MALETA PEDAGÒGICA PER PRIMÀRIA I ESO

La maleta pedagògica "De l'hort a casa" promoguda per l'Obra Social "La Caixa" i la Generalitat de Catalunya, és un recull de materials didàctics destinats a desenvolupar competències orientades a fer un ús responsable dels recursos naturals i tenir cura del medi ambient.

Dins la caixa de fruites i verdures "de l'hort a casa" podreu trobar:

1. Guia didàctica del professorat
  2. Guia de les espècies d'horta més comunes a Catalunya
  3. L'horTAC
  4. Joc de la Bioca: "De col a col avança el cargol"
  5. Joc: "Dóna la cara"
  6. Dins d'una llavor
  7. Materials per a experimentar amb el sòl
  8. Calendari de l'hort escolar ecològic
  9. Què és l'agricultura ecològica?
  10. L'hort escolar ecològic

OBJECTIUS:

• Conèixer els principis bàsics de l'agricultura ecològica basats en el funcionament dels ecosistemes naturals.
  • Posar en pràctica els procediments propis de l'agricultura ecològica sabent triar els cultius i les rotacions que millor s'adaptin al tipus de sòl i clima.
  • Apreciar la qualitat i les propietats nutritives dels productes procedents de l'hort ecològic.
  • Aprendre a valorar la biodiversitat.
  • Investigar i descobrir la incidència de la nostra manera de viure en els problemes medioambientals. Reflexionar i mostrar una actitud crítica davant d'aquest fet i buscar alternatives.
  • Desenvolupar el sentit de la responsabilitat i el compromís amb la gestió de l'hort.
  • Adquirir l'autonomia necessària per muntar un hort a casa.
  • Recuperar i conservar el coneixement de la cultura del pagès.

MATERIALS:

Guia didàctica del professorat
Llibret on podeu trobar la justificació del projecte, els objectius i continguts curriculars de la maleta i ls orientacions per poder treure el màxim partit a les activitats que es proposen.
Guia de les espècies d'horta més comunes a Catalunya
Recull de fitxes, realitzades a partir d'entrevistes fetes a avis i àvies de Catalunya, que contenen imatges, informació escrita i consells pràctics per aconseguir bons productes ecològics. Les fitxes tenen diferents camps com ara: nom, fotografia, sòl, clima, sembra, reg, fertilització, associacions favorables, rotacions, tasques de cultiu, plagues i malalties, propietats nutritives...

L'horTAC
CD-Rom interactiu que s'estructura en tres apartats:
* El calaix d'informació permet l'accés a un conjunt d'arxius en pdf, que contenen els originals dels materials didàctics.
* L'hort, l'entrada a aquest apartat és a través d'una animació que dóna pas a 13 activitats per aprendre a fer un hort a l'escola.
* Jocs, vuit propostes que permeten jugar i a l'hora aprendre
.

Joc de la Bioca: "De col a col avança el cargol"
Joc de preguntes i respostes que té com a objectiu passar una bona estona compartint reflesions al voltant de l'hort ecològic i respecte al medi ambient.
Els continguts proposats estan relacionats amb el calendari de l'hort, la sostenibilitat, el compost o el reciclatge.

Joc: "Dóna la cara"
Joc motriu de persecució que simula les relacions alimentàries que es poden donar en un hort ecològic per comparar-lo amb les que es donen en un hort d'agricultura intensiva.
Dins d'una llavor
Retallant i plegant el full de paper imprès s'obté un fris de quadrats articulats que permeten veure una seqüència de 4 imatges que representen un cicle natural de la poma.

Materials per a experimentar amb el sòl
Conjunt de materials( flascons, ampolles, paper indicador...) necessaria per a realitzar experiències que permeten conèixer les característiques físiques del sòl de l'hort.
Calendari de l'hort escolar ecològic
Pòster de gran format que mostra el calendari de sembra de les fruites i hortalisses més comunes. Inclou també un llistat de recomanacions per treballar de manera adequada l'hort escolar ecològic.

Dóna a conéixer amb un llenguatge planer i entenedor, els principis fonamentals de l'agricultura ecològica i com s'obtenen els productes procedents de l'horticultura, la fruticultura, l'apicultura i la ramaderia ecològica.
Tècniques bàsiques de conreu, el disseny de l'hort, consells per a la redacció d'un projecte d'hort comunitari, fitxes d'experiments, consells de l'hortolà, activitats de compromís ambiental, bibliografia i webgrafia, blocs, pel·lícules i moltes propostes pensades per a ser utilitzades en tots els cursos i àrees de l'escola.

AUTORS:

Direcció: Coordinació: Textos: Il·lustracions:

Angeles Parra

Montse Escutia