; ensenyants; formació permanent; formació de professorat; primària; secundària; )

614.7 GAR - Educación ambiental. Cuadernos de Pedagogía. Wolters Kluwer (primària; secundària)